Gå til innhold

Tips til jobbintervju

Fremhevede innlegg

Gjest Ikke god på jobbintervjuer
Skrevet

Hei!

Jeg har søkt på en god del jobber, og selv om det er mange om beinet i bransjen jeg jobber i, har jeg blitt innkalt til noen intervjuer (3 stk). Jeg har ikke fått tilbud om jobb etter intervjuene.

Jeg er jo klar over at det ofte skal noen intervjuer til før drømmejobben er i boks, men jeg tror likevel at jeg har (stort?) forbedringspotensiale på intervjuer. Jeg vet jeg kan jobben som skal gjøres, men jeg er nok dessverre ikke overbevisende nok i et intervju. Jeg er typisk "flink pike" som mener jeg må kunne alt på rams for å kunne si at jeg kan noe. Det medfører ofte at jeg, når jeg blir spurt om jeg kan en oppgave, modifiserer meg, og virker altfor beskjeden. Når jeg først har fått en jobb, som jobben jeg er i nå, får jeg utelukkende positive tilbakemeldinger, men jeg er altså ikke god nok i prosessen fram til jobben.

Jeg har lest mye om jobbintervjuer før, og det meste gir jo mening. Men så fort jeg havner i et intervju er jeg for nervøs til å virke selvsikker og trygg på min egen kompetanse. Er det noen som har tips? Burde jeg gå på kurs?

Videoannonse
Annonse
Gjest Jente38
Skrevet

Hei.

Her får du en lenke med relevant og god info om jobbsøking, skrive CV, tips til interviewdagen. Bruk litt tid å surfe på denne linken fra Aftenposten.

Jeg syns det var mange fine råd her.

http://www.aftenposten.no/jobb/guide/

Skrevet

jeg har faktisk fått jobb etter intervju alle de tre gangene jeg har skiftet jobb, så da kan jeg ihvertfall fortelle hva JEG gjør :

hørtes nesten litt skryt ut dette her, men da vet du ihvertfall hva som har funket for meg :)

jeg har aldri sittet å pugget på hva jeg skal si og sånn... har heller tenkt at det å være naturlig, vil skåre høyt.. og det har det! :)

men alikevel så har jeg forberedt meg litt på de vanligste spørsmålene og kanskje de som er vanskligst å svare på på sparket.. og det er f eks:

-hvilke positive og negative sider har du

-hvorfor skal vi ansette AKKURAT deg til denne jobben

-hva kan du bidra med ti ldenne jobben

så enkelt har det faktisk vært for meg, og så enkelt kan det nok gjøres! jeg har aldri tenkt at jeg skal inn til et skummelt intervju, men heller inn til en koselig samtale for å fortelle litt om meg selv.

da blir det mye mer naturlig og intervjuerne merker da at du ikke er så stresset og de blir trolig mer kjent med den du egentlig er :)

men som sagt.. alle er forskjellige.. Dette funket for meg ihvertfall!

!!

Gjest Gjest_Ylva Virvla_*
Skrevet
jeg har faktisk fått jobb etter intervju alle de tre gangene jeg har skiftet jobb, så da kan jeg ihvertfall fortelle hva JEG gjør :

hørtes nesten litt skryt ut dette her, men da vet du ihvertfall hva som har funket for meg :)

jeg har aldri sittet å pugget på hva jeg skal si og sånn... har heller tenkt at det å være naturlig, vil skåre høyt.. og det har det! :)

men alikevel så har jeg forberedt meg litt på de vanligste spørsmålene og kanskje de som er vanskligst å svare på på sparket.. og det er f eks:

-hvilke positive og negative sider har du

-hvorfor skal vi ansette AKKURAT deg til denne jobben

-hva kan du bidra med ti ldenne jobben

så enkelt har det faktisk vært for meg, og så enkelt kan det nok gjøres! jeg har aldri tenkt at jeg skal inn til et skummelt intervju, men heller inn til en koselig samtale for å fortelle litt om meg selv.

da blir det mye mer naturlig og intervjuerne merker da at du ikke er så stresset og de blir trolig mer kjent med den du egentlig er :)

men som sagt.. alle er forskjellige.. Dette funket for meg ihvertfall!

!!

Innen hvilken bransje er du? Det er jo også ganske relevant for om du får jobb eller ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trodde selv jeg var dårlig på intervju, men så fikk jeg jobb likevel. Kan jo være at de andre søkerne var udugelige, selvsagt ;)

Men et godt tips jeg fikk var at du ikke må tenke på at det er et rent forhør, det er like mye du som intervjuer dem. De skal jo også selge inn jobben som attraktiv for deg. Det hjelper å tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...