Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #1 Skrevet 27. februar 2009 Min 15 årige datter fikk for en tid tilbake ny pc hvor avtalen om at jeg skulle være administrator var helt klar (skulle bla. kunne legge inn sperre på tidsbruk og det var vi enige om). Min forbauselse var stor da "min" bruker plutselig var standardbruker. På et eller annet vis må hun ha klart å fiske til seg mitt passord og gjort endringer. Jeg er sur og har ikke tatt det opp med henne enda, og har i utgangspunktet lyst til å høre om det finnes noen måte jeg kan klare å endre dette tilbake på uten å ta det opp med henne først. Noen dataguruer som kan hjelpe her?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 Heh. Veien til helvete er brolagt med gode hensikter. Har du disablet brukeren Administrator? Hvis ikke, kan det hende den fortsatt har det passord den hadde da PCen var ny, eller blankt passord. Med mindre det er det den hun har brukt til å tilrane seg admin-rettigheter... Du har helt klart muligheter. Filen med brukerpassord ligger på PCen, den er kryptert men mulig å få lest av med noe jobb og de rette verktøyene. Er brukeren Administrator disablet men du kjenner passordet til den kan Recovery Console brukes. Men disse verktøyene kan hun bruke også, og siden hun har lurt deg trill rundt én gang allerede er kanskje ikke teknologi veien å gå? Ta heller en prat med henne, du
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #3 Skrevet 28. februar 2009 Skriv på en måte som det går an å forstå da.. "Filen med brukerpassord ligger på PCen, den er kryptert"??? Nei, høyreklikk på Min Datamaskin og velg "Behandle" Deretter finner du "Lokale brukere og grupper" og klikker "grupper" Der har du en gruppe som heter "Administratorer". Dobbeltklikk på denne så kan du legge inn din bruker, eventuelt fjerne datteren dins bruker. Ikke verre enn det Ikke bry deg om folk som skal overkomplisere ting. Data er ikke veldig vanskelig bare man vet de mest grunnleggende verktøyene som gir best oversikt! Og nei, datteren din på 15 har mest sannsynligvis ikke "lurt" deg. Hun vet nok ikke engang om dette. I Windows fungerer brukertilganger temmelig enkelt. Du har enten statiske tilgangsnivåer som kan settes per bruker. Eller du har ferdiglagde grupper som en bruker kan bli medlem av. Sistnevnte er definitivt den enkleste måten å styre dette på. Og alt kan enkelt styres via måten som er beskrevet ovenfor! NB: Dersom du merker at du ikke har tilgang til verktøyet så har du sannsynligvis for lite rettigheter. Dette kan omgås uten å gjøre så veldig mye, men innebærer bittelitt "hacking" som det sies! :fnis: Det er uansett ikke vanskelig, så bare skrik ut om det er noe!
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 #4 Skrevet 28. februar 2009 Nei, høyreklikk på Min Datamaskin og velg "Behandle" Deretter finner du "Lokale brukere og grupper" og klikker "grupper" Der har du en gruppe som heter "Administratorer". Dobbeltklikk på denne så kan du legge inn din bruker, eventuelt fjerne datteren dins bruker. Blir gøy å høre hvordan du hadde tenkt dette skal foregå. For å kunne melde brukere ut eller inn i gruppen Administratorer må man...ja, nettopp, ha administratortilgang. Flere "gode" enkle råd å komme med?
Gjest Nedfall Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Denne fikser biffen. Jeg bare brukte det som fulgte med på Ultimate Boot CD for Windows, dette programmet er inkludert på den. Mye annet fint på UBCD også, kan anbefales! Løp og.. eh, last ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå