Gå til innhold

Bør barna få vite alt om grunnen til seperasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Speed
Skrevet (endret)
Jeg tror på ærlighet, derfor ville jeg sagt det dersom det var spørsmål om det.

Kvinnfolka på dette forumet vil ikke at du skal fortelle det. Hadde det derimot vært slik at du var utro og stakk fra kona di til fordel for en yngre kvinne, så ville damene på forumet hatt en annen låt.

Har ikke lest tråden du...

Kvinnfolka på dette forumet har jo nemlig sagt at de ikke ville ha sagt noe om faren hvis det var faren som var utro.

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Jeg tror på ærlighet, derfor ville jeg sagt det dersom det var spørsmål om det.

Kvinnfolka på dette forumet vil ikke at du skal fortelle det. Hadde det derimot vært slik at du var utro og stakk fra kona di til fordel for en yngre kvinne, så ville damene på forumet hatt en annen låt.

Les innlegget fra Scala som ligger over ditt innlegg.

Hun hadde en mann som var utro og hun er en av mange her som har opplevd dette og som ikke har behov for å hevne seg eller renvaske seg slik ts har.

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet
Det er bare noe de sier. Kvinner er slik, de sier én ting, og så mener de noe annet.

....i motsetning til menn.....

Skrevet

Er det mye såre totelitter her på bruket eller?

Selvfølgelig skal denne mannen kunne fortelle barna sine at mora deres byttet ham ut til fordel for en annen mann. Det eksisterer intet moralsk grunnlag for å juge til egne barn, ei heller andre.

Barna vil muligens miste litt av «mammagunsten» ved å få vite sannheten, men barn bør likevel få vite sannheten, uavhengig av hvor vondt den kan gjøre.

Gjest gjentakelser
Skrevet

Selvfølgelig skal denne mannen kunne fortelle barna sine at mora deres byttet ham ut til fordel for en annen mann. Det eksisterer intet moralsk grunnlag for å juge til egne barn, ei heller andre.

Barna vil muligens miste litt av «mammagunsten» ved å få vite sannheten, men barn bør likevel få vite sannheten, uavhengig av hvor vondt den kan gjøre.

Og det gjelder også hvis det var mannen som var utro?

Gjest Gjest
Skrevet

Og når denne mannen sier at mora deres byttet ham ut til fordel for en annen mann så svarer vel barna at: Ja vi vet det. Vi var der da det skjedde. Vi har lagt merke til at du flytta ut og at han flytta inn.

Hvis det er noen mammagunst å miste så har vel barna alt mistet den. For sannheten lever de jo med hver dag! Det skal litt til for at disse barna ikke har merket at moren har byttet mann og at faren nå har måttet flytte....

Skrevet
Og det gjelder også hvis det var mannen som var utro?

Selvfølgelig, kan du ikke lese? Jeg sa det ikke finnes noe moralsk grunnlag for å juge til egne barn, ei heller andre.

Skrevet
Og når denne mannen sier at mora deres byttet ham ut til fordel for en annen mann så svarer vel barna at: Ja vi vet det. Vi var der da det skjedde. Vi har lagt merke til at du flytta ut og at han flytta inn.

Hvis det er noen mammagunst å miste så har vel barna alt mistet den. For sannheten lever de jo med hver dag! Det skal litt til for at disse barna ikke har merket at moren har byttet mann og at faren nå har måttet flytte....

Amen!

Gjest Gjest
Skrevet
Selvfølgelig, kan du ikke lese? Jeg sa det ikke finnes noe moralsk grunnlag for å juge til egne barn, ei heller andre.

Men er det løgn å holde tilbake private detaljer som tilhører voksenlivet?

Det er jo ikke alt barn kan forstå heller da?

Og nå snakker jeg ikke om det at pappa har flyttet ut fordi mamma har valgt å bli kjæreste med en annen. Akkurat det synes jeg det er helt greit å si. Og det er jo også innlysende at dette har hendt. Barna må jo få en forklaring og bekreftelse på hva som faktisk har hendt!

Men jeg tolker ts dithen at han vil fortelle detaljer om hvordan moren var utro mot ham. Og barn (ned i 4-årsalder) skal vel kanskje ikke få info om at moren har involvert seg seksuelt med en annen mann? En 4-åring har ikke erfaring og kunnskap nok til å forstå det. Og da blir det jo bare slik at ts forteller for å få god samvittighet selv. Og jeg synes at han kan ha god samvittighet slik det er nå. Han har kanskje ikke gjort noe galt selv (ihvertfall ikke vært utro - men det er jo andre ting man kan ha gjort) og da får han heller leve slik at han fortsetter å være et godt forbildet for barna sine. Man er ikke et godt forbilde hvis man sladerer om andres sexliv.

Gjest gjentakelser
Skrevet

Grunnen til at jeg spurte var fordi at noen av mennene her inne ikke ville svare på det spørsmålet, men var mest opptatt av kvinners utroskap. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har jugd for barna til ts da?

Eller lever ts sin eks bare med den nye mannen når barna ikke er hjemme?

Tror ikke det. Barna vet hva som har hendt. Så hva består løgnen i?

Gjest Gjest
Skrevet
Men er det løgn å holde tilbake private detaljer som tilhører voksenlivet?

Det er jo ikke alt barn kan forstå heller da?

Og nå snakker jeg ikke om det at pappa har flyttet ut fordi mamma har valgt å bli kjæreste med en annen. Akkurat det synes jeg det er helt greit å si. Og det er jo også innlysende at dette har hendt. Barna må jo få en forklaring og bekreftelse på hva som faktisk har hendt!

Men jeg tolker ts dithen at han vil fortelle detaljer om hvordan moren var utro mot ham. Og barn (ned i 4-årsalder) skal vel kanskje ikke få info om at moren har involvert seg seksuelt med en annen mann? En 4-åring har ikke erfaring og kunnskap nok til å forstå det.

Jeg tror du har tolket ts feil. Hvis du leser hva han skrev så ser du sannsynligvis at dere er ganske enige?

Om barna mine spør, om jeg ikke orket å bo sammen med dem, skal jeg ikke gi noen forklaring? Eller si at mor og far kun skal være venner? men at jeg flyttet.? Om barna da spør hvorfor jeg flytte og ikke mamma'n? Fordi mamma'n er mer glad i barna sine? Jeg flyttet ut fordi jeg synes det er viktig at barna blir boende med moren i en slik situasjon. (som også var et sterk ønske fra henne)

!!Men jeg vil jo at de skal vite at jeg helst ville bo sammen med dem i en familie og at de betyr mer enn noenting annet for meg!!

Så her settes i mine øyner ting opp mot hverandre: mitt forhold til barna som blir dårligere, kontra muligheten for at forholdet til moren kan bli dårligere når de får vite sannheten. Så det vil si at hensyn til moren er viktigere enn hensynet til meg?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror du har tolket ts feil. Hvis du leser hva han skrev så ser du sannsynligvis at dere er ganske enige?

Jamen da er jo ts der at det egentlig ikke er noe å fortelle.

Barna vet at mor har valgt seg en ny mann.

Hva er det egentlig ts vil fortelle?

At det ikke var hans skyld at moren valgte en ny mann?

At barna må forstå at det er mors skyld at han måtte flytte ut?

Gjest Gjest
Skrevet
Jamen da er jo ts der at det egentlig ikke er noe å fortelle.

Barna vet at mor har valgt seg en ny mann.

Hva er det egentlig ts vil fortelle?

At det ikke var hans skyld at moren valgte en ny mann?

At barna må forstå at det er mors skyld at han måtte flytte ut?

Kanskje barna tror at moren ble sammen med den andre mannen fordi faren deres forlot henne? Kanskje de ikke vet grunnen til at faren flyttet? Kanskje de er skuffet over faren fordi de tror at han oppløste familien ved å flytte fra dem?

Ts skriver:

Vi har aldri fortalt barna de virkelige grunnene til hvorfor pappa måte flytte. Jeg har tenkt mye på om jeg skal fortelle alt som ligger bak, fordi jeg ikke på noen måte vil at de skal tror at det er mitt valg eller at de kun er min skyld i at familien har blitt splittet. . Moren vil så absolutt ikke fortelle alt og truer med å vanskeliggjøre samarbeidet med meg, da hun mener at barna ikke trenger å vite alt, at de ville få det tyngre i hverdagen og at dette er et egoistisk valg fra min side. Har hun rett?
Gjest enkla
Skrevet
Kanskje barna tror at moren ble sammen med den andre mannen fordi faren deres forlot henne? Kanskje de ikke vet grunnen til at faren flyttet? Kanskje de er skuffet over faren fordi de tror at han oppløste familien ved å flytte fra dem?

Ts skriver:

Jammen, da er det vel bare å svare ungene hvis de spør at han flyttet ut fordi mamma fikk seg en ny kjæreste, trenger ikke dra inn sexlivet eller hvor fæl mor var av den grunn. Ungene klarer nok å synes synd på far likevel.

TS måtte flytte fordi kona fikk en ny kjæreste, at han var den som måtte flytte og hun ble boende er jo en helt annen diskusjon.

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jammen, da er det vel bare å svare ungene hvis de spør at han flyttet ut fordi mamma fikk seg en ny kjæreste, trenger ikke dra inn sexlivet eller hvor fæl mor var av den grunn. Ungene klarer nok å synes synd på far likevel.

TS måtte flytte fordi kona fikk en ny kjæreste, at han var den som måtte flytte og hun ble boende er jo en helt annen diskusjon.

Ts har da ikke skrevet noe om at han vil dra inn sexlivet eller fortelle hvor fæl moren var. Han vil bare at barna skal forstå at det ikke var han som ønsket å flytte fra kona og barna.

Gjest Gjest
Skrevet
Ts har da ikke skrevet noe om at han vil dra inn sexlivet eller fortelle hvor fæl moren var. Han vil bare at barna skal forstå at det ikke var han som ønsket å flytte fra kona og barna.

Og det løses jo ved å fortelle at mamma fant seg en ny kjæreste.......

Gjest Gjest
Skrevet
Og det løses jo ved å fortelle at mamma fant seg en ny kjæreste.......

Men det vil jo ikke moren at han skal fortelle barna! Derfor spør han her om det er greit at han forteller barna at årsaken til at han flyttet var at moren fant en ny kjæreste.

Gjest enkla
Skrevet
Men det vil jo ikke moren at han skal fortelle barna! Derfor spør han her om det er greit at han forteller barna at årsaken til at han flyttet var at moren fant en ny kjæreste.

For meg hadde det vært greit... mine barn vet jo at deres far fant seg en ny kjæreste og de har et bra forhold til pappa'n likevel.

Gjest Gjest
Skrevet
For meg hadde det vært greit... mine barn vet jo at deres far fant seg en ny kjæreste og de har et bra forhold til pappa'n likevel.

For meg hadde det også vært greit. Hvis jeg var den som fant ny kjæreste ville jeg ikke at det skulle vært en hemmelighet for barna. Jeg hadde vært ærlig om det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...