Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Ja. Hva syns du? Bør ungen din vente til den blir 18 og er lovlig, eller er det greit å gjøre det med venner allerede i 15-årene?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Dette er et vanskelig spørsmål. Det er svært vanlig å drikke alkohol før man er 18, men det betyr ikke at foreldre bør godta eller oppmuntre til det. Det er forskjell på tenåringer også. Jeg har aldri kjøpt alkohol til noen under atten, men det har hendt (sjelden...) at de har fått et glass vin hjemme - hvis de har lyst til å smake. Sender ikke med dem noe på fest, ringer og forsikrer meg om at jeg vet hvor de er eller evt henter dem når de er på fest. Ønsker jo ikke at de skal komme ut for noe ubehagelig eller sitte på med noen hjem som ikke er edru. Det bør ikke være slik at tenåringene er så redd for å lukte alkohol og at foreldrene skal bli sinte at de ikke tør å ringe hjem hvis det er noe heller... Det er ikke så dumt at de er klar over at mor og/eller far sitter oppe og venter på dem. Da er det greit å være noenlunde når man kommer hjem. 1
Gjest Reka Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 18 år kanskje? Det er nemlig ikke lov før da. 2
Avalon Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 (endret) Det er et vanskelig spørsmål. Mine foreldre "skjermet" aldri meg eller mine søsken for alkohol. Vi fikk aldri den talen om "Hvis du ikke drikker eller røyker før du er 18 betaler vi bil lappen" eller "Alkohol er FYYYY". Vi fikk lov til å lukte på det, og noen ganger dyppe fingeren i et glass og smake. Ingen av oss snek oss ut og drakk i skjul i tenårene, slik som mangen av mine venner gjorde, deres foreldre var hysteriske når det gjaldt alkohol. Våre foreldre visste også at ingen av oss var i slike fest-vennegjenger heller, så vi fikk lov til å drikke før vi var 18. Men, ingen av oss begynte allikevek å drikke (type gå på byen/fest og drikke oss sørpings) før vi var 18 eller langt over 18år. Alkohol for oss har aldri vært forbudt, og da heller ikke vært spennende. Kanskje vi rett og slett bare var fornuftige tenåringer, men måten foreldrene våre ikke gjorde alkohol til noe forbudt og spennende var nok også en stor faktor for at vi ikke snek oss ut og drakk. Så den teknikken vil jeg nok føre videre til mine egne barn en gang. Edit: Og fremdeles idag er alkohol veldig sjelden vare for både meg og mine søsken. Endret 1. mars 2009 av Avalon 2
space Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Ungene mine fikk lov til å drikke alkohol (øl, cider, vin) fra de var ca 16 år. De fikk ikke drikke alkohol til hver helg, eller hver gang de skulle på fest når de var 16 år. Kom litt ann på hva type fest de skulle på, hvem de skulle være sammen med, hvordan de skulle komme seg hjem (om vi eller andre var sjåfører) osv.
Gjest Gjest_L_* Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Ja. Hva syns du? Bør ungen din vente til den blir 18 og er lovlig, eller er det greit å gjøre det med venner allerede i 15-årene? Grensen bør gå ved 18 år for alkohol opp til 22 %, og 20 år for alkohol over 22%. Da er man gammel nok til å kjøpe det selv. Er man ikke gammel nok til å kjøpe det, er man heller ikke gammel nok til å drikke alkohol. Selv drakk jeg ikke øl/cider før jeg var 18 år. Sprit over 22 % rørte jeg ikke før jeg var 20 år, og selv kunne gå på polet og kjøpe det. 1
Gjest skoeska Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Mine foreldre (min mor rettere sagt) var helt hysterisk når det gjaldt alkohol. Jeg smakte ikke alkohol før jeg var 18,5 år, ikke pga mamma men pga vennekretsen min. Men da vi begynte å drikke, siste året på vgs, var det ikke akseptert det heller uansett. "Så lenge du bor i mitt hus blablabla" kom det fra mamma. Endte med at jeg i en alder av 18 og 19 år måtte skjule at jeg drakk med venner etc.. Har lært MANGE ting jeg ikke skal gjøre med mine egne barn hvertfall! Tror det er viktig å være forståelsesfull og akseptere barnas slik de er.. Ok, det er kanskje en annen dikusjon.. Men om sønnen min kommer full hjem som 15åring vil jeg helt klart prøve å snakke med ham på en ordentlig måte om at jeg ikke liker det, men hvis jeg skal FORBY det etc vil han jo bare gjøre det bak ryggen min. Og om noe skjer ham (feks drikker seg full med venner og blir spysyk) vil jeg at jeg skal være den første han ringer og at han ikke er redd for å komme hjem til mamma'n sin. Håper derimot han blir smart nok til å vente med å drikke til han er voksen nok. Dessverre er det vel veldig normalt å ha drukket sine første øl før man fyller 18..
cogito Skrevet 1. mars 2009 #8 Skrevet 1. mars 2009 Det er et vanskelig spørsmål. Mine foreldre "skjermet" aldri meg eller mine søsken for alkohol. Vi fikk aldri den talen om "Hvis du ikke drikker eller røyker før du er 18 betaler vi bil lappen" eller "Alkohol er FYYYY". Vi fikk lov til å lukte på det, og noen ganger dyppe fingeren i et glass og smake. Ingen av oss snek oss ut og drakk i skjul i tenårene, slik som mangen av mine venner gjorde, deres foreldre var hysteriske når det gjaldt alkohol. Våre foreldre visste også at ingen av oss var i slike fest-vennegjenger heller, så vi fikk lov til å drikke før vi var 18. Men, ingen av oss begynte allikevek å drikke (type gå på byen/fest og drikke oss sørpings) før vi var 18 eller langt over 18år. Alkohol for oss har aldri vært forbudt, og da heller ikke vært spennende. Kanskje vi rett og slett bare var fornuftige tenåringer, men måten foreldrene våre ikke gjorde alkohol til noe forbudt og spennende var nok også en stor faktor for at vi ikke snek oss ut og drakk. Så den teknikken vil jeg nok føre videre til mine egne barn en gang. Edit: Og fremdeles idag er alkohol veldig sjelden vare for både meg og mine søsken. Eg hadde det nok ganske likt heime. Frå eg var 15 fekk også eg eit lite glas vin til middagen når det var jul/nyttår e.l. Og eg fekk med meg ei halvflaske kvitvin på fest nokre få gonger før eg var 18. Og då drakk eg ikkje meir enn den halvflaska. Full var eg ikkje før eg var over 18, og det har eigentleg vore ganske uinteressant å drikke for å bli full seinare. Trur det viktigaste er å kjenne barna sine, og tilpasse reglene etter det. I tillegg til at du bør tenkje på dine eigne alkoholvaner, barn lærer av foreldrene sine! Eit glas vin til maten i helgene treng du ikkje skjerme barna for, det vil berre gje dei eit fornuftig forhold til det å drikke. Ser dei derimot foreldrene sine dritings, vil dei få med seg at det er slik ein skal forholde seg til alkhol.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #9 Skrevet 1. mars 2009 Jeg tror det er lurt å prate med ungdommene om det. Hvor mye man kan drikke uten å bli full. Hva man kan drikke. Hva man skal passe seg for. En rusbrus eller en øl synes jeg er greit, men jeg synes ikke det hadde vært greit om de kom hjem fulle. Min erfring er at det er de med strengest foreldre som skeier ut mest når de først får friheten. De har ikke lært seg å få gradvis mer ansvar for seg selv. Jeg synes uansett det er lurt å vente til det året de fyller 16. Ideelt sett hadde det vært best å vente til de er 18, men i praksis prøver de fleste alkohol før det. De skal jo ha en fin ungdomstid også. Jeg tenker slik at det er bedre de tar en rusbrus med venner og har det gøy, enn at de sitter og depper hjemme med foreldrene fordi de ikke får lov til å være med venner.
cogito Skrevet 1. mars 2009 #10 Skrevet 1. mars 2009 Jeg tenker slik at det er bedre de tar en rusbrus med venner og har det gøy, enn at de sitter og depper hjemme med foreldrene fordi de ikke får lov til å være med venner. Eller dei kan lære at det går fint å ha det gøy med venner utan å drikke! Var sjølv ofte edru på fest når eg var 17-18, og hadde det veldig kjekt likevel. Seinare vart det heller slik at eg, i staden for å vere heilt edru, berre hadde med 1-2 øl. Trente også ganske aktivt ein periode, og det at du skal trene neste dag, var ein godtatt "unnskyldning". 1
Avalon Skrevet 1. mars 2009 #11 Skrevet 1. mars 2009 Eg hadde det nok ganske likt heime. Frå eg var 15 fekk også eg eit lite glas vin til middagen når det var jul/nyttår e.l. Og eg fekk med meg ei halvflaske kvitvin på fest nokre få gonger før eg var 18. Og då drakk eg ikkje meir enn den halvflaska. Full var eg ikkje før eg var over 18, og det har eigentleg vore ganske uinteressant å drikke for å bli full seinare. Trur det viktigaste er å kjenne barna sine, og tilpasse reglene etter det. I tillegg til at du bør tenkje på dine eigne alkoholvaner, barn lærer av foreldrene sine! Eit glas vin til maten i helgene treng du ikkje skjerme barna for, det vil berre gje dei eit fornuftig forhold til det å drikke. Ser dei derimot foreldrene sine dritings, vil dei få med seg at det er slik ein skal forholde seg til alkhol. Absolutt. Mine foreldre hadde av og til vin til maten og på nyttårsaften. Var ikke noe "Fyll" i vårt hjem. Full onkel på nyttårsaften var det da, men vi syntes bare han var morsom da. Veldig flink på luftgitar! Slik jeg ser det, jo mer du forbyr barna å gjøre ting, jo mer vil de gjøre det i skjul. Som en annen her skrev, så vil jeg ikke at mine fremtidige barn skal være redde for å si ting til meg, om de har drukket og er dårlige eller noe sånn.
Gjest Purple Haze Skrevet 1. mars 2009 #12 Skrevet 1. mars 2009 Jeg har aldri gitt egne barn alkohol, men vet at de begynte å drikke litt i 16-årsalderen. Det har aldri vært noe problem for meg at de gjør det. Hvordan skal jeg å hindret dem i å drikke? Låse de inne, forfølge dem, true med det ene og det andre? Det som har fungert fint her, er å ha en åpen dialog. De vet at de kan komme hjem uansett hvilken forfatning de måtte være i. Og de vet at jeg henter dem, hvis det trengs. Vil ha dem hjem, i stedet for å bekymre meg om hva de holder på med. Tror ikke de gjør det, hvis de er redde for represalier hjemme. Vi har snakket mye om å ta forholdsregler og bruke hodet når man drikker. Aldri drikke noe de ikke vet hva er, og holde seg unna dop! Eldstemann er 21, og drikker så og si aldri lenger. Bryr seg lite om fest og alkohol. Yngste er 17, og er nok mer glad i en fest. Men han bor på hybel, så jeg får ikke kontrollert hva han gjør. Likevel er han åpen og forteller meg om han har festet og drukket. Åpenhet og å huske at man har vært ung selv, er alfa og omega.
Elizia Skrevet 1. mars 2009 #13 Skrevet 1. mars 2009 Der jeg kommer fra var det vanlig å begynne gå på fest da vi var konfimert, og da var også alkohol "normalt". Siden alle kjente hverandre på disse bygdefestene og vi hadde sikker sjåfør hjem, var dette akseptert av mine foreldre og blant venners foreldre. Ingen av oss har alkoholproblemer idag og ingen ble utsatt for noe farlig. Vi fikk vin hjemme fra vi var 16 år. Har selv barn og bor i byen. Tror ikke jeg kommer til å være like slepphendt med mine barn. Samfunnet har endret seg for mye til det. Men mine barn kommer nok til å få smake øl/et glass vin hjemme fra de er 16 år.
Piper Skrevet 1. mars 2009 #14 Skrevet 1. mars 2009 Mine barn får ikke lov av meg til å drikke alkohol før de er 18 år, for det er rett og slett ikke lvolig å servere alkohol til midnreårige. Og de foreldrene som tror at de da vet hvor mye ungdommen drikker, har tydeligvis ikke forstått noe som helst. Men bør kanskje snakke litt med de som er rundt ungdommen i slike tilfeller, for de ungdommene som får hjemmefra drikker det de får hjemme + ekstra som de får av venner. 1
Hårek Skrevet 1. mars 2009 #15 Skrevet 1. mars 2009 Ja. Hva syns du? Bør ungen din vente til den blir 18 og er lovlig, eller er det greit å gjøre det med venner allerede i 15-årene? Du spør om barnet får lov å drikke før fyllte 18 - ja allerde som 15- åring. Til det er svaret absolutt nei. Vi tilbyr ikke alkohol til noen under 18, heller ikke egne barn. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #16 Skrevet 1. mars 2009 Mine barn får ikke lov av meg til å drikke alkohol før de er 18 år, for det er rett og slett ikke lvolig å servere alkohol til midnreårige. Og de foreldrene som tror at de da vet hvor mye ungdommen drikker, har tydeligvis ikke forstått noe som helst. Men bør kanskje snakke litt med de som er rundt ungdommen i slike tilfeller, for de ungdommene som får hjemmefra drikker det de får hjemme + ekstra som de får av venner. De er nok de foreldrene som sier "du får ikke lov av meg før du er 18" som ikke har forstått noe som helst...
Gjest *Mim* Skrevet 1. mars 2009 #17 Skrevet 1. mars 2009 Det kunne ikke ramle meg inn å gi ungene mine alkohol før de er atten. Datteren min fyller atten denne uka og har ikke fått noe hjemme. Hun har smakt på fest, den avgjørelsen må hun ta selv. Vi har snakket om å passe på seg selv, og vi henter henne alltid. 1
Hårek Skrevet 1. mars 2009 #18 Skrevet 1. mars 2009 De er nok de foreldrene som sier "du får ikke lov av meg før du er 18" som ikke har forstått noe som helst... Der er jeg helt uenig med deg. At man ikke gir sin godkjenning til at det drikkes alkohol er ikke det samme som at man freaker helt ut og blir hysterisk hvis det skjer. 1
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 1. mars 2009 #19 Skrevet 1. mars 2009 Mine barn får ikke lov av meg til å drikke alkohol før de er 18 år, for det er rett og slett ikke lvolig å servere alkohol til midnreårige. Og de foreldrene som tror at de da vet hvor mye ungdommen drikker, har tydeligvis ikke forstått noe som helst. Men bør kanskje snakke litt med de som er rundt ungdommen i slike tilfeller, for de ungdommene som får hjemmefra drikker det de får hjemme + ekstra som de får av venner. Nå synes jeg det er bedre med 16år gamle ungdommer som prøver seg frem med alkohol og finner ut hvor grensen går, enn at du i en alder av 18-19år driter deg kava loddrett ut fordi du er sørpa dritings fordi du ikke fikk prøvd deg frem som mindre. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #20 Skrevet 1. mars 2009 Aldri, alkohol er en uting. Men det hjelper lite å fortelle om dét.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå