Gå til innhold

SE HER

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet

Har en ekstremt datakyndig eks, som var innom på besøk. Han ville absolutt låne pc'en min, slik at han kunne gå på sin jobb-pc via min, såkalt "eksternt skrivebord", eller hva han sa.

I ettertid har jeg begynt å lure:

Han logget seg inn på sin pc, via min. Ved hjelp av passord osv. så klart til sitt "skrivebord" på jobb. Visste ikke at dette gikk an engang.

Spm. er da om han har noen som helst mulighet til, på bakgrunn av dette, å komme seg inn på min pc, via sin jobb-pc.

Altså at han går "veien tilbake".

Nå kan jeg lite om dette her, og må bare spørre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har en ekstremt datakyndig eks, som var innom på besøk. Han ville absolutt låne pc'en min, slik at han kunne gå på sin jobb-pc via min, såkalt "eksternt skrivebord", eller hva han sa.

I ettertid har jeg begynt å lure:

Han logget seg inn på sin pc, via min. Ved hjelp av passord osv. så klart til sitt "skrivebord" på jobb. Visste ikke at dette gikk an engang.

Spm. er da om han har noen som helst mulighet til, på bakgrunn av dette, å komme seg inn på min pc, via sin jobb-pc.

Altså at han går "veien tilbake".

Nå kan jeg lite om dette her, og må bare spørre.

Ja, men det forutsetter en del ting.

Skal han bruke eksternt skrivebord må han til enhver tid vite IP-adressen din. Brannmuren på PCen din må være åpnet for å tillate eksternt skrivebord. Han må vite at du er fysisk borte fra PCen, for eksternt skrivebord låser PCen mens en ekstern bruker er logget på, så det ville du merket ;)

Evt. kan han installere tredjeparts fjernstyringsprogrammer på PCen. Disse forutsetter fremdeles at han til enhver tid kjenner IP-adressen din, noen er dog mulig å sette opp automatisk publisering av IP-adresse på. Brannmur må også være satt opp for å slippe gjennom trafikk fra disse.

Har du i tillegg en router må han også inn og sette opp denne til å slippe den nødvendige nettverkstrafikk inn fra router til din PC.

Forøvrig er jeg ikke overbevist om hans fortreffelige datakyndighet hvis det er så at han har en PC stående vidåpen for usikker fjernstyring fra Internett på jobbens interne nett.

Skrevet
Ja, men det forutsetter en del ting.

Skal han bruke eksternt skrivebord må han til enhver tid vite IP-adressen din. Brannmuren på PCen din må være åpnet for å tillate eksternt skrivebord. Han må vite at du er fysisk borte fra PCen, for eksternt skrivebord låser PCen mens en ekstern bruker er logget på, så det ville du merket ;)

Evt. kan han installere tredjeparts fjernstyringsprogrammer på PCen. Disse forutsetter fremdeles at han til enhver tid kjenner IP-adressen din, noen er dog mulig å sette opp automatisk publisering av IP-adresse på. Brannmur må også være satt opp for å slippe gjennom trafikk fra disse.

Har du i tillegg en router må han også inn og sette opp denne til å slippe den nødvendige nettverkstrafikk inn fra router til din PC.

Forøvrig er jeg ikke overbevist om hans fortreffelige datakyndighet hvis det er så at han har en PC stående vidåpen for usikker fjernstyring fra Internett på jobbens interne nett.

Takk for svar!

PC'en han koblet til er en firma-pc (alle i firmaet kan jobbe hjemmefra), og jeg tror ikke det sier noe om hans datakyndighet at han kobler seg opp mot denne.

Men for å spørre på en annen måte:

Hvis han har mulighet til å slippe inn på min pc via eksternt skrivebord, uansett hvordan han skulle gått fram,

så må jo jeg som eier av pc'en kunne se en eller annen plass at det har vært noen form for aktivitet..?

Hvordan ser jeg om noen har koblet til min pc i såfall?

Takk for svar :)

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags programvare som er brukt. De fleste etterlater seg ikke egne logger. Men er det snakk om regelrett fjernstyringsprogrammer og at han bruker din PC direkte, starter programmer på den osv. vil de programmene han starter vise aktivitet. Finner du i f.eks. i MSN-loggene tidspunkter hvor du har vært logget på, men vet at du ikke har sittet ved PCen, vet du at noe har skjedd.

Men regelrett fjernstyring er veldig lite sannsynlig, siden det som sagt betinger at han vet når det er trygt å gjøre, dvs vet at A) din PC står påslått og B) du ikke befinner deg i nærheten av PCen, siden du da vil se hva som skjer.

Er det bare tilgang til å se på filer som er satt opp er det litt verre å se. Hver fil på PCen har lagret informasjon om når filen sist ble aksessert, men om en fil har blitt aksessert på et gitt tidspunkt betyr ikke at et menneske har gjort det...Windows selv går gjennom mange filer mens den står på tomgang, og antivirusprogrammer er innom alle filer på PCen daglig.

Et verktøy som FileMon kan logge absolutt all filaksess på PCen, men da bør du sette deg litt inn i bruken først, for det blir fort millioner på millioner av linjer med logg selv på en PC som står og gjør ingenting...

Brannmurinnstillinger kan du lett sjekke selv.

Start-meny -> Kontrollpanel -> Brannmur, og velg så fanen 'Unntak'. Der er det listet opp de programmer som spesifikt er tillatt å ta imot nettverkstrafikk utenfra. Messaging-programmer som MSN og Skype vil være krysset av, antivirus-programmet du bruker vil ofte være det, spill kan være det, og generelt mange av programmene som du bruker på nettet. Fil- og printerdeling skal ikke være krysset av med mindre du bruker dette selv. Programmer du ikke kjenner igjen her *kan* være kandidater, men ikke nødvendigvis...mange programmer du selv bruker aktivt kan legge igjen ting med rare navn i denne listen. Men det kan være greit å google opp alle navn du ikke kjenner til.

Listen over installerte programmer er grei å sjekke.

Start-meny -> Kontrollpanel -> Legg til og fjern programmer, gå gjennom hele lista. Kjenner du igjen programnavnet og vet det er noe du bruker, behold. Kjenner du det ikke igjen, google det. IKKE avinstaller noe du ikke vet hva er, for det kan være en essensiell driver istedet for noe farlig.

Forøvrig: Om du har noen andre kyndige personer å alliere deg med kunne det kanskje være greit.

Skrevet

Om han brukte vanlig Windows Remote Desktop mot jobbpcen (dette er det vanligste) så tillater dette kun at én bruker er logget på på en gang. Dersom du sitter på din egen pc og han av en eller annen grunn prøver å komme seg inn, så vil du dette ut og få melding om at pcen er låst.

Samtidig må det også låses opp for bruk av dette. Det må settes egne innstillinger ved å høyreklikke på Min Datamaskin og finne fanen "eksternt". Her må man krysse av valg for at det skal tillates, hvis ikke går det ikke med Windows sin innebygde verktøy. Ellers er det andre verktøy som muliggjør dette, men da vil du som oftest se et ikon ved siden av klokken et sted eller at du merker på et eller annet vis. Det er nok bare å slappe helt av! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...