Sukkerbunn Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Er opptatt av kosthold og trening. Har faktisk vært på stepstyrke time på sats i dag!! Skulle lage meg en velfortjent middag da jeg kom hjem, og hadde bla. frossen grønnsaker i fryseren. Så lurer jeg på om de er sunne? bevares vitaminene i grønnsaken som er i sånne fryseposer? Da tenker jeg på brokkoliblanding, pytt i panne med grønnsaker osv..
Chanel.No5 Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Er opptatt av kosthold og trening. Har faktisk vært på stepstyrke time på sats i dag!! Skulle lage meg en velfortjent middag da jeg kom hjem, og hadde bla. frossen grønnsaker i fryseren. Så lurer jeg på om de er sunne? bevares vitaminene i grønnsaken som er i sånne fryseposer? Da tenker jeg på brokkoliblanding, pytt i panne med grønnsaker osv.. Hei, bra med trening på deg i dag=) Funnet dissee linkene, kanskje de hjelper deg litt om emnet..?? http://www.foreldreportalen.no/forum/showt...d.php?p=1224936 http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article705755.ece
Gjest Bolledeig Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Ja de er akkurat like sunne. Det er også ofte like greit å spise frossent, i mange tilfeller er faktisk grønnsakene frosne bedre enn dem du finner på den gjengse rimi-butikk.
Gjest strykebrett Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Har hørt at brokkoli som er fryst faktisk er sunnere enn den som ikke er det. Det er fordi de som fryses blir modnet i åkeren av sola, mens de ferske blir plukket før de er helt modne og modnet under falskt lys eller noe sånnt på lageret. Har ikke noen 100% sikker kilde på at dette faktisk stemmer, så hvis noen kan bekrefte/avkrrefte så er det flott
Jade Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Har hørt det samme selv. Frossen-grønnsaker er genialt! Da har man alltid grønnsaker tilgjengelig, og posene kan lett lukkes igjen med klype om man ikke spiser en hel pose. Da slipper man jo å sløse og kaste mat.
Chanel.No5 Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 eneste jeg har hørt er at en god del grønnsaker mister viktige vitaminer og mineraler når en koker de...
Pjukset Skrevet 1. mars 2009 #8 Skrevet 1. mars 2009 eneste jeg har hørt er at en god del grønnsaker mister viktige vitaminer og mineraler når en koker de... Så lenge grønnsakene taes i oppkoket og ikke koker lenger enn det de skal, så skal de ikke miste næringsinnholdet.
Gjest Bolledeig Skrevet 1. mars 2009 #9 Skrevet 1. mars 2009 nettopp. Innfrysing/opptining i seg selv er ikke noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #10 Skrevet 1. mars 2009 Enig i det som er skrevet om at de er mange tilfeller er sunnere enn de ferske man får tak i i norsk dagligvare. Angående dårlig smak/tap av næring i koking. Kjøp metallrister som legges opp i grytene, og dampkok grønnsakene. Det gir mye sprøere grønnsaker, mer smak, og alle vitaminene er i grønnsakene da ingenting forsvinner i kokevannet.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #11 Skrevet 1. mars 2009 Ah, for en bra tråd Jeg har også lurt på om frossen grønnsaker er like sunt eller usunnere enn friske. Alltid innbilt meg at friske grønnsaker er sunnest, men jeg klarer ikke alltid å spise de opp før de blir brune eller lukter surt. Frossen grønnsaker er tingen da
Supraspinatus Skrevet 2. mars 2009 #12 Skrevet 2. mars 2009 eneste jeg har hørt er at en god del grønnsaker mister viktige vitaminer og mineraler når en koker de... Det var et program på tv2 for en tid tilbake der de tok bl.a. vitaepro under lupen. Da brukte det også forskjellige ferske, og industri-grønnsaker (hermetikk). De fortalte videre at varmebehandling (koking) gjorde at antioksidantene i fargesterke grønnsaker som tomater ble tatt i større grad opp enn ved inntak rå. Det samme gjaldt for bl.a. brokkoli. De forklarte også at grunnen var at antioksidantene var vanskeligere å fordøye rå enn kokt - derfor økte det målte opptaket etter grønnsaken var kokt. Om dette gjelder absolutt alle grønnsaker vet jeg ikke, men jeg har ikke noe dårlig samvittighet når jeg ihjelkoker brokkolien og lager tomatsuppe.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #13 Skrevet 2. mars 2009 Hvor lenge koker dere grønnsakene? Jeg koker de i 5 min og da synes jeg de er litt sprø samtidig som de smaker godt og:)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. mars 2009 #14 Skrevet 2. mars 2009 Hvor lenge koker dere grønnsakene? Jeg koker de i 5 min og da synes jeg de er litt sprø samtidig som de smaker godt og:) Veldig avhengig av typen grønnsaker. Jeg dampkoker alltid, og koker kun til de er gjennomvarme, ikke gjennokokt. Fem minutter syntes jeg hørtes veldig mye ut, med mindre det er tykke biter av gulerøtter.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #15 Skrevet 3. mars 2009 Jeg koker opp vannet, har i grønnsakene og lar det koke opp igjen. Da blir de akkurat passe. Ellers så syns jeg kanskje de blir aller best når jeg bare surrer de i panna med bittelitt olje på middels varme. Microbølgeovn er også genialt. Trenger ikke noe kokevann og smaken holder seg veldig godt.
Pjukset Skrevet 3. mars 2009 #16 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har tenkt litt på å skaffe en dampkoker, det høres genialt ut å kunne dampkoke grønnsaker, poteter og kjøtt - på en gang! Har noen prøvd dette og kan anbefale en bra dampkoker?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2009 #17 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har tenkt litt på å skaffe en dampkoker, det høres genialt ut å kunne dampkoke grønnsaker, poteter og kjøtt - på en gang! Har noen prøvd dette og kan anbefale en bra dampkoker? Jeg som skrev over her og anbefalte dampkoking. Vil virkelig ikke anbefale damkoker. Det tar mye plass på kjøkkenet, og er noe herk å dra frem. Jeg bruker damprister. Disse koster 50-100 på Jernia (eller liknende butikk), og legges opp i grytene. Så fylles ca 2 cm vann i gryten, og grønnsakene dampes under lokk. Fordeler - Tar ingen plass på kjøkkenet - Mye billigere - Enkel rengjøring - Og blir dermed til at man bruker det ofte...
Gjest Catwoman Skrevet 4. mars 2009 #18 Skrevet 4. mars 2009 Brokkoli funker veldig fint å bruke vannkokeren på. Koker opp vann i vannkokeren, heller det over brokkolien og lar det stå littegrann. Så blir brokkolien passe, Er veldig kjekt hvis du bare skal ha til en person synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå