Nelly Pelly Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Hei Vurdere å kjøpe hest igjen etter mange år uten og har tittet litt rundt. Finner jo mye forskjellig til alle mulige priser, men etter nån år ute av "gamet" er jeg ikke helt oppdatert på vanlige priser. Er ikke interessert i å kjøpe en hest for mer en den er verdt, har sett endel overprisinger(etter min mening). Det er jo vanskelig å vurdere pris når alle har myyyye utstyr med, men kanskje dere kan hjelpe. Har tittet litt på denne hesten, har hatt araber før og stortrives med disse hestene: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16486046 Har alt av utstyr selv etter forrige hest, og lurer litt på hvilket pristilbud jeg kan gi på bare hesten? Hun er tross alt 14år og har hatt problemer med ryggen(skal selfølgelig sjekke rundt dette og få en ordentlig vet.undersøkelse før evt kjøp).
lovenemo Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Til den prisen burde du kunne finne en yngre og frisk araber, mener jeg
Nelly Pelly Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2009 Ja, det var det jeg også tenkte. Men hvilken pris mener du er grei for akkurat den araberen?
lovenemo Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Hvis du ikke trenger noe av utstyret, så ville jeg ikke betalt mer enn 14-18 000 for den hesten. Det er jo ikke noen utpreget sprang eller dressurhest, og med tanke på mulige ryggproblemer så får du kanskje ikke brukt den "fullt ut". Ser på dette som en helt vanlig tur/hobbyhest rett og slett, og da bør ikke prisen være for stiv.
Nelly Pelly Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2009 Tenkte også i det området, så da er jeg ikke helt på villspor. Nei, hvis det er antydninger til ryggprobemer nå eller at det er stor fare for noe senere så er det ikke så aktuelt. Lurte egentlig bare litt på dagens priser på slike hester.
lovenemo Skrevet 27. februar 2009 #6 Skrevet 27. februar 2009 Jeg har liten peiling på arabere, men så lenge det er snakk om å kjøpe tur/hobbyhest, å bør ikke prisen være så høy mener jeg. Får jo bare litt lyst på hest igjen nå da
Lull Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Hei! Tror jeg er ganske enig med Aryia Hvis du ikke skal ha noe utstyr, synes jeg 20000 er maks. Men f.eks sal kan jo være greit å kjøpe den som passer til hesten:) Lykke til!
Nelly Pelly Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 27. februar 2009 Hehe, kan jo bli syk av bare å titte.. Nei, hvis man titter litt rundt på bla Finn kan man finne masse myyyyye bedre hester til den prisen.. Nei, det er bare å være tålmodig, så dukker nok den rette hesten opp til slutt.
DitaVonTeese Skrevet 27. februar 2009 #9 Skrevet 27. februar 2009 Er veldig enig i innleggene over, men det kan være at hesten har gode avls-papirer og dermed prisen er høy? Det er jo en hoppe så viss hun har god stamme så kan det være du kan få gode avkom, og dette setter prisen opp
lovenemo Skrevet 27. februar 2009 #10 Skrevet 27. februar 2009 Den gjør nok det vet du Er vel mange steder du kan annonsere selv uten at det koster for mye, spennende å se hva man kan få tilbud om innenfor den prisklassen man setter seg. En ting er sikkert, jeg _skal_ ha hest igjen. Må bare bli ferdig med studiene først Gleder meg allerede, hehe..
lovenemo Skrevet 27. februar 2009 #11 Skrevet 27. februar 2009 Er veldig enig i innleggene over, men det kan være at hesten har gode avls-papirer og dermed prisen er høy? Det er jo en hoppe så viss hun har god stamme så kan det være du kan få gode avkom, og dette setter prisen opp Avle på en hest med ryggproblemer? :s Vet ikke hvilke problemer det er snakk om, men liker ikke tanken
Nelly Pelly Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 27. februar 2009 Har bestandig sagt at jeg skal ha hest igjen, måtte selge pga skolegang. Nå er jeg ferdig med studiene og leter etter et småbruk sammen med "mannen" min, så da burde det meste ligge til rette.. Har tenkt tanken på avl, men vet jo ikke så mye om ryggproblemene. Føler IKKE for å sette føll på en hoppe som kan få problemer.. Nei, har tenkt mye på å kjøpe et føll også, men kunne tenkt meg å "friske litt opp" i ridningen først, evt kjøpe en hoppe jeg kan sette føll på. Dessuten trenger jeg jo selskap til hesten hvis jeg finner meg et småbruk. Nei, tanken er jo to eller flere hester med tiden.. Så vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem med kjøp. "Gammel" hoppe, føll, billig selskapshest, drømmehestn... Hmm, får vel se hva som dukker opp Men tusen takk for svar alle sammen.
lovenemo Skrevet 27. februar 2009 #13 Skrevet 27. februar 2009 Hvis dere får muligheten til det kan dere kanskje leie ut stall- og beiteplass til en hest eller to? Så får du kjøpt egen hest igjen, frisket opp kunnskapen og ferdighetene, og samtidig får hesten din selskap Gjør jo heller ikke noe å tjene noen kr på leia Det er min plan når jeg en gang får mitt fantastiske småbruk *drømme om*
Nelly Pelly Skrevet 27. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 27. februar 2009 Har vurdert muligheten til å leie ut, men er usikker. Liker egentlig å være i stallen alene og ha full kontroll over rot osv. Og jeg vet ikke hvor interessert jeg er i å ha folk springende rundt på tunet til alle døgnets tider. Men pengene kan jo komme godt med, så er sånnsett en god idè.
DitaVonTeese Skrevet 27. februar 2009 #15 Skrevet 27. februar 2009 Avle på en hest med ryggproblemer? :s Vet ikke hvilke problemer det er snakk om, men liker ikke tanken Jeg vet heller ikke vilken plager det er snakk om, men det fleste hester får rygg problemer grunnet feil trening og for stor belastning på ryggen, noe som ikke trenger å følge genene eller ha betydning med eventuelle føll. men for al del det er noe en dyrlege kan svare bedre på enn meg
rangi Skrevet 27. februar 2009 #16 Skrevet 27. februar 2009 En ting er jo at ryggproblemene sikkert ikke er arvelige, men noe helt annet er jo å sette føll på en 14 år gammel hoppe med vondt i ryggen. Under drektigheten vil hun bli tyngre, og dermed få en ytterligere belasting på ryggen. Det er jo ikke særlig heldig. Det anbefales hellet ikke å sette første føll på hopper over 15 år. Jeg ville aldri kjøpt en hest med vond rygg, uansett om jeg fikk den billig. Det finnes så mange flotte, friske hester der ute, så hvorfor kjøpe en du vet har problemer? En vond rygg krever oftere dyrlege, equiterapeuter el lign. Det krever en godt tilpasset sal, det kan føre til at hesten blir halt osv. Nei, ikke kjøp en hest med vond rygg!!
LitaPia Skrevet 1. mars 2009 #17 Skrevet 1. mars 2009 Jeg har både kjøpt og solgt mange hester og har jobbet med hester. Den hesten ville jeg ikke gitt mer enn 15 000 for uten utstyr.
Tusle Skrevet 3. mars 2009 #18 Skrevet 3. mars 2009 Hadde jeg vært deg (noe jeg ikke er, men sier det alikevel) så ville jeg ha sett meg om etter noe annet Den første varsellampen begynner å blinke når jeg ser at hun skriver at hesten er heit på tur, og hun i neste avsnitt skriver at hun har slitt med trøblete rygg. Heit oppførsel betyr ofte vondter et eller annet sted. Jeg sier ikke at det er sånn 100%, men i mange tilfeller kan du trekke en linje mellom stressa/heit oppførsel og plager. Lykke til med hestejakt! Et eller annet sted er Drømmehesten. Den som venter.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå