Gå til innhold

lønn vs. skatteprosent?

Anbefalte innlegg

Gjest fattigmann
Skrevet

Lurer på hvor høy skatteprosent andre har versus brutto lønn?

Jeg tjener 265.000 kr året og har en skatteprosent på 36%.

Fikk lønn på torsdag kr 15000. Handlet inn mat, ca 3 billige klesplagg hver til meg og sambo på salg på hennes og mauritz (har ikke kjøpt noe klær siden i høst), samt hygieneartikler for resten av måneden, litt billig sminke som jeg var tom for, hårkur (ca 380kr) fra salong, samt rødvin og 1 middag.

I dag satte jeg av 6000 kr til neste måneds husleie, betalte 4200kr i regninger og 1000kr til busskort. Det som står igjen på kontoen er 1800kr som skal holde til neste lønning om en mnd. Og det holder jo ikke.. Hva gjør jeg galt?

Synes selv jeg er flink til å handle billig og økonomisk, handler alltid på salg og velger first price der jeg kan.

Hvor høy skatteprosent har dere vr. inntenkt? baksmell eller tilbakebetalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et kjapp titt på skatteberegningesprogrammet til skatteetaten gir 63000 i skatt på 265000, eller 24%. Da ville du hatt over 5000 igjen nå.

Gjest fattigmann--
Skrevet
Et kjapp titt på skatteberegningesprogrammet til skatteetaten gir 63000 i skatt på 265000, eller 24%. Da ville du hatt over 5000 igjen nå.

Hmm..takk for det. Tidligere har jeg brukt pengene jeg får tilbakebetalt fra skatteetaten, til ferie. Er ikke så flink til å spare opp penger selv, så..

Jeg må altså velge mellom å ha penger til ferie eller å ha penger til mat i det daglige.

Skrevet
Hmm..takk for det. Tidligere har jeg brukt pengene jeg får tilbakebetalt fra skatteetaten, til ferie. Er ikke så flink til å spare opp penger selv, så..

Jeg må altså velge mellom å ha penger til ferie eller å ha penger til mat i det daglige.

Eller ta en halvparten så dyr ferie og fortsatt ha penger til mat?

Gjest fattigmann---
Skrevet
Eller ta en halvparten så dyr ferie og fortsatt ha penger til mat?

Jo da, det går sikkert ann.

har familie som bor i utlandet så jeg ferierer alltid der og pengene dekker flybilettene akkurat..men det går vel ann å finne en løsning på:)

Skrevet

Det er ikke bare hvor mye man tjener som utgjør skatteprosenten. Også hvor mye man eier, hvor mye man har i lån og andre fradrag (vanligst er foreldrefradrag, kjøring til/fra arbeidet og fagforening).

Skrevet

Fikk lønn på torsdag kr 15000. Handlet inn mat, ca 3 billige klesplagg hver til meg og sambo på salg på hennes og mauritz (har ikke kjøpt noe klær siden i høst), samt hygieneartikler for resten av måneden, litt billig sminke som jeg var tom for, hårkur (ca 380kr) fra salong, samt rødvin og 1 middag.

I dag satte jeg av 6000 kr til neste måneds husleie, betalte 4200kr i regninger og 1000kr til busskort. Det som står igjen på kontoen er 1800kr som skal holde til neste lønning om en mnd. Og det holder jo ikke.. Hva gjør jeg galt?

Synes selv jeg er flink til å handle billig og økonomisk, handler alltid på salg og velger first price der jeg kan.

du har vel tabelltrekk?
Skrevet

Hva med sambo? Deltar ikke h*n økonomisk? Da vil dere jo sitte igjen med mere penger...

Gjest Gjest_ccc_*
Skrevet

6000 i husleie? Antar at dere betaler halvparten hver? Og det er definitivt mulig å skaffe seg billigere sted å bo enn 12 000 i måneden?

Du sier 4 200 i regninger. Hva er dette?

Skrevet
forbrukslån sikkert.

Eller kanskje strøm, telefon/bredbånd, TV, årsvgift, utgifter i forbindelse med helse, forsikringer, studielån... Det finnes mange andre regninger her i verden enn nedbetaling på forbrukslån.

Skrevet

Skal vi se.. klær, sminke, hårkur, rødvin...

Du kunne sikkert hatt mat i to uker for de pengene.

Og 1800 kr er også mat i to uker,

så du kunne fint klart å spise deg mett helt til neste lønn med litt bedre prioritering.

Skrevet

Lønningene i Norge er lave uansett - for alle - uansett hva man jobber med.

For mye går til skatter og avgifter.

Sminke, klær og ferie er noe alle bør kunne ha råd til.

Skrevet

Uansett da er 1800 kroner igjen i måneden veldig lite penger. Jeg hadde nok endret skatteprosent til 25% eller 28% som gjør at man har en tusenlapp ekstra hver måned.

Skrevet

Jeg har 55800 i brutto månedslønn og blir trukket 23776 (tabelltrekk).

Skrevet

Jeg og samboer betaler fast inn 2500 hver på en regningkonto som dekker alt av regninger, tlf, tv, bredbånd, forsikringer, årsavgift (2 biler) strøm, bom pengebrikke, renovasjon og noe som jeg sikkert har glemt av faste utgifter..

Alle regninger trekkes av nettbank så vi ser de ikke engang, annet en kontroll at ting stemmer :)

Og det blir som regel litt igjen til andre små ting..

Så det er kansje en ide for å lette litt på måneds budsjettet sånn jamt over ;)

Og som andre komenterte, det er mye som spiller inn på skatte %

Har man store lån så utgjør det en del, har jeg erfart ;)

Skrevet

Jeg kjøper aldri klær, sminke, hårkurer eller andre "luksusvarer" med mindre jeg vet at jeg har råd til det den måneden.

Februar og Mars er vanskeligere måneder for meg da jeg betaler 3000 i studielån den ene mnd, og nesten 2800 i veiavgift den andre. Da må jeg prioritere mat den mnd, og være forsiktig med andre ting :)

En veldig lur ting er å snu litt på det. Handling av klær og sminke og slikt kan legges til dagen før neste lønn, og ikke dagen etter siste lønn.

Hygieneartikler kan jo være så mangt. Noen handler dyre hudkremer , shampoer og såper, mens andre handler billigere hygieneartikler på matbutikken . a

Hvorfor handler du klær til sambo? Og bidrar ikke samboeren din med å handle mat, slik at dere har så dere klarer dere til neste lønn?

Skrevet

Bor dere i Oslo siden dere har så høy leie (jeg går automatisk utfra at samboeren din betaler halvparten), eller leier dere stort og bra? Hvis dere ikke har barn så klarer dere dere fint med en leilighet med 1 soverom, og selv i Oslo så får man en leilighet med bra standard til 8000 kr i mnd, med mindre man MÅ bo på Frogner o.l.

Jeg vet ikke hva disse 4200 kr er, om det er strømutgifter for et kvartal, telefon, bredbånd, osv. Jeg anbefaler å ta mnd avlesninger på strøm for å ha mer kontroll. Hvis du har veldig dyre mobilregninger, så prøv å finn et abonnement som passer din bruk bedre. Å bruke nesten 400 kr på en hårkur når man har lite å rutte med er kanskje ikke så lurt, det finnes hårkurer som fungerer helt fint til 1/4 av prisen.

Det går forøvrig helt fint å leve på 1800 kr på en mnd, med litt velvilje og planlegging. Jeg har levd på halvparten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...