*Lavendel* Skrevet 4. juli 2003 #1 Skrevet 4. juli 2003 Leste i VG om en 13-åring med 3,7 i promille!!! Hvor er foreldrene og hva ville du gjort dersom dette var din sønn? Jeg lurer, fordi jeg har i min omgangskrets/familie/kolleger, noen som absolutt ville avvist dette med at "det kan ikke være min sønn, noen på ha tvunget han". Dere skjønner hva jeg mener, fornektelse av at mine barn også kan finne på gale ting. Uansett, syns det er skremmende at så unge mennesker pælmer så mye sprit, flaks gjorde jo at han ikke døde. Tragisk spør du meg!
Sisilie Skrevet 4. juli 2003 #3 Skrevet 4. juli 2003 -Enig med Waco, den gutten må da ha fått seg en skikkelig støkk!! OG foreldrene, håper jeg.
VesleBråka Skrevet 4. juli 2003 #4 Skrevet 4. juli 2003 Dette er den andre siden av rusbrus-hysteriet til politikerne. Hvis gutten har bestemt seg for å drikke alkohol, er det da bedre at han drikker rusbrus enn hjemmebrent? Jeg vil se den 13-åringen som klarer å drikke på seg 3.7 i promille på pærecider..
Gjest care Skrevet 4. juli 2003 #5 Skrevet 4. juli 2003 Dette er den andre siden av rusbrus-hysteriet til politikerne. Hvis gutten har bestemt seg for å drikke alkohol' date=' er det da bedre at han drikker rusbrus enn hjemmebrent? Jeg vil se den 13-åringen som klarer å drikke på seg 3.7 i promille på pærecider..[/quote'] Hm, å bruke dette som et argument i favør til rusbrusdebatten synes jeg er å kjøre fokuset i feil retning. Barn skal ikke drikke alkohol - punktum.!!
waco Skrevet 4. juli 2003 #6 Skrevet 4. juli 2003 Det er sunnere for en femtenåring å drikke alkohol enn en femtifemåring.
Malou Skrevet 4. juli 2003 #7 Skrevet 4. juli 2003 Mulig at barn ikke skal drikke, men det er nå en gang slik at det gjør de! Var selv på min første fest med alkohol da jeg gikk i 8.klasse (14/15 år) og var jo bare barnet selv. Jeg ville nok ikke selv ønske at min 13-åring skulle drikke, men hvis de skulle drikke er jeg enig med VesleBråka; heller rusbrus enn hjemmebrent. Jeg kan godt huske at min far kjøpte sprit til meg godt før jeg ble 18 år fordi han visste at jeg drakk allikevel, og heller ville vite hva jeg drakk, i motsetning til hva man gjør når man drikker hjemmebrent. Jennifer
Gjest care Skrevet 4. juli 2003 #8 Skrevet 4. juli 2003 Jeg skjønner noen av argumentene dine, MEN som voksenperson tror jeg det er viktig å holde fast ved lover og prinsipper. Selv om jeg viste at min datter drakk, så ville jeg ikke forsynt henne med alkolhol. Mine foreldre hadde faste prinsipper angående dette og det er jeg veldig glad for i dag. Dette er faktisk en kontinuerlig debatt i pedagogiske miljøer og man har også gjort intervjuer blant barn som har hatt "fri oppdragelese" vs de som har hatt det "strengt" og der vi hører beretninger fra barn som hadde et inderlig ønske om at foreldre satte grensene angående alkohol. Jeg glemmer aldri jenta på 15 år som fortalte at hun fikk lov av foreldrene sine å ha gutten på overnattingsbesøk, noe hun egentlig ikke turte å si at hun ikke ville, men argumetene til foreldrer var at de viste det ville "skje" noe uansett. Derfor mener jeg at man skal snakke med barn om alkohol(og andre ting), gjerne gi dem en liten smak, men å kjøpe dem vin og øl, når de er under lavalder er å gi dem gale signaler.
waco Skrevet 4. juli 2003 #9 Skrevet 4. juli 2003 Care, vet du hva jeg synes er et galt signal? Det er å ha tyveårsgrense på sprit. Det viser at myndighetsalderen ikke blir respektert av staten og lovverket. Waco regner ikke med at du forstår hva jeg snakker om, men allikevel er det jo lov å håpe....?
VesleBråka Skrevet 4. juli 2003 #10 Skrevet 4. juli 2003 Det har jeg også tenkt, waco, man regnes for gammel nok til å ta vare på et barn som 16-åring, kjøre bil ved 18 og drikke seg full på sprit ved 20.. Litt sært. Også litt utenfor tråden. Care, jeg mener ikke at foreldrene skal lange til barna sine, det er det da mange andre som tar seg av. Poenget er at jeg ikke liker de skylappene politikerne klistrer på seg, de har jo ikke peiling på det virkelige livets realiteter. Fy og fy, det selges så masse rusbrus sier KRF, dette må vi sette en stopper for. Og tenker ikke tanken på at ungdommen da sendes tilbake på hjemmebrenten. For det er ikke lov, og da er det ingen som drikker sånt.. Hvis foreldrene kjøper til barna sine, følger det med en "godkjennelse" av at de drikker alkohol før de er gamle nok. Det er ikke greit, det har med holdningsskapende oppdragelse å gjøre. Samtidig synes jeg de skal få smake litt hjemme i høvelige anledninger så de får et avslappet og naturlig forhold til det, så de ikke er helt ukjent med alkohol og gleder seg vanvittig og 18-årsdagen feires med pumping på sykehuset.. Eller en telttur når du er 13.
waco Skrevet 4. juli 2003 #11 Skrevet 4. juli 2003 Nei Veslekråka, vi kan ikke gjøre det slikt! Tenke deg... lære barn og voksne at man selv skal ta ansvar for hva man handler i butikkene?? Har du gått av skaftet kvinne? Tenk om verden var slik... at politikere var mer opptatt av veier og trygghet, enn å regulere hva slags is folk skal spise.. hva skulle vi brukt politikere til da??? Men Care....som er så opptatt av lovligheten og aldri ser usakligheten i lovverket, hun er vel hjertens enig med amerikanerne... tjueenår for å drikke lettøl... det hindrer vel galskapen, - og skulle man trenge en pumphagle... ja så man ha fylt hellige atten. Waco
kjellebassen Skrevet 4. juli 2003 #12 Skrevet 4. juli 2003 Selvfølgelig er det forferdelig at 13 åringer drikker seg drita fulle, men det har trettenåringer gjort i "all tid".(Ikke alle selvfølgelig men mange) Tror holdningen til alkohol har både med oppdragelse og vennekrets å gjøre. En 13 åring har også egne meninger/holdninger og det er nå ofte sånn at de har lettere for å kaste fornuften "over bord" enn eldre mennesker. Det er tross alt ikke sånn at 13 åringer gjør alt foreldrene sier til dem (Tenk om det hadde vært så enkelt ) Forholdet til alkohol har også mye å gjøre med hvor man bor. Dersom man bor på bygda er det ofte lite/ingenting å foreta seg og det er derfor lettere å ty til alkohol enn i by'n. Jeg tror faktisk at dersom politikerne rundt i landet hadde anstrengt seg litt mer for å gi ungdom mellom 13-18 år noe å gjøre i helgene så ville langt færre drukket alkohol.
Gjest Kira Skrevet 4. juli 2003 #13 Skrevet 4. juli 2003 Eller at foreldrene gir totalt blaffen i ungen. Kjenner ei på 13, som er drita full elleve om dagen, og røyker hasj _ofte_, for å klare seg.
Gjest Coolaid Skrevet 4. juli 2003 #14 Skrevet 4. juli 2003 Dette sier mere om foreldrene enn 13 åringen.
Viking Skrevet 6. juli 2003 #15 Skrevet 6. juli 2003 Må har ikke jeg lest den aktuelle artikkelen, men: Dette sier mere om foreldrene enn 13 åringen. Hvorfor det? Synes slike uttalelser er veldig korttenkte. Dette er faktisk noe som kan skje de fleste. Ingen kan følge med sine barn 100% av tiden. Mener du at ingen 13 åringer skal få lov å ligge i telt alene i hagen? Ingen vet hva som ligger bak dette, dette kan være en gutt som ingen ville trodd skulle funnet på slikt, men som har funnet ut at nå ville han prøve dette. Greit at foreldre ikke skal stole blindt på sine barn, men en kan ikke mistro dem hele tiden. Nei, ikke vær for raske til å dømme foreldrene, det kan komme til å skje selv de "beste" foreldre.
Gjest Pundos Skrevet 6. juli 2003 #16 Skrevet 6. juli 2003 Hadde dette vært ei jente, hadde antageligvis hylekoret fått noen anmeldt eller tiltalt for å ha sjenket mindreårige. Nå sitter man heller å rister på hodet i moralsk forargelse. Patetisk.
LilleBille Skrevet 6. juli 2003 #17 Skrevet 6. juli 2003 Synes det er tragisk uansett om det er gutt eller jente jeg da..
Bettie Skrevet 7. juli 2003 #18 Skrevet 7. juli 2003 Det er ikke lett å være foreldre, nei. Barn utstyres i liten grad med fjernkontroll, men noe kan man ihvertfall prøve - sånn som å vite hvem krapylene er sammen med - og hvor de er osv. Men det hjelper ikke alltid. Har selv plukket opp krapylene mine - ganske påseila - før de hadde lov til å drikke. Og jeg syntes det var heller ugreit. Men vi har hatt en avtale om at det alltid er bedre å komme hjem enn å være redd for å komme hjem. Forøvrig er jeg motstander av å kjøpe alkohol til barn/unge under lovlig drikkealder. (det samme gjelder også røyk) Jeg vet at alkoholisme er en skummel greie, og at jo før man starter med alkohol, jo større er risikoen for å havne der. mange klarere en tidlig debut med alkohol uten å bli alkoholiker, men jeg har ike vært villig til å ta sjansen på at mine krapyler er av de heldige. Om de har drukket likevel - helt klart. Men kanskje litt mindre enn om jeg hadde "foret" dem også. Og det ser ut til at min holdning (kanskje - ihvertfall) har smittet noe. Hverken poden eller frøkna føler at de behøver å drikke for å ha det gøy. De fester flere ganger uten alkohol enn med, uten at de på noen måte kan kalles avholdsfolk. Men stakkars 13-åring. Det ble en krafitg lærepenge.......
Suzy Skrevet 7. juli 2003 #19 Skrevet 7. juli 2003 Det ble en heftig lærepenge for denne 13-åringen, men det blir litt rart å advare mot teltturer osv på sommerstid som politiet blant annet her i Elverum har gjort. Slike fyllekuler må man regne med at skjer - om enn ikke så dramatiske som i dette tilfellet. Dessuten drakk ikke kameratene som han var med - og det reddet sannsynligvis livet hans... Det nytter ikke å sitte på 13-åringen sin uansett. Grunnlaget for et oversiktilig forhold må legges lenge før den alderen - også må vi vel alle regne med at det dukker opp slike mindre hyggelige øyeblikk i oppveksten :-? Suz
Gjest Scarlet Skrevet 7. juli 2003 #20 Skrevet 7. juli 2003 Dette er faktisk jeg ganske vant til jeg. Der jeg er oppvokst er det helt "normalt" at man begynner å drikke i 12-13års-alderen. Selvfølgelig er det mildt sagt helt forferdelig, men slik er det som regel på bygda. Hva kan foreldrene gjøre? Nekte barna å gå ut av døra? Tja, vet ikke jeg, men jeg tror ikke det hadde hjulpet. De kunne jo nekte de å dra på fester hvor det blir drukket hjemmbrent, men de fleste lurer seg desverre til å dra allikevel. Kan ikke være like lett å være forelder heller. Vet faktisk om foreldre som lar barna sine få lov til å drikke alkohol i en alder av 13 år, så det kan jo hende at det faktisk var tilfelle i den episoden som var skrevet om i VG selv om det høres utrolig ut. Jeg sier ikke at jeg er for at 13-åringer drikker, det er jeg absolutt helt i mot. Og jeg sier heller ikke at foreldre på bygde-Norge ikke bryr seg om at barna drikker når de er så unge, for bryr seg det gjør de aller aller fleste absolutt. Det er ikke lett å ha tennåringer i huset har jeg hørt :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå