Gå til innhold

Ironi og barn.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har erfaring og tanker om dette med barn og ironi.

I utviklingspsykologien lærer man at barn generelt sett ikke oppfatter og skjønner ironi før de er rundt 12 år gamle. Etter min erfaring kan dette stemme. Du skal ha en ganske utviklet evne til å sette ulike erfaringer i sammeheng for å skjønne at en person er ironisk.

Jeg har kommet inn i en familie der de voksne er ironiske "hele tiden". Barna i familien virker ofte forvirret og utrygge på meg, ut fra hvordan kommunikasjonen foregår. "Mener han det, eller mener han det ikke?!?"

Ironien går ofte på litt nedsettende snakk om kvinner, kvinners intelligens og evner.... (jeg tror ikke alltid at det er snakk om ironi, men at dette er holdningene til disse gutta!) Jeg merker at han som nå er 10 år, faktisk forholder seg veldig dårlig til kvinner. Tar oss likesom ikke på alvor. Det MÅ være en mann som snakker til ham for at han skal ta det på alvor.. Synes dette er kjempetrist. Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til denne kulturen som råder... Ikke noe som jeg er vant med fra tidligere. Føler av og til at jeg må ha kommet til Mars når det er familiesammenkomster, sånn kulturkrasj opplever jeg.

Men nå var det barna det var snakk om da....!! Når skjønner barn ironi, etter din erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Starya

Jeg tror nok det varierer endel. Jeg er av og til ironisk ovenfor min sønn på ni, og ser at han tar ironien. Men så har jeg da også forklart ham hva ironi er (uten at jeg forventer at han skal forstå det fullt og helt). Noen ganger når jeg kommer med ironi tilføyer jeg også en kommentar om at det var ironisk ment. Jeg begrenser også ironien til sammenhenger der jeg vet han vil se humor i det, og ikke om ting som går på ham. (Jeg kan ikke garantere at det glipper ut litt ironi i andre sammenhenger også..)

Han vet også å være ironisk tilbake den lille...

Sarkasme ligger jeg unna ovenfor ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt sikkert at barn kan ha vanskeligheter med å oppfatte ironi, selv voksne kan jo ha problemer med det... 8)

Blir nok litt av det her hjemme, men prøver å tenke over det, lett å skili ut, siden det brukes MYE ironi i jobbsammenheng, da er det lett å dra noe av det med seg hjem, dessverre.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er jo ironiske hele tiden, og det synes jeg også er slitsomt.... Har visst problemer med ironi selv! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninner med eldre barn uttrykker at deres barn oppfatter og forstår ironi i 9-11 års alder. Men 7åringen vår har forstått en del ganske lenge allerede, så jeg vil tro det varierer. HUn har begynt å bruke ironi ganske mye selv, men jeg ser at det er ting hun hører som gjør henne usikker. Da ler vi litt extra el. så hun forstår at det ikke er alvorlig ment. Antar at hun lærer enda mer av det. Rettesnoren må vel være at man i nærheten av barn ikke bruker ironien i krenkende forstand, slik du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi skal selvfølgelig ikke gå ut over barna. Men jeg tror unger har godt av å lære seg "kodene" for fleip og ironi når de er sammen med voksne. Hele min familie fleiper masse, og det blir også endel ironiske kommentarer :wink:

Fra 11-12 års alder har gutta mine vært helt med på notene - de fleiper tilbake.

Fordeler: de kan kommunisere med voksne på et nytt plan, og får utviklet språket sitt (se dobbeltbetydninger etc).

Ulemper: det kan være vanskelig å "lære" dette. Min eldste sønn slet fælt - han ville så gjerne komme med morsomme kommentarer, men det ble ofte frekt istedet. Så vi måtte forklare ham at grensene er strengere for barn - hva de kan si til voksne i forhold til hva voksne kan si til hverandre.

Men så lykkelig han var første gang vi lo oppriktig av en av hans kommentarer (var den bra mamma? Den var ikke frekk, altså?)

Nå er minstemann på 12 igang med det samme - og det er en fryd å se glimtet i øynene hans når han skjønner at jeg skjønner fleipen!

Det er selvfølgelig en forskjell på fleip og ironi, men begge deler må læres, og det er synd når man møter store unger/tenåringer som ikke skjønner en spøk!

Og joda, det hender ofte at jeg må legge til "det var en fleip" - både til voksne og barn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...