Gå til innhold

Tips til lesestoff for 5-7-åring (gutt!)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellomsten er veldig glad i å bli lest for, og jeg har nå startet å lese bøker med færre bilder i. Akkurat nå leser vi Roald Dahls "Mathilda", og før den var det Roald dahls "Heksene".

Kjempespennende synes han. Ellers har vi lest "Svein og rotta"-bøkene.

Derimot er han ikke særlig fan av Astrid Lindgren eller AnneKath Vestly...

Hva leser dere for deres håpefulle på omtrent samme alder?

Trenger tips!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg likte(/liker :fnise:) veldig godt SVK av Roald Dahl. Ellers leste min mor mange "koselige" bøker, men det er kanskje ikke så veldig spennende for gutter, selv om det kommer an på hva slags type de er. "Det lille huset i den store skogen" (husker/finner ikke forfatter) og "Leopardjakten" (Cecil Bødker. Har skrevet mye bra!) er bøker jeg husker veldig godt. "Leopardjakten" er i tillegg litt småskummel.

Har ikke veldig peiling på barn, men det kan jo hende du får noen ideer. Ellers kan man kanskje spørre på biblioteket om de har noen ideer?

Husker forresten at vi leste "Tsatsiki og muttern", og en annen som jeg ikke kommer på (noe med fjerten og boller eller noe? :klø: ), i førsteklassen på skolen. "Dustefisen og bollefjerten" heter den, ja. Husker ikke hva den handler om, men...

Og Georgs Magiske Medisin er jo genial!

"Spionene i Åreborg" er også en bok som er verdt å sjekke ut, om ikke annet enn for sin egen del.

Endret av Wind
Skrevet

Bare å fortsette med roald dahl, SVK og georgs magiske medisin er som nevnt fantastiske..

Jim Knapp av Michael Ende ville jeg fortsatt med etter Roald Dahl. Og så kan dere gå over til den Uendelige historie om han viser seg moden nok?

Og, selvfølgelig, HOBBITEN!!

Skrevet
Mellomsten er veldig glad i å bli lest for, og jeg har nå startet å lese bøker med færre bilder i. Akkurat nå leser vi Roald Dahls "Mathilda", og før den var det Roald dahls "Heksene".

Kjempespennende synes han. Ellers har vi lest "Svein og rotta"-bøkene.

Derimot er han ikke særlig fan av Astrid Lindgren eller AnneKath Vestly...

Hva leser dere for deres håpefulle på omtrent samme alder?

Trenger tips!! :)

Bøkene til Ole Lund Kirkegaard er vanvittig morsomme. Anbefaler da spesielt "Gummi-Tarzan" og "Otto er et nesehorn". Eller kan jo "Marius" av Rolf Døcker nevnes - et barndomsminne jeg selv har. En artig liten kar på 5 år (tror jeg) han Marius.

Du nevner at han ikke liker Vestly - er det Knerten dere har prøvd? De andre seriene er vel litt "jentete"....

Kommer ikke på så mye i farten. Flott at du leser for gutten din. Lykke til :-)

Hilsen norsklærer ;-)

Skrevet

Gummi-Tarzan og Dustene har slått an her.Serien om Drageherren er spennende og lett å lese uten å være barnslig. Og ikke glem gode fagbøker om motor, drager, dyr etc. :)

Skrevet

Rabletusten av Vigdis Rojahn, Trollkrittet av Zinken Hopp og Den uendelige historien av Michael Endre er bøker jeg anbefaler.

Skrevet

Så flott! Masse gode tips her... :Nikke:

Trollkrittet leser vi forresten jevnlig...;) Eldstemann lytter også etter enda...;)

Vi leser ferdig Roald Dahl og så starter vi på noe fra tråden her, ja...:)

Men Hobbiten, er ikke det vel tungt og MASSE info å fordøye for en 5-åring?

Skrevet
Playboy.

Takk. Bare hyggelig.

Jeg elsker folk som takker når de får gode svar. Det er god høffelighet også blir man jo selv varm i hjerte. Det er en god følelse man får når man får takk når man har hjulpet noen.

Skrevet

Trollkrittet leser vi forresten jevnlig...;) Eldstemann lytter også etter enda...;)

Vi leser ferdig Roald Dahl og så starter vi på noe fra tråden her, ja...:)

Men Hobbiten, er ikke det vel tungt og MASSE info å fordøye for en 5-åring?

Det står 5-7-åring i tittelen, burde nok være 7 år først ja :).

Skrevet
Trur eg hadde venta på hobbiten...

Ja, vel ja. Men da må du nok vente ei stund.

Mener ikke å ødelegge noe for deg, men hobbiter finnes ikke.

Men om du skal vente på hobbiten så burde du vente hjemme, for å stå i skogen kan nok bli både kaldt, vått og kjedelig. Men husk matpakke da, og varme og tørre klær om du velger å stå i skogen

Skrevet

Godt at du koser deg, gjest...;)

Gjest Gjest
Skrevet

Ole Lund Kirkegaard bøkene er strålende (Gummi-tarzan, Otto er et nesehorn osv).

Her i huset leser vi akkurat nå Doktor Proktor-bøkene av Jon Nesbø for femåringen. Morsomme både for store og små!

Gjest Gjest_Fiffi_*
Skrevet

Doktor Proktor har blitt godtatt med stormende jubel hos sjuåringen her også...og her har begge foreldrene "kranglet" om å få lese høyt ;-) Anbefales!!

Gjest *Mim*
Skrevet

Ja, doktor Proktor er bra! Anbefaler ellers å ta en tur på biblioteket, de er oppdatert på ny litteratur for barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...