Silfen Skrevet 4. juli 2003 #1 Del Skrevet 4. juli 2003 Postet denne egentlig på Reiseliv, men dårlig med svar gitt. Er det noen av dere som har reist LANGT alene med to små barn? Det er snakk om 19 timers tur på fly inkl. mellomlanding. Har kabinbesetningen mulighet til å trå støttende til ved toalettbesøk o.l.? Er det større seter på disse langdistanseflyvningene, eller er man krampeaktig trykket inn mellom setene der også? Minsten vil være under to år når vi evt. reiser, så jeg må ha han på fanget. Vil det være frekt å be om å få ekstra sete, OM det skulle være ledige på flyet, siden han ikke betaler for det? Tanken på å sitte med en 15 kilos kravlende, sur unge på fanget i nesten et døgn gir meg nesten mareritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2003 #2 Del Skrevet 4. juli 2003 Vet at på lange turer til bl.a Thailand er småbarnsfamilier prioritert til å sitte foran i flyet og barna får den oppmerksomheten og friheten det har behov for. Det er ofte tilrettelagt for barna. På mindre turer er det ikke alltid slikt, så det kan bli værre. Men også her er kabinpersonaliet tøyelige i forhold til at barn får røre på seg. Snakket med en person for en stund siden som var på vei til Thailand og det var masse småbarnsfamilier i flyet. Det var kjempepositivt og alle var faktisk glade hele turen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 4. juli 2003 #3 Del Skrevet 4. juli 2003 Vet en familie som reiste over atlanteren med to små barn et par ganger i året. De pleide å dope ned barna, og det funket fint for dem. Altså, gi dem mild sovemedisin (snakk med lege så du ikke gir for mye) og flyturen gikk som en drøm. Barnefamilier pleier ofte å få sitte fremmerst hvor det er bedre plass, men det kan de selvfølgelig ikke garantere. Hvor stor plass hvert sete har er forskjellig fra flyselskap til flyselskap. Har selv sittet med en toåring på fanget på en flytur som varte et par timer, åh så bra når han sovnet, åh sæ fælt når armen min sovnet og jeg måtte røre på den, og han våknet og bæljet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisilie Skrevet 4. juli 2003 #4 Del Skrevet 4. juli 2003 -Spør personalet/crewet - de er vanligvis meget hjelpsomme, og de vil jo at alle passasjerene skal ha en komfortabel reise, også de små.-Hvis de har ledige seter, pleier de å være ganske fleksible. - Men dette ordnes ikke før man er i luften,som regel. Når man har oversikten. Det som jeg har merket meg, er at enkelte barn kan få vondt i ørekanalene ved oppstigning og landing - og skriker høylytt,sjølsagt,for det kan være fryktelig ubehagelig.- Dette kan avhjelpes ved tåteflaske,smokk etc.....men spør personalet om råd.- Du er ikke den første med småbarn. Så får du håpe på at de sover mesteparten av turen,da- god reise! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 4. juli 2003 #5 Del Skrevet 4. juli 2003 Kom på en ting til; hvis barna er forkjølet, så gi de nesedråper eller spray før avgang og landing. Hvis noe er tett mellom bihuler og øreganger, så holde seg tett i flere dager.. gjorde det for meg en gang Lufttrykket fikser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. juli 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 4. juli 2003 Takker, alle sammen. Det med trykk og sånn var jeg klar over. Husker en gang så fløy jeg med datteren min da hun var fem mnd. På hjemveien (london-sola-bergen) skreik og skreik hun HELE veien. Da vi kom hjem var hun full i feber og hadde dobbelsidig ørebetennelse. Tør ikke tenke på hvor vondt hun må ha hatt det engang. Jeg er mest bekymret for å reise alene med de så langt. Håper virkelig at legen min vil være behjelpelig med å gi noe, slik at de kanskje får sovet litt mer enn vanlig. Jeg bør vel kanskje gå til innkjøp av små magnetspill og tegnesaker, slik at eldste får litt å gjøre på. Småen elsker å spille, men resten av flyet hadde vel fått fnatt hadde jeg tatt med meg et lite keyboard. Vi får se hvordan det går. Det blir hvertfall en erfaring å ta med seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 5. juli 2003 #7 Del Skrevet 5. juli 2003 Jeg har reist opp mot 9 timer med en toåring på fanget. Alt i alt gikk det overraskende bra og mye bedre enn jeg ventet. Jeg ble ikke skremt fra å gjøre det. Det er er lurt å ha en veske med en del "overraskelser" tilgjengelig. Vi har vel aldri hatt bruk for alle pakkene men de er en god reserve. I pakkene har vi hatt biler (nyinnkjøpte og "gamle" leker), dukker, tegnesaker, puslespill, rosiner, klosser etc. Medpassasjerene har med to unntak vært meget positive. På litt lengre turer løper barna frem og tilbake til stor glede (virker det som) for medpassasjerne. Det er vanlig at man plasserer barnefamilier foran og eldre lengst bak. En gang opplevde jeg en eldre, enslig, barnløs mann som hadde får byttet til seg et sete foran i flyet. Det angret han på. En annen gang så hadde vi tre jenter/damer i begynnelsen av tyveårene rett bak oss som klaget høylydt over barnas aktivitet og stønnet når vi måtte sjekke om det var noe "bæsjing" på gang. Jeg antar nok at de tenker annerledes om noen år... Foruten disse to tilfellene har våre opplevelser vært positive, litt slitsome, men ikke skremmende. Forresten så husker jeg en gang som var ganske uutholdelig. Da satt alle inne i flyet og vi ventet på tillatelse for take-off. Jeg tror vi måtte vente nærmere 50minutter. Ingen ting skjedde. Vi fikk ikke bevege oss og vesken med overraskelser lå i hylla over oss som vi ikke fikk adgang til. Da ble det etter hvert litt tynnslitt tålmodighet både fra den ene og den andre av barn og voksne. Men det var ganske pussig å se den momentale forandringen det ble når det plutselig begynte å skje noe. Plutselig ble humøret veldig mye bedre både for barna, oss og medpassasjerene. Gabriel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 5. juli 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 5. juli 2003 Så de har lov til å bevege seg i midtgangen, altså? Jeg har aldri sittet på et fly mer enn 5 timer og heller ikke hatt barn med mer enn to timer, så det er ganske ukjent terreng for meg. Overraskelsespakker er nok en nødvendighet ja. Så må jeg vel få fingen ut og få pass! :gulp: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 5. juli 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 5. juli 2003 Et lite spørsmål: om man tar med seg en liten paraplytrille, er det da noen sjans i havet å få denne med seg på flyet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 5. juli 2003 #10 Del Skrevet 5. juli 2003 En venninne av meg reiste med 3 barn i 6 timer, med flyskifte og opphold på en annen flyplass. Hun fikk ta med seg en liten paraplytrille iallefall... Til de 2 eldste guttene på 6 og 8 år - hadde hun med game-boy. De syntes turen gikk fort... Eller hadde hun en liten bag med noen blader, puzlespill, tegnebok, og et par småleker. Dette var gull verd. Riktig god tur. Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 6. juli 2003 #11 Del Skrevet 6. juli 2003 Bestill tidlig så du kan be om de fremste setene, alt. midt i flyet hvis det er utgang der oxo. Der er det god benplass og barna kan bevege seg. Jeg har reist langt med baby, og da fikk vi sitte forrest med en babyseng hengt på veggen foran oss der hun kunne sove. toåringen fant lekekamerater og trillet ball i midtgangen. God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå