Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 Har en ekstremt datakyndig eks, som var innom på besøk. Han ville absolutt låne pc'en min, slik at han kunne gå på sin jobb-pc via min, såkalt "eksternt skrivebord", eller hva han sa. I ettertid har jeg begynt å lure: Han logget seg inn på sin pc, via min. Ved hjelp av passord osv. så klart til sitt "skrivebord" på jobb. Visste ikke at dette gikk an engang. Spm. er da om han har noen som helst mulighet til, på bakgrunn av dette, å komme seg inn på min pc, via sin jobb-pc. Altså at han går "veien tilbake". Nå kan jeg lite om dette her, og må bare spørre.
Klatt Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 Chances er at han brukte et browser-program for å gjøre dette. Husker ikke hva siden heter, men det er en eller annen internettside hvor man lager seg en bruker, logger på hjemme, logger på på en annen PC, og deretter kan man bruke hjemme-PCen sin hvor man vil så lenge man har tilgang til internett. En annen enkel måte han kan gjøre det på er å innstallere programmet som heter Remote Administrator, eller radmin for kort. Radmin må dog være aktivt for å ha muligheten til å gjøre dette, og man trenger en IP-adresse for å koble seg opp. Sjekk kjørende programmer ved hjelp av CTRL+ALT+DELETE > Prossesser og se om du finner noe som heter noe á la radmin.exe. Mest sannsynlig har han kjørt det igjennom browseren. Å komme seg inn på andres PCer kan dog alltid gjøres, hvis "hackeren" er flink nok. Vi leser jo daglig om folk som bryter seg inn i NASAs database, og de har trolig mer peiling på PCer enn exen din. Helt trygg vil du aldri være, men jeg tviler på at exen din hadde noe "ondsinnet" i tankene når han brukte PCen sin fra din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå