@laide^ Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Er ferdig utdannet til sommeren og sitter da igjen med 150 000 kr i studielån. Leste dette: Lånekassen og vurderer nå på å binde renten i april, hva gjør dere andre som er i samme situasjon som meg.. binde eller ikke ?
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Leste ikke linken, men jeg har stort lån i lånekassen. De opererer med mye høyere renteprosent enn bankene, pga at de visstnok har mye større treghet i justeringen av rentene. Altså, de henger noen måneder etter. Dette bør tilsi at man ennå kan forvente at lånekassen ikke har nådd det lave nivået som mange banker har. Men om et par-tre måneder, kanskje. Jeg vurderer nå å binde renta i banken jeg har lån i, men ville ventet litt med lånekassen nettopp pga dette.
@laide^ Skrevet 2. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2009 Leste ikke linken, men jeg har stort lån i lånekassen. De opererer med mye høyere renteprosent enn bankene, pga at de visstnok har mye større treghet i justeringen av rentene. Altså, de henger noen måneder etter. Dette bør tilsi at man ennå kan forvente at lånekassen ikke har nådd det lave nivået som mange banker har. Men om et par-tre måneder, kanskje. Jeg vurderer nå å binde renta i banken jeg har lån i, men ville ventet litt med lånekassen nettopp pga dette. Jeg ser nå at jeg ikke kan binde rente nå før jeg er ferdig på skolen, slik jeg har forstått det... så jeg må nok vente til juli uansett, jeg kan jo da håpe på at fastrenten er gått enda mer ned da..
Sheherasade Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Her er det noe som skurrer. Først står det at man kan binde renten til 3,5% i april, men lenger nede står det at renten muligens SYNKER til 3,8% i juli. Stiger, heter det vel???
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 Nei, for det var snakk om den flytende renten.
Kenniball Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Lånekassen tilbyr fastrente som er 1% over foliorenten - renten til Norges Bank som er på 2.5%. Det ligger i lufta at folioen vil senkes ytterligere, kanskje under 2%. Har du is i magen så vil nok neste tilbud fra Lånekassen være enda rimeligere. Jeg venter og ser iallefall.
Hårek Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Det avhenger jo litt av din økonomiske situasjon også; er den presset og du vet allerede nå at du vil tåle en renteøkning dårlig kan binding være noe å vurdere, men hvis du først og fremst tenker binding fordi det er lurt ville jeg ventet litt. Selv om lånekassen henger litt etter med sine renteendringer, så følger de jo markedet uansett, og akkurat nå er det ikke noe som tilsier at renten skal stige.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Den kortsiktige fastrenten kan nok bli enda bedre, men de langsiktige (5 og 10 år) vil nok ikke gå veldig mye lavere (de beregnes ut i fra andre kriterier). Men sjekk en lånekalkulator, har man ikke mer enn 150000 i lån er det ikke veldig stor forskjell på 3,5 og 4,7. Siden studielånet er det siste man bør betale ned er det ingen fare med å binde i 10 år (så sant man ikke skulle få en større sum i fanget på et eller annet tidspunkt, men det bør brukes først på annen gjeld). Jeg tror jeg skal se an til juli, og så binde for 10 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå