Gå til innhold

Formelle feil ved en muntlig eksamen på høgskole

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva er egentlig formelle feil ved muntlig eksamen?

Jeg klagde på en muntlig eksamen, da jeg mente at intern sensor gjorde noe hun ikke burde gjort under selve eksamen.

Vi skulle forevise i 15 min hver ( gruppe på 3), og alt var nøye planlagt hva vi skulle gjøre, hadde levert inn oppgave som fortalte hva vi skulle gjøre.

Eksaminatorene skulle ikke stille spørsmål underveis, og vi skulle late som vi foreviste for elever i 6 klasse, de skulle heller ikke si noe underveis, men midt under min forevisning får jeg beskjed av intern sensor ( vår lærer) at jeg ikke behøver å gjøre det jeg hadde tenkt å gjøre akkurat der og da, for det hadde en annen gruppe gjort før meg. Der sto jeg med mitt opplegg og hadde plutselig ikke noe jeg kunne gjøre. Dette mente jeg var en formell feil, men jeg fikk avslag på klagen min, hva kan jeg gjøre, for jeg mener sterkt at hun ødela min forevisning, som igjen gav meg dårlig karakter, for jeg hadde ikke stoff som utfylte resten av tiden.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Starya

Har dessverre ingenting fornuftig å komme med, ble bare nysgjerrig på hva slags fag det var eksamen i?

Også har du min sympati, av og til burde sensor vite å holde munnen lukket. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var i heimkunnskap på lærerhøgskolen.

Jeg har veldig lyst til å finne ut hva jeg kan gjøre, om det er noe jeg kan gjøre, for jeg tror hun har ødelagt for meg med vilje. Har sine grunner :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sensorgruppe begikk formelle feil. Jeg skrev en klage til styrets klagenemd ved universitetet. Samtig kontaktet jeg den studenten som represtnerte alle studentene i fagutvalget slik at hun drøftet situasjonen med dem. Resultat: jeg fikk oppnevn en ny kommisjon, men måtte vente til neste semester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mine sensorgruppe begikk formelle feil. Jeg skrev en klage til styrets klagenemd ved universitetet. Samtig kontaktet jeg den studenten som represtnerte alle studentene i fagutvalget slik at hun drøftet situasjonen med dem. Resultat: jeg fikk oppnevn en ny kommisjon, men måtte vente til neste semester.

Jeg kunne godt ha ventet med å ta den opp igjen til neste semester, men fikk som sagt avslag.

Jeg satt selv i fagutvalget i dette faget :-? noe jeg tror jeg ikke burde ha gjort. Hun som satt som intern sensor hos oss trodde at det var mine meninger som kom frem på fagutvalgsmøtene. Jeg tror mye ligger der :-? det er flere som mener at det har vært "tryne" karakterer på eksamen.

Jeg er veldig usikker, men skal finne ut vilke retningslinjer de egentlig har på eksamen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at du ikke kommer frem med denne klagen. Jeg hadde flere bekjente som engasjerte seg i denne saken, og det hjalp.....

Stå på og kjemp og lykke til :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var rart.

Du kunne vel ikke vite hva andre grupper har gjort før deg?! Hun kunne vel ikke vite at det ble helt likt?

Du må jo uansett få vise hva du ville gjort i den undervisningssituasjonen, om det ikke var noen på din egen gruppe som hadde gjort det samme.

Har hatt samme eksamenen selv og forstår godt at det må ha vært litt vanskelig å bli avbrutt i den "skuespill-situasjonen" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var en gruppe før oss som hadde det samme temaet som vi hade, og hun ene på den gruppen foreviste vask av komfyr, noe jeg også gjorde. Fikk trekk i karakter for at jeg hadde forevist på samme komfyr som de andre hadde gjort. Fikk beskjed om at jeg ikke behøvde trekke frem komfyren, for den andre gruppen hadde allerede vasket bak der. Det må og sies at det var render på den ene siden på komfyren, men dette ville ikke interne sensoren se på i det hele tatt, fikk beskjed at de andre hadde vasket den. De to andre på gruppen reagerte også på dette, og har sagt seg villig til å være vitner.

Har nå spurt om retningslinjer de har på denne eksamen + hva de legger i formelle feil, for jeg mener at hun gjorde en formell feil, og jeg er ikke av den som gir meg, men hva kan jeg egentlig gjøre+ Kan jeg klage enda høyere opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det slik at du naturlig kunne ta hvilken som helst i lokalet? Visste du om at den allerede var vasket? Da burde du igrunnen valgt en annen, men i en forevisning er ikke poenget at komfyren skal være så skitten som mulig, du skal kunne vise praktisk og forklare selv på en ren mener jeg..

Synes dette er flisespikkeri fra deres side og at de gjorde det vanskelig for deg. Skriv et saklig brev om hvordan du opplevde situasjonen og gå videre med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg viste ikke at de andre hadde brukt den komfyren, men sensorne mente at jeg burde sett at den var ren. Vel den var ikke ren, men dette ville de ikke høre på. jeg skrev et saklig brev, men fikk avslag, for de mente at dette ikke var en formell feil. Den andre gruppen var dagen før oss, og jeg hadde ingen kontakt med dem før etter vår eksamen. Det var 5 komfyrer jeg kunne velge mellom, og den jeg egentlig ahdde planer på å ta fikk jeg ikke løs ene risten inne i komfyren og dette viste sensorne, og derfor valgte jeg den andre komfyren. Fikk beskjed av intern sensor at hadde jeg valgt den første komfyren ville jeg fått bedre karakter. Ja dette er flisespikkeri, men jeg ble den tapende part, og dette synes jeg er feil. Hadde det vært en forevisningskomfyr på kjøkkenet hadde det vært en selvfølge at en hadde forevist på den komfyren. Jeg synes dette er temmelig urimelig, og har prøvd å forklare dette i brevet mitt som ble avist, og nå lurer jeg på hva jeg kan gjøre. Jeg nekter å gi meg på dette, for jeg mener at jeg er blitt urettferdig behandlet.

jeg trodde det gikk på hvordan en foreviste og ikke på om en valgte riktig komfyr eller ikke. det er heller ikke læreren som skal vaske komfyren, men elevene, for vi skal forevise altså vise.

Er det noen høyere jeg kan gå til?

tror dere det kan hjelpe om jeg får en skriflig melding fra de to andre som overhørte dette?

Vil ikke gi meg, for nå er det blitt en prinsipp fra min side, jeg ekter at jeg skal få dårlig karakter fordi jeg valgte en komfyr som noen andre hadde forevist på før meg, og derfor fikk ikke jeg gjøre ferdig opplegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...