Gjest Gjest_meg_* Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Jeg fikk tatt en B- vitamin prøve + jern mangel prøve før jul. Fikk brev i posten like etterpå med en rekvisisjon på trio- B Hva blodprøvene viste : B-HB : 14,1 S-FERRI: 77 S- KOBALA: 253 S-FOLAT: 5,4 (8-) Noen som hvet hva dette betyr ? Undersøkte en del selv og fant ut at det måtte være mangel på B6. Som gir muskelkramper. Noe som kan stemme siden jeg har overstramming og muskelkramper flere steder i kroppen. Men jeg er også Trøtt, blidt svært glemstk, sliten, uvel\kvalm, ofte diare (lukter vondt), svimmelhet, svært lysømfintlig, ofte pustebesvær\hyperventilering, hjertebank, krampe i hele kroppen, prikking i huden, visner fort i fingrene og bena, ofte "kink"\krampe i rygg\nakke, "leamus" i musklene, underblødninger i huden (små røde prikker) og kronisk soppinfeksjon i munn. Deprimert. Har en lege hvor jeg selv må finne ut hva jeg bør teste for. Ble på en måte "avskrevet" for det meste da jeg fikk panikkangst for 1 1\2 år siden. ALT skal vist skyldes dette.. En god del gjør nok det men jeg tror ikke alt bare kan ha en diagnose siden plagene startet mange år (5år) før det. For 4 år siden avskrv legen andre undersøkelser etter at han mente jeg hadde fibromyalgi. (merker kun litt ekstra vondt i ledd ved værforandringer og mens) Har vært under ekstrem press\stress\svært mye jobbing\overtid \ trakkasering på jobb i 6 år (sluttet i fjord pga. fulstendig utbrent) Hadde ikke tid til et "fornuftig" og regelmessig kosthold. Men har hatt stor fokus på det det siste 1\2 året. Og gått på trio-B siden jul. Har fått litt mer energi tilbake og føler noe bedring. Men hvor lang tid kan det ta før man er "normal" igjen ? Vet vi har mye stoffskifteproblemer i familien både for høyt og for lavt (flere har gjerne ustabilt) Har tatt gjevnlig utvidet blodprøvetest (de fyller to "flasker" med blod) uten at det skal ha gitt noe utslag. Isjas, raumatisme og lignende er det vist og mye av bak i familien. Men har ikke fått utslag på slike prøver. (ikke sett resultatene selv) Kan det være andre vitamin mangel\ sykdommer kan gi slike symtomer ? Hva bør jeg event. få undersøkt ? Noen som kjenner igjen lignende problemer\plagene ?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Tallverdiene vet jeg ikke noe om, så kan ikke uttale meg der. Når det gjelder panikkangst; jeg tror at symptomer ofte bygger seg opp over lang tid. Kroppen behandler stress o.l, hvis man ikke er bevisst på det eller har noen annen måte å takle det på, ved å putte det inn i muskler, nerver osv (veldig forenklet og sikkert litt feil forklart, men les på forumet her og andre steder, så ser du at mange har endel liknende symptomer). Jeg har hatt et angstanfall og reaksjonene i kroppen rett før/under og en uke eller to etterpå liknet veldig på de fleste av symptomene du har, så jeg skjønner at legen mener det skyldes angsten. (Man kan visst også knytte angst og b-vitaminmangel sammen, fordi man bruker mer b-vitamin når kroppen er ute og kjøre sånn, kanskje?) Om du er oftere plaget enn meg vil du jo ha de fysiske symptomene mer jevnlig også. MEN jeg synes i grunn ikke det er riktig av legen å avskrive alt som angst heller. Nå er jo du ganske grundig fulgt opp med blodprøver, så jeg forstår ham bedre enn hvis han bare hadde sendt deg på dør uten mer undersøkelser. Samtidig er jo dette også nevrologiske symptomer som jeg lurer på om burde undersøkes ved MR når de opptrer gjentatte ganger eller over lang tid? Det er jo ikke sånn at fordi man har angst/én diagnose kan man ikke feile noe annet?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 B-HB : 14,1 S-FERRI: 77 S- KOBALA: 253 S-FOLAT: 5,4 (8-) Dette kan du jo google deg fram til om du vil; men hemoglobin og ferritin går på jernnivåene i kroppen; begge dine verdier er fine. Serum-kobalamin og folat: begge er noe lave, kobalamin (B12) er innenfor normal ref, mens folat er litt lav (ikke veldig lav). Du sier selv du er deprimert og har angst, og veldig mange av symptomene du beskriver kan komme med depresjon / angst.