Gå til innhold

Solgte billetter - ble lurt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurt_*
Skrevet

Hallo jenter,

visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men håper noen som surfer rundt på "forbruker og økonomi" har litt greie på dette :-)

Jeg solgte for 1 mnd. noen billetter til et show i Oslo i april. Jeg "annonserte" salget på gruppen for dette showet inne på facebook, og bestemte meg for å selge til førstemann som svarte.

Fikk da en telefon fra en 20 år gammel gutt fra Oslo, som var meget interessert i disse billettene, og vi ble enige om at han skulle sette over penger samme dag. Jeg spurte om han ville ha noen sikkerhet for at billettene kom frem, om jeg f.eks skulle sende de i oppkrav, men han svarte "nei, vi må da stole litt på våre landsmenn". Virket oppriktig og hyggelig, og jeg sa jeg skulle sende billettene over helgen.

DUMME MEG sendte billettene dagen etter, siden han allerede trodde jeg skulle vente med å sende de til han hadde satt over penger, og trodde derfor at han selvfølgelig ville gjøre som han sa. (Vær så snill og ikke start en debatt om hvor blind og dum jeg har vært, for det er jeg altfor klar over!)

Jeg ventet en uke (det tar jo ofte noen dager å motta penger over nettbank dersom det er forskjellige banker), og forsøkte å ringe han, uten svar. Ringte, sendte meldinger og skrev på facebook, fikk ikke tak i han før slutten av andre uke, da forklarte han at han hadde vært utenlands, og at en kamerat hadde fått ansvaret med å sette over penger. Dette skulle han ordne i løpet av den neste timen, og beklagde misforståelsen.

Dagene gikk, og en uke etter, hadde jeg ENDA ikke fått noe. Jeg prøvde da å få tak i han igjen, (uten hell), skrev at han måtte få satt over disse pengene og sende kvittering på mail. Fikk til slutt svar på facebook, han sa "pengene er på vei, og jeg sender kvittering på mandag". Det var denne mandagen for 4 dager siden, fikk ikke noe, og pengene er enda ikke kommet inn på konto.

Prøver å få tak i han IGJEN, men får ikke svar!!!!!! :frustrert:

Jeg er en fattig student, og nesten 2000 kr er veldig mye for meg.

Har sendt melding og gitt han ut uken på å sende kvittering og sette over penger, ellers reiser jeg og henter billettene.

Vurderer å istedet anmelde han dersom ukene går og jeg ikke får noen penger.

SÅ NÅ KOMMER SPØRSMÅLET, til dere som tålmodig har lest gjennom dette!

Er dette noe jeg kan anmelde? jeg har flere meldinger og bevis på at han har sagt at pengene er på vei, men jeg har da ikke fått noe.

Har noen vært borti noe slikt før? Blir jo ikke "tyveri"...

Uff så langt innlegg, men føler jeg er så frustrert, makan til useriøs type :(

Vennlig hilsen "frustrert"

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Caroline_*
Skrevet

Hva med en "elektronisk gapestokk"? Hvis begge er på Facebook, kan det være på sin plass å advare andre mot den fyren... Du kan prøve å grave og spørre hos andre, hva han egentlig driver med, om han bare har driti på draget i denne sammenheng, eller om han driver og svindler folk.

Har du noe navn eller telefonnummer, ville jeg vurdert politiet også. Det er så irriterende om han slipper unna med det, selv om det kun er en "småsum".

Skrevet

Hva skal du anmelde ham for? Det er ikke ulovlig å ikke oppfylle sine forpliktelser... Han har ikke stjålet fra deg. Men du kan jo uansett TRUE han med anmeldelse, kanskje det hjelper.

Skrevet

Jeg har opplevd noe liknende, (men da var det snakk om et betydelig lavere beløp) truet med anmeldelse og ga vedkommende tre-fire dagers frist på å sette over pengene.. Sa tydelig og klart at "mandag reiser jeg ned på politistasjonen, er ikke pengene på min konto innen da så anmelder jeg deg!"

Kort og grei beskjed, med kontonummeret mitt ved hver henvendelse. Hver gang hun sendte en teit sms med pisspreik overså jeg hva hun skrev, og svarte konsekvent med samme leksa som nevnt over.

Rett før fristen gikk ut kom pengene på konto, hun skjønte at jeg mente alvor! Ihvertfall gikk hun på den..

Vis at du ikke finner deg i tull, gi inntrykk av at du har en sak og har lagret all nødvendig info om han. Navn, adresse, telefonnummer, lovnader om å sette inn penger osv osv....

Lykke til!!

Skrevet

Solgte du for billettpris, eller har du tatt et mellomlegg?

Det er jo ulovlig å tjene penger på svartebørssalg, så om du har krevd mer penger enn billettpris så har du faktisk gjort noe ulovlig. Og da er det jo litt dumt å blande inn politiet.

Jeg tror jeg hvertfall ville truet med å anmelde forholdet. Forhåpentligvis er det nok til at han faktisk gjør opp for seg. Hvis ikke så får du jo da ta stilling til om du faktisk skal anmelde han, prøve å kontakte et inkassobyrå som kan ta saken, henge han ut på facebook...ja, hva nå du måtte finne naturlig.

Gjest Gjest_lurt_*
Skrevet

Takk for gode svar, alle 3! :-)

Er som du sier Caroline*, jeg har vel egentlig ikke "loven på min side", men det er det som dere påpekte ikke sikkert han vet, og det kan brukes slik at han skjønner at jeg mener alvor. Har spart på alt av meldinger og mailer via facebook hvor han skriver at både penger og kvittering er på vei, så dette skal jeg selvfølgelig bruke mot han! ;)

Og ja, har også vært inne på tanken å bruke facebook for å fortelle om min opplevelse, kommer ikke til å gi meg på dette.

Kan bare ikke skjønne at han "tør" å svindle noen for penger, særlig når jeg både vet adressen hans, vet hvor han jobber osv.

Så bra at planen fungerte for deg Lince, og at du fikk pengene. Er så surt å bli brent for at man tror godt om folk!

Andre som også har hatt lignende erfaringer?

Gjest Gjest_lurt_*
Skrevet

Oi, vi skrev visst likt :)

Takk for svar fra deg også.

Vi solgte billettene for det det kostet oss å skaffe de: billettpris + gebyr for at billettservice sendte i post (35) + konvolutt og frimerke (10) + regning på 100 for å ha sittet på nettet på mobilen og trykke på "oppdater" i timene hvor det skulle legges ut flere billetter. Så sånn sett tjente vi ingenting, men spørs om politiet ville godtatt det?!

Skrevet

Jeg tror ikke at du vil få problemer med et slikt tillegg i pris. Portoen er jo en reell utgift for deg. 100,- for jobben er vel gjerne mer tvilsomt, men i og med at det er et såpass lite beløp kan jeg aldri tro at det skal være noe problem.

Skrevet
Hallo jenter,

visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men håper noen som surfer rundt på "forbruker og økonomi" har litt greie på dette :-)

Jeg solgte for 1 mnd. noen billetter til et show i Oslo i april. Jeg "annonserte" salget på gruppen for dette showet inne på facebook, og bestemte meg for å selge til førstemann som svarte.

Fikk da en telefon fra en 20 år gammel gutt fra Oslo, som var meget interessert i disse billettene, og vi ble enige om at han skulle sette over penger samme dag. Jeg spurte om han ville ha noen sikkerhet for at billettene kom frem, om jeg f.eks skulle sende de i oppkrav, men han svarte "nei, vi må da stole litt på våre landsmenn". Virket oppriktig og hyggelig, og jeg sa jeg skulle sende billettene over helgen.

DUMME MEG sendte billettene dagen etter, siden han allerede trodde jeg skulle vente med å sende de til han hadde satt over penger, og trodde derfor at han selvfølgelig ville gjøre som han sa. (Vær så snill og ikke start en debatt om hvor blind og dum jeg har vært, for det er jeg altfor klar over!)

Jeg ventet en uke (det tar jo ofte noen dager å motta penger over nettbank dersom det er forskjellige banker), og forsøkte å ringe han, uten svar. Ringte, sendte meldinger og skrev på facebook, fikk ikke tak i han før slutten av andre uke, da forklarte han at han hadde vært utenlands, og at en kamerat hadde fått ansvaret med å sette over penger. Dette skulle han ordne i løpet av den neste timen, og beklagde misforståelsen.

Dagene gikk, og en uke etter, hadde jeg ENDA ikke fått noe. Jeg prøvde da å få tak i han igjen, (uten hell), skrev at han måtte få satt over disse pengene og sende kvittering på mail. Fikk til slutt svar på facebook, han sa "pengene er på vei, og jeg sender kvittering på mandag". Det var denne mandagen for 4 dager siden, fikk ikke noe, og pengene er enda ikke kommet inn på konto.

Prøver å få tak i han IGJEN, men får ikke svar!!!!!! :frustrert:

Jeg er en fattig student, og nesten 2000 kr er veldig mye for meg.

Har sendt melding og gitt han ut uken på å sende kvittering og sette over penger, ellers reiser jeg og henter billettene.

Vurderer å istedet anmelde han dersom ukene går og jeg ikke får noen penger.

SÅ NÅ KOMMER SPØRSMÅLET, til dere som tålmodig har lest gjennom dette!

Er dette noe jeg kan anmelde? jeg har flere meldinger og bevis på at han har sagt at pengene er på vei, men jeg har da ikke fått noe.

Har noen vært borti noe slikt før? Blir jo ikke "tyveri"...

Uff så langt innlegg, men føler jeg er så frustrert, makan til useriøs type :(

Vennlig hilsen "frustrert"

.Send melding og si du kommer og henter bill. helst i kveld. Om han ikke erhjemme og gir deg bill eller penger, så publiserer du alt på facebook. til hans venner...ja alle du kan sende til. legg ved dokumentasjon om du har.

ikke bruk energi på å anmelde han. Politiet bryr seg ikke om 2000 kr. Du gir han verre straff på nett. Og betaler han ikke da, så gi beskjed om at du vil henge oppslag i oppgangen hvor han bor, på jobb eller skole. ring gjerne jobben. Det gjorde jeg. se annen tråd

Gjest Gjest_lurt_*
Skrevet

Kan ikke JEG bli anmeldt for å holde på slik? Er det jeg har vært litt redd for.. :S

Men jo, absolutt, er jo slike ting som fungerer!

Hmm. Send meg link til denne tråden? Dette må jeg lese!

Skrevet

Klart du kan anmelde dette. En avtale er en avtale, og spesielt når du ikke tjener penger på svartebørsen heller. Selvfølgelig er det ulovlig å ikke overholde sineforpliktelser om avtale om kjøp, spesielt når han beholder billettene. Et klart tilfelle av svindel og bør anmeldes.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg ville truet først deretter hengt ut. Altså:

Dersom pengene, kr x.xxx,- ikke er mottatt på konto nr xxxx.xx.xxxxx innen mandag 2.3. kl YY:YY vil du han bli politianmeldt. Svarer han, gjenta trusselen, beløpet, klokkeslettet og kontonummer. Hvis pengene mot formodning ikke er ankommet, start en liten "kampanje" på facebook ved å f.eks. skrive noen bevingede ord på veggen til et utvalg av hans venner.

Skrevet

Er det lov å henge ut andre personer? Trur eg hadde droppa uthenginga...du kan i verste tilfelle sjølv få problemer med politiet. Hold det på eit sakleg(vaksent?) nivå.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Uthenging kan man gjøre på mange forskjellige måter. Man kan gå drastisk til verks, eller man kan "rette en forespørsel" til vennene om at man ønsker å komme i kontakt med vedkommende da han dessverre ikke svarer. Det er jo ingen trussel, men kan helt klart oppfattes som en for han.

Skrevet

Vennene kan fort tro ts er en tulling også om hun begynner med trusler. Jeg ville holdt meg til politianmeldelse.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Vennene kan fort tro ts er en tulling også om hun begynner med trusler. Jeg ville holdt meg til politianmeldelse.

Ja visst - men HAN vet jo at hun ikke er det og han kan jo umulig vite hva neste skritt som "tullingen" tar er.

Men ja politianmeldelse er et godt skritt. Jeg er enig i det.

Skrevet (endret)

Hvis det var spesifiserte plassbilletter så kan du jo prøve å melde til billettkontoret at billettene dine, rad xx plass xx har blitt stjålet. Hvis du har kvittering og kan legitimere deg så er det mulig de kan ugyldiggjøre de billettene du har sendt til tyven og skrive ut nye til deg, men det avhenger jo av om de har elektronisk billettregistrering der du skal. (Sånt system der de scanner en strekkode på billetten) Long shot, men jeg har selv sluppet inn med en fax med bilde av billettene jeg kjøpte av en i utlandet og som ikke kom frem i posten i tide.

Eller så kan du jo alliere deg med noen andre som skal på arrangementet (hvis du ikke skal selv), fortelle hvor plassene er og lage rabalder for fyren der han sitter på din plass.

Endret av Meaty
Skrevet

Hva med å kontakte han på jobben hans? Hvis det var slik (som noen skrev over) at du vet hvor han jobber? Ring til sentralbordet og be dem gi han beskjed om at du må ha pengene satt over innen dagen er over, ellers blir det politianmeldelse?

Kanskje det er det som skal til? Han vil sikkert gjøre mye for å unngå at arbeidsgiveren får dårlig inntrykk av ham?

Har i allefall lest om lignende tilfeller der dette har virket.

Gjest Gjest_lurt_*
Skrevet

Jeg sender en melding til han søndag kveld hvis pengene ikke har kommet inn enda eller jeg ikke har fått kvittering (han har fått ut uken på seg).

Tror jeg går til politiet uansett om jeg henger han ut på nett i tillegg eller ikke, slik at dette antageligvis ble siste gangen han prøvde på noe slikt. Vil ikke at andre skal bli utsatt for det samma med denna fyren!

Forsøkte å ringe billettservice for 2 uker siden for å høre om det var mulig å sperre billettene slik som du foreslo Meaty, men det kunne de ikke hjelpe meg med... Å, skal bli så godt hvis jeg endelig kan få dette ut av verden, har gnagd meg nedover ryggen i alt for lang tid nå.

Men takk, nå har jeg en plan for hvordan jeg skal håndtere dette, det så litt mørkt ut en stund der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...