Gå til innhold

Svar på spørsmål ifm service...

Tinúviel

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ikke akkurat bilmekaniker, innrømmer den men hallo?

Ringte til verkstedet der min ett år gamle Avensis skulle inn og ha service for å si fra at jeg gjerne ville de skulle ta en ekstra titt på bremsene. Årsaken er at jeg av og til hører en litt merkelig og uvant lyd når jeg bremser, når jeg tenker på det har den faktisk kommet når jeg svinger også. Den minner litt om skraping, kan tenke meg at det er et eller annet som ikke er helt jevnt i en eller annen kontaktflate. Men som sagt, jeg er ikke helt bilkyndig så jeg vet ikke eksakt hva.

Svaret jeg fikk? "Har du lagt merke til om dette kun skjer når det er glatt ute?"

Jeg: "Eeeh, nei, jeg har ikke det...?"

Han: "Ja, for det er jo sånn at når ABS'en slår inn så lager den en litt rar lyd"

Jeg ble så perplex at jeg begynte å bable noe om at "Ja, jo, kanskje, hvis den lager en fullstendig annen lyd når den slo inn enn på andre biler så selvfølgelig kunne det være det..., men jeg er jo vant med ABS" Jeg har knapt nok kjørt biler uten...

Da jeg fortalte Helten om det seinere ble jeg nesten sinna. Han mente på at "Ja, du er jo jente så da får du slike svar". Akkurat den hadde jeg ikke tenkt på før da, men begynte å lure på om det er et svar de hadde kommet med til mannfolk...?

Selvfølgelig var det ikke ABS'en, nå har jeg sjekket og jeg får skrapelyden på tørr vei. OG ABS'en høres ut som en hvilken som helst annen ABS... Du kjenner jo også at det er ABS gjennom hele høyrefoten!

Og så jeg som var så himla fornøyde med folka der til nå... Nettopp fordi de var hyggelige og ordentlige mot meg "på tross av" at jeg er jente. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk. Bare fordi man har pupper, så kan man ikke ha peil på tekniske ting.

Opplevde en gang å få spørsmålet "Er modemet påskrudd?" rett etter jeg hadde svart på hvilke lamper som lyste på nevnte modem.

Når det gjelder bilen, be dem sjekke bremsene, både skivene, klossene og kaliperen.

Vi hadde samme "symptomer" da kaliperene våre var gåene. Du kan egentlig sjekke selv også om det er der problemet ligger, kjenn på felgen når du har kjørt litt med de lydene. Er den varm, så er det noe som ligger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know, vi har nettopp fiksa den andre bilen vår(ford mondeo) for eksakt det problemet...

Deler av bilindustrien er til tider helt håpløs når det gjelder kvinner; fatter de virkelig ikke at vi utgjør ca 50% av kjøperne? Den lokale Ford-forhandleren er så umulig at jeg aldri kommer til å handle bil av dem igjen.

... Blir litt overgitt jeg, jobber i IT-bransjen og der møter jeg mye sjeldnere slike holdninger, heldigvis :) Selv om jeg ser du har gjort det. Ber om unnskyldning på vegne av bransjen ;)

Endret av Tinúviel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen med biler er at det er vanskelig å bedømme hva som er feil og hva som må utbedres uten å ha greien foran seg. Når jeg herjet på verksted tok jeg aldri noen diagnoseforsøk over telefon, siden det lett endte med at folk ble sure om det var noe annet som var feil eller om det var mer som var skadet eller trengte skiftes for at det kunne kalles ok igjen.

Akkurat det med bremser og abs er en gjengangs-sak, det er SVÆRT mange som kommer og forteller at det er noe feil med bilen fordi de for første gang har opplevd at abs slår inn. Og, det er ikke bare kvinnelige eiere som serverer den, personlig har jeg strengt tatt opplevd flest mannlige eiere som blir litt sjokkerte over skrapelyden og vibreringen abs leverer.

For øvrig, pirke litt... Kvinner utgjør desverre ikke 50% av kjøpere av privatbiler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tinúviel_i_i

Er klar over at sikkert mange ble/blir litt sjokkert første gang ABS'en slo inn, og at en kan lure litt på det der. Men - jeg tviler på at svaret hadde blitt servert på den måten om det var en mann som ringte inn og beskrev problemet.

Og argumentet om at kvinnene utgjør ca 50% av kjøperne står jeg ved. Det er greit at mannen står som "kjøperen", men en familie kjøper sjelden en bil uten at mor er enig. Synd jeg ikke husker hvor jeg så dette, men mener på jeg hadde sett/hørt om en undersøkelse hvor de konkluderte med at husfruen har siste ord når det gjelder hvilken bil som blir kjøpt, selv om det er mannen som utfører kjøpet. Derfor sa jeg ca 50% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har svart menn akkurat det, hehe. Jeg er langt fra ensom om det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da får jeg gi meg :ler:

Vil egentlig ikke være sur på verkstedet heller, for de er så hyggelige ellers. Kanskje en hører det en forventer å høre når en havner i situasjoner hvor en er redd for å bli sett ned på bare fordi en er jente. Det skal man ikke se bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...