Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Samboer kjøper seg inn i min bolig. Jeg ønsker ikke å bruke megler, vet nogenlunde hva boligen er verdt, og vil gi samboer en "snill" takst. Noen spørsmål: - kan jeg sikre meg på noen måte ved evt brudd, f.eks ved å ha en avtale om at den samme taksten skal gjelde ved evt brudd innenfor en viss tidsperiode, f.eks 5 år? Og at jeg skal ha førsteprioritet til boligen? - samboer har særkullsbarn. Dersom samboer dør, vil særkullsbarna arve mer enn de ville gjort dersom vi hadde brukt markedstakst istedet for "snill" takst. Er det noen måte å unngå dette på? (jeg ønsker ikke at arv til våre fellesbarn skal bli redusert mer enn nødvendig...) - dokumentavgift og tinglysningsgebyr: regner med at det er samboer som må betale dette? Er det noen omveier man kan ta for å redusere disse kostnadene? - dersom vi gifter oss, enten før eller etter innkjøpet, vil dette ha noen betydning for innkjøpet?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Samboer kjøper seg inn i min bolig. Jeg ønsker ikke å bruke megler, vet nogenlunde hva boligen er verdt, og vil gi samboer en "snill" takst. Noen spørsmål: - kan jeg sikre meg på noen måte ved evt brudd, f.eks ved å ha en avtale om at den samme taksten skal gjelde ved evt brudd innenfor en viss tidsperiode, f.eks 5 år? Og at jeg skal ha førsteprioritet til boligen? Dere kan ha en avtale dere imellom. Den er ikke bindende for noen andre, det vil si at om han pantsetter sin del av boligen, så har panthaver krav på denne ihht det tinglyste. - samboer har særkullsbarn. Dersom samboer dør, vil særkullsbarna arve mer enn de ville gjort dersom vi hadde brukt markedstakst istedet for "snill" takst. Er det noen måte å unngå dette på? (jeg ønsker ikke at arv til våre fellesbarn skal bli redusert mer enn nødvendig...) Særkullsbarna arver sin andel av hans halvdel. Dersom dere vil de skal arve mindre får du eie en større andel da... - dokumentavgift og tinglysningsgebyr: regner med at det er samboer som må betale dette? Er det noen omveier man kan ta for å redusere disse kostnadene? Tinglysingsgebyr må betales. Det er ikke dokumentavgift mellom samboere. - dersom vi gifter oss, enten før eller etter innkjøpet, vil dette ha noen betydning for innkjøpet? Nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå