Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er altså 6 mnd gammel, og har for et par uker siden begynt med litt fast føde. Han har ikke fått problemer med frostoppelse eller spesielt hard mage, derfor har vi ikke gitt sviskemos eller noe sånn, magen hans fungerer greit. Avføringen er litt med konsisistens på, men ikke hard på noe vis, bare litt mer krem enn suppe...

Men nå bytta vi nettopp en bleie (og resten kom i potta og i vasken da han ble vasket...) og en ting er at dette var mer suppete i konsistens, det er nå greit nok. Litt grønnlig, men igjen, små babyer har avføring i alle regnbuens farger omtrent...

Men det var små mengder rødt blod i den, og den var slimete. Det var så jeg spurte min mann om han hadde harket opp slim fra halsen og spyttet i vasken, men nei, det hadde kommet fra junior.

Slim og blod i avføringen, om enn små mengder, ikke heeeeelt beroligende for en førstegangsmamma...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har svart... kanskje fordi jeg glemte å skrive et spm?

Jeg lurte jo selvsagt på om noen med mer erfaring enn meg i mamma-jobben kunne fortelle meg om dette var noe jeg burde kontakte helsevensenet for...

Utover dagen har det ikke kommet mye mer blod, litt spor i den forrige avføringen bare, men unormalt ofte avføring da, for en gutt som pleier tømme seg en gang for dagen, er vi nå igang med den fjerde... og slim er det. Som rå eggehvite rett og slett... tidligere med blodtråder i, men nå så jeg ikke noe til det.

Skrevet

Diare? Sørg for å gi han nok m vann/melk iallefall. På apoteket har de noe som heter GEM pulver som også er bra ved diare. Ser du blod flere ganger bør du kontakte legevakta. Iallefall for å kunne berolige deg selv. Føles jo ikke godt å være bekymret for disse små. Har hatt flere turer til legevakta selv før poden var året. Følte meg som en hysterisk mor....

Skrevet

Var det friskt blod eller mørkt og gammelt? Hvis det er i neste bæsjebleie også så ville jeg kontaktet lege.

Skrevet

Når jeg er i tvil om ting så ringer jeg enten helsestasjonen eller legevakta for å spørre. Om de syns det høres alamerende ut med blod i avføringen så vil de gjerne ha dere inn på sjekk. Jeg ringer heller ti ganger for mye enn en gang for lite.

Skrevet

Han ammes jo "selvregulert" så jeg er ikke så bekymra for uttørring. Han var lite interessert i mat da, middagsførsket og grøten han ellers er glad i.

Det var friskt blod, rødt altså, men bare veldig små spor, ikke større mengder, da hadde jeg utvilsomt kontaktet lege.

Jeg har på et vis høyere terskel for å ringe legevakta enn hs da, og nå er det jo helg, så hs er ikke tilgjengelig. Ved leggetid var det mer slim, men vanskelig å fastslå om det var små mengder blod eller bare gørr, avføringen har blitt ganske grønn.

Vi får se om det kommer mer i natt evt i morgen, og ringe legevakta just in case dersom det kommer mer.

Skrevet

Jeg ringer kun legevakta dersom det er natt eller helg, ellers har man både helsestasjon og fastlege man kan kontakte. Men legevakta kan også brukes til å ringe og rådføre seg med om man er engstelig eller i tvil.

Det kan godt hende gutten din bare har en liten rift i endetarmsområdet som gjør at det kommer litt blod i avføringen, det har skjedd et par ganger hos oss.

Her i byen har et par barn blitt rammet av E.Coli de siste dagene, så jeg hadde vært veldig på vakt mot blodig diare.

Skrevet

Men for en liten kar som stort sett spiser morsmelk, litt grøt på kvelden, og et par skjeer med most potet i dag, så er jo ikke e-coli så veldig trolig da, og "blodig diare" vil jeg ikke kalle dette, det er mest slimete avføring og smååååå spor av blod, som vi antakelig ikke hadde oppdaget engang dersom det var bleieavføring, men oppdaget fordi han bruker potte/holdes over vasken, så det osm kom i bleien så vi ikke så mye på, men resten som kom ut etterpå fikk vi mer muligheten til å studere... (alle rare ting man studerer når man har en liten baby... som potteinnhold...)

Men er det blod i neste avføring også, så ringer jeg legevakta for å høre.

Skrevet

Fra barnelegene.no :

Når skal jeg kontakte lege?

Hvis barnet får blodig avføring skal du alltid kontakte lege. Det gjelder uansett om det er diaré eller ikke.

Skrevet

Vi hadde en periode med ganske mye "slimete blod" i bleiene da jenta vår var rundt 5 mnd. Hun ble fortsatt fullammet. Vi dro til lege med dette (og hadde med en bleie som de fikk se på), men fikk beskjed om at det var helt normalt. Legen sa at det kunne skyldes rift i slimhinner hos baby, men mest sannsynlig var det at blodet stammet fra meg - altså at det kunne blø litt fra brystene når jeg ammet.

Skrevet

Slimete og grønn avføring kan være tegn på at det er tenner på vei.

Jeg har ofte ringt legevakta hvis jeg har vært i tvil om noe. Sykepleierne som jobber der er velvillige med gode råd, og det har hjulpet oss mange ganger når vi har vært usikker på noe med ungene.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre!

Skrevet

Tenner har jeg også tenkt på ja.

Jeg får jo nærmest dårlig samvittighet nå, for at jeg ikke har ringt legevakta... Men jeg anså det ikke som "blodig avføring", bare "spor av blod", som tynne, røde tråder på bare få mm, så jeg tenkte det var greit å vente og se om det kommer mer... men nå får jeg en gnagende følelse av at jeg burde ringt med en gang?

Nå sover han sin søte søvn nede i vugga si. Normalt sett har han aldri avføring om natta, men "normalt sett" har han bare avføring en gang for dagen, tidlig på morgenen, og det hadde han i dag også, den var helt som vanlig. Men så begynte dette grønne, slimete å komme og har vel kommet 3-4 ganger utover kvelden det, med litt små blodspor et par av gangene, det som kom i bleien så jeg ikke noe på, men det som kom i potta oppdaga jeg blodspor i.

Åhh... alt en skal bekymre seg for, for sine små barn.

Skrevet

Ikke meningen å gi deg dårlig samvittighet altså. Jeg hadde nok sett det litt an utover kvelden. Almenntilstanden er jo også en indikasjon på om du bør være bekymret eller ikke.

Skrevet

Og bortsett fra litt laber interesse for grøten, så er det lite som tyder på at han har det ille.

Han var litt grinete før i dag, men det løste seg i hovedsak da han fikk en liten ekstradubb, han sov bare en god halvtime den andre dubben sin i dag, og pleier sove over en time, så han var rett og slett trøtt, men en liten halvtime ekstra litt senere, så ble det bra igjen, og han virker frisk og fin, det er jo litt det som har gjort at vi har tatt dette litt med ro.

Men jeg ser det an, og fortsetter det med blod i avføringen i morgen(evt i natt om det skulle komme noe), så ringer vi legevakta og hører.

Skrevet

Det var absolutt ikke min mening å gi deg dårlig samvittighet! Jeg skrev egentlig det med hvordan vi bruker legevakta som et tips. Håper dere har det fint!

Skrevet

Det går bra. Han sov ganske greit i natt, hadde ikke avføring på natta, og ifølge faren som er den som tok skiftet i morges så han ikke tegn til blod i morgenavføringen hans, noe slimete var den da, og med hvite prikker. Også lukta den popcorn/mais... Vel, sånne prikker/klumper får han av og til når han er dårlig i magen, uten at jeg har funnet noen knallgod forklaring, og lukta atar jeg stammer fra maisgrøten...

Får følge litt med ham utover dagen, og se om det kommer mer.

Jeg har ikke så god erfaring med legevakta jeg. Men så er det noen år siden sist jeg var i kontakt med dem også da, og nå tilhører vi vel strengt tatt en annen legevakt enn den i sentrum også. Det er vel kanskje den negative følelsen fra sist, følelsen av at vi forstyrra dem i viktig arbeide med bullshit (For all del, mannen kunne gått til mandagen med øyebetennelse, men det VAR jo faktsik en fordel at han fikk komme til og få en resept på øyedråper såpass han ble kvitt det da, for å våkne med øyen man ikke får opp pga puss er jo ikke sånn superbehagelig heller da, og det er lenge fra fredag kveld til mandag morgen...) Dette ligger liksom i meg og får meg til å føle at det må være FARLIG før man ringer legevakta, for de har da annet å bedrive tida med (særlig på en lørdagskveld) enn en lten gutt med urolig mage...

Gjest Gjest
Skrevet

Slik må¨du ikke tenke. De er der for DIN skyld, husk det. Uansett er det legevaktens oppgave å avgjøre om du trenger komme inn eller ikke. Anser de det ikke som alvorlig så drar du heller ikke inn. En telefon har alle lov å ta...

Skrevet

I know.

Vi er enige om at kommer det mer, så ringer vi og snakker med dem. Men kommer det ikke mer, ja så var det vel bare et lite blodkar som sprakk eller sånn, det er jo ikke helt normalt for magen hans å jobbe med fast føde enda, han tar godt i for å få det ut.

Men, kommer det mer, så ringer vi. Evt tar det opp med HS over helga.

• 3 uker senere...
Skrevet

Det kom ikke mer i den omgang, så vi lot det litt være, men så kom det igjen forrige søndag, så da tok jeg det opp med HS, og hun ba oss kontakte legen om det fortsatte.

Så da det kom igjen i uka, så ringte jeg legekontoret for å høre, og fikk en time på onsdag neste uke. Følte det nesten litt "latterlig" å gå til legen med dette, for det forsvant jo igjen, og den grønne, tyntflytende, slimete avføringen jeg hadde beskrevet (ettersom hun spurte om han hadde hard avføring som kunne gi rifter måtte jeg jo forklare at det hadde han slett ikke) forsvant som dugg for solen dagen etter telefonsamtalen... (Jeg skrev en tråd om det i går, jeg lurer på om den har sammenheng med mitt inntak av melk, men jeg er ikke helt sikker...)

Men i dag var det absolutt, definitivt blod, ikke spor, men blod. Han satt på potta, men da han var ferdig og jeg tok ham opptil vasken for å skylde av ham la jeg merke til at det var da noe rødlig det som rant ut der bak... tørka av ham med ammeinnegget mitt (man tager hva man haver..) og joda, ingen tvil, det var (utvannet) blod som rant ut av endetarmsåpninga hans. Fikk vaska og tørka ham og fikk på bleie, hvorpå jeg sjekka potta, joda, det var blod der også. Ikke MASSE selvsagt, men jeg er ikke i tvil, blod i avføringen. (som ikke lenger er tynn, grønn og slimete, men derimot brun og mer "normal". Ikke hard på noe vis, men helt normal. Bortsett fra at det er lå et par dråper blod midt i potta...

Vi skal til legen på onsdag. Men om det forverrer seg får jeg vurdere å ringe i morgen tidelig og høre om vi kan få fremskynde det.

(I bakhodet stuller det nemlig; Ja, gutten er i fin form, almenntilstanden er fin den, blid og glad, men han hadde altså lagt på seg 55 gram på 3 uker, hvorav han de fleste ukene hadde grønn, slimete avføring... så muligens noe som plager magen hans en plass?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...