Gå til innhold

Sykelønn når man jobber rotasjon...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Når man jobber rotasjon, jobber man 12 timers dager i 2 uker=168 timer....

Dette er ikke snakk om overtid, men at man jobber inn hjemmeperioden.

Han får lønn etter hver tur, og får derfor lønn hver 6. uke.

I løpet av de årene han har jobbet der, har han aldri vært sykemeldt før nå.

Han ble sykemeldt for en tur (2 uker), og da lønnen kom i dag, oppdaget jeg at han kun har fått betalt for 2 vanlige arbeidsuker (75 timer).

Dette kan da ikke være riktig?

Han skal vel ha betalt for ordinær arbeidstid? Det er jo ikke snakk om overtid her!

Hilsen en temmelig fortvilet kone, som ikke aner hvordan hun skal få det til å gå rundt med 1/2 månedslønn å leve for de neste 6 ukene....

Skrevet

Han skal sannsynligvis sende den delen av sykemeldingsblanketten der det står "Sendes til den som skal betale ut sykelønn", til NAV.

Det er ikke alle arbeidsgivere som forskutterer lønn.

Hilde

Skrevet
Han skal sannsynligvis sende den delen av sykemeldingsblanketten der det står "Sendes til den som skal betale ut sykelønn", til NAV.

Hilde

Arbeidsgiverperioden gjelder de første 16 dagene, så det er neppe det.

Det er vel ikke noe annet å gjøre enn å ta kontakt med lønningskontoret.

Skrevet
Når man jobber rotasjon, jobber man 12 timers dager i 2 uker=168 timer....

Dette er ikke snakk om overtid, men at man jobber inn hjemmeperioden.

Han får lønn etter hver tur, og får derfor lønn hver 6. uke.

I løpet av de årene han har jobbet der, har han aldri vært sykemeldt før nå.

Han ble sykemeldt for en tur (2 uker), og da lønnen kom i dag, oppdaget jeg at han kun har fått betalt for 2 vanlige arbeidsuker (75 timer).

Dette kan da ikke være riktig?

Han skal vel ha betalt for ordinær arbeidstid? Det er jo ikke snakk om overtid her!

Hilsen en temmelig fortvilet kone, som ikke aner hvordan hun skal få det til å gå rundt med 1/2 månedslønn å leve for de neste 6 ukene....

Jobber selv rotasjon. Lønnen kommer den 10 i hver mnd. Skjønner ike hva du mener med at at det er lønn hver 6 uke. Lønn skal komme hver mnd.

Jeg var sykemeldt i fjor. Her betalte arb.giver ut sykepenger, også utover rb.giverperioden. (de får igje av Nav)

Om Nav har utbetalt halv lønn,så må det være feil. Du skal ha hele lønnen i sykepenger. Inntil et år

Skrevet

Hilde

Det burde han i så fall fått beskjed om det da han leverte sykemeldingen til arbeidsgiver...

Arbeidsgiverperioden gjelder de første 16 dagene, så det er neppe det.

Det er vel ikke noe annet å gjøre enn å ta kontakt med lønningskontoret.

Det kan selvsagt være at turen blir regnet som en måned på grunn av timeantallet, selv om det i praksis er 2 uker, men igjen burde han ha fått beskjed om det fra lønningskontoret.

Han er på jobb uten telefonkontakt nå, så han får ikke ringt jobben før etter helga...

Jeg vet ikke engang om han er klar over at han bare har fått halv lønn!

Jobber selv rotasjon. Lønnen kommer den 10 i hver mnd. Skjønner ike hva du mener med at at det er lønn hver 6 uke. Lønn skal komme hver mnd.

Det er vel litt forskjellig praksis fra arbeidsgiver til arbeidsgiver da...

Han får lønnsutbetaling etter hver tur, det vil si hver 6. uke.

Men ut i fra det du skriver, ser jeg at han burde hatt full lønn for turen, og da har jeg rett i at dette er feil.

Skrevet
Det burde han i så fall fått beskjed om det da han leverte sykemeldingen til arbeidsgiver...

Det kan selvsagt være at turen blir regnet som en måned på grunn av timeantallet, selv om det i praksis er 2 uker, men igjen burde han ha fått beskjed om det fra lønningskontoret.

Han er på jobb uten telefonkontakt nå, så han får ikke ringt jobben før etter helga...

Jeg vet ikke engang om han er klar over at han bare har fått halv lønn!

Det er vel litt forskjellig praksis fra arbeidsgiver til arbeidsgiver da...

Han får lønnsutbetaling etter hver tur, det vil si hver 6. uke.

Men ut i fra det du skriver, ser jeg at han burde hatt full lønn for turen, og da har jeg rett i at dette er feil.

Tydeligvis feil. Kan jeg forstå det slik at han jobber på båt, siden det ikke er tlfkontakt på sin private mobil? eller det kan være rigg. Iallefall, så er det første gang jeg har hørt om at det er Norske selskap som betaler ut lønn hver 6 uke.

Kan det da være slik at nav betaler ut for 4 uker?

Skrevet
Tydeligvis feil. Kan jeg forstå det slik at han jobber på båt, siden det ikke er tlfkontakt på sin private mobil? eller det kan være rigg. Iallefall, så er det første gang jeg har hørt om at det er Norske selskap som betaler ut lønn hver 6 uke.

Kan det da være slik at nav betaler ut for 4 uker?

Han har bare vært sykemeldt i 2 uker, så det er arbeidsgiver som utbetaler lønnen siden det er innenfor arbeidsgiverperioden.

Om det blir regnet som en måned ut i fra timeantall, og NAV skulle betalt resterende ut over arbeidsgiverperioden, burde han ha fått beskjed om det da han leverte sykemeldingen.

Han jobber for et norsk selskap.

Skrevet
Han har bare vært sykemeldt i 2 uker, så det er arbeidsgiver som utbetaler lønnen siden det er innenfor arbeidsgiverperioden.

Om det blir regnet som en måned ut i fra timeantall, og NAV skulle betalt resterende ut over arbeidsgiverperioden, burde han ha fått beskjed om det da han leverte sykemeldingen.

Han jobber for et norsk selskap.

De regner ikke timeantall. Han har en grunlønn de går ut ifra.

Skrevet

Tydeligvis er dette et vanlig problem:

http://www.fellesforbundet.no/Avdelinger/a...02007.09.25.pdf

Sykepenger ved arbeid i rotasjonsordninger onshore og offshore

Forumet har mottatt meldinger som tyder på at enkelte bedrifter kun betaler 7,5 timer dag ved sykdom når du er i rotasjonsordning offshore eller onshore. Dette er galt. Sykelønn skal betales for det antall timer den enkelte er satt opp til å arbeide iht rotasjonsplan. Dvs. at dersom du blir syk mens du arbeider 12- 9, skal det betales 10,5 timer dag, er du syk på en offshorerotasjon, skal det betales 12 timer dag for hele perioden slik at du får dekket inn timene du trenger til avspaseringen.

Dersom du ikke er satt opp i rotasjon, forholder vi oss til at den forrige gjelder inntil ny er fastsatt. (minner samtidig om at AML. krever 14 dagers varsel for ny arbeidsplan)

Spørsmålet var også oppe på slutten av 90 tallet, fordi mange bedrifter satte sine arbeidere på 7,5 timer dag ved sykdom, selv om det ble arbeidet i rotasjon med lengre dager. Dette endte med at Fellesforbundet reiste sak, og vi vant frem med full seier i Borgarting lagmannsrett i 1999. Hele dommen finner du på Petroleumsforumets nettside: http://www.fellesforbundet.no/ffp (under punktet arbeidstid)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...