Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste dette:

Bokser og esker

Tomme isbokser eller bærkurver brukes av mange til oppbevaring av matrester. Det er viktig å merke seg at denne typen emballasje i utgangspunktet er ment for engangsbruk. Produktene bør ikke gjenbrukes til kontakt med andre næringsmidler enn det som de opprinnelig var fylt med. Kjøp heller plastbokser for næringsmidler i dagligvareforretningen.

.. i denne artikkelen: http://matportalen.no/artikler/2003/4/emballasje_og_mat

Kan noen fortelle meg hvorfor man ikke bør bruke isbokser ol om igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ludovie
Skrevet
Leste dette:

Bokser og esker

Tomme isbokser eller bærkurver brukes av mange til oppbevaring av matrester. Det er viktig å merke seg at denne typen emballasje i utgangspunktet er ment for engangsbruk. Produktene bør ikke gjenbrukes til kontakt med andre næringsmidler enn det som de opprinnelig var fylt med. Kjøp heller plastbokser for næringsmidler i dagligvareforretningen.

.. i denne artikkelen: http://matportalen.no/artikler/2003/4/emballasje_og_mat

Kan noen fortelle meg hvorfor man ikke bør bruke isbokser ol om igjen?

Det var ikke spesielt hyggelig lesning.

Jeg vil tro at grunnen til at f.eks. iskrembokser ikke nødvendigvis egner seg til oppbevaring av andre matvarer, er at de bare har blitt testet for bl.a. egg og fløte, og at man dermed ikke kan vite om f.eks. kjøtt, tomatsaus og andre matvarer vil reagere med stoffer som fins i plasten iskremboksen er laget av.

Skrevet

Jøss! Dette gjør jeg jo!

Gjest Wrangler
Skrevet

Den med å pante flasker man har hatt white sprit på kan jeg skjønne. Men trodde da de ble vasket og kontrollert godt uansett.

Min umiddelbare tanke er at kanskje holdbarheten er dårligere når man bruker enkelte type bokser til gjenbruk? Ikke lufttett, etc.

Men egentlig så tenker jeg at for privat husholdning er dette egentlig ikke et problem. Produsenter av engangs emballasje som ønsker vi skal kjøpe mer og kaste mer??

Skrevet
Den med å pante flasker man har hatt white sprit på kan jeg skjønne. Men trodde da de ble vasket og kontrollert godt uansett.

Min umiddelbare tanke er at kanskje holdbarheten er dårligere når man bruker enkelte type bokser til gjenbruk? Ikke lufttett, etc.

Men egentlig så tenker jeg at for privat husholdning er dette egentlig ikke et problem. Produsenter av engangs emballasje som ønsker vi skal kjøpe mer og kaste mer??

Godt poeng

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har brukt isboksler og slikt i mange år og det har gått fint det. Ser ikke noe grunn til å slutte med det på gunn av at det står på matportalen at det ikke går bra, når min erfaring tilsier det motsatte. Høretes fryktelig lite miljøvennlig ut å kaste in tom boks foor å kjøpe en annen tom boks..

Gjest Ludovie
Skrevet
Jeg har brukt isboksler og slikt i mange år og det har gått fint det. Ser ikke noe grunn til å slutte med det på gunn av at det står på matportalen at det ikke går bra, når min erfaring tilsier det motsatte. Høretes fryktelig lite miljøvennlig ut å kaste in tom boks foor å kjøpe en annen tom boks..

Selvfølgelig går det fint! Det er jo ikke slik at man blir rammet av akutt død dersom man fryser ned middagsrester i gamle isbokser. Og det er jo heller ikke det det dreier seg om.

Det slike undersøkelser sier (og dette sier jeg uten at jeg nødvendigvis går god for resultater fra enkeltundersøkelser), er at man har forhøyet risiko for å få enkelte sykdommer dersom man bruker enkelte typer fryseremballasje. Og det er det jo fornuftig å forholde seg til.

Gjest Gjest
Skrevet

Grunnen til at f.eks gamle iskrembokser ikke skal brukes til å oppbevare middagsrester i er at de kan avgi skadelige stoffer til maten. En iskremboks er spesial laget for iskrem, så hvis du har varme middagsrester i boksen kan varmen gjøre at plasten i boksen avgir skadelige stoffer.

Det at mange har brukt isbokser i årevis og det har gått greit, vel jeg ville ikke tatt sjansen.

Kroppen kan ta opp stoffer som påvirker cellene i kroppen, og det kan være greit å huske at cellene har dårlig hukommelse. Den kopierer det siste den husker, så har du fått en defekt vil denne bringes videre. Mange nok syke celler som kopieres kan på sikt gi f.eks kreft hvis man er skikkelig uheldig.

Jeg mener ihvertfall at å kjøpe skikkelige plastbokser er en billig forsikring, men det er mitt valg. Andre får ta sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...