Gå til innhold

Å jobbe med forholdet

Anbefalte innlegg

Gjest Singel & sang
Skrevet

Leser stadig om par, gifte og samboende, som forteller at de må jobbe med forholdet for å få det til å fungere. Ser for eksempel fru Obama nylig har snakka om dette i et intervju.

Hva legger dere i dette? Er det det å tilpasse seg, ta hensyn, eller... hva..? Hva går denne "jobbinga" ut på?

Bill. mrk. "lite kjæresteerfaring";)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å jobbe med forholdet er veldig mye å jobbe med seg selv syns jeg. Når man innser sine egenskaper på godt og vondt og ser seg selv, så er det mye lettere å forstå sitt eget reaksjonsmønster og følelser i et forhold.

Det dreier seg også om forventninger til hverandre, og det å skulle innfri forventningene. Det kommer jo helt an på hva som er årsaken til at man skal jobbe med forholdet, det kan dreie seg om tillit, tilstedeværelse, kjerneverdier, pågående problemstillinger osv.

Skrevet

Ikke ta hverandre for gitt, og se hverandre - gi oppmerksomhet, selv om man har vært sammen i mange år, og regner med at den andre part forstår at du er glad i ham osv.

Børste støv av sexlivet....;-)

Gjest hopeful
Skrevet
Ikke ta hverandre for gitt, og se hverandre - gi oppmerksomhet, selv om man har vært sammen i mange år, og regner med at den andre part forstår at du er glad i ham osv.

Børste støv av sexlivet....;-)

Slenger meg på den;) Viktig å ikke ta hverandre for gitt, og så syns jeg det er viktig å ordne opp i små uenigheter underveis. Ikke legge seg sint for eksempel! Hvis man ikke gjør det, blir små ting svære greier til slutt! akkurat som hybelkaninene :fnise:

Skrevet
Det å jobbe med forholdet er veldig mye å jobbe med seg selv syns jeg. Når man innser sine egenskaper på godt og vondt og ser seg selv, så er det mye lettere å forstå sitt eget reaksjonsmønster og følelser i et forhold.

Ja, akkurat det der er viktig tror jeg. Mye går ut på å finne kompromisser og å ta inn over seg det partneren sier/tenker, og å ta hensyn til det. Men også å ta hensyn til seg selv.

Skrevet

Det handler om hva man gjør sammen og hvordan man snakker til hverandre. Det er viktig å behandle partneren med respekt og tillit og gi litt høyde under taket. Av og til er den ene eller begge slitne eller i dårlig humør, da kan det f.eks. være lurere å vise hensyn enn å starte en diskusjon... Det nydeligste kjæresten min kan gjøre for meg er å tilby seg å lage mat til meg eller massere meg når han skjønner at jeg er sliten. Etterhvert innser man gjerne hva som gjør partneren glad og sur... ;-)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar! Dette er sånn omtrent det jeg forventer av et forhold, trodde kanskje det var "noe annet" dere mer erfarne la i det.

Å omstille det i praksis er kanskje ikke like lett, såpass skjønner jeg...;) Lykke til, alle sammen!

Gjest Gjest_Maren_*
Skrevet

Å jobbe med forholdet innebærer mye - men hvis det ligger en dyp kjærlighet i bånn så vil det meste være enklere.

Etter over 20 års ekteskap har jeg erfart at følgende faktorer har vært fullstendig avgjørende for oss:

• Humor i hverdagen
  • Bevare spenning i sexlivet (alle opplever bølgedaler, men det går an å få det opp å gå igjen
  • Felles interesser (vi deler interesse for trening, god mat og lange turer i skog og mark
  • Evnen til å tilgi (jeg vil nesten si at dette er den viktigste og fineste evnen man kan ha)

Kjærligheten overvinner alt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...