Gå til innhold

Planten min har fått lus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil helst slippe å kaste planten, så etterlyser gode tips og råd fra dere med litt peiling. Den er fortsatt grønn og fin, så lusene har ikke vært der så lenge.

Noen som forresten vet om lusene kan smitte over til mennesker/dyr?

Takknemmelig for all hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plantelus smitter ikke til verken mennesker eller dyr, så det kan du ta helt med ro!

Siden vi skriver februar, regner jeg med at planten befinner seg innendørs og du kan dermed kjøpe og bruke effektivt lusemiddel på et hagesenter uten å ha dårlig samvittighet for fugler og insekter.

Du kan også ganske enkelt fjerne lusene med fingrene så godt det lar seg gjøre og evt. spraye med grønnsåpevann eller rett og slett skylle dem av under springen hvis planten ikke er så alt for stor.

Skrevet
Plantelus smitter ikke til verken mennesker eller dyr, så det kan du ta helt med ro!

Siden vi skriver februar, regner jeg med at planten befinner seg innendørs og du kan dermed kjøpe og bruke effektivt lusemiddel på et hagesenter uten å ha dårlig samvittighet for fugler og insekter.

Du kan også ganske enkelt fjerne lusene med fingrene så godt det lar seg gjøre og evt. spraye med grønnsåpevann eller rett og slett skylle dem av under springen hvis planten ikke er så alt for stor.

Takk!

Skrevet

Grønnsåpevann fungerte som en kule når en av mine planter fikk lus. Vi tok hele planten med på badet, dusjet den et par ganger for dagen i to dager, og vips, så var de borte. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...