Haris Pilton Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Denne helga har jeg sett Ringenes Herre-triologien om igjen på dvd, og jeg hadde ikke sett dem siden de gikk på kino så det var som om jeg så dem for første gang (fantastisk!) Jeg ble skikkelig gira på Tolkien og samtidig angrer jeg på at jeg så dem i stedet for å ha lest bøkene. Det må jo være helt magisk å lese alle detaljene. Jeg kommer ikke til å lese bøkene i nærmeste framtid da det tar vekk hele spenninga når jeg vet hva som skjer (selv om jeg vet det er mye som ikke er med i filmene) så jeg tenker litt på The Hobbit nå. Er det en grei trøstebok, siden jeg var så dum at jeg ikke leste Ringenes Herre?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Hobbiten er en barnebok. Den kan overhodet ikke sammenlignes med Ringenes Herre. Ringenes Herre filmene avviker fra boken på veldig mange måter. Du kan jo lese bøkene selv om du har sett filmene? Selvsagt er det ikke like gøy som om du hadde lest bøkene først.
Haris Pilton Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2009 Hobbiten er en barnebok. Den kan overhodet ikke sammenlignes med Ringenes Herre. Ringenes Herre filmene avviker fra boken på veldig mange måter. Du kan jo lese bøkene selv om du har sett filmene? Selvsagt er det ikke like gøy som om du hadde lest bøkene først. Jeg vet at det er en barnebok, men den ble jo veldig populær blant voksne, er derfor jeg vurderer å lese den har du lest den? Nei, jeg skal ikke lese Ringenes Herre med det første. Da må jeg i det minste vente noen år til jeg glemmer litt mer detaljer og hendelser
Gjest gjestfest Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Du bør absolutt lese den =) Virkelig bra og jeg syns ikke det skinner igjennom at det er en 'barnebok'
Haris Pilton Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. mars 2009 Du bør absolutt lese den =) Virkelig bra og jeg syns ikke det skinner igjennom at det er en 'barnebok' Er det en litt tjukk bok eller en kortere fortelling? Sånn med tanke på at den ble skrevet for barn.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Er det en litt tjukk bok eller en kortere fortelling? Sånn med tanke på at den ble skrevet for barn. Den er 150-200 sider, husker ikke akkurat, så den er ikke akkurat så lang... Jeg leste den kun for å få forhistorien til Ringenes Herre. Den var alt for barnebokete til at jeg likte den noe særlig. Og det til tross for at jeg gjerne leser barnebøker som Brødrene Løvehjerte og Ronja Røverdatter.
Haris Pilton Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2009 hmm... Jeg kommer nok til å låne The Hobbit på biblioteket bare for å se hva det er i hvert fall Men er det noe annet jeg bør lese? Enten av Tolkien eller noen andre? Jeg er helt fersk innenfor fantasy-sjangeren.
Stillest vann Skrevet 1. mars 2009 #8 Skrevet 1. mars 2009 Nei, jeg skal ikke lese Ringenes Herre med det første. Da må jeg i det minste vente noen år til jeg glemmer litt mer detaljer og hendelser Helt feil. Boken er et oppkomme av detaljer, filmene har bare fått med seg en brøkdel. Selv om de fleste og viktigste hendelsene er dekket i filmen, er det likevel mye bakgrunnsstoff som mangler. For mange er det likegyldig at de vet hvordan det ender, det er selve "reisen" som er fascinerende. Jeg har lest den en 3-4 ganger og blir aldri lei...
Haris Pilton Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2009 Helt feil. Boken er et oppkomme av detaljer, filmene har bare fått med seg en brøkdel. Selv om de fleste og viktigste hendelsene er dekket i filmen, er det likevel mye bakgrunnsstoff som mangler. For mange er det likegyldig at de vet hvordan det ender, det er selve "reisen" som er fascinerende. Jeg har lest den en 3-4 ganger og blir aldri lei... Ja, jeg vet... og det er fristende å lese nå, men tenker det blir enda bedre når jeg ikke nettopp har sett filmene. Det var utrolig gøy å se filmene nå i helga, for selv om jeg så filmene på kino aaante jeg ikke hva som kom til å skje, jeg visste ikke hvem som kom til å dø eller overleve, jeg husket ikke engang om frodo overlevde i slutten! hehe. Så jeg lengter litt etter å oppleve samme spenningen (og fascinasjonen) enda mer, gjennom andre fantasy-bøker. Skjønner at The Hobbit ikke er på samme nivået, da
Sola^ Skrevet 2. mars 2009 #10 Skrevet 2. mars 2009 Go for it Skader ikkje å prøve iallfall. Likte Hobbiten betre enn LOTR. Syntes LOTR vart for treig, spesielt fyrste del av boka. Er ikkje fan av for mykje skildringer.
Vulpes Skrevet 2. mars 2009 #11 Skrevet 2. mars 2009 Jeg liker veldig godt The Hobbit, og jeg er veldig glad for at jeg leste den før jeg leste Ringenes Herre. Er en veldig god "oppvarming", og man lærer en del om dverger i den boken. Anbefales Ellers tror jeg du vil få glede av å lese Ringenes Herre, selv om du allerede har sett filmene. Gi det i hvert fall en sjanse!
Leifr Skrevet 2. mars 2009 #12 Skrevet 2. mars 2009 Hobbiten er en barnebok. Den kan overhodet ikke sammenlignes med Ringenes Herre. I de første kapitlene av Ringenes Herre kan man tydelig merke at den var påbegynt som en fortsettelse på Hobbiten. Så skiftet stilen noen hakk etterhvert som Tolkien skrev videre.
Gjest Bond Skrevet 2. mars 2009 #13 Skrevet 2. mars 2009 (endret) Hvis du likte filmen kan du helt sikkert lese bøkene likevel! Som andre sier - det er så mye som ikke var med i filmen at det er likevel moro. Og etter Ringenes Herre kan jo man også lese Silmarillion, Unfinished Tales, The History of Middle-earth og Children of Hurin (sammensatt av det som var med i History of Middle Earth) (jeg har disse på engelsk, så er ikke helt sikker om norske oversettleser). Mange av disse er jo redigert av sønnen, så de er noe ujevne i stil, men jeg synes det er fryktelig fint å lese likevel! Man får jo hele historien om hvordan det hele ble til, om ainuene og valaene og historien som skjedde før Ringenes Herre. Hva er historien om alvene og hvem er Sauron og det hele Endret 2. mars 2009 av mrs_bond
Visiter Skrevet 3. mars 2009 #14 Skrevet 3. mars 2009 Jeg synes retten og sletten "The Hobbit" er bedre enn trilogien. Jeg var rundt femten år da jeg leste den, og den slo meg ikke som en barnebok i større grad enn trilogien ... Når sant skal sies synes jeg mye i fantasy-sjangeren blir litt barnebokaktig, men "The Hobbit" er langt på vei det beste jeg har lest i den kategorien. Herlig bok, med kapittelet der Gollum introduseres som høydepunkt for min del. Det kan forresten være artig å lese "The Hobbit" uansett dersom du er såpass glad i Tolkiens univers og Middle Earth-mytologien. Flere av hendelsene som forekommer i den refereres til i "Lord of the Rings"-bøkene, så det er godt mulig du vil synes det er artig å få utdypende historier så bakgrunnen for handlingen i trilogien blir ennå mer nyansert.
Haris Pilton Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 3. mars 2009 Da må jeg jammen en tur på biblioteket i morgen
Gjest Marillia Skrevet 3. mars 2009 #16 Skrevet 3. mars 2009 Jeg likte ikke Hobbiten, muligens kom det av at jeg leste denne etter jeg leste triologien, samt så filmene.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #17 Skrevet 3. mars 2009 Jeg leste nettopp Hobbiten, etter å ha lest Ringenes Herre. Bummer. Problemet med Hobbiten, er at den i alt for stor grad rusher gjennom handlingen. Jeg savnet først og fremst skildringer. Jeg regner med at en av grunnene til at du liker Ringenes Herre er alle detaljene og skildringene, det mangler fullstendig i Hobbiten. Her her det handlingsreferat for alle penga. Ikke at handlingen er dårlig, jeg tror bare det i for stor grad er en barnebok.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #18 Skrevet 3. mars 2009 Du kan jo lese gjennom Hobbiten, det skader jo ikke, og når du ikke har bokerfaringen fra LOTR i bakhodet, så blir Hobbiten helt sikkert en positiv erfaring. Så ville jeg satt meg ned og lest LOTR fra start til slutt, med alle tilleggene, det er så mye du får vite der, mye info og kunnskap som lønner seg å ha når du eventuelt går videre i Tolkiens verden. Det å lese LOTR skal ikke først og fremst være spennende for at du ikke husker hvem som dør etc. For meg er det i allefall en vakker verden som jeg liker å stikke av til i ny og ne Les den og kos deg med detaljene, nå som du har blitt kjent med personene gjennom filmen. Jeg liker Silmarillion bedre enn Hobbiten, forresten. Det er også en fin, liten bok som du kan vurdere hvis du vil unngå LOTR.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå