Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Hei! Etter en lang periode med sykdom samt så dårlig råd at jeg ikke hadde penger til nok mat, gikk jeg ned en del kilo. Trives ikke med kroppen min slik den er nå, men jeg får ikke til å legge på meg igjen. Fortsatt er det ikke nok penger i kassa til å kjøpe den maten jeg helst kunne tenke meg å spise daglig, så jeg handler så billig jeg klarer, men prøver samtidig å tenke på sunt kosthold- Jeg er 175cm høy og veier 58 kilo. Dette ville jeg tro ga en BMI på under 17.5, noe som er lite. Jeg vil gjerne ha tilbake de kvinnelige formene jeg hadde tidligere, og jeg tør ikke trene før jeg har lagt på meg, i frykt for å gå ned ytterligere. Noen som har tips til meg?
sixx Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 Er du helt frisk nå, sånn at du kan spise det du vil? Jeg vil anbefale deg å spise en del olivenolje. Hva med ei spiseskje til hvert måltid. Avocado er næringsrik og kaloririk. Mandler og nøtter er også næringsrike og kaloririke. Hva med å erstatte mat i matlaging med fløte? Bananer inneholder vel også en del kalorier. Du kan jo også lete deg frem i matvaretabellen. Der får du oversikt over hvor mange kalorier de forskjellige matvarene har. Pasienthåndboka har også mange gode tips når det gjelder kaloririk mat for de som vil opp i vekt.
Gjest meg-- Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 Er du helt frisk nå, sånn at du kan spise det du vil? Jeg vil anbefale deg å spise en del olivenolje. Hva med ei spiseskje til hvert måltid. Avocado er næringsrik og kaloririk. Mandler og nøtter er også næringsrike og kaloririke. Hva med å erstatte mat i matlaging med fløte? Bananer inneholder vel også en del kalorier. Du kan jo også lete deg frem i matvaretabellen. Der får du oversikt over hvor mange kalorier de forskjellige matvarene har. Pasienthåndboka har også mange gode tips når det gjelder kaloririk mat for de som vil opp i vekt. Takk for tipset:) Ja jeg er frisk igjen, eneste som begrenser meg i forhold til mat er økonomien. De aller fleste middagene jeg spiser lages med fløte, bananer og frukt spiser jeg nesten hver dag. Drikker melk og har melk i alt av te og kaffe. Spiser havregrøt til frokost og brødmat og evnt yoghurt til lunsj. Prøver å spise mesty mulig til hvert måltid. Går det ann å søke hjelp hos fastlegen tro? Noen tabletter som jeg kan ta for å øke apetitten eller noe?
sixx Skrevet 28. februar 2009 #4 Skrevet 28. februar 2009 Ja, ta for all del kontakt med legen. Normalt skal du legge på deg med et sånt kosthold. Man kan ha sykdom i kroppen selv om man ikke er klar over det selv, problemer med vekten kan være et tegn på det. Hva veide du før du ble syk da?
Gjest Oza Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Tabletter for å øke apetitten ? Hørtes ut som en genial ide i forhold til økonomien.
Gjest meg--- Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Ja, ta for all del kontakt med legen. Normalt skal du legge på deg med et sånt kosthold. Man kan ha sykdom i kroppen selv om man ikke er klar over det selv, problemer med vekten kan være et tegn på det. Hva veide du før du ble syk da? Før jeg ble syk veide jeg ca 75 kilo. Jeg vil tro at omstendighetene også har vært grunn til vektnedgang, da min situasjon ikke har vært helt optimal de siste par årene. har allerede sjekket for stoffskifte, nyrer/lever prøver, hepatitt og HIV -På hver sin indikasjon.
