Gå til innhold

Laseroperasjon av øynene

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Alle skriver at de ser perfekt etterpå, men det stemmer jo ikke. Viktig å påpeke at mørkesynet aldri blir som før med oppfatning av lyskilder etc. Stjerneformasjon/lysfontene rundt lykter er ikke uvanlig.

Blir ikke mørkesynet som før? Jeg synes jeg ser bedre i mørket nå enn tidligere, men det har kanskje med at linsene mine ikke har vært gode nok?

Gjest Gjest
Skrevet
Prk/asa lages det ikke lapp, da er du mer sikkret for evt infeksjoner etc. Lappen som lages ved LASIK vil aldri gro helt igjen, får du en kvist etc i øynene dine kan den rives opp.

Er det sant? Gror det aldri helt igjen? Det er ca 5 år siden jeg tok operasjon (aldri hatt noen komplikasjoner), men vil lappen aldri gro altså? Jeg fikk beskjed om å være ekstremt forsiktig i 2 uker etter operasjonen, men at det så hadde grodd.

Gjest Mann30
Skrevet

Ved re-operasjon må den jo løftes opp igjen. Så da sier det seg selv at den aldri gror helt igjen. Den vil fint kunne løftes opp igjen i minst 12mndr etter den er laget, at en gror betyr at den fester seg i kantene. Lappen er jo skjært ut fysisk med micrometeret eller laser(intralasik).

Gjest Gjest
Skrevet
Ved re-operasjon må den jo løftes opp igjen. Så da sier det seg selv at den aldri gror helt igjen. Den vil fint kunne løftes opp igjen i minst 12mndr etter den er laget, at en gror betyr at den fester seg i kantene. Lappen er jo skjært ut fysisk med micrometeret eller laser(intralasik).

Ved reoperasjon blir den vel skåret opp på nytt, ikke bare løftet opp som om ingenting har skjedd?

Gjest Mann30
Skrevet

Nei, lappen blir åpnet igjen. Ulempen ved re-operasjon kan være epi-celler som gror under etterpå, dette kan skape store problemer om de ikke kan/vil skrapes vekk. Dette skjer i noen tilfeller, merk; ikke mange.

Gjest Gjest_Rebecca_*
Skrevet

Jeg er i 30-årene og hadde - 6.0 og -5.75 og tok laseroperasjon til 40.000 på Memira Oslo for 2 mnd siden. Syntes prosessen gikk fort og greit. Var veldig ubehagelig i ca 1 time etterpå, og tårene rant i strie strømmer , men akkurat 1 time etterpå var det ubehagelige vekk og jeg kunne se at det var skarpt bak 'tåka' der allerede. En god følelse...

I etterkant er jeg stort sett veldig fornøyd. Jeg ser meget bra på avstand, og mørkesynet har ikke blitt dårligere.

MEN, lyskilder i mørket er fremdeles ganske 'stjerne-aktige', særlig røde lys, f.eks bremselysene på biler, og hvit tekst på mørk bakgrunn på kino blir litt voldsomt, men det er ikke så ille at man ikke holder det ut.

Uansett så vil jeg heller ha det slik enn å se så dårlig som jeg gjorde og slite med linser hver eneste dag, så syntes det var verdt pengene. (selv om det er sykt at man ikke får noe trukket fra på skatten når man nesten er blind.... )

Etter jeg gjorde det og det gikk bra, er det to venninner som bestemte seg for å gjøre det samme. Hun ene tok operasjon 1 måned etter meg og er superfornøyd, og hun andre skal ta om et par uker. Er vel bare å hoppe i det og ta sjansen om synet er helt elendig og man er lei linser og briller.

Sannsynligheten for at det går helt fint er mye større enn at det blir mislykket.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er i 30-årene og hadde - 6.0 og -5.75 og tok laseroperasjon til 40.000 på Memira Oslo for 2 mnd siden. Syntes prosessen gikk fort og greit. Var veldig ubehagelig i ca 1 time etterpå, og tårene rant i strie strømmer , men akkurat 1 time etterpå var det ubehagelige vekk og jeg kunne se at det var skarpt bak 'tåka' der allerede. En god følelse...

I etterkant er jeg stort sett veldig fornøyd. Jeg ser meget bra på avstand, og mørkesynet har ikke blitt dårligere.

MEN, lyskilder i mørket er fremdeles ganske 'stjerne-aktige', særlig røde lys, f.eks bremselysene på biler, og hvit tekst på mørk bakgrunn på kino blir litt voldsomt, men det er ikke så ille at man ikke holder det ut.

Uansett så vil jeg heller ha det slik enn å se så dårlig som jeg gjorde og slite med linser hver eneste dag, så syntes det var verdt pengene. (selv om det er sykt at man ikke får noe trukket fra på skatten når man nesten er blind.... )

Etter jeg gjorde det og det gikk bra, er det to venninner som bestemte seg for å gjøre det samme. Hun ene tok operasjon 1 måned etter meg og er superfornøyd, og hun andre skal ta om et par uker. Er vel bare å hoppe i det og ta sjansen om synet er helt elendig og man er lei linser og briller.

Sannsynligheten for at det går helt fint er mye større enn at det blir mislykket.

Er det ike slik at man får trukket av på skatten om han mer enn -5, eller var det -6 ?

Skrevet

Jeg tok Lasek (asa) for halvannet år siden, og er veldig fornøyd. Endel vondere enn Lasik (eller, det er ikke selve operasjonen som er vond, men uka etterpå), men nettopp fordi de ikke skjærer hull, men løsner den øverste delen som gror ut igjen seinere, valgte jeg denne metoden. Gjorde det i Sverige der det er endel billigere enn her.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det ike slik at man får trukket av på skatten om han mer enn -5, eller var det -6 ?

Ikke nå lenger. Det skal veldig mye til for å kunne få trekke det fra. Tror de endret reglene i 2006 eller noe.

• 2 måneder senere...
Gjest Zampano
Skrevet

Jeg er mann 42 år og tok operasjonen ved en "anerkjent" og fortsatt godt profilert klinikk i Oslo sentrum for ca. 8 år tilbake.

Korreksjonen ble tatt fra styrke -11.5 og initielt helt ned til 0 på begge øyne.

Resultatet ble etter stabiliseringsperiode på 1-2 år er et nærsyn på -3.00

I denne perioden hadde jeg svært store problemer med mørkesyn i form av halo- effekter rundt lyspunkter samt dobbeltsyn.

Jeg kunne f. eks. ikke lese vegskilt ved kjøring i middels opplyste tunneller. Kunne heller ikke gjenkjenne ansikter i dunkel belysning. Kinobesøk ble ikke som før, pga. dobbeltsyn og haloer rundt lyspunkter og tekst. Krasjet skikkelig med bil en gang i perioden - heldigvis uten at det resulterte i personskader.

Jeg kontaktet øyeklinikken og kirurg etter en tid i forhold til å se nærmere på hvorvidt det kunne gjøres noe med problemene, men fikk oppgitt at hornhinnene etter operasjonen var for tynne til at det kunne foretas noen re-operasjon.

Konsulterte noen år etterpå en annen optiometrist/øyelege som mente jeg var feilbehandlet, og at det i mitt tilfelle ikke burde vært utført en så stor korreksjon. Han mente at et linse-implantat burde fungert bedre i mitt tilfelle, hvor implantatet kunne byttes ut over tid.

Jeg er fortsatt plaget av synsforstyrrelsene fra LASIK, som gjør at jeg må ta forholdsregler i forhold til mørkekjøring m.m. Benytter i dag en bedre type kontakt-linse som avhjelper problemet litt.

Den gang i 2001 betalte jeg ca. 30 000,- for operasjonen.

Husker svært godt at jeg gjorde opp med VISA og måtte betale i 2 omganger på terminalen pga. beløpsgrensen på kortet. Kirurg og daglig leder fulgte nøye med på at kort-transaksjonen gikk gjennom, og jeg fikk en bestemt følelse av at jeg ikke kunne ha betalt fort nok.

Etter min vurdering bør man tenke nøye gjennom om man er kandidat for LASIK. Godt resultat med LASIK kan sikkert oppnås for lavere korreksjoner for nærsyn < 5-6 dioptrier.

Har man et kraftigere nærsyn, bør man holde seg unna metoden etter min vurdering pga. faren for bi-virkninger.

Unntaket er hornhinneskjevhet og tilstander hvor behandling uansett vil gi en forbedring, og hvor alternative behandlinger ikke er tilrådelige.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Var innom SynsLaser Oslo, og Argus Oslo. Argus skulle ha 49.000 kr og man var på jobb dagen etterpå, samt korrigering var gratis i over 10 år.

Tok operasjon på SynsLaser Lille Grensen forje onsdag jeg. Begge øynene likt. NULL smerte, var ikke nervøs, klam i hendene eller hadde hjertebank. Var i gode hender. Kostet 24.000 kr. Mine to beste venner har gjort dette 6 og 3 mnd. før meg. Så da var det lettere å ta valget, og pengene hadde jeg jo. Synet har vært stabilt på - 2.5 på begge øynene i noen år.

Vennindene mine hadde ikke vondt i det hele tatt. Jeg grein meg i søvne i 4 hele dager etterpå. DET VAR BÆÆÆÆD!

Merket smerten i bilen på vei hjem!!! De sa bare at jeg healet fortere. Det er jo greit nok. Min elskede sambo var med meg hele tiden, jeg var jo blind.

Tålte ikke sollys osv. Så ble det bedre på søndag, og jeg så veldig bra mandag og var på jobb med solbriller, helt greit.

MEN. Så tok jeg ut denne beskyttelseslinsen tirsdag(den skal ut 5-8 dager etterpå), og fikk nedtur igjen. Vondt og stivt, og var hjemme fra jobb i 2 dager til, samt misset Madonna-konserten. Nå ser jeg dobbelt og 3D! Kødder ikke, merkelig å se på bokstaver og tegn.

Tenker dette går seg til.

Jeg så klart rett etterpå! Mens det andre øye ikke var tatt ennå! Drypper øyet 5 ganger om dagen med medisin og har med tårevæske om jeg trenger det.

De små øyeblikkene jeg har hatt med klart syn er glimrende, ser som en ØRN! Håper jeg får det tilbake.

Endret av Wonders
Skrevet

Jeg har lenge ønsket å ta en slik oprasjon. Men så snakket jeg med en bekjent av en bekjent på en fest som er optiker og han anbefalte virkelig ikke dette.

Sjansen for at man kan få dobbeltsy, tørre øyne og komplikasjoner er ganske stor. Det er øyet det er snakk om.

I tillegg forandrer øyet seg hele tiden, så innen en periode på ca 5 år, vil du ha ett helt annet type syn. Da er 30.000kr myyyye penger å betale for å slippe å gå uten briller/linser i 5 år.

Jeg gikk bort ifra ønsket mitt etter å ha hørt optikerens skrekkhistorier.

Fant ut at jeg har det ikke så ille -4 på begge, og funker greit med linser.

Skrevet

Jeg betaler gladelig 28000 for å slippe linser i fem år, linsene hadde jo kostet 20000 for samme tidsrom uansett! Nå er det to år siden jeg opererte, det var ikke vondt og jeg hadde ingen plager i det hele tatt. Synet er foreløpig helt flott!

Har ikke engret et sekund!!

• 4 uker senere...
Skrevet

Nå er det en måned etter operasjon å jeg ser som en ørn!

Valgte synslaser, og er mega-fornøyd. Kostet meg 24.000 kr.

Skrevet
Jeg har lenge ønsket å ta en slik oprasjon. Men så snakket jeg med en bekjent av en bekjent på en fest som er optiker og han anbefalte virkelig ikke dette.

Sjansen for at man kan få dobbeltsy, tørre øyne og komplikasjoner er ganske stor. Det er øyet det er snakk om.

I tillegg forandrer øyet seg hele tiden, så innen en periode på ca 5 år, vil du ha ett helt annet type syn. Da er 30.000kr myyyye penger å betale for å slippe å gå uten briller/linser i 5 år.

Jeg gikk bort ifra ønsket mitt etter å ha hørt optikerens skrekkhistorier.

Fant ut at jeg har det ikke så ille -4 på begge, og funker greit med linser.

5 år siden jeg tok operasjon og jeg ser fortsatt like bra. Eneste minus her i gården er at jeg noen ganger skulle ønske jeg brukte briller, for ja - etter at jeg sluttet synes jeg faktisk at det kan være ganske kult. Og de jeg hadde var sinnsykt fine, men det koster så mye å sette vanlig glass i...

Annonse
Gjest Gjest_Voff_*
Skrevet
Jeg betaler gladelig 28000 for å slippe linser i fem år, linsene hadde jo kostet 20000 for samme tidsrom uansett! Nå er det to år siden jeg opererte, det var ikke vondt og jeg hadde ingen plager i det hele tatt. Synet er foreløpig helt flott!

Har ikke engret et sekund!!

Kostnaden for mitt linsebruk i 5 år er 5000,- kr. (månedslinser)

Høres ut som meget dyre linser du bruker?

Skrevet

Jeg brukte dagslinser, og det kostet 4000 i året. 4000 ganget med 5 er 20000.

Gjest Gjest_plopp_*
Skrevet

Jeg har også vurdert det, men kan ikke, og etterhvert som jeg har undersøkt mer rudnt det, hadde jeg ikke turt heller.

Det går selvsagt bra for de fleste, men for en del gjør det ikke det, og da blir plagene desto større.

Selv har jeg hhv -10 og -12 og er mao. meganærsynt (å snakke om "nesten blind" når man har -6 blir for meg helt absurd....). For noen år siden ville jeg sjekke mulighetene for operasjon. På en klinikk mente de at laser var helt uproblematisk, til tross for at jeg selv har lest flere steder at det anbefales ikke ved nærsynthet over -6/7. Nettopp fordi man må fjerne så stor del av hornhinna for å få en korreksjon. Sjekket hos en annen klinikk, som mente at med mitt syn måtte det settes inn ny linse, dvs. ikke laser. Imidlertid viste deg seg at øye mitt er for trangt, det er rett og slett ikke plass til det. I tillegg mente legen at når jeg er så nærsynt som jeg er, så er øyet ganske "slitt" , slik at det faktisk er risiko forbundet med operasjon.

så det får være som det er. Bruker mest briller, orker ikke linser foran pc, men bruker det utenom. Det fungerer. Tar definitivt ikke noen sjanser som kan gjøre at jeg får de plagene man godt kan få etter en operasjon, da er det bedre som det er pr i dag.

Skrevet

Tok LASIK op. for ca 5 år siden. Hadde - 6 og -6,5 . Var veldig fornøyd med resultatet foruten den dumme Glorie`effekten (som noen kan plages mer eller mindre av i tiden etterpå)..

Nå har jeg nettopp fått briller og linser igjen.. Men kun med styrke -0,75

• 3 uker senere...
Skrevet

glorie-effekten har jeg oxo opplevd. Mye i begynnelsen. Nå 2 måneder etterpå er alt mye bedre. Fortsatt tørr om natta, men alle apotek er utsolgt for denne salven man kan bruke. Drypp funker ikke på natten.

Så jeg er forsiktig med å hive opp øynene om jeg blir vekket. Jeg hadde en fin operasjon. Bare smertene ettrepå so var JÆVLIGE! I 3 hele dager!

Skal noe korrigeres skal jeg være neddopa etterpå!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...