Gjest Single og snart 40 Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Som overskriften sier: jeg er single og har dessverre ikke fått barn ennå. Jeg vurderer sterkt å få et barn (ja, selvsagt er det nøye gjennomtenkt gjennom flere år, god forbid, vi er på KG) ;-) Jeg har god greie på barn. Og jeg har solid jobb og økonomi. Jeg har imidlertid ikke greie på hva et barn koster! Hvis vi tar tiden fra barnet er 0 til 10 år: Ca...hvor mye koster det egentlig? Da tenker jeg på et barn som skal ha god råd: en som skal ha det meste, men ikke overflod altså, bare ha det bra! Takker for svar fra foreldre som vet hva et barn koster :-)
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Foreldre får kr 1.200,-/mnd i barnetrygd fram til barnet er 18 år.
Alison Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 Foreldre får kr 1.200,-/mnd i barnetrygd fram til barnet er 18 år. Barnetrygden er på 970,- i mnd. pr. barn.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Barnetrygden er på 970,- i mnd. pr. barn. Så lite?!! Utrolig.
Gjest Mea Culpa Skrevet 27. februar 2009 #5 Skrevet 27. februar 2009 Ca. 1 000 000 kr fra 0 - 18 aar. Link
Alison Skrevet 27. februar 2009 #6 Skrevet 27. februar 2009 Så lite?!! Utrolig. Jepp. Den har ikke blitt regulert på flere år. For en del år siden var det også sånn at en fikk litt ekstra barnetrygd hvis en hadde mer enn ett barn, men dette ble tatt bort.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Den har ikke blitt regulert på flere år. Eh...myndighetene bør kanskje følge med å justere den opp i takt med tiden eller? Vi lever i 2009, ikke i 1989.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 Personlig fatter jeg ikke hvorfor man får penger for å ha barn i det hele tatt. Det er jo et valg man må gjøre basert på sin personlige øknomi. Greit nok om myndighetene ønsker å stimulere til flere barn. Men slik jeg ser på det bør man være takknemlige får å få noe i det hele tatt i motsetningen til i de fleste andre land i verden, i stedet for å syte over hvor lite man får.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #9 Skrevet 27. februar 2009 Skal man først få barn og myndighetene vil stimulere til flere barn i dette lille landet burde den stusselige og anonyme lille "barnetrygden" økes vesentlig. Kr. 2.000,- pr barn er ikke å ta i. Navnet burde også omdøpes til "Utviklingsbidrag".
asterix Skrevet 27. februar 2009 #10 Skrevet 27. februar 2009 Du kan i hvert fall ikke regne med å få noen avkastning de første 10 årene...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. februar 2009 #11 Skrevet 27. februar 2009 Skal man først få barn og myndighetene vil stimulere til flere barn i dette lille landet burde den stusselige og anonyme lille "barnetrygden" økes vesentlig. Kr. 2.000,- pr barn er ikke å ta i. Navnet burde også omdøpes til "Utviklingsbidrag". Problemet er vel at dette stimulerer "feil grupper" til å få flere barn. Med feil grupper mener jeg de som har mange barn fra før, og som ikke er i stand til å gi barnet den oppfølging de helst skal ha. Omtrent den samme feilvridningen som kontantstøtten har fått. Jeg har jobbet på sosialkontoret en kort periode, og dessverre har jeg sett alt for mange av dem som får barn fordi de betrakter dem som et overskuddsprosjekt. For oss som har normalt god råd vil ikke hvor mye støtte vi får være en faktor i hvor mange barn vi får eller ikke overhodet. Dette gjelder nok for de fleste nordmenn.
Gjest Løve66 Skrevet 27. februar 2009 #12 Skrevet 27. februar 2009 Barnetrygden er på 970,- i mnd. pr. barn. Denne dama var visst singel så da får hun barnetrygd for ett barn mer enn hun har (hvis fortsatt enslig etter at barnet er født selvsagt). Ellers; Mea Culpa la jo inn denne supre linken som viser hva det koster å ha barn så da er vel svar avgitt. Tror faktisk den stemmer ganske bra, bortsett fra at jeg nok synes ungene var dyrere i tenårene enn som 10-11 åringer, men det kan være at jeg var for rundhåndet. Som enslig må man også ta med i regnestykket at man neppe står like fritt til å tjene ekstra penger ved å jobbe utover ordinær arbeidstid dersom dette er noe som ellers ville vært aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #13 Skrevet 27. februar 2009 Personlig fatter jeg ikke hvorfor man får penger for å ha barn i det hele tatt. Det er jo et valg man må gjøre basert på sin personlige øknomi. Greit nok om myndighetene ønsker å stimulere til flere barn. Men slik jeg ser på det bør man være takknemlige får å få noe i det hele tatt i motsetningen til i de fleste andre land i verden, i stedet for å syte over hvor lite man får. Fordi barn er den største investeringen og kapitalen vi kan gi den norske stat;) Dvs at i samfunnsøkonomisk øyemed er man en mer ansvarlig borger om man velger å få barn enn om man lar være. Å la være er i utvidet forstand faktisk ren egoisme.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #14 Skrevet 27. februar 2009 Problemet er vel at dette stimulerer "feil grupper" til å få flere barn. Med feil grupper mener jeg de som har mange barn fra før, og som ikke er i stand til å gi barnet den oppfølging de helst skal ha. Omtrent den samme feilvridningen som kontantstøtten har fått. Jeg har jobbet på sosialkontoret en kort periode, og dessverre har jeg sett alt for mange av dem som får barn fordi de betrakter dem som et overskuddsprosjekt. For oss som har normalt god råd vil ikke hvor mye støtte vi får være en faktor i hvor mange barn vi får eller ikke overhodet. Dette gjelder nok for de fleste nordmenn. Det du sier i avsnitt nummer to er faktisk helt feil. Barn nummer 1 og 2 er de ønskede barna. Barn utover det er et økomisk spørsmål. Dvs for å få barn nummer tre(helt kategorisk, det finnes selvsagt unntak) så fungerer vi sånn at vi jobber oss opp i den klassen vi vil være og velger deretter. Å doble barnetrygden vil faktisk stimulere til at også de menneskene som har normalt god råd også enklere setter i gang prosjekt barn nummer 3 og 4.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #15 Skrevet 27. februar 2009 Å doble barnetrygden vil faktisk stimulere til at også de menneskene som har normalt god råd også enklere setter i gang prosjekt barn nummer 3 og 4. Det stemmer. Myndighetene bør absolutt øke "utviklingstilskuddet" for å ha/få barn. På den måten går bedriften Norge framover.
Gjest Mea Culpa Skrevet 27. februar 2009 #16 Skrevet 27. februar 2009 Denne dama var visst singel så da får hun barnetrygd for ett barn mer enn hun har (hvis fortsatt enslig etter at barnet er født selvsagt). Ellers; Mea Culpa la jo inn denne supre linken som viser hva det koster å ha barn så da er vel svar avgitt. Tror faktisk den stemmer ganske bra, bortsett fra at jeg nok synes ungene var dyrere i tenårene enn som 10-11 åringer, men det kan være at jeg var for rundhåndet. Som enslig må man også ta med i regnestykket at man neppe står like fritt til å tjene ekstra penger ved å jobbe utover ordinær arbeidstid dersom dette er noe som ellers ville vært aktuelt. Husholdningsbudsjettet kan gi en pekepinn, men det er et rimelig nøkternt budsjett, sier Elling Borgeraas, forskningsleder i Sifo. Det blir jo hva man gjoer det til.
Gjest TS Skrevet 27. februar 2009 #17 Skrevet 27. februar 2009 Ca. 1 000 000 kr fra 0 - 18 aar. Link Takk for svar!
Gjest Mea Culpa Skrevet 27. februar 2009 #18 Skrevet 27. februar 2009 Takk for svar! Bare hyggelig. I aim to please!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #19 Skrevet 27. februar 2009 Husholdningsbudsjettet kan gi en pekepinn, men det er et rimelig nøkternt budsjett, sier Elling Borgeraas, forskningsleder i Sifo. Det blir jo hva man gjoer det til. Men det stemmer veldig godt ut i fra min erfaring. (Og vi har alltid hatt en nøktern livsstil)
Gjest Lill-Anita Skrevet 28. februar 2009 #20 Skrevet 28. februar 2009 Vet ikke folk vha et barn koster bør de ikke få barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå