Gå til innhold

Laseroperasjon av øynene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nærsynt og vurderer laseroperasjon. Ønsker å høre andres erfaringer etter inngrepet, samt gode/dårlige referanser ang klinikker før jeg bestemmer meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Super erfaring med Argus i Oslo!

Gjest nærsynt
Skrevet

Jeg er selv veldig nærsynt, og har tenkt på laseroperasjon i lang tid. Jeg vet det er en risk at de kan komme borti hornhinnen (er det vel?) og da får man omgående grønn stær, og må derfor gjennom enda en operasjon.

Foreløpig har jeg kommet til at det er for stor risk, selv om det hadde vært godt å kunne se ok uten briller eller linser.

Gjest Gjest
Skrevet

Sønnen min fikk laseroperasjon hos Argus øyeklinikk.

Han er kjempefornøyd.

Skrevet (endret)

Jeg var også på SynsLaser, og hadde PRK-operasjon. (Fikk dekket dette for noen år siden, hadde -7 og -9) Det var kjempevondt en uke etter hver operasjon (en for hvert øye), men ellers var jeg strålende fornøyd. Etter 4 år måtte jeg begynne med linser igjen, da var synet tilbake på -1,25 og -1,5. Men det er er sånt som kan skje, har ingenting med operasjonen å gjøre. Er egentlig veldig fornøyd ennå, fungerer helt greit med linser, og mye bedre å være så lite nærsynt enn slik det var før.

Dog, hvis jeg måtte betale for det hadde jeg aldri gjort det. Er ikke så mye vits i hvis det bare varer for noen få år, og det vet man jo aldri på forhånd.

Endret av Gåsemor
Skrevet

Jeg opererte for to år siden, er kjempefornøyd!

Skrevet
Fikk dekket dette for noen år siden, hadde -7 og -9

Jeg har -8 på begge øyne, visste ikke at man kan få det dekket. Hvordan går jeg fram for å få det dekket..?

Skrevet
Jeg har -8 på begge øyne, visste ikke at man kan få det dekket. Hvordan går jeg fram for å få det dekket..?

Jeg tror det har blitt mye vanskeligere å få dekket nå, vet ikke om det er mulig i det hele tatt. I tillegg var mye av grunnen til at jeg fikk dekket nettopp at jeg hadde så stor forskjell på øynene, og derfor fikk mye hodepine pga at øynene ser så forskjellig.

Jeg gikk til en øyelege og fikk vurdering, han henviste meg videre.

Gjest dylan thomas
Skrevet

-8 er vel innenfor grensen for å få det dekket uansett, tror jeg. Mener den går rundt -7 eller i området der.

Gjest Gjest_Char_*
Skrevet

Min far tok en laseroperasjon for en stund tilbake, og han er kjempefornøyd! :)

Gjest gjesten
Skrevet
-8 er vel innenfor grensen for å få det dekket uansett, tror jeg. Mener den går rundt -7 eller i området der.

Reglene er strammet inn. Min sønn hadde -9,25 og fikk ingenting dekket. Annet enn at jeg fikk skattefradrag (jeg som betalte)og fikk igjen 10.000 av beløpet på skatten året etter.

Han hadde også skjeve hornhinner og en optiker på klinikken sa at om øyelegen hadde begrunnet søknaden ut i fra det, så hadde det vært større sjanse for å få det godkjent.

Det er i allefall lov å prøve seg...........

Han endte opp med -0,7 etter laseroperasjonen. Når korreksjonen blir så stor så får man ikke alltid helt perfekt syn, men han slipper briller og linser og er fornøyd.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor gammel er du?

Er du begynnt å få gammelmannsyn.dvs når du leser avisa

Jeg hadde minus 4,5 og begynnte med gammmelmannsyn pluss 2.

Har tatt RESTOR operasjon.da skifte du ut din egen linse.kan aldri få grå ster og du slipper å lete etter lesebriller resten av ditt liv.somdu MÅ vis du tar laser etterhvert,

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

noen som har opperert seg som er nærsynt 0.7 og 1? (har nok økt etter to år men ((18-20år))

hvor lite er akseptabelt?

for meg er det lille (?) jeg har plagsomt nok og fører til at verden alltid er litt grå.. når jeg (motvillig) har briller på åpner verden seg igjen, en kan se trær oppe på fjell og skilt på lang avstand.. naturen blir med en gang del av deg igjen

men jeg haaater briller og linser...... går aldri med det..

skal sjekke synet nå snart igjen, kjenner at det har blitt værre.. :tristbla:

sløsing med penger å ta opprasjon?

blir synet bare værre og værre med åra? så om fem år er operasjonen ingen vits og alt tilbake til det det var

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

*oprasjon heter det vel :gjeiper:

Skrevet

Jeg opererte på Synslaser i Tromsø for to år siden. Er veldig fornøyd! Jeg slet litt den første tida etter operasjonen, fordi det var noe galt med den ene beskyttelseslinsa. Men det gikk seg til. Er helt fantastisk å se klart og tydelig uten briller og linser. Den eneste bivirkninga jeg har er at jeg får et litt ekkelt gjenskinn av for eksempel helt hvit tekst på sort bakgrunn på TV-en eller kino. Men det er jo sjelden det forekommer da, stort sett på rulleteksten.

Ser ikke bort fra at jeg må ha i alle fall lesebriller etterhvert, men det gjør liksom ingenting når man er vant til å se minimalt uten tidligere.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok en LASIK-operasjon på Memira i juni i fjor. Hadde - 8,5 og -8,75 i tillegg til skjeve hornhinner. I januar måtte jeg ta en ny operasjon (gratis) for å rette opp "resten" ettersom jeg fortsatt hadde -0,75 og -0,5. Hadde gjort det igjen uten tvil. Første operasjon var jeg vel inne på operasjonssalen i 15 min, på klinikken i enda 30 min og så dro jeg hjem. Allerede dagen etter kunne jeg se uten linser eller briller. Andre operasjon brukte jeg 7 sekunder på hvert øye, 30 min på klinikken, 3 timer med øynene igjen og så kunne jeg se helt klart. Har ikke slitt med noen som helst bivirkninger.

Angående fradrag og å få dekket operasjon er dette noe de har sluttet med, bortsatt fra de som ikke kan bruke linser eller briller og som derfor har problemer i forhold til jobb. (Eller noe i den duren.) Veldig få får det dekket.

Gjest Linn-Therese
Skrevet

Hei:)

jeg er en jente på nå 20 år, og jeg tok laseroperasjon for ett år siden.

Jeg er kjempefornøyd!:) Tok den hos memira/drecker optikk i Tromsø, men de har den flere plasser og. Kostet 30 000, med rentefri nedbetaling hvis man ønsket det. Har ikke hatt noen problemer, ser perfekt og har ikke tørre øyne. men så har jeg kanskje bare vært heldig da:) hadde -4,5 før.

Gjest Gjest
Skrevet
*oprasjon heter det vel :gjeiper:

Eller operasjon :)

Skrevet

Jeg laseropererte begge øynene i 2000. Det ble litt komplikasjoner under inngrepet, men synet ble perfekt. Hadde -3,75 på begge. Etter en stund så ble synet dårligere igjen, og i 2006 tok jeg ny operasjon. Nå ser jeg bra på høyre øyet, men har nesten -1 på det venstre. Har fått elendig nattesyn etter operasjonene, og ser nesten ingenting i mørket. Vanskelig med bilkjøring om kvelden.

• 4 uker senere...
Gjest Mann30
Skrevet

Har selv tatt intraLASIK for 1år siden.

Alle skriver at de ser perfekt etterpå, men det stemmer jo ikke. Viktig å påpeke at mørkesynet aldri blir som før med oppfatning av lyskilder etc. Stjerneformasjon/lysfontene rundt lykter er ikke uvanlig.

Det er for lite opplyst om hva som kan gå galt synes jeg, har lest mye om dette i ettertid. Et søk på google.com kan gi deg god info.

Sort på hvit bakgrunn vil aldri/sjelden bli skarpt igjen som med briller/linser. Dette kalles HALO, HALO kan du også få ved andre lyse kilder fra tv/lys etc......lyse farger mot mørke farger. Uskarp kant. STARBUST er stjerneformasjon rundt lyskilder i mørket, dette har du mye av i starten. Men endel av det går vekk etter x-antall mndr.

Ved re-operasjon på LASIK der lappen må løses opp igjen kan du oppleve at det gror celler under lappen som evt må skrapes vekk i ettertid.

Prk/asa lages det ikke lapp, da er du mer sikkret for evt infeksjoner etc. Lappen som lages ved LASIK vil aldri gro helt igjen, får du en kvist etc i øynene dine kan den rives opp.

Velg en kjent klinikk, da er det lettere om det går galt. Memira Oslo sitter på de mest erfarne. Vurder nøye om du kan klare deg med briller eller ikke. Briller er det beste for dine øyne. Spør om ALT du lurer på ved forundersøkelse! Krev å snakke med kirurgen om føler for det.

Nyttig link: http://www.visionsurgeryrehab.org/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...