Gjest Tante grønn Skrevet 1. mars 2009 #1 Del Skrevet 1. mars 2009 Pinlig, men sant. Jeg er voksen og har aldri vært på en flyplass i hele mitt liv. Nå skal jeg ta en kortere tur innenlands, men vet ikke hva jeg må gjøre på flyplassen. Hvor skal jeg gå, hvilken rekkefølge gjøres ting osv? Hvor god tid bør jeg beregne fra jeg ankommer flyplassen til flyet går? Hvor mange kilo kan kofferten veie når jeg ikke skal ha den som håndbagasje? Hva har jeg lov å ha med i veska inn på flyet? Kan jeg ha med en flaske med vann, tyggis og lesestoff f.eks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #2 Del Skrevet 1. mars 2009 Pinlig, men sant. Jeg er voksen og har aldri vært på en flyplass i hele mitt liv. Nå skal jeg ta en kortere tur innenlands, men vet ikke hva jeg må gjøre på flyplassen. Hvor skal jeg gå, hvilken rekkefølge gjøres ting osv? Hvor god tid bør jeg beregne fra jeg ankommer flyplassen til flyet går? Hvor mange kilo kan kofferten veie når jeg ikke skal ha den som håndbagasje? Hva har jeg lov å ha med i veska inn på flyet? Kan jeg ha med en flaske med vann, tyggis og lesestoff f.eks? Du kan sjekke inn på automat, eller gå til innsjekkingsskranken. Etter innsjekking er det sikkerhetskontroll. Der kan du ikke ha med vannflaske, men du kan kjøpe drikke når du har passert kontrollen. Evt ta med tomflaske og fylle opp. Veske, tyggegummi og lesestoff kan du ha med. Sjekk nettsidene til selskapet du reiser for ang. hvor mange kilo bagasje du kan ha. Hadde beregnet minst en time på flyplassen hvis jeg ikke visste helt hvor jeg skulle gå. God tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 1. mars 2009 #3 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Det kommer litt an på hvilken flyplass du er på, men de fleste store har rekkefølgen automat, levere bagasje, sikkerhetskontroll og så ombordstigning. Hvilket flyselskap du reiser med har også litt å si, men er det SAS eller Norwegian er det mange automater som er lette å se. Ellers er de fleste ansatte veldig hjelpsomme hvis du spør. Det er selv ikke så lenge siden jeg hadde min første flytur. Jeg var veldig nervøs, men alt gikk helt bra etter litt panikk på flyplassen da jeg ikke skjønte om jeg skulle sjekke inn og hvordan ting fungerte. Nå vet jeg ikke hvor blank du er på diverse flyplassuttrykk, så det er bare å si ifra hvis du er usikker på ting som boarding, gate, osv., så kan noen forklare. En god "regel" etter innsjekkinga er å følge mengden. De fleste skal til sikkerhetskontrollen, og så er det bare å kopiere det du ser andre gjøre (ta av jakke, osv.). Det samme gjelder når du skal ombord, og må vise legitimasjon og muligens boarding-kort: se hva de andre gjør. Ellers er det bare å spørre andre passasjerer eller ansatte. Det går så bra, så. Bare regn med god tid, spesielt hvis du f.eks. skal reise i påsken, eller andre høytider der mange er ute på reisefot. Du er forresten hjertelig velkommen til å sende pm hvis det er noe. Hadde selv litt "noia" før flyturen min, og måtte forsikre meg om alt mulig rart gjentatte ganger. Endret 1. mars 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 1. mars 2009 #4 Del Skrevet 1. mars 2009 ...hvis du forteller hvilken flyplass du skal reise fra, er det sikkert noen her som kan gi deg enda mer detaljert informasjon om hvordan ting foregår akkurat der, hvis du vil. Hvor lang tid du bør beregne på flyplassen når du ikke har flydd før, kommer an på hvilken flyplass det er. Gardermoen er stor og kan kanskje virke littegranne uoversiktlig, så der hadde jeg beregnet gooood tid (ankomme 1 1/2 til 2 timer før avgang, eller noe sånt) - mens særlig mer enn en time burde være unødvendig lenge på småflyplassene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 1. mars 2009 #5 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Er da ikke pinlig å ikke ha flydd før! Jeg har flydd alt for mye, så jeg synes det er drepende kjedelig men jeg kan gi deg disse rådene: - størrelse/vekt på bagasje og håndbagasje varierer, sjekk med nettsidene til flyselskapet ditt. - møt opp i god tid. Sjekk nettsidene til flyselskapet du reiser med, der står det antagelig hva de anbefaler. De fleste anbefaler vel at man er på flyplassen to timer før avgang, tenker jeg. Det er godt å ha god tid, da kan man snoke rundt i butikkene, eller sette seg med avisen og en kopp kaffe. Ellers så er det masse folk på flyplasser, jeg synes ofte det er morsomt bare å sitte og se på folk - Innsjekking: i skranke eller automat. Alle flyplasser (unntatt de med veldig få skranker) har skjermer med oversikt over hvilke flygninger som skal sjekkes inn i hvilke skranker. Der leverer man billett/referansenummer, og legitimasjon. Kofferten din får en lapp på, så sender de den avgårde. Om du sjekker inn i automat, taster du inn referansenummeret, får lappen du setter på kofferten selv, også tar du med kofferten til en skranke som sender den avgårde for deg. Fra både automat og skranke får du et boarding card du må ta vare på, det vises når du skal inn på flyet. - Sikkerhetssjekk: som regel veldig enkel å finne, flyplasser er alltid godt skiltet! Hender ofte det er litt kø = kjedelig = MP3-spiller er fint I sikkerhetssjekken scannes håndbagasjen din, og du må gå gjennom en metalldetektordings (du har sikkert sett sånne på film?). Håndbagasje, jakke, noen ganger sko, og metallgjenstander på deg (belte med stor spenne, smykker, mynter, nøkler etc) skal legges i en liten kurv/plastkasse og sendes ned et rullebånd som går gjennom scanneren. Har du noe væske (inkludert kremer og slikt), må det legges i en liten plastpose med ziplock. Det ligger tilgjengelig utenfor sikkerhetssjekkområdet. Beholderne kan ikke være større enn en dl (det er altså beholderen det kommer an på, ikke hvor mye væske som er i). Skarpe ting (kniver, neglklippere etc) kan du heller ikke ha med deg, det må sjekkes inn. En sjelden gang blir man kroppsvisitert ved sikkerhetssjekken, men jeg tror ikke det skjer ofte ved innenlandsflyvninger. Det tar uansett ikke mer enn 5 sekunder. - Når du er forbi gaten kan du finne frem til gaten du skal reise fra (eller handle/drikke kaffe først, men jeg synes det er betryggende å vite hvor gaten er). Gatenummeret står på boarding cardet (der burde det også stå ca når de begynner å boarde), og det er også skjermer rundtomkring som viser hvor de ulike flyvningene går fra. Igjen, det burde være enkelt å finne siden flyplassene er godt skiltet. - Boarding pleier å begynne 30-15 min før avgang, litt avhengig av forsinkelser og slikt. Ofte roper de opp de som sitter på den og den raden først, slik at flyet fylles opp bakfra. Eller så er det bare å stille seg i kø og gå inn. Du viser boarding cardet til en ansatt som står bak en skranke og sjekker. Så går du ut en gang, og ombord i flyet - Når du kommer ombord i flyet finner du plassen din. Det er plass i hyllene over setene til å legge fra seg veske og jakke, eller det er også plass til veska under setet foran deg. Det er greit å komme seg ut av midtgangen mens man tar av seg jakke og slikt, for de blir fort kø når alle skal inn. - Før avgang går flyvertene/vertinnene gjennom sikkerhetsrutiner. Sikkert greit å følge med på siden det er første gangen du flyr, men om du kikker rundt deg kommer du til å finne ut at folk ikke er så veldig interessert Etter dette går de gjerne over at alt er i orden, teller pasasjerer, sjekker at alle seteryggene er oppreist og bordene slått opp etc. Når flyet skal ta av er det vanlig å få litt trykk i ørene (som når man kjører en lang ned/oppoverbakke med bil). Noen synes det hjelper med tyggegummi mot dette. Jeg synes det er best uten. - Både kapteinen og flyvertinnene kommer til å prate i høttalerne flere ganger underveis, mest sannsynlig kommer du bare til å skjønne halvparten av hva de sier. Det er helt utrolig at mennesket klarer å få flere tonn med metall til å fly, men at det ikke går an å lage funksjonelle høyttalere! - Underveis i reisen blir det enten solgt eller servert mat (sjekk billetten din eller nettsidene). Toaletter er det foran og bak i flyet (kan brukes mesteparten av turen, men ikke de nærmeste minuttene etter avgang og før landing). Om du lurer på noe, er det en egen knapp over deg du kan trykke på, da kommer det en flyvert/vertinne bort. De er alltid veldig hyggelige og hjelpsomme - Når flyet tar av og lander er det ikke lov å ha på MP3-spillere, men de kan brukes ellers (når setebeltet-skiltet er slukket). Mobiltelefoner må være skrudd av hele tiden. - Landing kan være litt ekkelt, og litt morsomt. Det humper litt, også merker man at flyet bremser ganske kraftig. Det er alltid noen tullinger som skal klappe etterpå - ikke gjør det. - Så fort flyet stopper, spretter som regel alle opp. Ikke gidd det, for det tar litt tid før de åpner dørene. Folk stresser veldig når de flyr, synes jeg. - Så skal man hente bagasjen: gå av flyet, så er det skiltet til hvor bagasjeankomsten er. Der er det sånne svære bånd som bagasjen blir sendt opp på, så plukker du den fra båndet. Det står på skjermer hvilke flyavganger som får bagasjen sendt på hvilket bånd. Det tar som regel litt tid før bagasjen kommer. Får håpe du er heldigere, men jeg synes ihvertfall at kofferten min alltid kommer sist, hehe Etter at du har plukket den opp, gjenstår det bare å gå ut utgangen og inn i ankomsthallen! Gode råd: - ta med bok/blad og MP3-spiller. Greit både om man kjederseg om om man er nervøs. - om du ikke har fått tildelt sete ennå: prøv å skaffe deg en vindusplass når du sjekker inn. Det er morsomt å se ut! - Slapp av og kos deg på tur Kan jeg spørre om hvilken flyplass og hvilket selskap det er du reiser med? Endret 1. mars 2009 av Pingting 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 1. mars 2009 #6 Del Skrevet 1. mars 2009 Bare et lite apropos til dette med gjennomgang av sikkerhetsrutiner ombord på flyet; Har flydd mye, men av respekt for min egen (og andres) sikkerhet, så legger jeg alltid fra meg avisen og følger med på gjennomgangen, selv om jeg har sett det samme mange ganger før. - Noen er så blaserte og verdensvante at de sitter med nesa i en avis og skal liksom ikke følge med, for "detta kan jeg". Forøvrig er jeg avhengig av å sjekke på skjermene hvilken gate jeg skal til. Det hender jo at gaten til ditt fly blir flyttet i siste liten. Hvertfall på store flyplasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #7 Del Skrevet 1. mars 2009 Husk å sjekke hva slags legitimasjon flyselskapet ditt krever, og ha dette klart ved ombordstigning sammen med boardingkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #8 Del Skrevet 6. mars 2009 Tusen takk, alle sammen! Føler meg mye tryggere nå. Har bestemt meg for å reise fra Rygge i stedet for Gardermoen, siden det er første turen. Greit å ha en litt mer oversiktlig flyplass å forholde seg til. Pingting, du burde skrive en håndbok. Det var veldig detaljert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2009 #9 Del Skrevet 6. mars 2009 Har bestemt meg for å reise fra Rygge i stedet for Gardermoen, siden det er første turen. Det blir Norwegian. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 6. mars 2009 #10 Del Skrevet 6. mars 2009 Tusen takk, alle sammen! Føler meg mye tryggere nå. Har bestemt meg for å reise fra Rygge i stedet for Gardermoen, siden det er første turen. Greit å ha en litt mer oversiktlig flyplass å forholde seg til. Pingting, du burde skrive en håndbok. Det var veldig detaljert! Hoho! Dte bare ble sånn, begynte å skrive også, eh, utartet det litt! Men tenkte det kanskje kunne være kjekt for deg da Rygge har jeg ikke vært på, men den er jo liten. Så det er definitivt en bra start! GOD TUR! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 7. mars 2009 #11 Del Skrevet 7. mars 2009 Da jeg var liten sa alltid min far, når vi var ute og fløy, at på en flyplass skal man heve blikket, for å lese skiltene som befinner seg i taket. Det er et godt tips, da finner du alltid fram Pass forøvrig på å dobbelsjekke hvilken gate du skal til etter sikkerhetskontrollen. Det er ikke alltid den gaten du får på boardingcardet eller av personen innsjekkingsskranken stemmer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2009 #12 Del Skrevet 7. mars 2009 Og husk at boardingen begynner (og stenger) en stund før avgangstid, så om flyet går feks halv ti, så begynner kanskje boardingen 20-25 minutter før. I Norge er det vel neppe noe problem, her er ikke avstanden så lang, men har hatt venner som har "gått seg bort" i taxfreen og mista flyet fordi avstanden til gaten var såpass lang... Og du trenger ikke stille deg i kø før boardingen begynner. Du har nummerert seteplass, så det holder fint å stille seg opp når de ha begynt å slippe folk på flyet og de mest ivrige har kommet gjennom:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 7. mars 2009 #13 Del Skrevet 7. mars 2009 En liten opplysning til: Når du flyr innenlands med Norwegian så trenger du ikke sjekke inn dersom du ikke skal sende bagasje. Du viser bare legitimasjon (trenger heller ikke utskrift av 'billetten' du får tilsendt på e-post, men det kan jo være greit å ha for der står det når flyet går osv.) når du boarder/går ombord i flyet. Da blir du tildelt et sete når du blir registrert der (med mindre du har betalt 40 kr ekstra for å velge på forhånd) så da kan du bare spørre om de har ledig f.eks. vindusplass om du ønsker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 7. mars 2009 #14 Del Skrevet 7. mars 2009 Rygge er en kjempegrei flyplass Det første du ser når du kommer inn er innsjekkingsskrankene og en stor Point-kiosk. Du sjekker inn på automat, skrankene tar kun imot ferdig innsjekket bagasje. Det er kjekt å printe ut billettene du får på mail når du bestiller hos Norwegian, og ta med disse. I automaten kan du enten taste inn referansenummeret (står på billetten) eller scanne strekkoden på billetten. Deretter velger du hvor i flyet du vil sitte, og hvor mange kolli bagasje du skal sjekke inn. Automaten printer ut en bagasjelapp og et boardingkort. Bagasjelappen fester du til kofferten, husk å først rive av den perforerte kvitteringsslippen og ta vare på den. Det står forklart på bagasjelappen hvordan den skal festes, og det står garantert flere rundt deg som gjør det samme hvis du er usikker Deretter går du bort til skranken og setter kofferten på båndet. Den blir veid (kan maks veie 20kg) og personen i skranken vil mest sannsynlig be om å se legitimasjon. Deretter tar du rulletrappen opp. Sikkerhetskontrollen er i toppen av rulletrappen. Husk at dersom du har med bærbar pc må den tas ut av håndbagasjen og scannes for seg. Rygge er en liten flyplass, så det går som regel veldig kjapt og greit, har aldri opplevd kø hverken ved innsjekking eller i sikkerhetskontrollen. Etter sikkerhetskontrollen kommer du til innenlandsgatene. Det er ikke så mange av dem, så det går nok greit å finne riktig God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 7. mars 2009 #15 Del Skrevet 7. mars 2009 Rygge er en kjempegrei flyplass Det første du ser når du kommer inn er innsjekkingsskrankene og en stor Point-kiosk. Du sjekker inn på automat, skrankene tar kun imot ferdig innsjekket bagasje. Det er kjekt å printe ut billettene du får på mail når du bestiller hos Norwegian, og ta med disse. I automaten kan du enten taste inn referansenummeret (står på billetten) eller scanne strekkoden på billetten. Deretter velger du hvor i flyet du vil sitte, og hvor mange kolli bagasje du skal sjekke inn. Automaten printer ut en bagasjelapp og et boardingkort. Bagasjelappen fester du til kofferten, husk å først rive av den perforerte kvitteringsslippen og ta vare på den. Det står forklart på bagasjelappen hvordan den skal festes, og det står garantert flere rundt deg som gjør det samme hvis du er usikker Deretter går du bort til skranken og setter kofferten på båndet. Den blir veid (kan maks veie 20kg) og personen i skranken vil mest sannsynlig be om å se legitimasjon. Deretter tar du rulletrappen opp. Sikkerhetskontrollen er i toppen av rulletrappen. Husk at dersom du har med bærbar pc må den tas ut av håndbagasjen og scannes for seg. Rygge er en liten flyplass, så det går som regel veldig kjapt og greit, har aldri opplevd kø hverken ved innsjekking eller i sikkerhetskontrollen. Etter sikkerhetskontrollen kommer du til innenlandsgatene. Det er ikke så mange av dem, så det går nok greit å finne riktig God tur! Ikke strekkoden, nei, men den andre sorte og hvite greia, som ser ut som tilfeldige firkanter og streker. Den er ved siden av strekkoden. Har holdt på å få panikk der selv, da den ikke ville scanne strekkoden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå