Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Lurte på om det er noen som vet hvordan de faste vakttilleggene man får som turnuslege regnes ut og hvilke retningslinjer det finnes for utarbeiding av disse? Det ser ut som om jeg får en svært dårlig timelønn utfra siste halvårs lønnsslipper og antall timer på jobb. Sukk.

Skrevet

Alminnelig arbeidstid for leger som går i vakt er 37,5 t /uke. Så kommer utvidet tjeneste/arbeidstid (UTA), som jeg ikke klarer å finne "tallene" for for turnusleger (da du jo ikke jobber 37,5 t/uke....- timer utover det er UTA). Vakt lønnes som 0,025 % av basislønn, per time aktiv vakt. Husk også at uforutsette vakter lønnes med 0,13% av basislønn, per time aktiv vakt (ihvertfall slik for leger i spesialisering).

Spør noen av de andre turnuslegene på sykehuset, de kan sikkert hjelpe deg med å se på lønnsslippen - og forklare deg mer om tallene.

Se her;

http://www.legeforeningen.no/id/145756.0

Om det er noen trøst, så hadde vi basislønn på rundt 270 000 - da vi var turnusleger.... Så det har blitt noe bedre da.

Gjest turnuslege
Skrevet
Lurte på om det er noen som vet hvordan de faste vakttilleggene man får som turnuslege regnes ut og hvilke retningslinjer det finnes for utarbeiding av disse? Det ser ut som om jeg får en svært dårlig timelønn utfra siste halvårs lønnsslipper og antall timer på jobb. Sukk.

Det kommer litt ann på hvilken avtale ditt sykehus har gjort, men meg bekjent er 0.025% mellom kl 1700 og 0700 neste dag. Dette er alt vi får når vi er på vakt. Vi har ikke nattevakter. Jobber kun 38 t/uken gjennomsnitt. Minst en vakt i uken, alt over 38 t må avspasseres. Denne uken har jeg 3 vakter, dvs 62 timer på jobb.

Vi får også kun vakttillegg på helligdager, meget ugunstig. Vakansvakter settes ikke opp for turnusleger. Og overtid er forbudt, noe som selvsagt vil si at vi må jobbe gratis overtid.

Håper det var litt til hjelp.

Gjest turnuslege igjen
Skrevet
Det kommer litt ann på hvilken avtale ditt sykehus har gjort, men meg bekjent er 0.025% mellom kl 1700 og 0700 neste dagminimum. (skulle det ha stått der.)Dette er alt vi får når vi er på vakt. Vi har ikke nattevakter. Jobber kun 38 t/uken gjennomsnitt. Minst en vakt i uken, alt over 38 t må avspasseres. Denne uken har jeg 3 vakter, dvs 62 timer på jobb.

Vi får også kun vakttillegg på helligdager, meget ugunstig. Vakansvakter settes ikke opp for turnusleger. Og overtid er forbudt, noe som selvsagt vil si at vi må jobbe gratis overtid.

edit - det gikk litt for fort.

Skrevet
Det kommer litt ann på hvilken avtale ditt sykehus har gjort, men meg bekjent er 0.025% mellom kl 1700 og 0700 neste dag. Dette er alt vi får når vi er på vakt. Vi har ikke nattevakter. Jobber kun 38 t/uken gjennomsnitt. Minst en vakt i uken, alt over 38 t må avspasseres. Denne uken har jeg 3 vakter, dvs 62 timer på jobb.

Dette synes jeg høres veldig rart ut. Hvilket sykehus er det du jobber på? (Om du kan svare...) Hvem har primærvakt på natt? (kun ass.lege?). Hvorfor eksisterer ikke vakansvakter (er aldri turnuslegene syke eller har ferie?).

Jeg må si at det ikke hørtes ut som et gunstig sted å ha turnus, og dersom det er riktig at dere må jobbe gratis overtid - bør dere snarest ta kontakt med YLF tillitsvalgt! (det går ikke an!)

Skrevet
Dette synes jeg høres veldig rart ut. Hvilket sykehus er det du jobber på? (Om du kan svare...) Hvem har primærvakt på natt? (kun ass.lege?). Hvorfor eksisterer ikke vakansvakter (er aldri turnuslegene syke eller har ferie?).

Jeg må si at det ikke hørtes ut som et gunstig sted å ha turnus, og dersom det er riktig at dere må jobbe gratis overtid - bør dere snarest ta kontakt med YLF tillitsvalgt! (det går ikke an!)

Ingen turnusleger som går primær, kun ass.leger. Det heter seg at vi skal legge fra oss alt å gå kl 1600 om vi ikke har vakt. Men alle som har jobbet med mennesker vet at virkelighet er slik at dette ikke går ann.

Sykehuset er av de som har kommet verst ut av alle evalureinger. Så det jobbes med saken.

Vilkårene gjelder ikke bare for turnusleger, det kuttes også i de andre legenes timer og de skal heller ikke jobbe overtid.

Skrevet

Turnuslegene gjør en uviktig jobb og trenger dermed ikke å erstattes ved sykdom. Når det gjelder ferie er ansvaret overlatt til oss, vi er ansvarlige for at kabelen går opp og at det er nok turnusleger på post ved ferie og avspaseringer.

Gjest turnuslege
Skrevet
Turnuslegene gjør en uviktig jobb og trenger dermed ikke å erstattes ved sykdom. Når det gjelder ferie er ansvaret overlatt til oss, vi er ansvarlige for at kabelen går opp og at det er nok turnusleger på post ved ferie og avspaseringer.

og hvem er så du som kommer med slike håpløse kommentarer? Tviler på du er helsepersonell og heller en kompleksfull medarbeider på lønningskontoret. Sykehusene klarer seg ikke uten turnusleger, da de som oftest dekker opp i akuttmottak og dermed gjør det mulig for ass.leger å konsentrere seg om postarbeid.

Skrevet

Dette skjønner jeg ikke helt... Hvem er "oss"? (Som overtar ansvaret i ferien). Er det ass.legene? Eller hvem er det du mener? Uansett, så skal uforutsett vakt lønnes deretter. Kontakt YLF tillitsvalgt, dersom dette ikke gjelder for dere. Turnus i ferien, blir jo noe annet (lages egen ferieturnus - selv om det er arbeidsgiver som tjener på det). At det blir ekstra vakter, fordi andre leger avspaserer... det høres ikke riktig ut. Arbeidsgiver skal jo legge dette inn i tjenesteplanen - og vaktene blir 5-delt, 6-delt osv.

Kanskje jeg er naiv (i disse nedskjæringstider for leger i sykehus) - men vi kan ikke la systemet overkjøre de avtalene som er gjort i "overenskomst del A2").

Selvfølgelig gjør ikke turnuslegene en uviktig jobb! Uansett er det aller viktigste med turnus, at det skal være en sikring av en god utdannelse for leger i Norge.

Skrevet
Dette skjønner jeg ikke helt... Hvem er "oss"? (Som overtar ansvaret i ferien). Er det ass.legene? Eller hvem er det du mener? Uansett, så skal uforutsett vakt lønnes deretter. Kontakt YLF tillitsvalgt, dersom dette ikke gjelder for dere. Turnus i ferien, blir jo noe annet (lages egen ferieturnus - selv om det er arbeidsgiver som tjener på det). At det blir ekstra vakter, fordi andre leger avspaserer... det høres ikke riktig ut. Arbeidsgiver skal jo legge dette inn i tjenesteplanen - og vaktene blir 5-delt, 6-delt osv.

Kanskje jeg er naiv (i disse nedskjæringstider for leger i sykehus) - men vi kan ikke la systemet overkjøre de avtalene som er gjort i "overenskomst del A2").

Selvfølgelig gjør ikke turnuslegene en uviktig jobb! Uansett er det aller viktigste med turnus, at det skal være en sikring av en god utdannelse for leger i Norge.

Turnuslegene har selv ansvaret for å sette opp feriene og bli enige seg i mellom slik at det alltid er nok turnusleger på jobb.

Vi får ikke uforutsette vakter. YLF er klar over situasjonen.

Skrevet
og hvem er så du som kommer med slike håpløse kommentarer? Tviler på du er helsepersonell og heller en kompleksfull medarbeider på lønningskontoret. Sykehusene klarer seg ikke uten turnusleger, da de som oftest dekker opp i akuttmottak og dermed gjør det mulig for ass.leger å konsentrere seg om postarbeid.

Jeg er turnuslege. Og dette er hva vår avdelingsoverlege sier til oss. Les det som skrives du.

Skrevet

Jeg synes det er utrolig at det er så store forskjeller mellom ulike sykehus, og innad i samme helseforetak. Får nesten lyst til å melde meg på i tillitsvalgt-systemet... Noen sykehus følger EU`s arbeidstidsdirektiv for leger, mens andre kjører de gamle reglene. Turnusleger har for mye ansvar på noen sykehus, mens de knapt får lære basale prosedyrer på andre. Jeg har også vært vitne til at det noen som har tilstedevakt, ikke får dette tellende som aktiv vakt - men som passiv (hver 4.time telles) - noe jeg trodde hørte fortiden til.

Vet ikke hvordan vi skal få gjort noe med dette, men kjenner at jeg blir oppgitt og frustrert...

Skrevet

Må også legge til at det er håpløst av en avdelingsoverlege og uttale at turnusleger er uviktige... Utrolig ukollegialt. Noen er mer opptatt av å få en klapp på skulderen av sykehusledelsen, enn å stå på for kollegaer som faktisk leverer.

Skrevet
Må også legge til at det er håpløst av en avdelingsoverlege og uttale at turnusleger er uviktige... Utrolig ukollegialt. Noen er mer opptatt av å få en klapp på skulderen av sykehusledelsen, enn å stå på for kollegaer som faktisk leverer.

Det er helt på tryne. Leverer så godt en kan, men det er klart det er litt vanskelig å levere det de vil når ingen tar seg bryet med å lære oss opp.

Tviler på at det er så mange andre yrker hvor en blir kastet ut på dypt vann og bare må lære seg å svømme. Men en får ikke gi opp, de fleste leger har vel måttet gå denne veien.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Var mye pga å få i gang en debatt om turnusleger og arbeidsbetingelser at jeg startet denne tråden. Det har mer og mer gått opp for meg hvor utrolig dårlige avtaler (turnus)legene har. Der jeg jobber får vi ikke betalt for overtid, kan altså kun avspasere, noe som i praksis ikke er mulig. Overtidstimene mine ligger gjerne opp mot 30 på en periode på 3-4 mnd. og dermed kamufleres det for ledelsen både lokalt og lengre opp i helseforetaket hvor avhengig systemet er av leger som jobber og sliter utover fastsatt arbeidstid. For det andre har alle rett på 5 uker ferie, betalt eller ikke, men hos oss avvikles ferien kun om sommeren og da kun 3 uker. Dvs. vi har to uker til overs som vi ikke får tatt ut. Ytterligere har vi 500 kroner helligdagstillegg på nattevakt eller langvakt dersom helligdag, ikke snakk om noe mer. Det som kanskje er aller verst er forskjeller i lønn mellom turnuslegene utfra arbeidstid. Vi har en turnusplan som man "hopper" inn i når man begynner, dvs ila en periode på ca 4 mnd. kan en kandidat jobbe 60 timer mer enn en annen kandidat, men til samme lønn grunnet faste tillegg. Det er derfor jeg kommer så dårlig ut i timelønn.

Det virker også som om det er store forskjeller ang ansvaret som turnuslege i Norges land. Enkelte steder går de knapt alene i mottak, mens andre har nattevakter og er alene på hele sykehuset fra 10.00 til 08.00.

Gjest Gjest
Skrevet
Var mye pga å få i gang en debatt om turnusleger og arbeidsbetingelser at jeg startet denne tråden. Det har mer og mer gått opp for meg hvor utrolig dårlige avtaler (turnus)legene har. Der jeg jobber får vi ikke betalt for overtid, kan altså kun avspasere, noe som i praksis ikke er mulig. Overtidstimene mine ligger gjerne opp mot 30 på en periode på 3-4 mnd. og dermed kamufleres det for ledelsen både lokalt og lengre opp i helseforetaket hvor avhengig systemet er av leger som jobber og sliter utover fastsatt arbeidstid. For det andre har alle rett på 5 uker ferie, betalt eller ikke, men hos oss avvikles ferien kun om sommeren og da kun 3 uker. Dvs. vi har to uker til overs som vi ikke får tatt ut. Ytterligere har vi 500 kroner helligdagstillegg på nattevakt eller langvakt dersom helligdag, ikke snakk om noe mer. Det som kanskje er aller verst er forskjeller i lønn mellom turnuslegene utfra arbeidstid. Vi har en turnusplan som man "hopper" inn i når man begynner, dvs ila en periode på ca 4 mnd. kan en kandidat jobbe 60 timer mer enn en annen kandidat, men til samme lønn grunnet faste tillegg. Det er derfor jeg kommer så dårlig ut i timelønn.

Det virker også som om det er store forskjeller ang ansvaret som turnuslege i Norges land. Enkelte steder går de knapt alene i mottak, mens andre har nattevakter og er alene på hele sykehuset fra 10.00 til 08.00.

Huff høres ikke bra ut. Men er glad for å høre at det finnes steder som er verre enn her jeg er.

Har ikke nattevakter, men vi går med tlf for alle henvendelser fra utenfor sykehuset.

Det er ingen som forteller oss noe som helst om hva vi skal gjøre utenom å ta imot pas, ta historie, undersøke, rekvirere undersøkelser og starte behandlinger.

Dermed er det surmuling fra sykepleiere ol. hele tiden. De mener til og med at vi er ansvarlig for å innhente alle journaler og op.beskrivelser fra andre sykehus. Og stakkars oss om det hoper seg opp på akuttmottaket.

Hater jobben og angrer bittert på yrkesvalget. Blir aldri verdsatt det en gjør og en strekker aldri til.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke mist motet!

Jeg angret også (i noen perioder) da jeg var turnuslege, pga FOR STORT ansvar. Vi var alene på hele sykehuset, ingen bakvakt tilstede. Til og med intensivavdelingen ringte oss i første omgang, og vi avgjorde selv om vi kontaktet bakvakt. Ofte vakter, og noen uker hadde vi over 100t/uke på jobb. Ulike prosedyrer (som st.punksj, sp.punksj o.l) gikk under; do one, then see one, then teach one - i den rekkefølgen. Men, det gikk jo bra.

Jeg var heldig å var et litt større sted i distriktsturnus, slik at legevaktarbeid var greit. Mange kullinger var alene på litt øde steder, og måtte klare det meste alene på vakt (som fødsler, fordi været var for dårlig til å få pasienten av gårde). Lettere å se tilbake på det - enn å være midt oppi det. Husk at 1 1/2 år går fort, og at ting blir bedre.

Som ass.lege velger du (ihvertfall til en viss grad) hvilken avdeling du ønsker å jobbe på, lønnen er noe bedre og du opplever mer og mer mestring etterhvert.

Jeg tror nesten ingen har bedre valgmuligheter i yrket sitt enn oss, også er det jo utrolig spennende.

Når det gjelder arbeidstid, har det blitt bedre og bedre (tro det eller ei...). Generasjonen før meg gikk hele helgevakter (tilstede) på mange sykehus.

For mange tiår tilbake var det så få utdannelsesstillinger at mange leger hospiterte (uten lønn!), bare for å få en fot innenfor. Det var så gar så ille, at det gikk ut et skriv der man anbefalte å slutte å lønne leger i spesialisering fordi det var så lett å få leger som jobbet som hospitanter...

Ikke gi opp! Snakk med hverandre, og finn støtte hos hverandre... Og husk at tillitsvalgtsapparatet er der for dere, og at man ikke kommer noen vei med arbeidsgiver uten å gå den veien.

Jobben som lege på sykehus består av hardt arbeid, det er det nok ingen vei utenom (men det skal selvfølgelig være levelig). Mannen min er fersk overlege, og selv om han mestrer faget sitt godt - så sier han ofte "huff, jeg liker ikke å ha vakt" - rett og slett fordi det er pes. Og jeg som trodde at bare man var ferdig spesialist, så gikk vaktene som ingenting. Jeg har til gode å treffe noen som liker å ha vakt. Dere er i godt selskap. Turnustjenesten har aldri vært noen "dans på roser", selv om det ikke er noe argument for at man ikke skal rette opp ting som ikke henger på greip nå.

Hadde det vært en ide at dere starter en debatt på "min side" (?) - for å synliggjøre problemet med manglende supervisjon. Veldig trist at ingen av ass.leger/overleger tar mer ansvar for å følge dere opp. Og gi for all del en grundig evaluering av turnuststed, når den tid kommer (for den nasjonale evalueringen).

Ikke gi opp, det blir bedre! (Og jeg er superglad når turnuslegen ringer på natt, for å fortelle om pasienten h*n har tatt imot i mottak - som jeg slipper å se før dagen etter.) Takknemlig for flinke turnusleger, som gjør en utrolig god jobb og som stadig imponerer meg med høyt kunnskapsnivå.

Gjest Gjest
Skrevet

Takker for støttende ord. Kjekt å kunne høre fra noen litt lengre opp i systemet.

Har vurdert "min side" men ønsker også jobb etter turnus så får la det ligge. Vi burde nok bli flinkere til å bruke YLF.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på om dere får nok prosedyrer ol gjennom turnustjenesten deres?

Her blir vi sittende mest på post med epikrise arbeide. Det er vårt ansvar å få gjort prosedyrer i tillegg, men jeg undres på hvordan en skal få dette til.

Om en jobber hele dagen uten den ubetalte lunchen så rekker vi omtrent akkurat å få gjort unna papirarbeidet.

Og når en ikke får lov til å arbeide overtid så får vi rett og slett ikke med oss prosedyrer og interessante akutt tilstander.

Hvordan er dette løst hos dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...