Gå til innhold

jente vs kvinne/gutt vs mann

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg vil ikke si man er kvinne før man har født barn. På samme måte som ei kvige er ku når hu har kalvet. :fnise:

Det er mulig jeg burde ta dette som spøk, men jeg kjente at jeg ble provosert nå. Hvis denne argumentasjonen skal stemme, så håper jeg et 45-åring barnløst hankjønn kalles "gutt"! Hvorfor er det slik at kvinnelighet og moderlighet skal henge så tett sammen for mange? Jeg forstår selvsagt at det er kvinnelig å føde barn, men "kvinnelighet" betyr da så mye mer enn barnefødsler.

Men jeg er egentlig glad for at du skriver det, for jeg tror mange ubevisst tenker det samme uten å uttrykke det så ærlig som du gjør.

Selv føler jeg meg som kvinne, selv om jeg ikke har født barn enda.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jeg vil ikke si man er kvinne før man har født barn. På samme måte som ei kvige er ku når hu har kalvet. :fnise:

Takk for den. Alle vi frivillige eller ufrivillige barnløse får enda et hakk i skjeftet som uverdig til å være full kvinne. I tillegg til at vi i nesten alle sammenhenger må forklare hvorfor vi har barn, ja så er vi ikke fullverdige kvinner heller.

Jeg lever fint med din mening om dette, gjør du?

Jeg har kalt meg kvinne siden jeg var 30.

Gjest Bondekvinne og mor
Skrevet

Jenter er ikke kvinner før de har født barn. Er det keisersnitt gjelds det ikke, det må være gjennom tissen. På bondelandet er en ikke kjerring følr en har født barna!

Skrevet
Jenter er ikke kvinner før de har født barn. Er det keisersnitt gjelds det ikke, det må være gjennom tissen. På bondelandet er en ikke kjerring følr en har født barna!

AU! :sjokk:

Skrevet

hmm.. godt spørsmål..

Jeg vet ikke hva jeg sier selv.

Jente blir vel litt feil, men jeg vil ikke si at kvinne blir mer rett.

Skrevet

Hvorfor er det slik at når flere som er over ...si 40- 50 opererer i flokk, så betegnes de- dog feilaktig- som "jentegjeng" eller "guttegjeng" (gjerne på "jentetur"/"guttetur"....gjerne der alkohol er involvert...og gjerne der støynivået er høyt). :ler::eeeh:

Skrevet
Hvorfor er det slik at når flere som er over ...si 40- 50 opererer i flokk, så betegnes de- dog feilaktig- som "jentegjeng" eller "guttegjeng" (gjerne på "jentetur"/"guttetur"....gjerne der alkohol er involvert...og gjerne der støynivået er høyt). :ler::eeeh:

Sånn er det med mannfolka også, de sier alltid at de skal på guttetur uansett om de er 20 eller 50. Når man drar på sånne turer så handler det kanskje ofte om å føle seg fri, kanskje føle seg litt barnslig, og derfor blir det omtalt som jentetur fremfor "kvinnetur"? :klø:

Skrevet

Akkurat det tror jeg har med (manglende) modenhetsnivå å gjøre ;)

Skrevet
Akkurat det tror jeg har med (manglende) modenhetsnivå å gjøre ;)

Det er jeg ikke enig i, jeg tror man omtaler det som "jentetur" og "guttetur" helt ubevisst.

Skrevet

Tenker at en voksen Kvinne (som hun jo uansett er), blir kalt for dame dersom hun er barnløs, og kvinne dersom hun har født barn. Dame kan jo brukes i flere former som: Ung dame, dame, voksen dame, eldre dame, da er det bare å plukke den tittel man synes selv passer.

Det jeg lurer mer på er når man tar tittelen Kjærring?

Samme prinsippet gjelder vel for menn, får avkom og kalles menn. Hos mannfolka så er det jo mange som aldri kan kalles menn uansett hvor gamle de blir. Blir gutter noensinne voksne?

Når blir en gutt mann? Når han får pondus? Når han fyller 40?

Gjest virvelvind
Skrevet
Det er jeg ikke enig i, jeg tror man omtaler det som "jentetur" og "guttetur" helt ubevisst.

Enig. Hvis jeg, mormor og min mor drar på tur et eller annet sted kaller vi det for jentetur, uten at moren min og mormor er mer umoden av den grunn.

Skrevet
Når blir en gutt mann? Når han får pondus? Når han fyller 40?

En gutt blir mann på lik linje når en jente blir kvinne (mener jeg). Det har ingenting med alder eller sivilstatus å gjøre.

Skrevet

Kjerring blir man når man er gift ;)

Begrepene guttetur og jentetur, tror jeg kommer av at man på slike turer har "fri" fra mann/kone og barn, og dermed kan gjøre mer som de selv vil, slik som i ungdommen?

Skrevet (endret)
Hadde lørdagsjobb i en butikk da jeg var rundt 19 år, og glemmer aldri følgende: En familie med to barn skulle betale, og jentungen spurte moren om et eller annet. Moren sa: "Du får spørre damen i kassen." Jeg kikket meg over skulderen for å se om en av de eldre kollegaene mine stod bak meg (denne damen de snakket om), før det gikk opp for meg at det faktisk var MEG de mente :ler:

Jeg ble også "damen" da jeg begynte å jobbe i kiosk, jeg var 16 :ler:

Endret av Tonerose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...