Gjest Huldali Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Like før jul leverte jeg mobilen min til reparasjon hos en av Telekiosken sine butikker. Mobilen er kjøpt via internett på Telenor sine sider. Jeg har tidligere levert samme telefon til retting. Da var det en ledning som måtte loddes sa de da jeg hentet den. Tiden gikk og telekiosken tok ikke kontakt. Midten av januar/slutten av januar var jeg innom telekiosken og hørte om når telefonen min snart var klar. Betjeningen sa at de ventet på en del på verkstedet og at de ville ta kontakt. Tiden gikk og jeg hørte fortsatt ingen ting. Så jeg tok kontakt igjen den andre uken i februar. Da visste ikke betjeningen noe, men skulle ringe meg tilbake. Like etterpå ringte hun og sa at den lå på verkstedet, det var visstnok en vann/fukt skade og blir ikke dekket av garantien. Jeg kan ikke forstå at det er en fuktskade på telefonen, men jeg ville ha den tilbake allikevel, for da jeg leverte den kunne jeg bruke den, selv om den hang seg opp og av og til slo seg av. Også er det jo merkelig at de ventet på en del til mobilen, også pluttselig er det en fukt/vannskade? I går var jeg og hentet den, men da fungerte den ikke i det hele tatt. Den var helt død. Heller ikke betjeningen fikk den til å fungere. Betjeningen mente at dette var på grunn av fuktskaden (som jeg fortsatt ikke er enig i), fuktskaden kan gjøre at mobilen ruster og etter hvert slutter å fungere, mente han. Stemmer dette? Jeg har jo ikke mistet den i noe vann og kan ikke forstå hvordan den har blitt utsatt for vannskade eller fuktskade. Hvis den skal ruste, så må det vel ganske mye vann til også? Ikke bare litt fukt? Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå og hvem jeg skal henvende meg til. Jeg lurer på om jeg skal kontakte firmaet som skulle reparere mobilen min og spørre om hvorfor reparasjonen tok så lang tid, hvordan den har blitt oppbevart mens den var på verkstedet og hvorfor den nå ikke fungerer. Eller om jeg skal kontakte Telenor og be de kontakte firmaet som har hatt telefonen min? Telekiosken mente jeg burde ta kontakt med firmaet selv og avskrev seg ansvaret, de var bare et mellomledd. De nevnte ikke Telenor. Og når det er en fukt/vannskade, kan jeg be om noe bevis på at det faktisk foreligger en fuktvannskade? Annet enn at de skriver det på papiret? Det samme for hvorfor den nå ikke fungere. Men jeg forstår kanskje ikke bevisene hvis jeg får de? Jeg har også tenkt å kontakte forbrukerrådet hvis jeg ikke når frem. Jeg har vært inne på deres sider og sett, men fant ikke noe som passet akkurat min sak nå. Jeg var i kontakt med dem like etter at jeg fikk høre at det var en vann/fuktskade, og de mente at verkstedet måtte bevise at det forelå en årsakssammenheng mellom fuktskaden og at den ikke fungerte som den skulle. I Rapporten fra verkstedet står det at det er en vann/fuktskade og at garantien bortfaller. Irr på hovedkortet og at telefonen ikke er reparerbar. Jeg vet ikke om dette er godt nok, men føler samtidig at det er lite jeg kan si på dette siden jeg ikke har noe kunnskaper om mobilteknologi. Jeg syns det er utrolig leit å få tilbake en telefon som ikke fungerer i det hele tatt. Man sender inn noe til reparasjon også får du det igjen i dårligere stand enn da du leverte den.. Også etter så lang tid! Er det noen som har noen erfaringer med det samme eller har noen gode kunnskaper om dette? Noen som kan gi meg råd om hva jeg skal gjøre?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Jeg vet at "TV2 hjelper deg" og Forbrukerrådet har tatt opp hele problemstillingen med fuktskader før. Det er nemlig mange som har fått den som svar på feil på mobilen nettopp fordi akkurat dette ikke er dekket av garanti. Det har altså blitt en "billig" unnskyldning for å omgå garanti. Skriv i første rekke en klage til butikken der du leverte den til reparasjon med en forklaring på hvordan den virket da du leverte den inn, samt at det tidligere ble brukt som unnskyldning at det manglet deler. Ta med datoer - som du har gjort i innlegget her. Jeg mener at det må være klart at kunden må få vite om årsak til feil på mobilen i rimelig tid innen den er levert inn slik at kunden selv kan ta stilling til om de vil koste reparasjon hvis det er "kundens feil" at mobilen ikke virker. Mao. man tar telefonen inn, finner ut hva som er galt ved å foreta et overslag og så spør man kunden om man vil ha reparert telefonen for egen kost. Dette har de valgt å ikke gjøre, men heller bruke lang tid på å ikke fikse den med alskens unnskyldninger for så å ty til "fuktskade" for å slippe å reparere etter garanti. Det er ikke godt nok. Et hvert verktøy som en person kjøper skal tåle normal bruk. Dvs. at den skal tåle at man bruker den på normal måte. En telefon kan ikke forventes at den tåler å bli dyppet i vann, men samtidig må den tåle å bli brukt utendørs selv om det regner. Min tåler det, hvorfor skal ikke din? Hvis telefonen VIRKELIG er kaputt pga fuktskade så får de også fortelle deg når fuktskaden oppstod og hvordan du eventuelt har brukt den feil. Som nevnt, et hvert produkt skal tåle VANLIG bruk, og en mobiltelefon skal tåle utendørs bruk. Skriv en klage til butikken, med kopi til salgsstedet. Hvis du ikke hører noe innen en måned så sender du nytt brev til salgsstedet med kopi av brevet til butikken og til forbrukerrådet. Butikken tok telefonen inn og de har dermed egentlig godtatt noe de kunne sagt fra seg i utgangspunktet og da er de også ansvarlig for at reparasjonen ble utført.
Gjest Huldali Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Tusen takk for godt svar! Nå vet jeg mer om hvilke bevis jeg skal spørre etter. Jeg tror jeg henvender meg først til Telenor, siden det var hos dem jeg kjøpte mobilen, og sender kopi til Telekjosken og/eller verkstedet. Jeg håper at jeg får en god begrunnelse på hvorfor de mener telefonen er fukt/vann skadet og hvorfor den nå ikke fungerer, da den fungerte da jeg leverte den inn. Hvis andre har noen gode råd, så skriv i vei
Krista83 Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Da jeg jobbet i en slik butikk kunne vi få bilder tilsendt som bevis på at det var fuktskade. Dette bør du kreve! Samtidig så kan en telefon bli fuktskadet av å bli brukt ute i regnet, og den kan også bli fuktskadet pga damp, f.eks ved at den ligger på badet når noen dusjer... Men er enig i at i mange tilfeller så er det nok en lett måte å fraskrive seg ansvar på...
Gjest Huldali Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Jeg kan jo ikke si at jeg ikke har brukt mobilen når det har regnet, for det har jeg jo. Men jeg mener at den bør tåle såpass, da. Men kanskje den ikke gjør det. Men hvordan ser man på bildene at det er fukt/vannskader? Og kan man se på bildene hvordan disse og når disse er kommet til? Jeg må jo nesten få med en god forklaring, eller ta med bildene til en upartisk person. ellers kan de jo bare skrive ut et bilde til meg og legge ved en forklaring, for jeg vet jo ikke hvordan det skal se ut. Føler meg mest maktesløs nå, det er ganske frustrerende. Jeg har hverken kunnskapen som må til for å vurdere om jeg kan kreve noe, kunnskap for å vurdere noe, eller kunnskaper om hvordan jeg skal gå frem riktig, det er så mange parter og forholde seg til. Jeg blir bare en liten, irriterende forbruker... Kan tenke meg at slike forbrukere som meg, som krever og klager og skriver brev og står i, er ganske irriterende å ha med å gjøre
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Føler meg mest maktesløs nå, det er ganske frustrerende. Jeg har hverken kunnskapen som må til for å vurdere om jeg kan kreve noe, kunnskap for å vurdere noe, eller kunnskaper om hvordan jeg skal gå frem riktig, det er så mange parter og forholde seg til. Jeg blir bare en liten, irriterende forbruker... Kan tenke meg at slike forbrukere som meg, som krever og klager og skriver brev og står i, er ganske irriterende å ha med å gjøre Jo flere "irriterende små forbrukere" som slutter å finne seg i å bli avskrevet sine forbrukerrettigheter jo sjeldnere blir det at butikker prøver seg på bløffer. Det er forøvrig ikke din jobb å vite hvordan en telefon virker og hvorfor den ikke virker, det skal da virkelig verkstedet kunne forklare på en folkelig måte. Det er deres jobb.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Legger ved link til forbrukerkjøpsloven også, det er den som regulerer dette forholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå