Gå til innhold

vurderer å føre regnskapet selv

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_desperat_*
Skrevet

hei.

jeg vurderer å føre mitt eget regnskap fra nå av.

har flere ganger vært hos en autorisert regnskapsfører, men han er så sløv og sier alltid at alt ordner seg, men ender med en eller annen feil i systemet slik at jeg må rette opp ting i ettertid.

han klarte og å få det til at jeg hadde 100 000 i restskatt, når jeg egentlig fikk igjen 100 000 på skatten.

hva burde jeg tenke på når jeg fører mitt eget regnskap i et aksjeselskap?

jeg skulle jo levert mvaoppgaver og alt nå, men enda har han ikke giddet å møte meg for å ta i mot faktura og kvitteringer. blir helt desperat her! jeg kan vel føre mitt eget, og skal få en venn til å hjelpe meg hele søndag med å legge sammen alt, men er det noe viktig jeg burde huske på bortsett fra å trekke skatt, arb.avgift, feriepenger og mva??

''

hvordan skal kvitteringene bli sendt i det hele tatt?

sender jeg det til kemneren?? :klø:

Helt grønn på det her ja. hehe ::)

Skrevet

Hvis du er så grønn bør du vel heller bytte til et regnskapkontor som kan jobben sin. Hva sier revisor til alt dette rotet?

Gjest Gjest_desperat_*
Skrevet

har snakket med kemner. de er hyggelige og sier ingenting de.

kan en annen regnskapsfører bare innhente mine permer og slikt fra den forrige?

jeg tenkte ikke bare å gjøre dette alene. er flere i selskapet da, og en til og en venn skal se over alt med meg i helga og plusse og trekke i fra.

Gjest Gjest_desperat_*
Skrevet

kontaktet en annen autorisert regnskapsfører da, og han sa jeg ikke trengte bekymre meg så lenge han var autorisert... har vel ikke noe å si. så lenge man gjør jobben?

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis du er så grønn anefaler jeg deg ikke å gjøre det helt på egen hånd. Hvis vennen din har peiling så er jo det en god begynnelse. Kviteringene skal ikke sendes inn, de skal bare merkes med bilagsnummer og settes i en perm ( eller annen form for system). Du er pliktig å oppbevare alle bilagene og regnskapet i minst ti år.

Har du brukt regnskapsprogram før? Jeg vil anbefale deg å skaffe deg ett, hør med din revisor hva som går best sammen med hans system så blir det veldig greit å lage årsoppgaven.

Hvis ikke MVA-oppgaven for siste termin i 2008 er levert enda bør du ta kontakt med skattekontoret snarest. Fristen for å levere MVA oppgaven for Januar/februar er 20. April, så der har du god tid enda.

Lykke til!

Skrevet

Høres ut som en meget dårlig ide å gjøre dette selv.

Du må ha blant annet ha god oversikt over følgende;

- Regnskapsloven. Dvs alle regnskapsføringer, debet og kredit, med korrekt mva koder. Alle avsetnings og periodiseringsposter, og vurderingsposter. Korrekt bruk av fradragsberettigede og ikke fradragsberettigede kto. Herunder utfylling av årsregnskap og noter.

- Bokføringsloven. Arkivering, oppbevaring og merking av faktura. Avstemming og dokumentasjon av alle vesentlige balanseposter. Totalavstemming av aga og mva ved hver termin. Krav til føring av anleggsmiddelregister. Og mye mer....

- Skatteloven. Enormt med detaljregler. Det kan bli dyrt å ikke holde styr på dette. I tillegg må skatteberegning gjøre, så du må den totale oversikten over permanente og midlertidige forskjeller. Det å fylle ut likningspapirer er heller ikke bare, bare.

- Altinn. man sender ikke terminoppgaver i posten lenger. I tillegg må aksjonæroppgaver og andre meldinger inn i tide.

- Investeringer i bokføringssystem og lønnsystem, og kostnader ved å sette seg inn i dette.

Skrevet

Finn en annen regnskapsfører. Gjerne et kontor som er medlem av NARF, de har hyppigere kontroller av sine medlemmer enn det kredittilsynet klarer.

Og det er ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet. Enkelte regnskapsførere tar så lav pris som 300-400 kr/t. For å få det til å gå rundt med så lave priser må de skaffe seg veldig mange kunder, og de klarer dermed ikke å følge opp alle kundene.

Så lenge det er MVA inne i bildet vil jeg iallefall råde deg til å få hjelp av noen profesjonelle. Det er så strengt i forhold til når man får fradrag, dokumentasjonskrav osv, og det kan koste veldig mye å trå feil her.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg holder nå på med å avslutte 3 årig økonomiutdanning med regnskapsfører spesialisering, etter 2 år med praksis kan jeg søke om å bli autorisert regnskapsfører. Det er veldig mye man må sette seg inn i, og hvis du er helt grønn og tror at det bare er litt pluss og minus tar du grundig feil. I tillegg kan du bli straffet hvis du ikke overholder kravene i regnskapskapsloven, bokføringsloven, momsloven, skattebetalingsloven osv...

I tillegg til at alle bilag skal føres, skal det sendes inn oppgaver, lage diverse spesifikasjoner, periodisere regnskapet, lage årsregnskap...

Det beste rådet jeg kan gi det er BYTT regnskapsfører. Det finnes sikkert veldig mange dyktige regnskapsførere som driver alene, men jeg ville følt meg tryggest ved å velge et kontor med flere ansatte. Og jeg ville valgt et kontor som er medlem av NARF.

Søk på www.narf.no og trykk på "Finn regnskapsfører"

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Jens_*
Skrevet
Jeg holder nå på med å avslutte 3 årig økonomiutdanning med regnskapsfører spesialisering, etter 2 år med praksis kan jeg søke om å bli autorisert regnskapsfører. Det er veldig mye man må sette seg inn i, og hvis du er helt grønn og tror at det bare er litt pluss og minus tar du grundig feil. I tillegg kan du bli straffet hvis du ikke overholder kravene i regnskapskapsloven, bokføringsloven, momsloven, skattebetalingsloven osv...

I tillegg til at alle bilag skal føres, skal det sendes inn oppgaver, lage diverse spesifikasjoner, periodisere regnskapet, lage årsregnskap...

Det beste rådet jeg kan gi det er BYTT regnskapsfører. Det finnes sikkert veldig mange dyktige regnskapsførere som driver alene, men jeg ville følt meg tryggest ved å velge et kontor med flere ansatte. Og jeg ville valgt et kontor som er medlem av NARF.

Søk på www.narf.no og trykk på "Finn regnskapsfører"

Vil anbefale deg å gå til en regnskapsfører som gjør hva som kreves. Hvis du er grønn på regnskap så kan du lese om hva er regnskap her.

Er ikke noen ekspert selv, så jeg kjøpte meg et billig regnskapsprogram, det gjorde alt mye enklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...