Gjest Ts Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Etter å ha lest noen tråder her inne ang dårlige arbeidsmiljøer, situasjoner og hvordan man skal håndtere slike situasjoner, lurer jeg på hvordan man skal gå videre etter å ha vært i en slik situasjon fra før. Har opplevd en fæl arbeidsplass som jeg holdt fast på for lenge, i 1år. Skulle ha sluttet før det ble så ille for meg, men elsket arbeidsoppgavene og hadde vel på en eller annen måte en naiv tankegang om at alt skulle ordne seg. Nå 1år etter at jeg har sluttet der, har jeg ikke noe ønske om å kontakte arbeidsplassen og få en referanse. I ettertid har jeg ikke klart å søkt på ny jobb, og har bare vært hjemme hele tiden nesten å har hatt angst og psykiske problemer. Nå må jeg begynne å se meg om etter ny jobb, men merker at angsten kommer krypende hver gang jeg skal søke. For det første: Hva skal jeg skrive på CV og søknad ang siste arbeidsplass? Hvorfor har jeg ikke referanse? Hvorfor har jeg ikke jobbet på 1år? Så jeg har rett og slett stoppet opp i hver søknad, i redsel for å komme på et intervju med disse spørsmålene, og ende opp med å ikke ane hva jeg skal si. Man skal jo ikke baksnakke gammel arbeidsplass, har jeg hørt. Så jeg ender bare opp med å legge fra meg hver eneste søknad med tårer i øynene og fortsette som før. Noen som har noen råd?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 selv om det er veldig ubehagelig ville jeg skrevet eller ingt til den gamle arbeidsplassen og bedt om en attest. etter det kan du legge det bak deg og aldri ha noe med den arbeidsplassen å gjøre igjen. på intervju forteller du at selv om du trivdes meg arbeidsoppgavene i den tidligere jobben så var ikke bedriften noe for deg, også finner du noe med den nye bedriften du søker på som du kan peke på som passer nettopp deg bedre. håper du får til dette. ikke la denne dårlige erfaringen ødelegge mer for deg nå:-)
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 Uansett hvor mye du mislikte gamlejobben: få attest! Jo mer tiden går, jo vanskeligere blir det å få. Og du VIL antakelig trenge den i fremtiden, om enn bare for å dokumentere AT du har jobbet og med hva. Du kan kontakte dem skriftlig og be om attest, så får du den skriftlig i posten. Du har krav på attest, ifølge arbeidsmiljøloven (§ 15-15) - så sant oppsigelsen var lovlig (at du ble ut tiden etc). Du trenger ikke å oppgi dette ved skriftlig henvendelse om attest, men om de av en eller annen grunn nekter å gi deg attest, så kan du henvise til dette punktet. Tviler dog på det er noe de ikke vil gi deg! Blir du spurt om din gamle arbeidsplass, så forhold deg nøytral eller vær positiv. Selv om du hatet stedet, kan du si at det var lærerikt, at du lærte mye om yrket/om deg selv, eller at du skjønte hva du egentlig ville jobbe med (=forhåpentligvis den nye jobben du søker på). Glem det negative, fokusér på hva du gjorde der og hva du lærte av det. Ang. året du ikke har jobbet, har du gjort noe du ønsker å fortelle om? Språk eller annen kunnskap du har erhvervet? Vær så ærlig du kan, uten å "vrenge sjelen din": Du kan også fortelle at du har vært på jobbjakt etter å ha sagt opp på et sted som ikke bragte deg videre, men ikke funnet en riktig interessant en før nå (=jobben du søker på). Ikke gi opp! Dette er bare et forbigående øyeblikk i livet ditt. Ta sats, og hopp i det. Antakelig går det mye bedre enn du forestiller deg.
Noli Skrevet 28. februar 2009 #4 Skrevet 28. februar 2009 Du kan også fortelle at du har vært på jobbjakt etter å ha sagt opp på et sted som ikke bragte deg videre, men ikke funnet en riktig interessant en før nå (=jobben du søker på). Ikke si det, da fremstår du som en bortskjemt person som forventer å få drømmejobben i fanget uten å gjøre en innsats for det. En arbeidsgiver vil alltid synes det er bedre at du har jobbet med noe totalt irrelevant enn at du har valgt å være arbeidsledig. Å være syk er derimot noe helt annet. Du kan rett og slett si det, at du har vært syk, men nå er frisk og gleder deg til å komme ut i arbeidslivet igjen.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Er nyskjerrig på å få råd jeg og. Sluttet i jobben på grunn av bla. trakkasering og utpressing av ikke mindre en 2 ledere. Siste leder står som refferanse for meg (advokaten fant ingen annen da de ordnet med oppsigelsen) Jeg kan på ingen måte bruke noen av dem som min refferanse i praksis.(utenom hvist jeg IKKE ønsker jobben) Jeg vet med sikkerhet at de refferansene vil benytte enhver anledning til å si noe neggativt om meg. Den første så ille at jeg ble langtidssykemeldt og ble nektet\ sabbotert tilrettelegging. Den andre var 10 gangen værre... Den gamle lederen hadde sagt så mye "fert" om meg at den nye lederen ikke ga meg en kjangse. Sistnevnte så meg aldri i full jobb,men står som refferanse i dag. Høres nesten ut som jeg var en "problemansatt" Men det var kun lederen jeg hadde problem med. Jeg var (så dum) å engasjere meg mye i jobben og fikk gjort svært mye positivt,Bla. ryddighet, oversikt, økt effektivisering og bedret økonomien. (mye ros fra andre ansatte) Desverre (må jeg vel si) fikk -jeg- rosen og -ikke- lederen min. Det ble ikke vel mottatt. Det utløste mange problemer som følge av det. Ellers trivdes jeg svært godt i jobben ellers, god kontakt med kollegaer,spennende og givende jobb på veldig mange måter. Og mange trivlige ansatte. Og etter all rosen jeg fikk gjorde jeg vist ikke en for ille jobb. Densverre kan jeg ikke spørre noen andre i firmaet om å være refferanse uten å røpe det "turbulente" forholdet jeg hadde til leder. (Få vet om det i dag) Jeg fikk (etter mye krangel og mange mnd), en nøytral attest. Måtte desverre gå helt til toppsjefen. Men den er underskrift av leder. Var der (holdt ut) i 5 år, ble fulstendig "utbrent" og har vært sykemeldt i over 1 år. Men en dag skal jeg og ut i jobb igjen. Hvordan forklare i et intervju at en har 5 år i en jobb jeg ikke kan\bør bruke en refferansen + minst 1 år sykemeldt (på grunn av denne jobben) ? (Har lite jobberfaring før det) Hva gjør en, sier en da når en søker ny jobb og kommer på intervju ?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Gjest fra ovenfor... Ikke meningen å "kuppe" innlegget. Problemstillingen er gnske likt til TS (Bare lengre tid i jobben og med attest for mi del)
Gjest gjest- silje Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Er nyskjerrig på å få råd jeg og. Sluttet i jobben på grunn av bla. trakkasering og utpressing av ikke mindre en 2 ledere. Siste leder står som refferanse for meg (advokaten fant ingen annen da de ordnet med oppsigelsen) Jeg kan på ingen måte bruke noen av dem som min refferanse i praksis.(utenom hvist jeg IKKE ønsker jobben) Jeg vet med sikkerhet at de refferansene vil benytte enhver anledning til å si noe neggativt om meg. Den første så ille at jeg ble langtidssykemeldt og ble nektet\ sabbotert tilrettelegging. Den andre var 10 gangen værre... Den gamle lederen hadde sagt så mye "fert" om meg at den nye lederen ikke ga meg en kjangse. Sistnevnte så meg aldri i full jobb,men står som refferanse i dag. Høres nesten ut som jeg var en "problemansatt" Men det var kun lederen jeg hadde problem med. Jeg var (så dum) å engasjere meg mye i jobben og fikk gjort svært mye positivt,Bla. ryddighet, oversikt, økt effektivisering og bedret økonomien. (mye ros fra andre ansatte) Desverre (må jeg vel si) fikk -jeg- rosen og -ikke- lederen min. Det ble ikke vel mottatt. Det utløste mange problemer som følge av det. Ellers trivdes jeg svært godt i jobben ellers, god kontakt med kollegaer,spennende og givende jobb på veldig mange måter. Og mange trivlige ansatte. Og etter all rosen jeg fikk gjorde jeg vist ikke en for ille jobb. Densverre kan jeg ikke spørre noen andre i firmaet om å være refferanse uten å røpe det "turbulente" forholdet jeg hadde til leder. (Få vet om det i dag) Jeg fikk (etter mye krangel og mange mnd), en nøytral attest. Måtte desverre gå helt til toppsjefen. Men den er underskrift av leder. Var der (holdt ut) i 5 år, ble fulstendig "utbrent" og har vært sykemeldt i over 1 år. Men en dag skal jeg og ut i jobb igjen. Hvordan forklare i et intervju at en har 5 år i en jobb jeg ikke kan\bør bruke en refferansen + minst 1 år sykemeldt (på grunn av denne jobben) ? (Har lite jobberfaring før det) Hva gjør en, sier en da når en søker ny jobb og kommer på intervju ? Så hvorfor bruker du ikke en av de du jobbet med som referanse? Mannen min gjorde det og det var da ikke noe problem. Når jeg søkte jobb der hvor jeg er nå, så jobbet jeg en plass hvor det var så dårlig arbeidsmiljø at jeg ble sykemeldt etter bare en måned i jobben. Så jeg begynte å søke jobber mens jeg var sykemeldt, men nevnte ikke det til de som intervjuet meg, og jeg nevnte ingenting om hvordan miljøet var i jobben. Egentlig så var jeg veldig nedtrykket før jeg skulle på intervju, det er ikke koselig å være sykemeldt pga. arbeidsgiveren. Men tok meg isammen den dagen når jeg gikk på intervju, rak i ryggen, smilte og snakket som om jeg var superflink, uten at jeg følte jeg var det. Fikk jobben samme dagen, og har ikke vært sykemeldt en dag i den nye jobben.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Så hvorfor bruker du ikke en av de du jobbet med som referanse? Desverre hadde bare 1 nær kollega i "gruppen" min som kunne vært refferanse. Men H*n ble sterkt påvirket av leder det siste året (H*n er lettpåvirkelig av -alle-, så det komner veldig ann på humøret. Farlig med en slik refferanse) Spør jeg andre i firmaet blir det garangtert stilt kritiske spørsmål om hvorfor. De kjenner heller ikke til helheten i hva min jobb besto i. (kan ikke si mer en det.. i fare for å bli gjenkjent) Kort sagt er det ikke noen andre som kan brukes som refferanse i den jobben.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #9 Skrevet 28. februar 2009 Tror mange er i din situasjon: hvordan komme seg fra råttent arbeidsmiljø til noe bedre? Selvtilliten blir jo gjerne redusert i dårlige arbeidsmiljø, som ofte består av dominerende og vanskelige personligheter. Selv har jeg jobbet ett år i et fryktelig dårlig miljø (dårlig kommunikasjon, sterkt hieraki og posisjonering og eksplisitt favorisering): folk som ikke evner å forholde seg til andre på en normal og fin måte: i privat sektor. Med en sjef som ikke korrigerer atferd. Hvordan kommer man seg videre? Vel..man må prøve å overse uro-personene og fokusere på den ene som kan være en referanse. I TS' tilfelle er sjefen den som skaper dårlig miljø (!) så kan du ikke skaffe en kollega som referanse?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #10 Skrevet 1. mars 2009 Så at det ble nevnt noe om sluttattest her. Hva skal man skrive til tidligere arbeidsgiver for å få en slik attetst? Noen punkter man skal ha med, eller er det bare å skrive kort at man ønsker å få tilsendt en sluttattest?
Gjest Ts Skrevet 3. mars 2009 #11 Skrevet 3. mars 2009 Heisann, takk for alle svar. Har vært uten pc`en min i noen dager nå, så ikke fått lest alle svarene før nå. Hvis jeg skaffer en attest, trenger jeg ikke å skrive noen referanse da? Synes det er litt tungt å ikke skrive referanse i CVen min, og den biten har egentlig brutt meg litt ned når jeg skal søke på noe nytt. Man får jo litt dårlig selvtillit av å ha vært i en fæl arbeidssituasjon, og jeg var vel aldri forberedt på at det skulle gå så langt. Ekkelt å se seg selv bli brutt helt ned og ende opp med å slippe makten over seg selv helt til en fæl situasjon. Er helt enig i at man må gå videre, få en ny erfaring og la den "siste ekle erfaringen" svinne hen litt i en ny positiv tid. Det er nettopp det jeg har lyst til nå, for det kommer jo ikke noe positivt ut av å ha det sånn her. Ikke for meg, og de som er rundt meg. Savner også å gjøre noe, og alt i alt ordner det seg alltid tilslutt, egentlig. Var innom nav idag og lurte samtidig på om jeg skulle få snakket med en rådgiver, kanskje de har noen råd til meg der. Til deg som har spurt noen spørsmål selv i tråden: Synes det er helt i orden, vet at det er vanskelig å være i den situasjonen vi er i nå, selvom det ikke er helt det samme. Godt å lese at jeg ikke er den eneste, så står jeg ikke helt alene heller Lykketil!
Gjest Ts Skrevet 3. mars 2009 #12 Skrevet 3. mars 2009 Så at det ble nevnt noe om sluttattest her. Hva skal man skrive til tidligere arbeidsgiver for å få en slik attetst? Noen punkter man skal ha med, eller er det bare å skrive kort at man ønsker å få tilsendt en sluttattest? Jeg har funnet ut at man skal få en attest hver gang man har jobbet et sted, det er som et vitnemål om at du faktisk har jobbet der. Men alle arbeidsgivere pleier ikke å gi dette før de har blitt spurt om det, kommer mye annpå. Så du trenger bare å ringe og spørre etter attesten, eller skrive et enkelt brev eller mail til arbeidsstedet. Har aldri gjort det før, så rent tipping fra meg, så tror jeg ikke du trenger å skrive noe mer enn noe lignende som dette: "Mitt navn er xxx og jeg jobbet hos dere fra 16.07.07 til 16.07.08, og lurer nå på om dere kunne sendt attesten min til adresse: osv..." Vennlig hilsen xx..." Er dette greit?
Bambimor Skrevet 4. mars 2009 #13 Skrevet 4. mars 2009 Du skriver siste arb plass i Cvèn din. Og har med deg attest til intervju. Og lurt å ikke si noe negativt om siste arb plass. Du kan velge selv hvem som skal stå som din referanse, og kan dermed bruke en eller to andre arbeidsgivere som referanse. Har du en kollega fra siste arb sted som kan være referanse, en annen en sjefen din? Og som du er sikker på at vil gi deg god referanse? Du an evt spørre om han/hun vil gi deg god referanse? Om du ikke har siste arb plass som din referanse så forbered deg på å bli spurt om hvorfor du ikke har det!
Haris Pilton Skrevet 4. mars 2009 #14 Skrevet 4. mars 2009 Jeg hadde også en ekstremt dårlig erfaring med en tidligere jobb jeg hadde. Det jeg har gjort er at jeg skriver jobben på CVen men fører opp 2 referanser fra andre jobber jeg har hatt, og hvis de lurer på hvorfor jeg ikke har referanse fra den jobben (noe de ikke har spurt om så langt) sier jeg bare at det er de to andre sjefene som har kjent meg best så jeg føler at det blir mest riktig å føre de opp som referanser. Det er jo helt sant også Men jeg manner meg opp til å ringe og spørre om attest derfra, jeg også... jeg forstår bare ikke hva den sjefen skal skrive, vi kom overhodet ikke godt overens og selv om jeg jobbet ræva av meg presterte hun å tro at jeg ikke brydde meg nok om jobben min. Jeg har faktisk aldri jobbet så hardt i mitt liv som jeg gjorde der, har faktisk fortsatt mareritt om nettene om at jeg er der og må PRESTERE, PRESTERE. Så det er synd at jeg ikke får noe igjen for det med tanke på framtiden. Menmen.
Gjest Langsyne Skrevet 5. mars 2009 #15 Skrevet 5. mars 2009 Synes det er så merkelig at man skal stå på så bar bakke etter slike opplevelser. Er det ikke noe man kan gjøre når man opplever slikt? Når folk sier at arbeidsplassen fører til slike vansker, psykiske problemer og får folk til å ikke klare å gå ut i ny jobb før lenge etterpå, blir jeg litt forbauset over at det ikke er noe man kan ha rett til/på. Hm.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2009 #16 Skrevet 5. mars 2009 Synes det er så merkelig at man skal stå på så bar bakke etter slike opplevelser. Er det ikke noe man kan gjøre når man opplever slikt? Når folk sier at arbeidsplassen fører til slike vansker, psykiske problemer og får folk til å ikke klare å gå ut i ny jobb før lenge etterpå, blir jeg litt forbauset over at det ikke er noe man kan ha rett til/på. Hm. Mange arbeidsplasser har dorlig miljø pga dårlige ledere og en ledelse som ikke er innteressert i å gjøre noe med problemet. De stoler blindt på at mellomledere gjør den jobben de skal gjøre og at de gjør den riktig. Og prøver en si fra, selv om det er på en skikkelig måte kommer en ingen vei. Ofte blir en da stemplet som "bråkebøtter" forde en er "dum nok" til å motsi lederen. Og en leder har gjerne "makt" til å "godkjenne" (direkte\inndirekte) eller påvirke til dårlig oppførsle\ utfrysing til andre ansatte. Mange frykter for jobben sin om de ikke følger\ gjør som lederen sier. Selv om det i slike tilfeller ofte strider mot det en selv ønsker å gjøre. Når det går så langt at en slutter i jobben pga. slike problemer er en gjerne så sliten både fysisk og psykisk at en rett og slett ikke orker mer. I en periode på vei til å bli frisk er en nærmest nødt til å legge problematiske ting bak seg for å i det hele tatt makte å bli bra igjen. En har gjerne nok med seg selv og det en eventuelt må slite med. Har en vært i en problematisk jobbsituasjon over lengre tid er en gjerne blidt "utbrent" etter all påkjenningen. Og når en etter å ha "kommet seg på bena" igjen har en langt i fra lyst til å "grave opp" igjen det en har gjennomgått. Selv om ønske om rettferdighet og kanskje hevn er tilstede. Det er svært tøft og belastende å gå igjennom ting som har vært svært problematisk. En ønsker bare å komme videre og legge det bak seg. Og de som er "tøff" nok til å gjøre noe i ettertid. Blir gjerne stemplet og får problem med å få seg jobb senere. Er nok derfor en hører så lite om saker som dette. Og desverre er det og derfor det fortsetter å være dårlig miljø på arbeidplassene også. Fagforening er ofte usikkre og svake i slike saker. Siden det er opp til den som blir sykemeldt pga. slike ting å BEVISE at slike ting har foregått. Og det skal mye og klare beviser til for å kunne bevise noe slikt. Ofte i slike saker er det ord mot ord og få våger stå frem som vitner i frykt for sin egen jobb. Selv om det har vært mange til stede ved synlige episoder. Så det fortsetter å være slik. Arbeidstilsynet kan bare se på saken, se på dokumentasjon og ta en befaring. Men jeg betviler sterkt at de som event. har sett og hørt noe våger å stå frem å si noe. Derfor tror jeg det blir gjort lite\ ingenting med slike saker.
Gjest Glør Skrevet 6. mars 2009 #17 Skrevet 6. mars 2009 Hvis jeg skaffer en attest, trenger jeg ikke å skrive noen referanse da? Synes det er litt tungt å ikke skrive referanse i CVen min, og den biten har egentlig brutt meg litt ned når jeg skal søke på noe nytt. Du trenger vanligvis ikke referanse fra alle jobbene dine, og du må heller ikke skrive referanse på cv'en. De fleste spør bare om 1-2 referansepersoner, på intervju, og vanligvis pleier jeg da og si at jeg ringer opp igjen med disse, da jeg må spørre vedkommende først. Så velger jeg referanser ut ifra om det er relevante jobber i forhold til den jeg søker på, og folk jeg vet vil være nøytrale/positive. Og det går som sagt an å spørre kollegaer også, om å være referanse.
Gjest Gjest1 Skrevet 8. mars 2009 #18 Skrevet 8. mars 2009 Etter å ha lest noen tråder her inne ang dårlige arbeidsmiljøer, situasjoner og hvordan man skal håndtere slike situasjoner, lurer jeg på hvordan man skal gå videre etter å ha vært i en slik situasjon fra før. Har opplevd en fæl arbeidsplass som jeg holdt fast på for lenge, i 1år. Skulle ha sluttet før det ble så ille for meg, men elsket arbeidsoppgavene og hadde vel på en eller annen måte en naiv tankegang om at alt skulle ordne seg. Nå 1år etter at jeg har sluttet der, har jeg ikke noe ønske om å kontakte arbeidsplassen og få en referanse. I ettertid har jeg ikke klart å søkt på ny jobb, og har bare vært hjemme hele tiden nesten å har hatt angst og psykiske problemer. Nå må jeg begynne å se meg om etter ny jobb, men merker at angsten kommer krypende hver gang jeg skal søke. For det første: Hva skal jeg skrive på CV og søknad ang siste arbeidsplass? Hvorfor har jeg ikke referanse? Hvorfor har jeg ikke jobbet på 1år? Så jeg har rett og slett stoppet opp i hver søknad, i redsel for å komme på et intervju med disse spørsmålene, og ende opp med å ikke ane hva jeg skal si. Man skal jo ikke baksnakke gammel arbeidsplass, har jeg hørt. Så jeg ender bare opp med å legge fra meg hver eneste søknad med tårer i øynene og fortsette som før. Noen som har noen råd? Be om å få et tjenestebevis/sluttattest. Der står det at X har vært ansatt fra--- til--- (dato) i X stilling. Som regel ikke noe særlig detaljer utover det. Og husk: Aldri. Aldri baksnakk en gammel arbeidsplass eller eks-kollegaer. Uansett hvor "forferdelig" du mener du hadde det der. Det setter deg i et meget dårlig lys under et interview. (Personlig ville jeg aldri ha ansatt noen gjorde det om sin gamle arbeidsplass). Det er sjeldent under et interview at man blir spurt detaljer fra en gammel arbeidsplass, men fullt lov å si at man ikke trivdes i den type jobb. Men etter å ha lest innlegget ditt, så er det vel heller snakk om at du har latt en negativ opplevelse av en arbeidsplass gjennomsyre hele din tilværelse? Du må først jobbe med å bearbeide den opplevelsen før du søker ny jobb. Ellers går du på samme smell i en ny jobb. Da syns jeg synd på den nye jobben, nye sjefen, de nye arbeidskollega at du drar med deg så mye negativ, følelsesmessig bagasje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå