Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er altså en 32 år gammel kvinne. Og helt siden jeg fikk mensen som 11-åring, har den vært presis som en klokke. I alle år - frem til for ca 4 år siden. Ingenting spesielt som skjedde i livet mitt eller noe, den begynte bare å komme to ganger i mnd, og d var helt umulig å ha kontroll på nårtid. Sånn er d fortsatt, og jeg har vært inn og ut hos legen med dette, men hun finner ingenting galt. Alle hormonprøver er normale, og både sist høst og høsten før var jeg hos en gynekologspesialist etter henvisning fra legen, men alt ser helt normalt ut sier gynekologen også.

Jeg har ikke brukt prevensjon de 4 siste årene, med unntak av en liten periode med p-ring for ca 2 år siden, men jeg har allikevel ikke blitt gravid. Og før dette rotet med menstruasjonssyklusen brukte jeg heller ikke prevensjon over lengre perioder (bare p-piller i et par år, men ble så kvalm av d, så jeg holdt meg til "hoppe av i svingen-metoden" eller kondom).

Jeg har i de siste årene vært oppriktig bekymret for om jeg KAN bli gravid eller ikke, og dette har jeg uttrykt sterkt for min fastlege. Men jeg føler ikke at hun tar meg på alvor, for hun bare avfeier d og sier at når jeg ØNSKER å bli gravid og har PRØVD i ett år med fast partner, kan vi henvises til spesialister som gjør utredning av både meg og min partner. MEN: før min nåværende partner hadde jeg jo fast partner i TO år uten prevensjon og uten å bli gravid.. Men siden d da heller ikke var ønskelig med barn med ham, ba jeg ikke om noen utredning. Og før han jeg var med i to år, var jeg sammen med en i ett år, OGSÅ uten prevensjon og uten å bli gravid! Og han er blitt pappa den dag idag, så d var ikke HAN d sto på.. Så man kan jo på en måte si at jeg har "PRØVD" i hele TRE år..

Og nå er jeg godt inne i det fjerde: Jeg har vært sammen med min samboer i litt over et år nå, og vi har ikke akkurat vært LITE aktiv i senga.. 4-5 ganger daglig var helt normalt nesten helt frem til d var gått et helt år. Ikke fordi vi PRØVDE å bli gravid, men d bekymrer meg bare mer og mer at jeg ikke BLIR d.. Allikevel er jeg ikke der at jeg kan "dra min samboer med meg til utredning" nå allerede. Vi har jo, som sagt, bare vært sammen i litt over et år, så dette er ikke noe jeg vil involvere ham så veldig i enda. Men jeg er jo 32 år da.. Og jeg VIL jo ha barn om ikke så ALTFOR lenge.. Derfor vil jeg så gjerne vite om jeg i d hele tatt kan få... Snufs..

Og nå har d toppet seg litt for meg..: I begynnelsen av mnd fikk jeg mensen - etter noen ukers "opphold". Jeg blødde da i 5 dager - noe som jo er helt normalt. Da jeg var ferdig for den gangen, gikk d nøyaktig 3 dager før jeg begynte å blø igjen. Ikke ordentlig mensen denne gangen, men blødning som varte i 2 dager. Så gikk d 9 dager og jeg begynte å blø IGJEN...! Altså mensen/blødninger hele TRE ganger iløpet av 3 uker. Og jeg er fortsatt inne i den siste blødningen.. Jeg har nå blødd i 7 dager inkl idag, men igjen ikke VELDIG mye blod men nok til at jeg må bruke tampong. Det rare er at jeg i tillegg har vært helt ødelagt de to siste dagene. Våknet igår med kraftig kvalme(kastet ikke opp men brekte meg), sterke menstruasjonssmerter - spesielt i korsryggen, og med veldig ømme og store bryster. I tillegg hadde jeg "influensasmerter" i hele kroppen uten å ha feber. Men hadde feber inatt da... Våknet på samme viset idag, så de to siste dagene har jeg bare vært sengeliggende. Er så ubeskrivelig fortvilet over dette, og føler at jeg ikke blir tatt på alvor av fastlegen min så jeg har ikke tatt kontakt med henne ang dette på lang tid nå.. Føler nærmest at hun fnøser bort d jeg sier. Bl.a sa hun at jeg jo bare kunne begynne på p-piller igjen, så fikk jeg jo kontroll på blødningene..!! Men jeg vil jo vite ÅRSAKEN til at jeg har d sånn! Og jeg vil vite om jeg i d hele tatt KAN bli gravid! P-piller er i hovedsak et prevensjonsmiddel og d TRENGER tydligvis ikke jeg.. Huff, er så fortvilet her jeg sitter.. Snufs..

Eksisterer d noen i samme situasjon som meg? Eller noen som har en liten idè om hva som kan være galt med meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke vurdert å ta dette opp med en annen lege, for lenge siden?? Ikke kast bort tid på en fastlege som ikke tar deg på alvor :kose:

Jeg syns mensen hver 28. dager ofte nok, hadde aldri orket å gå sånn som du...

Skrevet

Din fastlege må du bare kvitte deg med med en eneste gang. Enten krever du utredning eller så går du til en annen lege. Holder du til i Osloområdet, be henne henvise deg til Ove A. Mortensen hos Smestadgynekologene (noen måneders venting, men bør være verdt det). Tror ikke hun kan nekte deg det, men om hun gjør det, så gå til en annen lege. Er du et annet sted i landet kan jeg ikke gi deg noen legetips, men det kan kanskje noen andre her.

Jeg gikk altfor lenge med en fastlege som ikke tok meg seriøst og følte at jeg ikke kunne nok til å egentlig si noe. -Men alle pasienter har rett til en ny vurdering av en annen lege og du kan bytte fastlege opptil to eller tre ganger i året.

Skrevet
Din fastlege må du bare kvitte deg med med en eneste gang. Enten krever du utredning eller så går du til en annen lege. Holder du til i Osloområdet, be henne henvise deg til Ove A. Mortensen hos Smestadgynekologene (noen måneders venting, men bør være verdt det). Tror ikke hun kan nekte deg det, men om hun gjør det, så gå til en annen lege.

Jeg får hakeslepp når jeg hører om hva slags leger som befinner seg i dette landet her. Bytt lege sporenstreks, og krev utredning slik gjest her sier. Legen din kan ikke nekte deg å få henvisning, isåfall burde du klage legen inn til fylkeslegen.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har opplevd mye av det samme som det, men har heldigvis hatt en forståelsesfull lege og har også vært hos spesialist.

De har ikke funnet ut av hva blødningene skyldes, men jeg har tatt ulike hormonprøver, UL og hysteroskopi (undersøkelse av livmor for å undersøke om jeg har polypper i livmora). Slike polypper kan visstnok gi blødninger utenom mens. I mitt tilfelle har de ikke funnet noe galt, og jeg er fortsatt under utredning.

Du bør be om å bli henvist til en spesialist.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Jeg lurer på om legen eller spesialisten du har vært hos har nevnt noe om ENDOMETRIOSE? Du kan lese om dette for eksempel på Lommelegen, istedet for at jeg skriver om det her.Det er kanskje en ide å bli utredet for dette,men da må du få utført en "kikkhulls-operasjon" eller laparoskopi som det egentlig heter.Vet jo ikke om det er det som kan feile deg,men etter symptomene å dømme er det i alle fall ikke utenkelig,for å si det slik. Endometriose kan også nettopp gjøre det vanskelig å bli gravid,men er noe en kan opereres for heldigvis !

Lykke til uansett,du har krav på å bli skikkelig utredet!!

Endret av alicia2
  • 5 måneder senere...
Gjest Ts her..
Skrevet
Jeg har opplevd mye av det samme som det, men har heldigvis hatt en forståelsesfull lege og har også vært hos spesialist.

De har ikke funnet ut av hva blødningene skyldes, men jeg har tatt ulike hormonprøver, UL og hysteroskopi (undersøkelse av livmor for å undersøke om jeg har polypper i livmora). Slike polypper kan visstnok gi blødninger utenom mens. I mitt tilfelle har de ikke funnet noe galt, og jeg er fortsatt under utredning.

Du bør be om å bli henvist til en spesialist.

Lykke til!

Hei Gjest_gjest..

Hvordan går det med deg? Har de funnet ut noe på utredninga?

Jeg er i samme situasjon som da jeg startet tråden, men har omsider byttet fastlege... Har ikke fått vært hos ham enda, men er igang psykisk med å få igang en prosess.. Er snart 33 år og vil gjerne VITE om jeg noengang kan få barn...

Gjest Alabama
Skrevet

Det er ikke vanlig å blø så mye som dette fra underlivet. Uten at jeg prøver å skremme deg, men dette høres jo ikke ut som mensen!!?

Gå til en annen lege og forklar at du har blødninger fra underlivet, så blir du nok tatt på alvor.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hei Gjest_gjest..

Hvordan går det med deg? Har de funnet ut noe på utredninga?

Jeg er i samme situasjon som da jeg startet tråden, men har omsider byttet fastlege... Har ikke fått vært hos ham enda, men er igang psykisk med å få igang en prosess.. Er snart 33 år og vil gjerne VITE om jeg noengang kan få barn...

Hei, hei.

Jeg har dessverre ikke fått noen "diagnose" enda. Har blødninger som kommer og går - noen måneder ganske mye, andre måneder ingenting. Ettersom de ikke har funnet noe galt med noen av oss utover dette, kan det jo skje at vi får egenfødte barn en gang, men jeg er nok like usikker som deg.... I vårt tilfelle har vi bestemt oss for å ikke gå videre med utredninger/behandlinger i denne omgang, men heller å søke om adopsjon. Dette er en beslutning vi har tatt etter flere års prøving, og vi har nøye vurdert de ulike alternativene opp mot hverandre og funnet at det alternativet er det som passer best for oss.

Håper virkelig at du finner ut av hva som er "problemet" ditt/deres. For min del er det verste å ikke vite.

Ønsker deg masse lykke til.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Malin_*
Skrevet

Ser det er lenge siden det første innlegget ble lagt ut. Har du vært hos lege siden den gang?

Skrevet

Jeg vil anbefale å bestille time direkte hos en privatpraktiserende gynekolog og be spesifikt om fertilitetsutredning. De pleier å være mer behjelplige og kan henvise deg videre til en fertillitestsklinikk hvis du ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...