Gå til innhold

Tog fra Praha

Gjest Mermaid Blues

Anbefalte innlegg

Gjest Mermaid Blues

Min kjære og jeg har bestilt oss tur til Praha i juni, skal være der en uke :) Men vi lurer litt på om det kanskje hadde vært artig med en dagstur til en annen by i nærheten med samme. Noen med gode forslag? Sliter litt med å finne tog-oversikt på nett som ikke er på tsjekkisk, men har sikkert ikke lett godt nok ennå ;)

Kan godt være utenfor Tsjekkia også, vi er med på alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Praha ligger i hjertet av Europa så det er fint å reise med tog herfra.

Fant noe som sikkert er interessant for deg:

Internasjonalt

Eurocity trains connect Prague to Berlin, Vienna and Budapest. It is a very comfortable way of travel, but not as quick as in other countries - Eurocity has average speed about 120 km/h as the Czech railroad network is not suitable for higher speeds. From Berlin, a train reaches Prague in just under five hours, from Vienna in 4-4.5 hours and from Budapest in 6.5 hours. The train line from Berlin to Prague passes through the Erzgebirge mountains, and for a couple of hours the passengers are treated to a series of beautiful alpine river valleys, surrounded by rocky escarpments and mountains.

Lokalt i Tsjekkia

Since 2005, faster Super City Pendolino [27] trains operate between Ostrava (3.5 hours), Olomouc (just over two hours) and Prague (station Praha - Holešovice). Reservation is necessary on these trains. If you come to Prague by SC Pendolino, you can use Airport Express to Prague Airport without any additional fee. These buses operate every 30 minutes (5:15AM to 9:45PM). Without a SC Pendolino ticket, you will have to pay 45 CZK to the driver.

Les mer her under "By Train": http://wikitravel.org/en/Prague

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kult - dit skal vi! :) Takk for tipset, det sto ikke i guideboka mi heller. Har du mer gull på lager? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Oi, kult - dit skal vi! :) Takk for tipset, det sto ikke i guideboka mi heller. Har du mer gull på lager? :)

Veit jeg svarer litt seint (men turen har vell ikke funnet sted enda?).

Men anyhow, så vil jeg anbefale å ta buss, ikke tog. Min erfaring er at bussruter og stasjoner er enklere å finne ut av, og buss har i alle tilfellene også merklignok vert raskere enn tog. Bussene er også MYE mer behaglige.

Hoved busstasjonen i Praha heter Florenc og ligger sentralt i byen.

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotte greier, da skal jeg sjekke ut buss :) Vi skal til Kutná Hora og Hradec Kralove, så det blir litt farting ut av Praha. Tror faktisk Florenc ligger ganske like ved hotellet vi skal bo på, så da kan vi like gjerne stikke innom der første dagen og finne bussruter og sånn :)

Takk takk, gleder oss kjempemasse :) Sambo er ekstatisk med tanke på øltesting, og vi gleder oss begge vilt til Rock for People-festivalen :nigo: Blir nok en minneverdig tur, vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier, da skal jeg sjekke ut buss :) Vi skal til Kutná Hora og Hradec Kralove, så det blir litt farting ut av Praha. Tror faktisk Florenc ligger ganske like ved hotellet vi skal bo på, så da kan vi like gjerne stikke innom der første dagen og finne bussruter og sånn :)

Takk takk, gleder oss kjempemasse :) Sambo er ekstatisk med tanke på øltesting, og vi gleder oss begge vilt til Rock for People-festivalen :nigo: Blir nok en minneverdig tur, vil jeg tro :)

Da er virkelig buss tingen! Bruk et selskap som heter Student Agency. Har gule busser som er lett gjennkjennlige. På de bussene får man kaffi og aviser og muligheten til å kjøpe snacks. Viser også filmer på samme måten som på fly:) Og billetter koster bare ca. 50 NOK.

Ahh, tsjekkisk øl.. Verdt turen i seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man synes det blir litt langt å dra til Wien på dagstur, forelslår jeg å ta toget til Knokkelkirken i Kutna Hora. Det tar ca en time med ekspresstog fra hoved jernbanestasjonen.

Jeg anbefaler også denne. Et et veldig hyggelig gasthaus rett ved siden av hvor det er ganske rimelig å sove.

Vil også anbefale dere å reise til Karlstein litt sør for Praha.

http://heut-gehts-mir-gut.de/__oneclick_up...0/karlstein.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...