Gå til innhold

jente vs kvinne/gutt vs mann

Fremhevede innlegg

Gjest snart kvinne
Skrevet

Når begynte du å kalle deg selv kvinne/mann?

Jeg er 22 og kaller meg selv for jente. Men føler d begynner å bli litt feil. Har begynt å føle at når jeg sier jente, så er d fremmed for meg. Men kvinne er også fremmed.

Føler jeg er litt midt i mellom.

Hva med deg?

Bare nysgjerrig jeg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier eg enig i det du sier. Jeg er 20 (blir 21 om en måned :bursdag: ). Jeg føler både jente og kvinne blir feil :)

Men tror vi blir omtalt som kvinner når vi er over 18. Eller?

Skrevet

Det er rett man omtaler kjønnet som kvinne og mann etter man blir myndig ja. Men personlig så synes jeg det er ok andre kaller seg jente/gutt frem til de blir 20.

Gjest Gjest_Junibrud_*
Skrevet (endret)

Kvinne på 26 år i jobbsøknader, og jente på 22 i hodet :)

IMG-tag fjernet - Aniria - Mod

Endret av Aniria
Skrevet (endret)

Tror jeg var 27 da jeg opplevde at et barn i min krets utbrøt: "Men du er jo dame..."

Fikk sjokk og følte meg urgammel. Begynte vel egentlig ikke å bruke betegnelsen selv før jeg vippet 30...

Men må fremdeles vise leg' på polet, da. *tjihi*

Man er så gammel man føler seg, visst nok.

Endret av Crow Jane
Skrevet

Jeg har vært kvinne siden i midten av 20-årene. Fram til jeg var ferdig som student og etter fyllte 17/18, var jeg hverken kvinne eller jente. Men mer kvinne enn jente.

Gjest hokjønn
Skrevet

Si hokjønn da. Det kan ikke slå feil uansett alder :fnise:

Skrevet (endret)
Si hokjønn da. Det kan ikke slå feil uansett alder :fnise:

"Jeg er et hunkjønn på XX år, som...". Lekker jobbsøknad!

Føler meg ikke som en jente, og ikke som en kvinne, men er 19, så jeg har vel "lov" til å kalle meg jente enda litt til, for kvinne føles helt feil. Det er jo ikke så ofte man må oppgi kjønn, da det meste av kommunikasjon foregår ansikt til ansikt eller over telefon, og hvis man må si kjønnet sitt når man håndhilser på noen, så tror jeg man må revurdere visse ting.

Endret av Wind
Skrevet

Jeg vil ikke si man er kvinne før man har født barn. På samme måte som ei kvige er ku når hu har kalvet. :fnise:

Skrevet

Jeg er 23, føler meg litt sånn midt i mellom. Er jo både gift og har barn da, så er burde vel være kvinne. Prøver å venne meg til å tenke på meg selv som kvinne, har ikke lyst til å bli "jente på 40" i framtida ;)

Skrevet

Pappa kaller fortsatt mamma for jenta si, vært gift i 30år. Det er koselig :)

Skrevet
Jeg vil ikke si man er kvinne før man har født barn. På samme måte som ei kvige er ku når hu har kalvet. :fnise:

:ler:

Men om man er ei 30-40år gammel kvinne uten barn, så er en vel ikke jente?

Og om man får barn som 16åring er man vel ikke kvinne? Hmm

Selv føler jeg meg både som jente og som kvinne. Litt hipp som happ. Alt etter dagshumør egentlig! Jeg er 23år og mamma, men litt "jentete" alikavel?

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvilken betegnelse ville du bruke på voksne av hunkjønn, som ikke har satt barn til verden, da :ler:

Gjest Pike fra byen
Skrevet

Jeg er 35 og kaller meg selv jente. Andre kaller meg jente, pike og ung kvinne. Har ikke barn.

Gjest svanungen
Skrevet

Nærmer meg 30, og har vel innsett at kvinne er den riktigste betegnelsen. Men dame derimot... Det føles feil :ler:

Hadde lørdagsjobb i en butikk da jeg var rundt 19 år, og glemmer aldri følgende: En familie med to barn skulle betale, og jentungen spurte moren om et eller annet. Moren sa: "Du får spørre damen i kassen." Jeg kikket meg over skulderen for å se om en av de eldre kollegaene mine stod bak meg (denne damen de snakket om), før det gikk opp for meg at det faktisk var MEG de mente :ler:

Men et annet moment i denne diskusjonen... Når går skillet mellom Frøken og Fru? Jeg mener bestemt at Frøken er ugift, mens Fru er gift. Men en kollega har fått det for seg at alle jenter/kvinner over 25 år skal kalles Fru og ikke Frøken. Stemmer ikke for meg altså! :kjefte: Og kjenner jeg faktisk begynner å bli ganske lei av å bli titulert Fru (ingen andre på jobb kaller meg forøvrig verken frøken eller fru, men han har visst fått det for seg at det er morsomt/interessant...). Forsøker meg noen ganger på en protest ved å ikke svare, men blir liksom for dumt det også. Hva med å heller bruke navnet mitt??

Når det gjelder spørsmålet om voksen kvinne som ikke har født, så kunne jeg ikke hjelpe for tankene som falt ned i hodet mitt. Litt på siden av storfe, men.... Hvis ku blir kvige når den har kalvet... Vil da en som ikke har fått kalv, kunne kalles merr eller øk? :fnise: UNNSKYLD!!! :ler:

"Hei, jeg er Fru Kari Normann, ei ugift merr på 30...." :skratte:

Gjest Langsyne
Skrevet

Nærmer meg 30, og har vel innsett at kvinne er den riktigste betegnelsen. Men dame derimot... Det føles feil :ler: Hadde lørdagsjobb i en butikk da jeg var rundt 19 år, og glemmer aldri følgende: En familie med to barn skulle betale, og jentungen spurte moren om et eller annet. Moren sa: "Du får spørre damen i kassen." Jeg kikket meg over skulderen for å se om en av de eldre kollegaene mine stod bak meg (denne damen de snakket om), før det gikk opp for meg at det faktisk var MEG de mente :ler: Men et annet moment i denne diskusjonen... Når går skillet mellom Frøken og Fru? Jeg mener bestemt at Frøken er ugift, mens Fru er gift. Men en kollega har fått det for seg at alle jenter/kvinner over 25 år skal kalles Fru og ikke Frøken. Stemmer ikke for meg altså! :kjefte: Og kjenner jeg faktisk begynner å bli ganske lei av å bli titulert Fru (ingen andre på jobb kaller meg forøvrig verken frøken eller fru, men han har visst fått det for seg at det er morsomt/interessant...). Forsøker meg noen ganger på en protest ved å ikke svare, men blir liksom for dumt det også. Hva med å heller bruke navnet mitt?? Når det gjelder spørsmålet om voksen kvinne som ikke har født, så kunne jeg ikke hjelpe for tankene som falt ned i hodet mitt. Litt på siden av storfe, men.... Hvis ku blir kvige når den har kalvet... Vil da en som ikke har fått kalv, kunne kalles merr eller øk? :fnise: UNNSKYLD!!! :ler: "Hei, jeg er Fru Kari Normann, ei ugift merr på 30...." :skratte:

:ler:

Skrevet (endret)
"Hei, jeg er Fru Kari Normann, ei ugift merr på 30...." :skratte:

Haha, denne var herlig!

Vi har hvertfall en god del forskjellige ord vi kan bruke nå, for å ikke få kjedelig biografi ;)

"Jeg er et hunkjønn på 30 år, og som ugift merr er jeg av den formening at da jeg enda ikke har kalvet, kan denne unge kviga fortsatt kalle seg jente i ordets rette forstand!"

Jeg er 26 og omtaler fortsatt megselv som "jente". Føler meg ikke som "kvinne" i det hele tatt, for jeg føler meg fortsatt som en forvirret, desorientert, sprudlende bli og leken jente, og ikke som en elegant, ordnet, framtidsrettet kvinne ;) Men det har bare noe å gjøre med konnotasjonene til ordet. Føler meg som en kvinne når forloveden står og stirrer på meg med varmt blikk, når jeg går i møter med jobben eller kler meg opp i finklær til div. anledninger. Så blir det lunchpause eller på tide å dra hjem og da blir jeg jente igjen, selv om jeg er aldri så fint kledd ;)

Har også blitt betegnet som "dama", ofte i jobbsammenheng. Tror folk regner dette som et høflig ord når man omtaler andre uten å vite hvem de er.

Og oppi alt dette så bor jeg i utlandet, og her har de fortsatt "De" og "Dem" form i språket. Jeg er ganske vant til at alle omtaler meg som "du" (alt fra venner til taxisjåfører) fordi jeg ser yngre ut enn jeg er. Her om dagen sto jeg i butikken og ei 15 år gammel jente spurte "Hva kan jeg hjelpe Dem med?" Da følte jeg meg urgammel. I tillegg ble jeg litt satt ut av å bli tiltalt på denne måte, og kalte derfor jenta "De" tilbake, og hun så minst like forvirra ut som meg innen jeg hadde rukket å kjøpe det jeg ville ha og fortet meg ut hihi. (Når det er sagt så sier jeg alltid "De" til andre ukjente voksne, og de "De" tilbake til meg, så jeg aner ikke hvorfor jeg ble så satt ut)

Endret av Phaedra
Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg sier som Britney "I'm not a girl, not yet a woman" :fnise:

Jeg ser ut som om jeg er under 18, og føler meg sånn i hodet også til tross for at jeg er 23.

Sjefen min trodde jeg var 17/18 og jeg må alltid vise leg uansett hvor jeg er, en gang på en film som hadde 15årsgrense. DET hadde jeg ikke trodd.

Jeg unngår egentlig å kalle meg noen av delene jeg, har aldri kommet opp i den situasjonen der jeg måtte ha titulert meg selv med "kvinne" eller "jente".

Gjest virvelvind
Skrevet

Jeg er 19 og kaller meg selv jente. Selv om jeg føler meg moden nok til å være kvinne (eller hvordan jeg nå skal formulere det) så føler jeg ikke at livssituasjonen min er mer jente enn kvinne.

På jobb blir jeg alltid kalt for "hu dama", til å med av noen av kollegaene mine. "Betal i kassen der borte, med hu dama"

Vet ikke helt om jeg liker å bli omtalt som damen :sjenert:

Skrevet
Jeg vil ikke si man er kvinne før man har født barn.

Det er jeg helt uenig i, en 16-åring som har født er overhodet ingen kvinne, og ei på 45 år som aldri har født barn er definitivt ingen jente :)

Jeg har egentlig aldri tenkt på om jeg oppfatter meg som jente eller kvinne. Jeg tror nok jeg bruker ordet "jente" oftere, kanskje fordi man oppfatter "kvinne" for noe gammelt? Jeg mener det ikke har så mye med alder å gjøre, men dreier seg mer om modenhet, når man har funnet ut hvem man er, fått erfaring og blitt mer reflektert osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...