kitty Skrevet 4. juli 2003 #1 Skrevet 4. juli 2003 Hei og hopp. Sist mandag tok jeg testen og den visste kryss med en gang. :D Da hadde jeg gått å ventet over en uke på mensen med småvondt i ryggen og noen "stinne" pupper. Det er godt å endelig vite at man har klart det (har prøvd siden januar). Siden dette er min første så er jeg veldig spent og lurer selvfølgelig på masse angående hva som kommer til å skje framover. Har ikke lyst til å innlemme familien i dette akkurat nå, så derfor håper jeg at noen av dere "erfarne" kan fortelle meg et par ting: Når er det vanlig å gå til lege første gang? Ca 3 uker siden befruktning, dvs at jeg er i ca 5 uke??? (hvis jeg har skjønt beregningsmetoden riktig) Kan jeg vente en måned så jeg kan ta det når jeg kommer hjem fra ferie? Må jeg ha med noe spesielt til legen første gang bortsett fra en urinprøve? Når fortalte der arbeidsgiver at dere var gravide og når søkte dere om permisjon? Til slutt ønsker jeg alle en herlig sommer.
Gjest Mayamor Skrevet 4. juli 2003 #2 Skrevet 4. juli 2003 Gratulerer så masse. Jeg var til første kontroll i uke 10. Arbeidsgiver fikk vite det allerede i uke 8 - for vi har grei kommunikasjon. Permisjon har jeg ikke søkt om enda - men jeg er jo bare i uke 22... Klem fra Mayamor
Silfen Skrevet 4. juli 2003 #3 Skrevet 4. juli 2003 Gratulerer så mye. Håper du får et flott svangerskap. Jeg har vært til lege i uke 10 og 12 første gangene.
Gjest *nurket* Skrevet 4. juli 2003 #4 Skrevet 4. juli 2003 Først: Gratulerer med den lille spiren i magen :D :D :D Vanlig med første legetime rundt uke 10, så du kan vente til etter ferien. Første legetimen har man kun med urinprøve. Så foretar h*n en gynekologisk undersøkelse. Tar evt celleprøve hvis det er lenge siden, og tester for clamydia. I tillegg tar legen blodprøve for å teste: - antistoff mot rubelle (røde hunder) - blodtype - hepatitt B og C - toxplasma antistoff - HIV (dette skal legen spørre om lov til først) Hvis legen er snill fyller h*n ut helsekort for gravide ved første besøk, ellers tas det på neste. Dere bør også prate litt om hvor du vil føde, og evt h*n sender avgårde søknad til sykehuset om fødeplass. Du vil etter det motta et brev i posten at du er blitt akseptert og en time for ultralyd som er i uke 18-20. For å finne ut eksakt hvilken uke du er i kan du bruke terminkalkulatoren :D Jeg fortalte arbeidsgiver når jeg var 4 mnd på vei. Permisjon søkte jeg om ca 2 mnd før jeg tok ut permisjon. Får skjema fra trygdekontoret. Lykke til med svangerskapet 12+5 (det vil si 12 uker og 5 dager inn i svangerskapet)
kitty Skrevet 4. juli 2003 Forfatter #5 Skrevet 4. juli 2003 TUSEN TUSEN TAKK FOR SVARENE OG LYKKEØNSKNINGENE. Kitty :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå