Gå til innhold

Ukentlig storhandel vs innkjøp (nesten) hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan stadig lese sparetips i aviser, blader og også her på KG. Et tips som går igjen er at man bør handle stort en gang i uken fremfor å småhandle uken igjennom. Grunnen til at man skal spare penger på å gjøre slik må jo være man kan planlegge utnyttelsen av maten bedre (rester) og at man rett og slett kjøper mindre mat totalt sett.

Jeg handler vanligvis litt hver dag. Noen dager kjøper jeg to-tre middager, andre ganger kun det jeg trenger akkurat den dagen. Jeg faller egentlig svært sjelden for fristelsen til å putte sjokolade, kjeks og denslags i handlekurven til hverdags, og "min" Kiwi er uansett ikke en butikk som byr på de helt store fristelsene.

Jeg syntes heller det kan bli litt motsatt; i en familie med to voksne og to tenåringer er det lett for at det blir spist mer mat når man har kjøleskap, fryser og skuffer fyllt med alt mulig. Jeg mener virkelig at jeg ikke kjøper mer lettvinte løsninger selv om jeg handler litt etterhvert - man kan jo planlegge måltider selv om maten befinner seg på Kiwi og ikke i egne kjøkkenskap. Men jeg prøver jo å være økonomisk og spesielt i tider man sparer til noe spesielt tar man til seg råd. Jeg har derfor mange ganger "plaget" meg selv litt med at "vi burde få til å handle stort og dermed bruke mindre på mat".

Hva er deres erfaringer? Er det alltid slik at storhandel svarer seg eller er dette i mange tilfeller et opphypet sparetips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ukeshandlet en periode, og jeg var fornøyd me det. Jeg tror vi sparte penger på det, men jeg er ikke brennsikker. Og jeg husker godt fråtsefølelsen når vi hadde mye godt pålegg og masse mat i hus...

En grunn til at vi ikke ukeshandler nå, er at det ofte er middagsmat og pålegg til halv pris på vår butikk. Det er varer som går ut samme dag eller om en dag eller to. Her sparer vi som spiser mye ganske mye.

Skrevet
. Og jeg husker godt fråtsefølelsen når vi hadde mye godt pålegg og masse mat i hus...

Jeg mister litt oversikten også, men det går jo mer på min egen begrensing. Antar at det er litt å hente på øvelse og erfaring. Men man kan jo ikke godt sette hengelås på kjøleskapet heller. :fnise:

Skrevet

Hvorvidt man sparer penger på storhandel eller ikke kommer jo som du selv sier an på hva slags handlemønster man har. Faller man ikke for fristelser eller gjør impulskjøp er det forsåvidt ingen grunn til at man skulle bruke mer penger på daglige handleturer enn ukeshandel.

Grunnen til at vi har valgt ukeshandel har ikke med økonomi å gjøre, men at det rett og slett er så mye mer praktisk. Det er deilig å slippe å dra på butikken hver/annenhver dag, og like deilig å slippe å hver dag skulle fundere på hva dagens middag blir, kanskje i hast mens man er innom butikken på vei fra jobb, sliten og sulten. Det er så mye mer behagelig å sette seg ned en kveld i uka og planlegge menyen for uken etter og handle alt man trenger på én gang. For oss handler det altså rett og slett om å spare tid heller enn penger og gjøre hverdagen bittelitt enklere.

Gjest Bare innom
Skrevet

Min personlige erfaring er at vår familie sparer rundt 1200 kr mnd på å storhandle, framfor å handle flere dager i uken.

Om det er slik for alle andre vet jeg jo selvsagt ikke. ;)

Jeg opplever at når middagen blir planlagt for flere dager om gangen, er det lettere å benytte seg av tilbud i butikkene.

Og dessuten, når jeg slipper å bruke 30-40 minutter på butikken hver dag, er det lettere å få tid til å lage mat fra bunnen av, noe som blir både sunnere og billigere.

Den hjemmelagde maten er også mektigere enn ferdigretter eller halvfabrikata, og man behøver ofte mindre mengde for å bli mett, noe som også gjør at man sparer.

Og angående det at det blir spist mer når skuffer, skap og fryser er velfylte, tror jeg ikke det stemmer når det kommer til råvarer.... det gjelder vel helst for ferdigretter som pizza, burgere osv...

Men som sagt, dette er min personlige erfaring, det er mye mulig at andre opplevere det annerledes. :)

Gjest Grafica
Skrevet

Det jeg ser for meg er fordelaktig ved ukesinnkjøp, er at man kan planlegge råvarer bedre. Her i huset f.eks. er vi bare to, og skal vi først ha noe med gulrøtter, så må vi kjøpe en hel stor pose. Så dermed må jeg planlegge noe jeg kan bruke de restene gulrøttene på i løpet av et par dager. Samme med kjøttdeig og andre typer ferskvarer hvor man må kjøpe en gitt mengde om gangen, som er for mye for to personer.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg er bare en i husholdningen og jeg har ikke bil. For meg er ukeshandling en umulighet fordi det skal bæres hjem.

Hittil har jeg støttet opp om den lokale nærbutikken ved å handle alt der, men jeg ser nå at jeg blir nødt til å endre dette mønsteret fordi det blir for dyrt. Det blir Rema i fremtiden, og det må litt planlegging til fordi det ikke er noen Rema i nærheten.

Det jeg tenker er at jeg kan kjøpe større og billigere ting for flere dager på Rema og heller supplere med nærbutikken.

Så da blir det "lørdagshandel" på meg fremover på Rema og supplering i nærbutikken innimellom.

Jeg vet at jeg kommer til å spare på dette.

Gjest Deception
Skrevet
Det jeg ser for meg er fordelaktig ved ukesinnkjøp, er at man kan planlegge råvarer bedre. Her i huset f.eks. er vi bare to, og skal vi først ha noe med gulrøtter, så må vi kjøpe en hel stor pose. Så dermed må jeg planlegge noe jeg kan bruke de restene gulrøttene på i løpet av et par dager. Samme med kjøttdeig og andre typer ferskvarer hvor man må kjøpe en gitt mengde om gangen, som er for mye for to personer.

Akkurat det argumentet skjønner jeg ikke. Gulrøtter holder seg i månedsvis hvis de oppbevares riktig, dvs. kjølig og ikke for fuktig. Det samme gjelder andre rotgrønnsaker, som for eksempel poteter og kålrot, og også ting som for eksempel løk, som også har lang holdbarhet. Hos oss er dette ting som alltid finnes i grønnsaksskuffen i kjøleskapet til enhver tid.

Vi har ikke disiplin nok til å ukeshandle, men handler gjerne to ganger pr. uke, og jeg tror ikke det går særlig mer penger av den grunn. Poenget er at så lenge man er flink til å planlegge middager ut fra råvarer man har, og passer på at ingenting går til spille, er dette også god økonomi. En annen ting er selvsagt om man lar seg friste av godis osv, men her kjøpes ting som står på lista; jeg hater å handle uten liste.

Gjest Bare innom
Skrevet

Jeg skjønner at det stort sett er bare meg som har hatt handlevaner som gjorde at jeg sparte da vi gikk over til storhandling. :)

Det er jo ikke bare middager det blir spart på når man ukehandler...

Jeg har to ungdommer som elsker kjøttpålegg!

Da vi handlet flere ganger i uken, ble det ofte til at vi så at det begynte å bli tomt for skinke, og dermed kjøpte vi ny...

Mens leverposteien, osten og makrellen i tomat ble åpnet, tatt to pporsjoner av, ble gamle, og måtte kastes.

Nå handler jeg pålegg for en hel uke om gangen.

Er det tomt for det de vil ha, må de spise noe annet helt til neste innkjøp.

Vi handler mye mindre pålegg, og kaster mye mindre mat!

Det sparer vi veldig mye på.

Brød...

Tidligere ble det ferskt brød hver eneste dag, og restene fra det gamle brødet ble bare liggende...

Det var jo mye bedre med ferskt brød enn daggammelt.

Resultatet ble en del feite småfulger i nabolaget.

Nå kjøper vi inn brød for en hel uke, eller vi baker selv. Det legges ferdigskåret i fryseren, og det blir tatt ut den mengden som ønskes til hvert måltid. Hele brødet går med!

Vi sparer 2-3 brød i uken på denne praksisen, og småfuglene har igjen fått tilbake figuren.

I tillegg slipper vi: "Jeg har ikke lyst på fiskegrateng i dag, jeg vil heller ha spagetti og kjøttsaus"... med det resultatet at kjøttdeig og pasta må kjøpes inn, mens den allerede innkjøpte fiskegratengen blir liggende i fryseren.

Totalt sparer vi som sagt rundt 1200 kr mnd på å storhandle framfor å handle flere ganger i uken!

Det tilsvarer rundt 300 kr uken.

Dette er såpass lite at man ikke merker at det går med der og da, men likevel såpass mye at det utgjør en del når pengene ikke blir brukt over lengre tid.

Gjest Grafica
Skrevet
Akkurat det argumentet skjønner jeg ikke. Gulrøtter holder seg i månedsvis hvis de oppbevares riktig, dvs. kjølig og ikke for fuktig. Det samme gjelder andre rotgrønnsaker, som for eksempel poteter og kålrot, og også ting som for eksempel løk, som også har lang holdbarhet. Hos oss er dette ting som alltid finnes i grønnsaksskuffen i kjøleskapet til enhver tid.

Ikke i vårt kjøleskap, både gulrøtter og poteter er uspiselige etter en uke. Myke og vassne blir de, selv om de ligger i grønnsaksskuffene.

Skrevet
Totalt sparer vi som sagt rundt 1200 kr mnd på å storhandle framfor å handle flere ganger i uken!

Det tilsvarer rundt 300 kr uken.

Dette er såpass lite at man ikke merker at det går med der og da, men likevel såpass mye at det utgjør en del når pengene ikke blir brukt over lengre tid.

Jeg syntes du har noen gode poenger, Bare innom. Kjenner meg igjen når det gjelder brød f.eks - et brød er akkurat litt for mye til oss, men for lite til to dager. Kunne sikkert planlagt litt bedre der, og dermed spart noen kroner uten å forringe kvaliteten. (jeg er glad i gode brød og tilsvarende lite begeistret for kjipe brød, så det blir til at jeg kjøper hos bakeren)

Jeg konkluderer med at planlegging er stikkordet, både i forhold til økonomi og også i forhold til sunt kosthold. Jeg lager nesten aldri handlelister, men har en liste i hodet mitt likevel, og selv om vi ikke setter oss ned og lager en ukesmeny sånn helt konkret, så har jeg en slags plan for hvordan maten i neste uke blir.

Skal forsøke å bli enda mer bevisst på å være økonomisk, men uten at det går på kvaliteten løs. :)

Skrevet

Jeg har faktisk lest at det er en myte at man sparer på ukeshandling fremfor å handle flere ganger i uken, nettop av de grunnene som er nevnt over. Visstnok kaster folk som handler sjeldnere mer mat enn de som handler oftere.

Selv handler vi ofte, nesten hver dag. Men prøver likevel å planlegge handlingen på forhånd. Synes ikke vi bruker mye penger på "utenom-kjøp", og faller ikke så ofte for fristelsen å handle snop o.l. Det vi helt sikkert hadde spart en del penger på om vi hadde planlagt enda bedre, er at vi kunne handlet mer på Rema 1000 enn nærbutikken som er mye dyrere. Men vi har ikke bil, så akkurat nå føler jeg ikke at det er verdt å dra lenger for å handle billigere. Er jo snakk om prioriteringer. Jeg er villig til å betale litt ekstra for å slippe å bære langt eller ta buss.

Skrevet

JEg handler daglig - og gjerne flere ganger hver dag - har Rema1000 i underetasjen og bruker dem nesten som kjøleskap - tomt for melk jo - da får jeg gå ned og hente. Oj jeg har jo ikke mer kaffe! Stikker ned og kjøper kaffe. Jeg prøver jo å få med meg middag og pålegg og melk og sånt, men det kan bli noen ganger innom i løpet av dagen spes i helgene. Men jeg kjøper kun akkurat det jeg trenger. Ikke er det noe spesielt å bli fristet av der heller. Dessuten bruker jeg akkurat 0 minutter på å planlegge innkjøp.

Men så har nå aldri planlegging vært min favorittsyssel heller da :)

Skrevet

Jeg tror jeg sparer på det. Før handlet jeg ihvertfall annenhver dag, og kjøpte for 5-600 hver gang, gjerne rett etter jobb når jeg var sulten. Nå har jeg testet ut å reise ut i 20-tiden, etter middag, og skrive liste. Da handlet for for 600,- Er bare en i husholdningen, og har brukt voldsomt mye på impulskjøp på diverse matbutikker.

Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer helt an på hvor organisert man er.

At man ikke spiser opp leverposteien fordi man kjøper kjøttpålegg annenhver dag, har jo kun med organisering å gjøre. Jeg spiser opp pålegget i kjøleskapet før jeg kjøper nytt, uansett hvor ofte jeg handler. Jeg kjøper brød én gang i uken og fryser ned i skiver uansett om jeg handler mer enn en gang i uken. Jeg planlegger middager for en hel uke av gangen uansett antall handlinger.

Jeg prøver å handle så sjelden som mulig. Jeg sparer ikke en eneste krone på det. Men jeg sparer tid, og det er derfor jeg gjør det. Det hender jeg må handle oftere enn en dag i uken, både fordi noen ingredienser ikke holder seg i en hel uke (typisk i min butikk er at all melken kun har to dagers holdbarhet....), og fordi jeg må bære alt jeg kjøper et par km hjem.

De som vil spare penger på å bare handle en gang, er de som alltid ender opp med å kjøpe ting de ikke har planlagt og som de egentlig ikke trenger. Om man holder seg til å kjøpe det man trenger, spiller det ingen rolle om man handler hver eneste dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...