Gjest meg----- Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Tabletter for å øke apetitten ? Hørtes ut som en genial ide i forhold til økonomien. Spar deg for ironien din. Har man et vektproblem som igjen kan gå utover helsa når man har langvarig nedsatt imunnforsvar etter sykdom, så kan det hende det finnes medisiner som kan hjelpe på vekta, kunne jo hende man fikk dem på feks blå resept eller søke støtte fra NAV. jeg tar allerede forebyggende medisiner så jeg ikke skal bli syk igjen, og det støtter NAV med 30% av kjøpesummen.
sixx Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Før jeg ble syk veide jeg ca 75 kilo. Jeg vil tro at omstendighetene også har vært grunn til vektnedgang, da min situasjon ikke har vært helt optimal de siste par årene. har allerede sjekket for stoffskifte, nyrer/lever prøver, hepatitt og HIV -På hver sin indikasjon. Ok, får håpe du finner ut av det. En lege skal reagere hvis en pasient går mye ned i vekt uten noen kjent grunn. Nå gjelder ikke det deg, fordi årsaken til vektnedgangen antageligvis er kjent. Men legen bør også konsulteres hvis du spiser tilstrekkelig mange kalorier til å gå opp i vekt uten å gjøre det. Mulig legen ber deg skrive en oversikt over hvor mange kalorier du spiser hver dag...kanskje du spiser mindre enn du tror. Lykke til iallefall.
sixx Skrevet 28. februar 2009 #9 Skrevet 28. februar 2009 Spar deg for ironien din. Har man et vektproblem som igjen kan gå utover helsa når man har langvarig nedsatt imunnforsvar etter sykdom, så kan det hende det finnes medisiner som kan hjelpe på vekta, kunne jo hende man fikk dem på feks blå resept eller søke støtte fra NAV. jeg tar allerede forebyggende medisiner så jeg ikke skal bli syk igjen, og det støtter NAV med 30% av kjøpesummen. Nedsatt immunforsvar ja.......drikk flere kopper grønn te hver dag og spis blåbær hver eneste dag + broccoli.
Gjest Gjest_moi_* Skrevet 28. februar 2009 #10 Skrevet 28. februar 2009 Hvis du hadde hatt god råd ville jeg anbefalt næringsdrikker. Men siden du har dårlig råd er det vel heller billig næringstett mat som er tingen: -Drikk mye juice (og melk) -nøtter -avocado -banan -oljer -fete oster -peanøttsmør -makrell i tomat -oljer -fløte -smør Hvis du sliter med lite appetitt ville jeg satset på kaloririk drikke og nøtter. Juice finnes i billigvarianter, og nøtter trenger ikke være så dyrt. Når det gjelder havregrøt, putt litt smør i grøten, og ha gjerne litt sukker på, og ikke kjøp havregryn tilsatt kli.
Gjest gbøslkrth Skrevet 28. februar 2009 #12 Skrevet 28. februar 2009 Hvis du hadde hatt god råd ville jeg anbefalt næringsdrikker. Men siden du har dårlig råd er det vel heller billig næringstett mat som er tingen: -Drikk mye juice (og melk) -nøtter -avocado -banan -oljer -fete oster -peanøttsmør -makrell i tomat -oljer -fløte -smør Hvis du sliter med lite appetitt ville jeg satset på kaloririk drikke og nøtter. Juice finnes i billigvarianter, og nøtter trenger ikke være så dyrt. Når det gjelder havregrøt, putt litt smør i grøten, og ha gjerne litt sukker på, og ikke kjøp havregryn tilsatt kli. jeg skriver meg på alt som står her, bortsett fra det jeg har fetet ut. grunnen til det er at jeg heller ville brukt mer sunn olje istedetfor fløte/smør da dette fettet er farlig for hjertet i mengder. dvs: ved smøret kan du heller velge et smør med oljer enn rent smør.(vitago) sukker er heller ikke det du vil putte i deg da det før det første ødelegger vitaminopptaket som kroppen din trenger nå, og fordi det er så skadelig for tennene. mye juice er heller ikke bra da billigvariantene inneholder endel sukker, samt at syren skader tennene. det er jo noe med å passe på at man ikke får en h...tannlegeregning på kjøpet:) leste en artikkel om dette, og der stod det at man kunne tilsette ekstra olje i sauser, ta en spiseskje soyaolje/annen smaksløs olje i youghurten, bruke h-melk istedetfor lett osv. avocado er jo forholdsvis dyrt, men makrell i tomat får du jo i billigvarianter. så jeg ville tenkt generelt sunn, men fet mat. for grovt brød anbefales heller ikke da det gir mer metthetsfølelse, men det er viktig med fiber. derfor kan du eks kjøpe vanlig matpakkebrød/havrebrød fra møllerens og bake selv. og husk mellommåltidene:=) du kan med fordel spise mørk sjokolade flere ganger i uken, inneholder mye mindre sukker, men er kaloririkt. du kan helt trygt trene, men prioriter styrketrening. det vil bygge opp muskelmassen du nå ha mistet. men husk: du trenger et variert måltid, ikke bare fett. så spis middag med både grønnsaker/kjøtt el. fisk og karbohydrater, så tilsetter du bare mer sunt fett enn vi andre ville gjort. bruk heller litt god tid(1 år eller å) på å gå opp i vekt, så gjør du det på en sunn og bra måte. ike tving i deg store porsjoner, spis heller ofte(hver tredje time). matlysten kommer sakte men sikkert på plass. og ikke minst: gjør det i samråd med legen, og oppsøk han gjerne tredjehver måned for sjekk og registrering på en vektskala du ønsker å følge progresjonen på.
Gjest meg---- Skrevet 1. mars 2009 #13 Skrevet 1. mars 2009 Tusen takk for alle tips:) Grønn te, mørk sjokolade, nøtter,avocado,frukt,fløte, oljer, styrketrening -alt er nå notert. Spiser ikke sjømat i det hele tatt, har aldri gjort det. Når det kommer til tenner og tannlege, så er det allerede en stor bekymring, så juice osv gjør at jeg får h..... tannsmerter. Snakket med min mor om dette i går, da hun sliter med samme problem som meg til tider (kortisol/stress), hun tar da Remeron eller noe sånt..som hun da anbefalte meg. Men ut i fra det hun sa tror jeg det er en type antidepressiva, og den veien vil jeg helst ikke gå en gang til. Men jeg skal uansett bestille meg en legetime, samt printe ut et skjema fra nettet hvor jeg fører ned alt jeg spiser + kalorier.
yoga Skrevet 1. mars 2009 #14 Skrevet 1. mars 2009 Hei. I fjor kom det et nytt vedtak fra Nav ang. muligheter for å få næringsdrikker på blå resept. Jeg vet ikke om det gjelder deg, og ditt sykdomstilfelle, men kan du ikke høre med legen din om h*n kan sende inn en søknad om det? Er jo verdt å gi det et forsøk ihvertfall..
Gjest bsoyh Skrevet 1. mars 2009 #15 Skrevet 1. mars 2009 Tusen takk for alle tips:) Grønn te, mørk sjokolade, nøtter,avocado,frukt,fløte, oljer, styrketrening -alt er nå notert. Spiser ikke sjømat i det hele tatt, har aldri gjort det. Når det kommer til tenner og tannlege, så er det allerede en stor bekymring, så juice osv gjør at jeg får h..... tannsmerter. Snakket med min mor om dette i går, da hun sliter med samme problem som meg til tider (kortisol/stress), hun tar da Remeron eller noe sånt..som hun da anbefalte meg. Men ut i fra det hun sa tror jeg det er en type antidepressiva, og den veien vil jeg helst ikke gå en gang til. Men jeg skal uansett bestille meg en legetime, samt printe ut et skjema fra nettet hvor jeg fører ned alt jeg spiser + kalorier. ville ikke drukket te da dette gir økt metthetsfølelse(er en grunn til at alle slankere hiver innpå te..), og som du sikkert leser i ulike artikler så skal man IKKE øke inntaket av fløte/seterrømme/h-melk o.l. du kan helt fint spise det avogtil, men ikke øk inntaket. kjenner til at det er lettere å gå opp i vekt med disse næringsdrikkene ja. de inneholder masse kalorier - og jeg anbefaler å drikke dem saaakte da det kan være litt kvalmende å hive i seg fort:=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå