Gå til innhold

Hvorfor er så mange kritisk til "barnevernet"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det har vært mange debatter rundt dagens løsning som barnevernet praktiserer. Noen er fornøyde basert på egen erfaring. Noen er misfornøyde basert på egen erfaring.

Noen er fornøyde eller misfornøyde basert på bekjente og historier de har hørt.

Men nå er det altså avklart at 80% av kommunene bryter loven mht utsatte barn. Undersøkelsen inkluderer barnevern, helse- og sosialtjeneste, så barnevernet har nødvendigvis ikke skylden i alle tilfeller.

Men vi vet også at veldig få etater har like mye medbestemmelsesrett som barnevernet. De kan derfor ikke skylde på lovverket slik andre etater uten samme påvirkningsmulighet kan.

Barnevernet er dessuten en veldig lukket etat og kan dermed utføre lovbrudd uten at noen kan påpeke dette. Helt til det nå ble gjort en undersøkelse som tilsier at 90 av 114 kommuner bryter loven.

Ihht undersøkelsen brytes loven på flere punkter, og helsetilsynet har aldri opplevd at loven brytes så ofte som det denne undersøkelsen tilsier.

Brudd skjer mht taushetsplikt, opplysningsplikt og samtykke er ikke godt nok kjent blant ansatte.

Helse- og sosialtjenesten melder ikke fra, eller de melder fra for sent.

Det mangler rutiner for samarbeid, og individuelle tiltaksplaner lages ikke eller følges ikke opp.

Kan de som støtter dagens praksis forsvare alle disse bruddene ???

Edit: glemte å legge inn link første gangen.

Endret av Far til 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Enkelte mener (kansje med rette slik de ser det ?) at jeg er litt for kritisk til dagens barnevernsordning.

Årsaken er delvis er at vi kontinuerlig får dokumentert overgrep og maglende tiltak fra den ENESTE etaten vi har som er satt til å iverta våre barn om vi ikke selv lykkes med dette.

Bare timer etter at forrige undersøkelse var offentliggjort (se overstående innlegg hvor helsetilsynet aldri har opplevd at loven brytes så ofte som det denne undersøkelsen viser, dukker det altså opp nye eksempler på et "barnevern" som slik jeg ser det viser total mangelfull kompetanse ettersom den ene forelderen (med foreldreansvar) ikke blir orientert om tungt narkotika misbruk hos den andre forelderen.På toppen av dette vet vi at "barnevernet" i 2007 avslo et tilbud om kursing av ansatte, for å forebygge rusmisbruk.

Og igjen dekker "barnevernet" seg bak taushetsretten. En rettighet de bruker, - og misbruker, så ofte de har mulighet til det.

Jeg vet mange forguder denne etaten fordi de har lykkes med enkelte tilfeller, men kan vi stole på at de er istand til å ivareta barnets beste ?

Selv blir jeg bare mer og mer skeptisk.

Igår fikk vi servert på nyhetene hvordan en mor søkte hjelp hos "barnevernet" fordi hun trengte støtte og hjelp for sitt 13-årige barn med ADHD diagnose. Barnevernet overtalte moren til å sende barnet på en barnevernsinstitusjon, og resultatet ble at barnet 2 dager senere ruset seg på narkotika for første gang.

Og barnevernet er som nevnt en av de få etatene som virkelig kan påvirke lovverket og vise vilje til å gjøre den jobben de er ansatt til å gjøre. Isteden ser det ut til at den samme etaten motarbeider barn og unge som har behov for hjelp, og etterpå feier de ("barnevernet") alle problemer under teppet ved å vise til taushetsretten.

Hvor lenge skal egentlig dagens "barnevern få hyolde på på denne måten.

Edit.

Noen av linkene ovenfor fungerer kansje ikke fordi de referer til betaltv på nettet (TV2 Sumo).

Endret av Far til 2
Skrevet (endret)

Og det som frustrerer meg aller mest er de som forsøker å børste bort overgrepene eller forsøker å overse dem. Bare iløpet av en ukes tid tror jeg at jeg har lest om 3-4 tilfeller der "barnevernet" har vært totalt fraværende mentalt, psykisk og fysiske, og at de har kommet med feil tiltak eller mangelfulle tiltak som har endt med tragedier for de barna som har vært utsatt for etaten disse gangene.

Skal vi virkelig fortsette å lukke øynene for de tragediene de påfører våre barn ???

Endret av jolie
Skrevet

Tråden er ryddet.

-jolie (mod)

Gjest Gjest_Una_*
Skrevet

Hvorfor omtaler du barnevernet i hermetegn Fartil2?

Gjest Gjest
Skrevet

Fordi de ikke har peiling på lover og regler. Fordi de uten særlig kompetanse kan uttale seg faglig. Fordi de har hjemmel til å gripe inn i enkeltmenneskers liv uten særlig rettsikkerhet. Skikkelig suppe råd der sinnsforvirrede gærne mennesker kan være.

Skrevet

Jeg tror jeg skal forsøke å holde meg unna debatten fram til Far til 2 slutter med hermetegnene, jeg.

Ellers vil jeg si at det er veldig, veldig viktig med kontroll og gode rutiner. Det sier seg selv. Men jeg tror aldri en debatt i et forum som dette vil bli særlig nyansert, interessant eller reflektere virkeligheten på noe vis. Jeg snakker av erfaring fra tidligere diskusjoner.

Jeg vil dessuten si at det selvfølgelig skjer feil i Barnevernet, ettersom omsorgsvurdering ikke er noen eksakt vitenskap, med fasitsvar. Forskjellen fra andre steder hvor det også gjøres feil, er jo at feil i denne etaten får spesielt alvorlige følger. Men det at det i enkeltsaker gjøres gale vurderinger, sier meg lite om hvor godt eller dårlig Barnevernet fungerer. Til det trengs mer systematiske gjennomganger (f.eks. gjennom Helsetilsynet), ettersom det alltid vil finnes enkelteksempler hvor ting har gått galt.

Skrevet

Da jeg var liten så jeg hvordan "prusiluskene" forsøkte å frata Pippi Langstrømpe et liv som barn. Og jeg ser hvordan de fortsatt fratar barn og foreldre et verdig liv.

Jeg mener at Astrid Lindgren var MYE bedre egnet som pedagog og barnepsykolog enn de som idag er "opplært" til å gjøre denne jobben.

En etat som synes å være mer opptatt av å drikke kaffe og diskutere rødvinsmerker har så langt ikke imponert meg når det gjelder å ivareta barna på best mulig måte. I mange tilfeller vil jeg påstå at de gjør det stikk motsatte, og dette bekreftes langt på vei i alle de sakene vi hører om. Bare så synd at "barnevernet" til stadighet referer til taushetsretten på samme måte som de gjorde i en av de sakene jeg referer til. "Barnevernet" har selv lagt lista mht lover og regler. At de likevel motarbeider sitt eget lovverk på en så gjennomført måte synes jeg er tragisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...