Gjest TS Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Har som sagt fått meg kattunge. Eller rettere sagt kjøpt. Må da si ifra at jeg bor i afrika. fikk beskjed at han var 8 uker av dyrebutikken. Tok han med til dyrlegen dagen etterpå. Det viste seg at han var 6 uker.( Han er 7 nå) Han har orm i magen, ringorm på huden, svarte dyr i øra, og lopper... (dumme dyrebutikk som ikke bryr seg om mer enn penger men desverre vanlig her) Han fikk en tablett for orm i magen. Fikk med meg tabletter han skulle få 1 gang per dag i 2 uker mot ringormen, og dråper til ørene som han skulle få 2 ganger om dagen i 2 uker. Dyrlegen sa jeg måtte passe på, for han er ung for så mye medisiner, så måtte følge med. Vaksinen måtte jeg vente med siden han har nok med de medisinene han får nå. Skal tilbake når det har gått 2 uker, og forhåpentligvis bra nok til å få vaksinen. Han har mye energi, sover mye, spiser mye, så tror det går veldig bra. Men synes ringormen har blitt sterkere i fargen (mørkere) og tror det har kommet verk av ringormen. (så verk på lakenet, tror ikke det kan ha kommet fra noe annet sted) Loppene er der ikke lenger:) Og tror det ikke er noen dyr i ørene lenger. Men er bekymret over ring ormen. Ellers er han veeeldig kosete. Jeg forstår jo det, siden han ble tatt fra mor så tidlig. Men han vil sleike og bite forsiktig veldig ofte i ansiktet og rundt ørene. Og jeg liker det ikke. Litt er greit, men jeg blir jo helt kvalt. Jeg tar han bort, men han kommer tilbake. Jeg tar han bort, men han kommer tilbake. Vet ikke helt hva jg skal gjøre med det. Og når han skal sove, så legger han seg oppå eller rundt annsiktet mitt. Han er jo bare søt, men det blir rett og slett for mye. Og enting til. han får gjøre det meste som han vil. Men han får ikke gå på bordet. Men han vil på bordet hele tiden. Jeg forstår at han er nysgjerrig, og at d er spennende ting på bordet. Men han kan ikke gjøre hva han vil, og jeg vil ikke ha han på bordet. Men han gir seg aldri. jeg er sikker på at i gjennomsnitt må jeg ta han i nakkeskinnet 5-6 ganger for hver gang, før han går og gjør noe annet. Noen ganger opptil 10. og dette skjer kanskje 10 ganger om dagen. Jeg blir sint og irritert etterhvert, og prøver å bruke stemmen og/eller den ssssstt lyden mens jeg tar han bort og når jeg ser han går dit, men han hører jo ikke. bare fortsetter. Et annet problem, er at han blir helt gal når jeg/andre spiser. Han må bort på maten og gjerne smake også. ser han blir helt energisk. Men han får jo ikke lov. Og igjen må jeg ta han bort ufattelig mange ganger. Det har begynt med at jeg lukker han inn på soverrommet når noen spiser. han har mat fremme hele tiden, så er jo ikke at han er sulten. Jeg har hatt katt før, men han var voksen når jeg fikk han. Føler meg veldig usikker når det gjelder "oppdragelse" av han. Han er kjempesøt, men mye av energien min går til å irettesette han. Han er rett og slett litt slitsom. Noen som har noen råd til meg? Noen med erfaringer? Setter pris på svar. Og en ting til. I og med at jeg bor i afrika, og d er tonnevis med hjemløse katter ute, og med fare for sykdomsmitte, så må han jo være en innekatt. Noen erfaringer med dette?
simba80 Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 Siden han er tatt for tidlig fra moren sin er det du som må lære han opp og sette grenser for ham. Slitsomt sikkert, men han er jo en baby, ikke en ting du kan ta fram og sette bort ettersom det passer deg. Det er vanlig at kattunger liker å ligge ved ansiktet, vaske deg etc, vokser det av seg etterhvert. Har selv en katt på 10 år, han er veldig kosete og til tider plagsom, men får meg ikke til å avvise ham heller, han er jo så god:)
Gjest TS Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 Siden han er tatt for tidlig fra moren sin er det du som må lære han opp og sette grenser for ham. Slitsomt sikkert, men han er jo en baby, ikke en ting du kan ta fram og sette bort ettersom det passer deg. Det er vanlig at kattunger liker å ligge ved ansiktet, vaske deg etc, vokser det av seg etterhvert. Har selv en katt på 10 år, han er veldig kosete og til tider plagsom, men får meg ikke til å avvise ham heller, han er jo så god:) Jeg vet da godt at han ikke er en ting jeg tar fram og setter bort ettersom det passer meg da..... Det er helt iorden at han ligger ved ansiktet mitt, sleiker osv. Synes det er veldig koselig. Men jeg kan da ikke sitte der i 10 minutter å bli sleika fordi han vil. Jeg lar han sleike litt, men så er det stopp. Han bare forstår ikke et nei, uansett hva det gjelder. Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre, slik at han forstod og hørte på. Aldri om jeg kunne avvise han. Han er jo babyen min:) Og vil bare at han skal ha det bra. Er ikke koselig når jeg må si ifra at han ikke kan gjøre ting, men jeg må jo det. Som du sier det er jeg som er moren og må lære han opp. Forresten, så heter han Simba:)
lucy_in_the_sky Skrevet 28. februar 2009 #4 Skrevet 28. februar 2009 (endret) Hei! Jeg vil anbefale deg å ta en tur inn hit - http://www.katteprat.com/forum/ Der er masse erfarne kattemennesker som sikkert kan hjelpe deg edit: fikse link Endret 28. februar 2009 av lucy_in_the_sky
tigerpus1 Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Hei mye av grunnen til at han slikker på deg er nok at han savner mamman sin og fremdeles har suttebehov. 6 uker er jo utrolig tidlig å bli tatt fra mamman sin. de lærer mest fra 8 - 12 uker derfor blir det nok også slitsomt med å sette grenser. mamman er nok ikke like tolmodig som deg de gir de beskjed så de skjønner det. Å ha innekatt er ikke noe problem. men det er litt mere behov for aktivisering. min hankatt hadde jeg inne fra fødselen til han var 7 år, nå bor vi på landet så nå er han ute.tror ikke han savnet noe. vi lekte litt med han hver dag og han ville gjerne kose litt hvis vi satte oss ned. sykdom har jeg desverre eller heldigvis liten erfaring med. de har aldri hvert syke. Lykke til med Simba :D
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #6 Skrevet 28. februar 2009 Ja, jeg tror denne sleikingen nært hodet er fordi han fortsatt har suttebehov. Så du må nok dessverre være litt tålmodig der enda noen uker... Som kjent er jo kattene leveringsklar når de er 12 uker gammel. Jeg fikk min kattunge når den var 10 uker. I begynnelsen søkte den av og til opp til nakken min, kravlet og sugde litt bak i håret mitt. Det kilte og var jo litt rart, og jeg ble redd for at hun kanskje var merket for livet fordi jeg hadde tatt henne to uker for tidlig fra moren. Men hun sluttet med det etter et par uker, og har aldri gjort det etterpå. Men det var jo litt søtt også. En annen ting med at de skal være så lenge hos moren sin er også for å lære samspill med andre kattunger (søsknene), leke og kommunisere. Dette er viktig for utviklingen. Så hvis du kjenner noen andre med kattunger er det sikkert bra om den får leke litt med dem iblant.
Gjest Dulcis Skrevet 28. februar 2009 #7 Skrevet 28. februar 2009 Jeg vet da godt at han ikke er en ting jeg tar fram og setter bort ettersom det passer meg da..... Det er helt iorden at han ligger ved ansiktet mitt, sleiker osv. Synes det er veldig koselig. Men jeg kan da ikke sitte der i 10 minutter å bli sleika fordi han vil. Jeg lar han sleike litt, men så er det stopp. Han bare forstår ikke et nei, uansett hva det gjelder. Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre, slik at han forstod og hørte på. Aldri om jeg kunne avvise han. Han er jo babyen min:) Og vil bare at han skal ha det bra. Er ikke koselig når jeg må si ifra at han ikke kan gjøre ting, men jeg må jo det. Som du sier det er jeg som er moren og må lære han opp. Forresten, så heter han Simba:) Vet om noen som hadde det samme problemet med ung kattunge og klenging, de tok et fluffy pledd, la en lunken varmeplaske og en tikk-takk klokke under der igjen, og kattungen la seg visstnok til rette på det når det skulle sove. Kanskje det er verdt et forsøkt med noe lignende hvis du snart går fra vettet?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #8 Skrevet 28. februar 2009 Vil bare høre om du er klar over at ringom smitter til mennesker? Fikk også katt med ringorm - og jeg fikk det. Det var en forferdelig plage med voldsom kløe og måtte smøre utslettene flere ganger daglig i ukevis!!! Fy - så kjedelig!!
angie Skrevet 1. mars 2009 #9 Skrevet 1. mars 2009 Jeg vet det er du som skal være mammaen hans nå, men du kan kanskje vente litt med å være så streng mht at han går på bordet? Mine katter har fått gå på bordet i 10 år, helt til jeg en dag fant ut at nok var nok. Det er aldri for sent å lære dem å ikke gå på bordet. Bare et lite forslag, så det ikke blir så stress for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå