Gå til innhold

Italia - Toscana

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerferie
Skrevet

Håper på noen tips fra alle de flinke menneskene her inne.

Jeg skal til Italia i sommer. Vi ønsker å være en uke i Toscana. Kriteriene er som følger

- Nærhet til sjø (by ved sjøen)

- Sted med godt utvalg av spisesteder til lunsj og middag.

- Togstasjon.

- Mulighet for dagsturer til Firenze, Lucca og Pisa.

Noen som har en by/tettsted å anbefale?

Vi ønsker også å beøske en vingård, noen som har en gård å anbefale?

Vi tenkte også å bo noen dager i Monterosso (Clinque terre) på Liguriakysten. Dette er vel nesten bestemt, men tar gjerne innspill her også. Noen som kjenner et godt hotell, ok utflukter og liknende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesten
Skrevet

Vi bodde to uker på Riva del Sole i den lille nydelige byen Castiglione della Pescála i Toscana. Og hadde en fantastisk ferie. Vi hadde leid bil fra flyplassen utenfor Roma og kjørte rundt til de stedene vi ville se. Som Pisa,Firenze,Sienna. Tok toget fra Grosseto inn til Roma for en dagstur. Fantastisk alt sammen !!

http://www.rivadelsole.it/uk/homepage.html

http://www.castiglionedellapescaia.biz/cas...lla_pescaia.php

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvordan er det å kjøre bil i Roma da? Har ikke sjåførene rykte på seg for å være veldig agressive?

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Hvordan er det å kjøre bil i Roma da? Har ikke sjåførene rykte på seg for å være veldig agressive?

Du bør være en trygg sjåfør for å kjøre bil i Roma.

Jeg var passasjer til diverse sjåfører i Roma/Italia og jeg like overrasket hver gang at jeg overlevde.. Det virket som de tok sjanser i hytt og pine og det var bare flaks det gikk bra noen ganger..

jeg sier ikke dette for å skremme deg, men jeg renget med at du ville ha et ærlig svar :sjenert:

Skrevet

Man trenger ikke å kjøre bil i Roma. Severdighetene er i gangavstand i forhold til hverandre. (Er bare Peterskirken med Vatikanet som ligger et stykke unna, så da er det bare å ta en buss dit.)

Gjest Gjest_bella_*
Skrevet
Håper på noen tips fra alle de flinke menneskene her inne.

Jeg skal til Italia i sommer. Vi ønsker å være en uke i Toscana. Kriteriene er som følger

- Nærhet til sjø (by ved sjøen)

- Sted med godt utvalg av spisesteder til lunsj og middag.

- Togstasjon.

- Mulighet for dagsturer til Firenze, Lucca og Pisa.

Noen som har en by/tettsted å anbefale?

Vi ønsker også å beøske en vingård, noen som har en gård å anbefale?

Vi tenkte også å bo noen dager i Monterosso (Clinque terre) på Liguriakysten. Dette er vel nesten bestemt, men tar gjerne innspill her også. Noen som kjenner et godt hotell, ok utflukter og liknende?

Kjenner meget godt Toscana og Italia. Bor der mesteparten av året :-)

Når du skriver "togstasjon", betyr det at dere vil basere dere på tog og ikke leiebil? Synd, da går dere glipp av svært mange serverdigheter. De vakreste stedene lar seg dessverre ikke besøke med tog....

Har masse vingård-tips, - men ingen som kan nås kun med tog. Er i Toscana nå (med pc'en utendørs), og sitter nå og hører hundene på nabogårdene som går i fistel fordi villsvinene tusler i skogkanten. Jeg hører villsvinene godt. Grynter og lager masse støy. Fantastisk. Og stjernehimmelen er utrolig, fordi det er ingen storbyer i nærheten som ødelegger med for mye lys.

Bor p.t. hos en god venn som også leier ut til turister. Han vet "alt" om Toscana, i går tok han oss med til en liten landsby som ikke en gang står på kartet. 8 innbyggere. Og bitteliten kirke der det er frescomaleri av læreren til Michelangelo!

Monterosso kan jeg også mye om. Har bodd på hotell der mange ganger, kan gjerne sende deg link til hotellet. Men det er et nokså kostbart hotell. Si i fra hvis du vil ha mer detaljer!

God natt fra landsbygda i Toscana! Fra meg - og villsvinene :-)

Skrevet
Kjenner meget godt Toscana og Italia. Bor der mesteparten av året :-)

Når du skriver "togstasjon", betyr det at dere vil basere dere på tog og ikke leiebil? Synd, da går dere glipp av svært mange serverdigheter. De vakreste stedene lar seg dessverre ikke besøke med tog....

Har masse vingård-tips, - men ingen som kan nås kun med tog. Er i Toscana nå (med pc'en utendørs), og sitter nå og hører hundene på nabogårdene som går i fistel fordi villsvinene tusler i skogkanten. Jeg hører villsvinene godt. Grynter og lager masse støy. Fantastisk. Og stjernehimmelen er utrolig, fordi det er ingen storbyer i nærheten som ødelegger med for mye lys.

Bor p.t. hos en god venn som også leier ut til turister. Han vet "alt" om Toscana, i går tok han oss med til en liten landsby som ikke en gang står på kartet. 8 innbyggere. Og bitteliten kirke der det er frescomaleri av læreren til Michelangelo!

Monterosso kan jeg også mye om. Har bodd på hotell der mange ganger, kan gjerne sende deg link til hotellet. Men det er et nokså kostbart hotell. Si i fra hvis du vil ha mer detaljer!

God natt fra landsbygda i Toscana! Fra meg - og villsvinene :-)

Vi skal på bryllupsreise til Toscana i begynnelsen av juli og gleder oss stort! Har booket hotell rett ved Siena, i Volterra og på Elba. Noen forslag til hva man "må" gjøre/oppleve?? Vi har leiebil så er veldig fleksible (innen rimelige grenser vel og merke.. Har ikke tenkt til å bruke hele reisen i bil..) :)

Gjest Gjest_bella_*
Skrevet
Vi skal på bryllupsreise til Toscana i begynnelsen av juli og gleder oss stort! Har booket hotell rett ved Siena, i Volterra og på Elba. Noen forslag til hva man "må" gjøre/oppleve?? Vi har leiebil så er veldig fleksible (innen rimelige grenser vel og merke.. Har ikke tenkt til å bruke hele reisen i bil..) :)

Omtrent hvor lenge skal dere være på hvert sted?

Er godt kjent i alle disse områdene, og kommer gjerne med tips!

Skrevet
Omtrent hvor lenge skal dere være på hvert sted?

Er godt kjent i alle disse områdene, og kommer gjerne med tips!

Vi skal være 3 dager i Siena, 3 dager i Volterra og 4 dager på Elba :)

Alle tips mottas med takk!!

Vet du hvordan det generelt er med kjøring i Italia? Vet samboeren min gruer seg litt til dette.. Men regner med at det skal gå fint :)

Gjest Gjest_bella_*
Skrevet
Vi skal være 3 dager i Siena, 3 dager i Volterra og 4 dager på Elba :)

Alle tips mottas med takk!!

Vet du hvordan det generelt er med kjøring i Italia? Vet samboeren min gruer seg litt til dette.. Men regner med at det skal gå fint :)

kommer tilbake med tipsene (trenger litt mer tid enn det jeg har nå).

Ikke noe problem å kjøre i Toscana. Det går litt fortere enn det vi er vant med, - også reaksjonstiden - men det er ganske sivilisert likevel. Det er betydelig verre lenger sør :haar:

3 kjøreregler:

1. Vær obs på at alt går litt raskere - det er ingen som venter på at dere skal tenke ferdig :-)

2. Se opp for scootere

3. Ikke ta bilen med inn i de større byene

Følger dere disse, går det nok veldig bra

Kommer tilbake med mer..

• 2 uker senere...
Skrevet

Herlig med en gjest som har peiling! Da sniker jeg inn et par spørsmål også :)

Vi har også tenkt oss til Toscana i sommer. Noen dager i Firenze (hvor jeg har vært flere ganger) men vil også ha noen dager ved sjøen, skikkelig sol og bad. Har du tips til steder vi kan se på, Gjest_bella, der det er fine strender som ikke er private? Var i Castiglioncello for to år siden, og der måtte vi betale flere hundre kr per dag om vi ville ligge i sanden... Har tenkt litt på Elba. Er det spesielle steder der du vil anbefale, eller er hele øya flott?? :)

Vet du også om det finnes en felles-side for agriculture-utleie? Har bodd i Castillina i Chianti et par ganger, men er klare for et nytt sted denne gangen!

Gjest Gjest_bella_*
Skrevet
Herlig med en gjest som har peiling! Da sniker jeg inn et par spørsmål også :)

Vi har også tenkt oss til Toscana i sommer. Noen dager i Firenze (hvor jeg har vært flere ganger) men vil også ha noen dager ved sjøen, skikkelig sol og bad. Har du tips til steder vi kan se på, Gjest_bella, der det er fine strender som ikke er private? Var i Castiglioncello for to år siden, og der måtte vi betale flere hundre kr per dag om vi ville ligge i sanden... Har tenkt litt på Elba. Er det spesielle steder der du vil anbefale, eller er hele øya flott?? :)

Vet du også om det finnes en felles-side for agriculture-utleie? Har bodd i Castillina i Chianti et par ganger, men er klare for et nytt sted denne gangen!

Takk for pene ord om at jeg har "peiling" :) . Og det har jeg...

Toscana er ikke det typiske "strand"-distriktet i Italia, så jeg synes det er svært vanskelig å anbefale hvor dere skal dra for å få strandliv. Ok, man har jo kyststripen med bl.a. Viareggio, men mesteparten av strendene må man betale for (dyrt), og man ligger ofte som sild i (trang) tønne. Og - for alt hva du gjør - ikke prøv å kjøre ut mot disse strendene på en søndag, da skal nemlig også resten av Toscana på dagstur til stranden. Bilkøene i 35 graders varme unner jeg ikke min verste fiende.

Elba, derimot, kan jeg absolutt anbefale. Fine strender, utrolig krystallklart vann - men du må ha bil med deg for å komme deg til de beste stedene. Den fineste stranden har ikke noe særlig botilbud i nærheten, dvs. at du må bo et annet sted - og så kjøre til stranden. Men Elba er liten og du krysser hele øya forholdsvis raskt med bil.

Agriturismo: Såvidt jeg vet, finnes det ikke fellessider som samler alle tilbudene. Men jeg har selv bodd på veldig mange, og kjenner markedet ganske godt. Problemet blir gjerne at mange av agriturismo'ene ender opp som veldig "turist"steder - og lite er igjen av den opprinnelige idéen. Turistene er mer opptatt av størrelsen på svømmebassenget.... Og hvis det ikke er svømmebasseng, vil de ikke komme i det hele tatt. Så da kommer det litt an på hva du egentlig er ute etter; genuint landsbygd-liv med spennende utflukter, lokale mat- og vinprodukter - eller turistanlegg med digre svømmebasseng.

Spør i vei, jeg er her for å svare :-)

Skrevet (endret)

Så bra!

Jeg tror vi har bestemt oss for Elba nå! Tips til hvor vi bør bo på Elba? Har lett litt på nett, men de virker som det er ganske dyrt. Tips til enkelt hotell, eller leilighet som ikke er altfor dyrt?

Tror det blir mest avslapning og badeliv der, kanskje noen gåturer. Takk for tipset om bil, hadde nok sikkert ikke tenkt på det selv. Tenkte å ta toget... Men skal jo leie bil for dagene i Chianti. Å, nå gleder jeg meg!!

Angående Agriturismo... Må nok innrømme at det er mest stille landliv, basseng og herlig landskap som trekker oss mest. Ønsker jo selvsagt ikke en turistfelle, bare en enkel leilighet der vi kan stelle oss selv. Sist, i Castillina, var det egentlig helt OK, med en liten gård med tre-fire leiligheter. Men det hadde vært gøy å prøvd noe nytt. Er jo en ekstra bonus med mat- og vinkurs eller andre spennende ting, men budsjettet må jo dessverre holdes... Så da må nok kravene våre være i samsvar med det... Men tar gjerne i mot tips til steder å bo i Chianti også!

Endret av Bex
Gjest Gjest_bella_*
Skrevet
Så bra!

Jeg tror vi har bestemt oss for Elba nå! Tips til hvor vi bør bo på Elba? Har lett litt på nett, men de virker som det er ganske dyrt. Tips til enkelt hotell, eller leilighet som ikke er altfor dyrt?

Tror det blir mest avslapning og badeliv der, kanskje noen gåturer. Takk for tipset om bil, hadde nok sikkert ikke tenkt på det selv. Tenkte å ta toget... Men skal jo leie bil for dagene i Chianti. Å, nå gleder jeg meg!!

Angående Agriturismo... Må nok innrømme at det er mest stille landliv, basseng og herlig landskap som trekker oss mest. Ønsker jo selvsagt ikke en turistfelle, bare en enkel leilighet der vi kan stelle oss selv. Sist, i Castillina, var det egentlig helt OK, med en liten gård med tre-fire leiligheter. Men det hadde vært gøy å prøvd noe nytt. Er jo en ekstra bonus med mat- og vinkurs eller andre spennende ting, men budsjettet må jo dessverre holdes... Så da må nok kravene våre være i samsvar med det... Men tar gjerne i mot tips til steder å bo i Chianti også!

Elba er ganske dyrt - som resten av Italia. Italia er jo generelt sett et dyrere ferieland enn de andre landene i Sør-Europa. Sist vi var på Elba, bodde vi her: http://www.hoteldino.com/elba_hotel_eng/hotel_elba.html

Enkel og grei standard, men fantastisk uteområde der man tar kveldsdrinken med utrolig panorama over havet og solnedgangen. Romantisk... Men jeg synes det ikke er så egnet uten bil. Det er bare 2 strender i gangavstand; en liten som hotellet har (ikke sol hele dagen) og en større som du må betale litt for (tilhører nabohotellet). Fine strender, men uten wow-effekten. Problemet med å være der uten bil, er jo at da må man spise middag på hotellet om kveldene. Den nydelige lille byen Capoliveri med restauranter og utekaféer ligger ikke langt unna, men litt for langt (for meg) å gå... Kanskje dere er litt mer sporty?

Når det gjelder priser, har det jo veldig med sesong å gjøre. August er klart dyrest, og sannsynligvis bortimot fullbooket allerede på veldig mange steder. Juli er også nokså dyrt. Hvis dere skal reise i juli, anbefaler jeg dere å ikke vente lenge med bestilling!

Enklere leiligheter kan også leies forholdsvis rimelig på Elba. Men mye av markedet for de rimeligere leilighetene (annonser, oppslagstavler på nettet) er kun på italiensk, og det kan være vanskelig for utlendinger å orientere seg.

Chianti: Alle stedene jeg kjenner til er dessverre i en forholdsvis høy prisklasse. Men så kommer det igjen an på når dere vil dra, prisene kan bli ganske hyggelige utenom høysesongen. Og det går jo an å bo på et sted, og melde seg på turer og utflukter et annet sted. Vi var i Chianti nå for noen uker siden, men stedet vi bodde på har ikke svømmebasseng. Men med et tilbud om utflukter som jeg aldri har sett maken til. Her er en link: http://www.italprof.com/Mitt_Toscana.htm

Det står en liste over noen av utfluktene og kursene midt på siden.

Håper du får noe ut av denne informasjonen :-)

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...