Gå til innhold

Engasjement!

Anbefalte innlegg

Gjest Golden Girl
Skrevet

Jeg savner mer engasjement - hos meg selv!

Har tenkt litt på dette. Jeg er liksom ikke ordentlig engasjert i noe!! Har ikke så sterke meninger, selv om jeg har meninger om ting. Jeg er ikke brennende engasjert eller opptatt av noe. Skulle ønske jeg var det!! Hvordan blir man engasjert av ting? Er det bare meg som er en generelt uengasjert person..? Samme for meg hva man er engasjert i egentlig, jeg ser på det som en verdi å være engasjert i seg selv.

Når var jeg sist engasjert i noe..? Det siste jeg kan huske er bryllupet vårt, og det er 3,5 år siden!! Er det meg som er på feil spor i livet eller hva..? Skulle gjerne likt å høre andres tanker rundt dette, og gjerne tips om hvordan man får opp engasjementet.. Det ergrer meg egentlig ganske mye at det er sånn. Wake up liksom!! :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Er det noe som interesserer deg og som du kan tenke deg aa laere mer om? Alt fra en aktivitet til et emne du har lyst til aa laere mer om.

Eller hva med aa proeve noe nytt, noe du aldri har gjort foer? Det kan kanskje hjelpe paa engasjementet. :)

Foelte meg litt som deg og bestemte meg for at jeg hadde lyst til aa laere noe nytt. Jeg har alltid vaert opptatt av kosthold saa jeg oensket meg "Nutrition for dummies" til jul. Naa er jeg snart ferdig med den boken, og har faktisk lyst til aa lese mer om kosthold :)

Og naa nylig kom jeg over et spanskkurs som var paa tilbud saa da slo jeg til. Reiser til Gran Canaria neste Loerdag og da er det jo kjekt aa kunne litt spansk.

Jeg har ogsaa begynt aa trene masse og variert. Det er bra for baade kropp og sjel. :)

Vet ikke om det var noe slikt du tenkte paa, men det har i hvertfall hjulpet meg til aa foele meg mer levende. :danse:

Endret av Mea Culpa
Skrevet

Kunnskap avler engasjement.

Ellers tror jeg overhodet ikke det er bare du som er uengasjert. Når man har det man trenger av det som er basic...så blir det lett en sovepute.

Så hva kan du engasjere deg i?

Jo:

* Hvorfor oppstod den finanskrisen vi har nå, og hvordan kunne den vært unngått? Har den paralleller til tidligere kriser, eller var det andre momenter som spilte inn denne gangen?

* Hva dreier konflikten i Midt-Østen seg egentlig om? Hvordan oppstod den i nyere tid?

* Hvilken vei går utviklingen i Kina, og hva har skjedd til nå?

* Hvorfor får kommunistiske tanker rotfeste i noen land? Er kommunisme gjennomførbart...eller er det umulig så lenge vi er mennesker?

* Ellers er jo kunnskap om de forskjellige religioner stadig aktuelt. Har man litt mer enn tabolidkunnskap, så blir områdene gjerne mer interessante og man blir også mer troverdig.

Skaff deg kunnskap, så blir du engasjert. :)

Gjest Kavring
Skrevet
Jeg savner mer engasjement - hos meg selv!

Har tenkt litt på dette. Jeg er liksom ikke ordentlig engasjert i noe!! Har ikke så sterke meninger, selv om jeg har meninger om ting. Jeg er ikke brennende engasjert eller opptatt av noe. Skulle ønske jeg var det!! Hvordan blir man engasjert av ting? Er det bare meg som er en generelt uengasjert person..? Samme for meg hva man er engasjert i egentlig, jeg ser på det som en verdi å være engasjert i seg selv.

Når var jeg sist engasjert i noe..? Det siste jeg kan huske er bryllupet vårt, og det er 3,5 år siden!! Er det meg som er på feil spor i livet eller hva..? Skulle gjerne likt å høre andres tanker rundt dette, og gjerne tips om hvordan man får opp engasjementet.. Det ergrer meg egentlig ganske mye at det er sånn. Wake up liksom!! :forvirret:

Jeg har dessverre ingen tips, men jeg vil gjerne følge med her for og evt. få noen tips selv. :) For jeg og skulle virkelig ønske jeg kunne være mer engasjert. At det er noe jeg kan brenne for. Et eller anna, hva som helst...

Gjest Golden Girl
Skrevet

Litt av "problemet" er at jeg liksom ikke bryr meg så mye..? Usj det høres så fælt ut.. :unsure:

Men tror dere begge er inne på noe... Bryte mønstre og gjøre noe nytt.. Skaffe seg kunnskap.. Har jo prøvd begge deler, men har vel ikke truffet spikeren på hodet av hva som virkelig trigger meg? :klø: Kanskje jeg rett og slett har det FOR godt... :ironi:

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis sånn at kunnskap avler engasjement. Det kan like gjerne gå andre veien, og antageligvis litt begge veier også.

Jeg for min del er brennende engasjert i dyr og dyrerettigheter og det er et engasjement som har vokst frem sakte men sikkert. Jeg har alltid vært glad i dyr, men det er ikke før det siste året hvor jeg virkelig har begynt å engasjere meg skikkelig. Det begynte med at jeg meldte meg til å jobbe frivillig i dyrebeskyttelsen, begynte å lese litt om vegetarisme og dyrerettigheter på nettet.

Jeg ville begynt med noe jeg er i det minste mildt interressert i og så forfulgt det videre. Å jobbe frivillig synes i hvert fall jeg var en veldig fin start på et engasjement jeg kommer til å ha resten av livet.

Skrevet
Litt av "problemet" er at jeg liksom ikke bryr meg så mye..? Usj det høres så fælt ut.. :unsure:

Det er en av bakdelene ved å bo i et velferdssamfunn som vårt...vi har det så godt at vi ikket renger å bry oss.

Men kan du ikke bestemme deg for et tema du skal lære mer om...og begynne der.

Hva med FN? Hva kan du om FN? Mange vet knapt hva det er, men diskuterer gjerne FNs rolle likevel...og faller gjennom hver gang. Kan du ikke begynne med å skaffe deg kunnskap om det....så står du godt i diskusjoner hvor det er tema.

Skrevet
Det er ikke nødvendigvis sånn at kunnskap avler engasjement. Det kan like gjerne gå andre veien, og antageligvis litt begge veier også.

Jeg for min del er brennende engasjert i dyr og dyrerettigheter og det er et engasjement som har vokst frem sakte men sikkert. Jeg har alltid vært glad i dyr, men det er ikke før det siste året hvor jeg virkelig har begynt å engasjere meg skikkelig. Det begynte med at jeg meldte meg til å jobbe frivillig i dyrebeskyttelsen, begynte å lese litt om vegetarisme og dyrerettigheter på nettet.

Jeg ville begynt med noe jeg er i det minste mildt interressert i og så forfulgt det videre. Å jobbe frivillig synes i hvert fall jeg var en veldig fin start på et engasjement jeg kommer til å ha resten av livet.

Motsier du ikke deg selv her?

Du skriver jo at ditt engasjement vokste jo mer du lærte om det du engasjerte deg i.

Gjest Gjest_anka_*
Skrevet

Du kan jo f.eks bli flyktningguide (redcross.no), besøksvenn, leksehjelp eller gjøre noe annet frivillig arbeid i nærmiljøet ditt? Jeg har litt motsatt problem, er altfor engasjert i altfor mye. Men det gir iallfall både masse mening og energi. :-) Er mange som kan få et litt bedre liv om du bidrar med noen timer i uka!

Skrevet

For meg er det en totalt ukjent problemstilling, da jeg alltid har vært veldig engasjert. Men et tips er å se på sin egen situasjon. Det er ofte enklere å finne engasjement for ting som direkte påvirker din egen hverdag enn de store tingene, selv om de også ofte virker like mye, om ikke mer, inn på hverdagen din.

Gjest strykebrett
Skrevet

Kan jo faktisk godt hende du har det "for" godt. Hadde du vært neger i USA på 50-tallet hadde du sikkert vært mer engasjert i politikk, hvis du skjønner hvor jeg vil hen.

Men det finnes mange som ikke har det så godt som oss. Det er jo sikkert mange ting du syns er uretterdig, når du tenker deg om.. Pelsdyroppdrett, psykisk helsetilbud (eller mangel på), dyretesting, alkoholisme, miljøspørsmål, barns rettigheter og slike ting. Finnes mange ting å engasjere seg i! Det finnes også mange grader av engasjement, man trenger ikke å bli fanatiker og vie all sin fritid til noe for å kalles engasjert. Kanskje du burde ta en kikk på hva kommunen din driver med om dagen? Det er nok lettere å engasjere seg i ting som ligger nærmere en selv..

Skrevet
Motsier du ikke deg selv her?

Du skriver jo at ditt engasjement vokste jo mer du lærte om det du engasjerte deg i.

Øhm, nei det kan jeg ikke se. Jeg skrev jo også at det kan gå begge veier, noe som var tilfellet med meg. Det startet med et engasjement som fikk meg til å søke kunnskap og kunnskapen bidro igjen til et sterkere engasjement. Og det første avsnittet mitt var egentlig ikke ment til å beskrive meg selv men å si at jeg mener at det ikke nødvendigvis er sånn at man må skaffe seg kunnskap for å bli engasjert i noe.

Skrevet
Øhm, nei det kan jeg ikke se. Jeg skrev jo også at det kan gå begge veier, noe som var tilfellet med meg. Det startet med et engasjement som fikk meg til å søke kunnskap og kunnskapen bidro igjen til et sterkere engasjement. Og det første avsnittet mitt var egentlig ikke ment til å beskrive meg selv men å si at jeg mener at det ikke nødvendigvis er sånn at man må skaffe seg kunnskap for å bli engasjert i noe.

Ok. :)

Når mener du det kan gå negativ vei da?

Gjest Golden Girl
Skrevet (endret)

Takk for mange fine innspill!! Dette skal jeg tygge litt mer på..

Blir skikkelig engasjert i bompengedebatten for det irriterer meg veldig! :ler: Men har ikke lyst å bruke så mye energi på det... Heller lyst å bruke energi på noe positivt! :) Som man kan få gjort noe med.. Som sagt takk for mange gode innspill - og kom for all del gjerne med mer. Dette er noe jeg må bruke tid på tror jeg, ikke sånn at man pang blir engasjert i noe - eller det kan man vel også.. Alt ettersom!!

Men det er godt å lufte disse tankene - og ikke minst lese hva dere andre tenker om dette!! :tommelsmil:

Endret av Golden Girl
Skrevet
Ok. :)

Når mener du det kan gå negativ vei da?

Tja, det kan jo være man har opplevd noe som gjør at man føler seg drevet til å skaffe mer kunnskap om tema. Men jeg tror nok at kunnskap i hvert fall etter hvert går hånd i hånd med et sterkt engasjement.

Gjest Utlogga
Skrevet
Tja, det kan jo være man har opplevd noe som gjør at man føler seg drevet til å skaffe mer kunnskap om tema. Men jeg tror nok at kunnskap i hvert fall etter hvert går hånd i hånd med et sterkt engasjement.

Du har egentlig aldri feil, du, Cayamor! Ikke for å angripe deg, men har sett det i flere tråder. Kanskje du burde være mer bevist på det.. eller hva du vil.

Skrevet
Takk for mange fine innspill!! Dette skal jeg tygge litt mer på..

Blir skikkelig engasjert i bompengedebatten for det irriterer meg veldig! :ler: Men har ikke lyst å bruke så mye energi på det... Heller lyst å bruke energi på noe positivt! :)

Kan du ikke skaffe deg mer kunnskap om bompengefinansiering da? Hvorfor er det bompengefinansiering? hvorfor burde det ikke være bompengefinansiering? Hva er konsekvensen?

Må da være interessant (og avle engasjement) å få mer kunnskap om dette enn eventuelt bare at "Bompenger er teit" og "Vi betaler nok skatter og avgifter her til lands"? Og har du kunnskap, så kan du også gå inn i debatter om emnet.

Men jeg tror nok at kunnskap i hvert fall etter hvert går hånd i hånd med et sterkt engasjement.

Det er jeg enig med deg i. :)

Skrevet
Du har egentlig aldri feil, du, Cayamor! Ikke for å angripe deg, men har sett det i flere tråder. Kanskje du burde være mer bevist på det.. eller hva du vil.

:klø: Skjønner ikke helt hva du prøver å si her egentlig.

Skrevet
:klø: Skjønner ikke helt hva du prøver å si her egentlig.

Jeg bare påpekte noe. Rett og slett :enig:

Skrevet

Hva jobber du med? Eller studerer du, og har mulighet til å bytte deltidsjobb til noe som det er sannsynlig at du kan engasjere deg i? Et av mine problem er at jeg alltid har vært ganske introvert og selvsentrert, så selv om jeg har hatt mye "boklærdom" og noen interesser jeg har hatt mye kunnskap om og periodevis brukt mye tid på, har jeg liksom ikke glødet av nestekjærlighet og engasjement likevel, særlig ikke over tid. Nå har jeg fått en tilleggsjobb i barnehage, og blir "tvunget" til å fokusere utenfor meg selv, får relasjoner til barna (og de andre ansatte), støter på ulike problemstillinger og får lyst til å lære litt mer om hvordan de henger sammen. Det å bli tvunget til å bry seg om andre var i hvert fall det som skulle til for meg (selv om jeg ikke har planer om å bli førskolelærer e.l. høster jeg erfaringer jeg ikke visste om engang).

Jeg engasjerer meg også i ting som skjer i min egen familie, men det kan slå litt begge veier - for meg er det sånn at noen nære familierelasjoner gjør at jeg legger ekstra bånd på meg i forold til hva jeg gjør i andre sammenhenger, og blir det for dramatiske ting som skjer (dessverre...) har jeg litt for lett for å vende fokus innover på meg selv igjen som en stressreaksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...