Gjest Gjest_utleier_* Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Heihei, Jeg skal leie ut leiligheten min om en måneds tid. Har ett par spørsmål i den forbindelse: Leiekontrakt: 1) Det er ett par som skal leie leiligheten. skal begge ha hver sin kontrakt? 2) Har funnet noen standard kontrakter på nett, flere forskjellige. Hvilken burde jeg bruke/hvilken kontrakt mener dere får med "mest"? 3) Er det noe dere kommer på i farten som er greit å "føye til" i en kontrakt? (Som ofte ikke er spesifisert i standardkontraktene) 4: Er det ikke slik at man burde skrive initialene sine på hver enkelt side? mener å huske det.. Eller blander jeg med noe annet kanskje Depositum: 5) Skal selvfølgelig sette opp en depositumskonto. Er det vanlig at disse pengene blir satt inn FØR de flytter inn? eller samme dag? eller rett etterpå?
Gjest Gjest_utleier_* Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 PS; Alt annet dere kommer på som jeg - førstegangs utleier - burde vite, setter jeg pris på alle råd og tips Er helt sikkert MYE jeg ikke vet om, og som jeg ikke har spesielt lyst til å lære "the hard way"!
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #3 Skrevet 2. mars 2009 Jeg vet ikke hva som er vanlig angående tidspunkt for depositumsinnbetaling, men jeg vil helt klart anbefale deg å ha de pengene inne på konto før leietakerne flytter inn. Har ikke sett standardkontraktene, men du kan jo føye til ting som er viktige for deg å unngå hvis det ikke står der. For eksempel røyking, husdyr, maling og oppussing, om det skal være tillatt å slå inn spiker og skruer i veggene osv.
Glitnir Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Heihei, Jeg skal leie ut leiligheten min om en måneds tid. Har ett par spørsmål i den forbindelse: Leiekontrakt: 1) Det er ett par som skal leie leiligheten. skal begge ha hver sin kontrakt? 2) Har funnet noen standard kontrakter på nett, flere forskjellige. Hvilken burde jeg bruke/hvilken kontrakt mener dere får med "mest"? 3) Er det noe dere kommer på i farten som er greit å "føye til" i en kontrakt? (Som ofte ikke er spesifisert i standardkontraktene) 4: Er det ikke slik at man burde skrive initialene sine på hver enkelt side? mener å huske det.. Eller blander jeg med noe annet kanskje Depositum: 5) Skal selvfølgelig sette opp en depositumskonto. Er det vanlig at disse pengene blir satt inn FØR de flytter inn? eller samme dag? eller rett etterpå? 1. Det kan de jo, med halve prisen hver, men det vanlige ved et par er én kontrakt som begge signerer på. Det er også best for deg, ettersom du da kan kreve hver av dem for hele summen dersom den ene ikke betaler. 2. De fleste standarder, blant annet forbrukerrådets, er OK. 3. Det som er nevnt over her er bra å få med. 4. Tror ikke det skjer så ofte med vanlige husleiekontrakter, men det er absolutt greit, med mindre hele kontrakten henger sammen (altså f.eks et stort brettet ark og ikke stifter). 5. Før er best for deg, eller samme dag de flytter inn. Du kan jo ikke forvente at de har disse pengene til deg lang tid i forveien.
Gjest Justitia Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 Ikke finn på å la dem få nøkkel til leiligheten før depositumet er på plass! Dersom de da ikke betaler husleia eller ødelegger leiligheten har du ingenting å falle tilbake på. Det øyeblikket du gir dem nøkkelen er de beskyttet av loven, og dersom noe går galt vil det ta minimum to måneder før du får dem ut, vanligvis enda lengre. Det er leieboerne som må opprette depositumskontoen, for pengene skal stå i deres navn, og rentene tilfaller dem. Du må undertegne som rettighetshaver på papirene fra banken, og det er du skal skal betale gebyret.
Solipsisme Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Hvis du leier ut møblert så ville jeg skrevet inventarliste som legges med kontrakten som de skal signere på. Og husk og avtal hva du skal gjøre med strømmen, om de skal betale noe per måned, eller overta strøm- og nettleieabonnementet. Tror det er vanlig at man møtes i banken og oppretter depositumskonto før overtakelsen, dvs en gang mellom kontraktinngåelse og overtakelse. Og det er utleier som betaler for opprettelse av depositumskonto. Og et annet tips: ta bilde av det vegger, møbler, gulv etc. Hvis du får tilbake leiligheten og den ser helt herpet ut så er det greit å kunne bevise at det er mer enn bare vanlig slitasje som har skjedd...
Frk Johansen Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Sørg for å få depositum på konto før de får nøkkel. Skriv en kontrakt med begges navn i kontrakten. Lag deg et skjema som sier noe om inventar, les av strømmåleren i fellesskap og la de kvittere ut to eller tre nøkler på det samme skjema. Ja, alle sidene i en kontrakt bør paraferes, da viser man at man har lest hele. Og husk; mangel på depositum er IKKE det samme som en ikke oppfylt kontrakt så har du først delt ut nøkkel uten depositum kan du i praksis ikke regne med å få det heller...
Wonders Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Følger nøye med. Skal leie ut for 1. gang og er redd for å bli lurt. Har leid i 10 år selv, og er punktlig, vet ikke alle der ute er det... Noen flere gode tips? Ville melde oss i Huseierenes Landsforening, helt til jeg leste at de jobbet for å få ned prosenten på utenlanske leietakere....det var smålig i et område som Oslo synes jeg. Urealistisk og , ...ja nok til å bli betenkt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå