Gå til innhold

Rimelig reiseforsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken reiseforsikring er å anbefale?

To single mennesker, så kan ikke være familieforsikring heller.

Skrevet

Kanskje ikke den billigste- men den beste;

Europeiske helårs.

Så er du også dekket resten av året- fra det øyeblikket du går hjemmefra.

Skrevet

Du får ringe rundt litt. Fikk tilbud fra 490,- til 1250,- når jeg gjorde det samme.

Skrevet
Du får ringe rundt litt. Fikk tilbud fra 490,- til 1250,- når jeg gjorde det samme.
Skrevet

Du har antakelig allerede reiseforsikring på kredittkortet ditt. Sjekk opp dette før du eventuelt kjøper en annen, er ingen vits å være dobbelforsikret.

Når det er sagt så er det alltid greit med en reisefrsikring, da den dekker deg så fort du forlater døra hjemme. If (europeiske) er billigst mener jeg. Denne er god også, og dekker det aller meste.

Skrevet

Gjensidige er billigere enn IF (europeiske) - hvertfall for enkeltperson. Dekker det samme, men de sa til meg da jeg bestilte at det var en garanti på at man får penger innen tre timer eller noe dersom bagasjen forsvinner, etc.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Slenger meg på denne tråden. Jeg skal ut og reise 14. juni. Så dette må jeg kanskje undersøke litt... For jeg burde vel ha reiseforsikring før jeg drar av gårde på øyhopping?

Hva slags reiseforsikring har dere, og hvilket selskap anbefaler dere?

Jeg kan så alt for lite om dette...

(Er jente på 21 som reiser utenlands sånn ca 1 gang i året maks?)

Skrevet
Gjensidige er billigere enn IF (europeiske) - hvertfall for enkeltperson. Dekker det samme, men de sa til meg da jeg bestilte at det var en garanti på at man får penger innen tre timer eller noe dersom bagasjen forsvinner, etc.

Dekker det samme, men på hvilken måte?

Det folk ikke er så veldig klar over er, at hvis man ofte blir syk i utlandet, må på sykehus, så krever ofte reiseforsikringa di at du legger ut, så må du spare på alle regningene til du kommer hjem, slik at du kan få igjen pengene i etterkant.

Dette er ikke tilfellet hos Europeiske, det er bare å ringe, så dekker de alt for deg. Sykehusopphold er ganske dyrt i utlandet (kan bli det ihvertfall), og ikke alle har råd til å legge ut. Dette er et av mange punkter som gjør at jeg ikke vurderer noe annet enn Europeiske.

Hvordan jeg vet det? Fordi min bestefar hadde Gjensidige, reiste på ferie med sin kjæreste som hadde forsikring gjennom Europeiske. Begge ble syke på reisen og fikk store utgifter. Det ble til at Gjensidige krevde at min bestefar ikke kunne få betalt utgiftene før han kom hjem (og de ble ganske store), noe han ikke hadde penger til å legge ut for, så de ringte til Europeiske som hans kjæreste hadde forsikring gjennom, og de dekket faktisk både min bestefars, og hans kjæres utgifter til sykehus osv. Europeiske fakturerte da bare Gjensidige i etterkant.

I tillegg så er det slik at Europeiske har egne kontorer over hele verden som forsikrer at når en blir syk, så kommer man på det beste sykhuset. Aldri i verden om jeg kommer til å ha noe annet enn Europeiske (har selv hatt Gjensidige og Vestas reiseforsikring, bare så det er sagt, men etter mange reiser ser jeg hvilket selskap som er desidert best).

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Gjest_Maggie_*
Skrevet

Dere bør også sjekke ut Gouda og AIG

Begge er store ute i verden og er tilknyttet alarmsentralen som du får kontaktet uansett hvor du er i verden.

Men her er det jo viktig å sjekker pris ut ifra behov:

I Gouda kan dere får Ungdomsreiseforsikring (hvis dere er under 35 år) med varighet i 2 uker. Den koster da 425,- og dere er dekket f.eks. for reisegods inntill kr. 15.000,-

Så kan du se på AIG hvor du kan få en helårsreiseforsikring som du betaler kr. 649,- for. Og da har du dekket reisegods for 30.000,-.

Så det går litt på hva man har behov. Trenger du ikke reiseforsikring ellers i året så er det jo greit. Men husk at hvis du flyr innenlands for å besøke en venninne i Tromsø så er du på reise. Det er ikke bare på sydenturer det kan skje noe.

Gjest Gjest_Flower_*
Skrevet
Hvilken reiseforsikring er å anbefale?

To single mennesker, så kan ikke være familieforsikring heller.

Se det Maggie svarte deg.

Det viktige er jo hva det er du har å forsikre.

Hva har du med deg i kofferten? Hvor mye koster det å kjøpe alt på nytt?

Den summen du da kommer frem til er den summen du må sørge for at er dekket av reisegods-dekningen i forsikringen.

For det spiller jo ingen rolle hvor billig forsikringen er om den ikke dekker det du har behov for!!

Også må du/dere huske å ikke legge verdisaker i kofferten (smykker og kamera og sånn) - det må dere ha i håndbaggasjen. Forsikringen dekker ikke verdisaker om de ligger i kofferten og kofferten kommer bort.

Når det gjelder medisinske utgifter og hjemtransport ved sykdom så har alle selskap ubegrenset dekning for det. Hvorvidt man må legge ut for ting selv og så få refundert av forsikringsselskapet har ikke alltid så mye med forsikringsselskapet å gjøre. Noen leger i utlandet vil ha pengene av pasienten med en gang og mener det er folks egen jobb å ordne opp med selskapet etterpå.

Jeg har vært utsatt for det. Legen jeg først gikk til i Hellas gadd ikke bry seg med reiseforsikringen min. Jeg gikk til en annen lege (via reiselederen på stedet) og da trengte jeg ikke betale ett øre (det var med Vesta). Hvis du/dere reiser charter så lønner deg seg alltid å få hjelp av reiselederne om du blir syk eller noe annet skjer som du må bruke forsikringen på. De er vant med å hjelpe til med sånne ting, uansett hvilket forsikringsselskap du måtte ha.

Skrevet (endret)
Se det Maggie svarte deg.

Det viktige er jo hva det er du har å forsikre.

Hva har du med deg i kofferten? Hvor mye koster det å kjøpe alt på nytt?

Den summen du da kommer frem til er den summen du må sørge for at er dekket av reisegods-dekningen i forsikringen.

For det spiller jo ingen rolle hvor billig forsikringen er om den ikke dekker det du har behov for!!

Også må du/dere huske å ikke legge verdisaker i kofferten (smykker og kamera og sånn) - det må dere ha i håndbaggasjen. Forsikringen dekker ikke verdisaker om de ligger i kofferten og kofferten kommer bort.

Når det gjelder medisinske utgifter og hjemtransport ved sykdom så har alle selskap ubegrenset dekning for det. Hvorvidt man må legge ut for ting selv og så få refundert av forsikringsselskapet har ikke alltid så mye med forsikringsselskapet å gjøre. Noen leger i utlandet vil ha pengene av pasienten med en gang og mener det er folks egen jobb å ordne opp med selskapet etterpå.

Jeg har vært utsatt for det. Legen jeg først gikk til i Hellas gadd ikke bry seg med reiseforsikringen min. Jeg gikk til en annen lege (via reiselederen på stedet) og da trengte jeg ikke betale ett øre (det var med Vesta). Hvis du/dere reiser charter så lønner deg seg alltid å få hjelp av reiselederne om du blir syk eller noe annet skjer som du må bruke forsikringen på. De er vant med å hjelpe til med sånne ting, uansett hvilket forsikringsselskap du måtte ha.

Det er helt riktig det du sier her, og derfor har Europeiske blant annet kontorer i alle land, som sjekker ut leger og sykehus, for å forsikre seg om at dette ikke skjer. Man blir ikke sendt på et sykehus som ikke er godkjent av Europeiske, og ergo slipper man også å legge ut. ;)

Endret av Yvonne
Gjest Gjest_anneli_*
Skrevet
Slenger meg på denne tråden. Jeg skal ut og reise 14. juni. Så dette må jeg kanskje undersøke litt... For jeg burde vel ha reiseforsikring før jeg drar av gårde på øyhopping?

Hva slags reiseforsikring har dere, og hvilket selskap anbefaler dere?

Jeg kan så alt for lite om dette...

(Er jente på 21 som reiser utenlands sånn ca 1 gang i året maks?)

For det første så må du tegne forsikring FØR du reiser.

Du skal på øyhopping. Du reiser sånn ca. 1 gang i året.

En forsikring som kun skal gjelde en bestemt reise blir prisberegnet ut ifra antall dager du er borte og ut ifra hvor du skal reise (innen Norden, Europa eller hele verden).

Har du helårsforsikring så dekker den ALLE ferie/fritidsreiser du foretar deg i hel verden i løpet av et år. Reisene kan ha inntil 45 dagers varighet (Europeiske), 7 uker (Gjensidige),

Jeg har sett mange eksempler på at det kan lønne seg å ha helårsreiseforsikring fremfor enkeltreiserforsikring. Men noe standardsvar på det er det ikke. Det spørs helt på den enkeltes reisemønster. Det sier jo seg selv at det ikke lønner seg å betale mer for tre enkeltereiseforsikringen enn det koster for en helårsforsikring!

I tillegg så er det jo viktig å huske på småreiser man tar i løpet av året. Veldig mange er opptatt av å ha forsikring når de flyr til Kreta... Men ikke når de flyr til Stavanger på weekendopphold. Heller ikke når de skal i slalombakken.

Jeg har brukt reiseforsikringen min flere ganger når jeg har vært i Norge enn når jeg har vært i utlandet.

Gjest Gjest_Flower_*
Skrevet
Det er helt riktig det du sier her, og derfor har Europeiske blant annet kontorer i alle land, som sjekker ut leger og sykehus, for å forsikre seg om at dette ikke skjer. Man blir ikke sendt på et sykehus som ikke er godkjent av Europeiske, og ergo slipper man også å legge ut. ;)

Riktig.

Men store selskap som AIG og Gouda har også kotorer i mange land (Gouda i 40 land og de har holdt på med reiseforsikring siden 1924)

Utover det så bruker alle selskapene alarmsentraler. SOS International f.eks. som flere bruker, gir deg hjelp på stedet 24 timer i døgnet, hvor enn du befinner deg. De yter hjelp på over 30 000 kontaktsteder over hele verden, og personalet behersker skandinavisk og mer enn 30 ulike språk. Det er folka som sitter på alarmsentralen som sørger for at du får hjelp!

Sånn sett så er det like trygt uansett hvilket reiseforsikringsselskap du velger. Men det spørs veldig på hvordan du velger å gå frem selv når uhellet er ute!

Mange blir skuffa fordi de ikke får erstattet det de selv trodde de ville få erstattet. F.eks. så kan man bli skuffet fordi man bare får igjen 15000 på forsikringen for stjålet fotoutstyr når man hadde utstyr som kostet 25000,-. Ganske enkelt fordi man ikke har lest vilkårene.

Man synes man har dårlig forsikring fordi man ikke får dekket tannlegeregning i USA. Men egentlig så er det bare en selv som ikke har lest vilkårene og derfor ikke vet hva man betaler for!

Det vil alltid finnes noen som har opplevd noe negativt.

Selv fikk jeg "ingen hjelp" fra Europeiske da kofferten min var 6 dager forsinket (på en sydentur som varte i 14 dager). Dvs jeg fikk beskjed om at jeg kunne handle for inntil et beløp og få refundert utleggene mot kvittering. Greit det for meg som hadde penger til å legge ut. Og erstatningen fikk jeg når jeg kom hjem.

Men 2 år før da vi hadde Vesta så fikk jeg penger rett inn på konto for å kjøpe meg nye klær da vi var i utlandet i bryllup og koffertene ikke kom frem i tide. Har reiseforsikring via jobben, og de bytter ofte selskap. Vanvittig god service i Vesta!!! Sønnen min ble også syk i Hellas og legen som kom (ble "bestilt" av Ving.verten på hotellet) skulle ikke ha noen penger av meg. Noterte bare polisenr. på Vesta-kortet mitt og alt var greit. Medisinene sendte han rett til hotellet. Dette skjedde nok fordi Ving-verten hjalp meg og ville gått like greit uansett hvilken reiseforsikring jeg hadde hatt. Fordi reiseledere vet hvilke leger de skal ringe til for å få hjelp til nordmenn.

Skrevet
For det første så må du tegne forsikring FØR du reiser.

Du skal på øyhopping. Du reiser sånn ca. 1 gang i året.

En forsikring som kun skal gjelde en bestemt reise blir prisberegnet ut ifra antall dager du er borte og ut ifra hvor du skal reise (innen Norden, Europa eller hele verden).

Har du helårsforsikring så dekker den ALLE ferie/fritidsreiser du foretar deg i hel verden i løpet av et år. Reisene kan ha inntil 45 dagers varighet (Europeiske), 7 uker (Gjensidige),

Jeg har sett mange eksempler på at det kan lønne seg å ha helårsreiseforsikring fremfor enkeltreiserforsikring. Men noe standardsvar på det er det ikke. Det spørs helt på den enkeltes reisemønster. Det sier jo seg selv at det ikke lønner seg å betale mer for tre enkeltereiseforsikringen enn det koster for en helårsforsikring!

I tillegg så er det jo viktig å huske på småreiser man tar i løpet av året. Veldig mange er opptatt av å ha forsikring når de flyr til Kreta... Men ikke når de flyr til Stavanger på weekendopphold. Heller ikke når de skal i slalombakken.

Jeg har brukt reiseforsikringen min flere ganger når jeg har vært i Norge enn når jeg har vært i utlandet.

Takk for svar :) Har allerede bestilt nå, engangsreiseforsikring fra Europeiske. Fant ut at det var det enkleste å gjøre her og nå, så tar jeg heller stilling til helårsforsikring senere.

Skrevet

Min helårs reiseforsikring fra Gjensidige dekker meg så snart jeg går ut av døra hjemme, er temmelig sikker på at If sin også gjør det. Altså, skulle jeg bli frastjålet mobilen på et utested hundre meter fra inngangsdøra mi, dekkes det av reiseforsikringen. Så man trenger ikke være på reise, så lenge man ikke er i eget hjem eller på arbeidsplassen.

Det er absolutt å anbefale, med mindre man tilbringer resten av året innelåst i leiligheten sin...

Annonse
Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet

Visa Gold. 500 kroner året (kanskje mindre noen steder), forsikret når du betaler 50 % av transportkostnadene med kortet. Får et pent kredittkort med en del fordeler med på kjøpet.

Ulempen er at man ikke får det Mermaid Blues nevner rett over.

Gjest Gjest
Skrevet
Min helårs reiseforsikring fra Gjensidige dekker meg så snart jeg går ut av døra hjemme, er temmelig sikker på at If sin også gjør det. Altså, skulle jeg bli frastjålet mobilen på et utested hundre meter fra inngangsdøra mi, dekkes det av reiseforsikringen. Så man trenger ikke være på reise, så lenge man ikke er i eget hjem eller på arbeidsplassen.

Det er absolutt å anbefale, med mindre man tilbringer resten av året innelåst i leiligheten sin...

Hos alle reiseforsikringsselskapene er man definert som på reise fra man forlater hjemmet sitt.

Men ikke alle dekker tyveri av mobiltelefon....

Visa Gold. 500 kroner året (kanskje mindre noen steder), forsikret når du betaler 50 % av transportkostnadene med kortet. Får et pent kredittkort med en del fordeler med på kjøpet.

Ulempen er at man ikke får det Mermaid Blues nevner rett over.

Reiseforsikring via kreditkort gjelder bare for når du er på den spesifikke reisen som du har betalt med kortet. Men sjekk hvor forsikringen er plassert (i hvilket selskap) og hvilke forsikringssummer de har. Hvor mye dekker de i reisegods f.eks. Mange vet hva de betaler for forsikringen - men ikke hva de faktisk får igjen om noe går galt.....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og stemmer for Gouda! Hadde det ikke vært for at jeg måtte ha andre forsikringer og at det da lønte seg for meg å inkludere reiseforsikring med de, hadde jeg aldri i livet byttet fra Gouda. Har hatt et par forsikringssaker hos de, frastjålet kamera en gang, ranet en annen gang, og de var helt fantastiske. Utrolig bra service, og ikke noe problem å få tilbake det jeg hadde krav på, som jeg vet en del har hatt problemer med hos If ihvertfall...

Skrevet
Hos alle reiseforsikringsselskapene er man definert som på reise fra man forlater hjemmet sitt.

Men ikke alle dekker tyveri av mobiltelefon....

Nei, mange selskaper krever faktisk at man enten har foretatt en reise med fly eller har en overnatting vekk fra hjemmet før forsikringen trer i kraft. Dette gjelder som regel standardforsikringen de tilbyr, så har de gjerne en toppforsikring som dekker det jeg nevnte. Så viktig å sjekke vilkårene her.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått, men jeg er av den oppfatning at man ikke burde prøve å spare penger på noe så viktig som en reiseforsikring.

Betal det det koster, og velg den beste.

Europeiske helårs er etter min oppfatning suverent best. Du er dekket så fort du forlater døra, de har sykehus over 60 000 steder i verden med leger som prater engelsk, hvor de garanterer for kvalitet på medisiner og kompetanse.

I tillegg slipper du å legge ut for eventuelle sykehussopphold, og de ordner alt for deg i løpet av kort tid. Mange andre selskaper (bla Gjensidige) krever at du legger ut for eventuelle utgifter selv, og så får penger når du kommer hjem igjen. Sykehusregninger kan etterhvert bli ganske kostbare, og ikke alle har mulighet til å legge ut for dette selv...

Nei, bruk litt penger på en skikkelig reiseforsikring, og dette bør være europeiske etter min mening!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...