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 27. februar 2009 #4 Skrevet 27. februar 2009 Tallverdiene vet jeg ikke noe om, så kan ikke uttale meg der. Når det gjelder panikkangst; jeg tror at symptomer ofte bygger seg opp over lang tid. Kroppen behandler stress o.l, hvis man ikke er bevisst på det eller har noen annen måte å takle det på, ved å putte det inn i muskler, nerver osv (veldig forenklet og sikkert litt feil forklart, men les på forumet her og andre steder, så ser du at mange har endel liknende symptomer). Jeg har hatt et angstanfall og reaksjonene i kroppen rett før/under og en uke eller to etterpå liknet veldig på de fleste av symptomene du har, så jeg skjønner at legen mener det skyldes angsten. (Man kan visst også knytte angst og b-vitaminmangel sammen, fordi man bruker mer b-vitamin når kroppen er ute og kjøre sånn, kanskje?) Om du er oftere plaget enn meg vil du jo ha de fysiske symptomene mer jevnlig også. MEN jeg synes i grunn ikke det er riktig av legen å avskrive alt som angst heller. Nå er jo du ganske grundig fulgt opp med blodprøver, så jeg forstår ham bedre enn hvis han bare hadde sendt deg på dør uten mer undersøkelser. Samtidig er jo dette også nevrologiske symptomer som jeg lurer på om burde undersøkes ved MR når de opptrer gjentatte ganger eller over lang tid? Det er jo ikke sånn at fordi man har angst/én diagnose kan man ikke feile noe annet? Legen tok kun 2 blodprøver av B- vit og jernmangel pga jeg forlangte å få det i november i fjord. (Mor min var\ er plaget med for lite B-vit spessielt mens hun var gravid. Da fikk hun sprøyter. Hun annbefalte å sjekke det ut ) Samme symtomer har jeg hatt i mange år og sagt fra til legen uten at han har gjort noe med det. For ca 4 år siden hadde jeg til og med skrevet ned alle symtomene mine til han, men han gadd ikke lese det eller ta noen prøver for å finne ut hva det var som var "feil" (fikk se sjonalen i fjord) Stoffskifteprøvene forlanger jeg å ta annen vært år selv siden både far, begge søsken, bestemor og mange (3) tanter av meg har stoffskifteproblemer. Har aldri sett resultatene selv. Hadde MR på nakke og hode + til nevrolog for 10 år siden etter misstanke om nakkeslengskade. (ulykke) Men de fant ingenting dengang. Hadde konstant daglig hodepine, ofte migrene i de først årene. Men er heldigvis gradvis blidt bedre. Har lest en god del om angst og depresjon etter at jeg fikk det for 1 1\2 år siden. Og ser jo at mange av symtomene er likt med det. Men de andre plagene (for uten de voldsomme reaksjonene i et angstanfall) var jo der i mange år (minst 5 år) før jeg plutselig, brått og brutalt fikk en knekk. Før det var jeg full av energi, veldig fysisk aktiv. Ikke noe spessiell grunn til at plagene kom dengang. Men ble mer gradivs. Mange av plagene nå skyldes nå garangtert angsten og depresjonen NÅ Men jeg har blidt svært mye bedre med angst\depresjon på det siste 2\3 året. Kun mindre "bølger\ krusninger" det siste 3\4 året. Og veldig positiv til at det går raskere rett vei nå på det psykiske. Kan ikke helt få til å stemme at angst\depresjons plagene var årsak til mange av plagene så tidlig som de siste 5 år ++ siden ?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #5 Skrevet 27. februar 2009 Men de andre plagene (for uten de voldsomme reaksjonene i et angstanfall) var jo der i mange år (minst 5 år) før jeg plutselig, brått og brutalt fikk en knekk. Før det var jeg full av energi, veldig fysisk aktiv. Ikke noe spessiell grunn til at plagene kom dengang. Men ble mer gradivs. Mange av plagene nå skyldes nå garangtert angsten og depresjonen NÅ Men jeg har blidt svært mye bedre med angst\depresjon på det siste 2\3 året. Kun mindre "bølger\ krusninger" det siste 3\4 året. Og veldig positiv til at det går raskere rett vei nå på det psykiske. Kan ikke helt få til å stemme at angst\depresjons plagene var årsak til mange av plagene så tidlig som de siste 5 år ++ siden ? I det første innlegget ditt skriver du jo at du har hatt en ekstrem pressituasjon på jobb i seks år. I tillegg har du vært utsatt for en ulykke. Derfor tror jeg faktisk ikke helt på du "plutselig, brått og brutalt" fikk en knekk, men at det har bygd seg opp over tid og at det er derfor du har hatt symptomer fra flere år tilbake og at du til slutt møtte veggen. Selv om du kanskje har trodd at du har klart deg greit mentalt, har dette slitt på deg over flere år og til slutt sier kroppen fra - og det oppleves ofte brått og brutalt sammenliknet med de vagere symptomene. Symptomer som muskelspenninger/mageplager/stive skuldre/kalde/numne hender og føtter/senebetennelser/pusteproblemer osv er ofte resultat av stress, og "skyldes" ikke nødvendigvis angst, men kan utvikle seg til angst (og depresjon) over tid om man ikke får løst problemene på noen måte, eller de kan slå til sterkere om du opplever en mer akutt, utløsende situasjon. Jeg vet selv at mange av symptomene er så konkrete og fysiske at det er vanskelig å avskrive dem som "bare" psykiske, men det er viktig å huske på at angstreaksjoner og vel også depresjoner HAR fysiske utslag. Det nytter lite å lete etter stadig nye sykdommer man kan feile (vet ikke om det gjelder deg, men jeg har hatt en slik periode og tror for min del at det nesten er en projisering vekk fra de ytre problemene og tanken på å starte arbeidet med å nøste opp meg selv...). Men med det mener jeg ikke at det er rett at det er slik at du må "tvinge" legen til å ta blodprøver o.l av deg. Det er jo en grei forsikring og en sikrere indikasjon på hva som er galt enn å bare tro det ene eller andre. Kanskje det går an å få tatt en mer omfattende prøve av mineral- og vitaminnivåer? Og hvis noe skulle være unormalt lavt (og så lavt at det vil kunne gi symptomer) bør vel også årsakene til de lave nivåene utredes (kan jo skyldes kosthold, men noen tar jo ikke opp nok næring via tarmen, av ulike årsaker).
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 27. februar 2009 #6 Skrevet 27. februar 2009 Svar til gjest Hmm.. mulig det kan stemme at "kroppen har forsøkt si fra" gradvis og lenge før jeg selv tok signalene i de siste 5 årene. Og at det "bare" er så at "begret ble fult" og det (som det føltes for meg) plutselig sa STOPP. Når jeg tenker etter var det økende stress, press ets. mer og mer de siste årene og at det toppet seg til slutt. Slet med en enormt slitsom\tung og stressende jobb, en umenskelig sjef som bare ble 100 ganger værre etter at jeg ble sykemeldt. Skulle prøve komme gradvis tilbake til jobb igjen etter noen mnd sykemelding.. det ble det ikke noe av. (en vikar som hadde jobbet i mitt sted var blidt lovet min jobb !? Han var 15 år yngre en meg) Var rene "krigen" på slutten. (ønsker ikke min værste fiende å oppleve noe lignende) Smellen med angst\depresjon kom etter at jeg ga opp og sa opp jobben. Er bare en periode på det første året etter "smellen" jeg var søkte rundt på alskens farlige sykdommer for å finne ut av hva "anfallene" jeg fikk hvar for noe. (Hjertebank,krampe og pustebesvær kan jo være mye skummelt) Gikk 1\2 år før tilfeldigvis naboen var på besøk så jeg hadde et annfall og gjenkjent reaksjonene, siden de hadde en i familien med panikkangst. Godtok veldig fort at det var det riktige. Stemte jo helt med hvordan anfallene utartet seg. Det værste er vel at jeg hadde annfall flere ganger MENS jeg var hos legen, men han sa ingenting. Bare lot meg gå hjem etterpå uten å få noe forklaring,, men heller mer usikkerhet og en masse muligheter på andre sykdommer det kunne være.(Ble jo selvfølgelig mer redd og bekymret av det) Var ikke før ETTER at jeg selv fant ut at det var panikkangst at legen sa seg enig i det noen mnd senere. De symptomene jeg hadde før det var mer av nyskjerrighet at jeg undersøkte forde jeg ikke skjønte noe av det selv. En får jo liksom ikke få total mangel på energi, uvel\ kvalm, svimmel ets. hele tiden og økende uten grunn. Hadde forresten og mer og mer dårlig imunforsvar også. Før kunne det gå 2-6 år mellom vær gang jeg fikk influensa,halsbetennelse og slikt. De siste årene var det minst to ganger i året. Er det rart en undrer seg på hva som er årsak til at en bare føler seg sykere og sykere. Er under 40 ennå, så jeg burde jo ikke få noen slike alderdomsplager ennå da *s* Får fortsette kuren med Trio-B å se om det bedrer seg etter vært. Har jo bare gått på den kuren i 2 mnd. Skulle ta ny prøve etter 3 mnd sto det. Passer og på å spise sunnere, regelmessig og mer næringsrik mat. (liker ikke piller. Synes det er bedre å få riktig næring gjennom mat og drikke) Panikkangsten har nå blidt bedre. Er en 8-10 mnd siden et kraftig annfall (istarten var det minst et om dagen) Er det noen spessielle vitaminer en trenger mer eller forbruker mer av når en har diagnose som angst og fibromyalgi ? Har hørt at det er smart å spise ekstra med grønne grønnsaker (spessielt for B vitamin), makrell i tomat (omega 3), mat med høyt fiberinnhold, Prim (med tilskudd av jern) og solbærsirrup (mye vitamin C) + frukt og annet grønt.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Det er bra du føler at du begynner å bli litt bedre, i hvert fall Har du mulighet for å bytte fastlege? Høres ut som det kunne vært godt å starte med blanke ark. Jeg har ikke vært mye hos legen min, men hun tar i hvert fall ting alvorlig og klarer å fokusere både på fysiske og psykiske ting - det synes jeg en bør kunne forvente... Og det er ikke lurt å lese for mye om sykdommer og symptomer, da tar det aldri slutt hva man tror man feiler... Hvis du ikke har fått en litt helhetlig helsesjekk (undersøke blodtrykk, hjerte, ta noen blodprøver og måle diverse nivåer... synstest, kanskje osv) går det jo an å be om det. Men det er greit å være obs på at du ikke bør fokusere for mye på at det fortsatt kan være noe galt med deg, selv når omfattende prøver viser at du er frisk. For da er det mest sannsynlig at det er psyken som er det du trenger å jobbe med. Når det gjelder kosthold vet jeg ikke. Men mye av det du nevner høres bra ut (omega 3 og d-vitamin er lurt å få i seg. Det øker også opptak av kalsium som er viktig for nerver og muskler), selv om det kanskje finnes bedre jernkilder enn prim (for meg holder det med et forholdsvis sunt kosthold, at jeg bruker jerngryte til endel ting og av og til tar litt Floradix) og jeg er usikker på hvor mye c-vitamin det er i solbærsirup, men om du spiser endel frukt og grønt får du antagelig i deg nok Få i deg proteiner fra kilder som belgfrukter, fisk, egg og evt kylling, pass på å ikke spise for mye lettvinte karbohydrater som gjør deg mer rastløs/opp og ned i humøret og det fysiske, spis mat du synes smaker godt. Vær fysisk aktiv, gå turer osv. Og ikke minst unngå å sette deg i situasjoner som stresser deg opp. Det kan også være verdt å tenke over om du burde ta kontakt med en terapeut terapeut som kan hjelpe deg i å bli mer bevisst, takle reaksjonene og hindre tilbakefall. Det finnes mange ulike behandlingsmetoder, så du får nesten finne ut litt selv hva du tror kan fungere for deg.
teebie Skrevet 27. februar 2009 #8 Skrevet 27. februar 2009 Hei:) Det er godt mulig at du har mangler B-vitamin/jern, men symptomene dine alene minner mistenkelig om stoffskifteproblemer. Når dette i tillegg er vanlig i din familie... Jeg ville forlangt nye blodprøver, der de tester bl.a TSH, T3, T4 og ikke minst anti-TPO. Den siste viser om kroppen din produserer anti-stoffer for tyroksin, det er spesielt viktig. Hvis legen din ikke går med på dette, er du nødt til å finne deg en annen lege. Det er dessverre slik at de fleste leger i Norge er elendige på dette temaet, kanskje ikke så rart da de underviste feil på Universitetet i mange år. Anbefaler boken "Også må du ikke stille spørsmål" av Per Egil Hegge. Er også endel informasjon på www.stoffskifte.org og her; http://www.xlpluss.no/hypo/ Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå