Gjest snowie Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Havrekjeks 150 g smør 3 dl vann 3 ss Lønnesirup 0,50 ts salt 9 dl store havregryn 4 dl hvetemel
Gjest Løve66 Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 Nå er ikke akkurat jeg noen ernæringsekspert, men smør, salt, sirup og hvetemel er vel ikke det som går for å være det sunneste. Da står du igjen med havregryn og vann (og kan like gjerne lage havregrøt!) - men for all del; til kjeks å være så er de sikkert sunnere enn mange andre typer kjeks med sukker og sjokolade.
Chanel.No5 Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 (endret) Havrekjeks 150 g smør 3 dl vann 3 ss Lønnesirup 0,50 ts salt 9 dl store havregryn 4 dl hvetemel Søkte litt på nettet for deg og fant disse oppskriftene om du vil prøve noe annet.. her er oppsriften på sunne havrekjeks: 500g havre (store) 100g plantemargarin 5 dl skummetmelk 2 ts bakepulver. 500g rugmel smelt plantemargarin og ta melk opp.Ta havren i en bolle. Hell denne blandingen over havren. Bland så bakepulver og rugmel i blandingen slik at den blir enkel å arbeide med. (man kan også ha linfrø/mandler i blandingen) Sett ovnen på 200 grader. Kjevl så ut deigen,og form kjeks med glass/former. Sett kjeksene midt i ovnen på 200 grader. La de stå der i ca.20min. (tid varierer etter hvor kjukke kjeksene er) Man kan ta ut kjeksene når de er små gylne og litt myke i mitten. Kjøl på rist. En til: 3 dl havregryn(lettkokte) 2 eggehviter (eventuelt bruk plommene også hvis ikke bryr deg om fettet) Søtstoff etter behov (smaksak) 1 ts vanilje ekstrakt Bakepulver Vann Pisk eggehvitene til myk røre og tilsett havregryn, bakepulver, søtstoff og bland i vann til det blir en flytende konsistens, men ikke rennende. Legg på stekebrett med bakepapir ved hjelp av spiseskjeer. Stek på ca 180 - 200 grader i ca 10-15 min....kommer litt an på størrelsen på kjeksene og ovnen. Endret 28. februar 2009 av Lotte27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå