Gå til innhold

Skal innrede min første leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt min første leilighet og gleder meg veldig til å flytte inn. Nå er tiden kommet for å planlegge hvordan det skal se ut, i første omgang med møbler.

Dessverre er jeg helt håpløs på dette. Jeg setter stor pris på steder som har fint interiør, men klarer ikke å gjøre det selv. Vanskelig å si hva stilen min er. På den ene siden er det ikke veldig minimalistisk jeg ønsker å ha det, men heller ikke helt gammeldags og shabby chic. :)

Er det noen steder på internett med inspirasjon på innredning? For eksempel bilder av pene, møblerte rom? Har vært innom mange blogger, men det er det mye smådetaljer og slikt som jeg ikke har kommet til ennå. Bilder av stuer og spisekjøkken hadde vært helt supert.

Har forresten katalogene fra de store møbelbutikkene å titte i, men synes ikke det er så veldig mye inspirasjon der.

Håper noen kan hjelpe! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blogger
Skrevet

Er blogger selv og henter masse av inspirasjon gjennom andre. Det første du burde starte med er noe tidløst av møbler. Start alltid med det største først og deretter det mindre. Interiørbutikker er virkelig å anbefale, men ikke på større møbler da dette koster masse penger. Ikea har flotte sofaer med avtagbart trekk som virkelig er "In" nå om dagen. Eller andre møbelforetninger (skeidar, bohus o.l) Men husk alltid på å tenk nøye gjennom at dette møbelet skal du ha i flere år, kan det passe til mange farger, muligheter o.l... Og velg for all del farger som også er noe tidløst (Beige, sort, mørkt treverk, hvitt treverk) Dette går som regel til alt, men det gjør ikke rosa eller grønn sofa :-) Lykke til, er vanskelig å velge

Jeg har kjøpt min første leilighet og gleder meg veldig til å flytte inn. Nå er tiden kommet for å planlegge hvordan det skal se ut, i første omgang med møbler.

Dessverre er jeg helt håpløs på dette. Jeg setter stor pris på steder som har fint interiør, men klarer ikke å gjøre det selv. Vanskelig å si hva stilen min er. På den ene siden er det ikke veldig minimalistisk jeg ønsker å ha det, men heller ikke helt gammeldags og shabby chic. :)

Er det noen steder på internett med inspirasjon på innredning? For eksempel bilder av pene, møblerte rom? Har vært innom mange blogger, men det er det mye smådetaljer og slikt som jeg ikke har kommet til ennå. Bilder av stuer og spisekjøkken hadde vært helt supert.

Har forresten katalogene fra de store møbelbutikkene å titte i, men synes ikke det er så veldig mye inspirasjon der.

Gjest Blogger
Skrevet

Glemte noe, planlegg rommene for hvordan du ser stilen din foran deg. Noter ned. Så leter du etter møbler :-)

Er blogger selv og henter masse av inspirasjon gjennom andre. Det første du burde starte med er noe tidløst av møbler. Start alltid med det største først og deretter det mindre. Interiørbutikker er virkelig å anbefale, men ikke på større møbler da dette koster masse penger. Ikea har flotte sofaer med avtagbart trekk som virkelig er "In" nå om dagen. Eller andre møbelforetninger (skeidar, bohus o.l) Men husk alltid på å tenk nøye gjennom at dette møbelet skal du ha i flere år, kan det passe til mange farger, muligheter o.l... Og velg for all del farger som også er noe tidløst (Beige, sort, mørkt treverk, hvitt treverk) Dette går som regel til alt, men det gjør ikke rosa eller grønn sofa :-) Lykke til, er vanskelig å velge
Skrevet

se på bolig-annonser på finn.no ;) masse inspirasjon å hente i stylede og ustylede leiligheter ;) der jeg titter for litt inspirasjon innimellom iallefall:) selv om mye er veldig likt....

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet

Grattis med boligkjøp:) Jeg er enig med det som er allerede foreslått bl.a å titte på blogger www.NIB.no (norske interiør blogger av alle slag), boligannonser, eller besøke venner der du liker interøret deres og stjele ideer, eller boligblader f.eks. "Bolig 123" syns jeg er interessant bla å lese.

Lykke til. Håper du får mange gode tips :)

Skrevet

Tusen takk for fine svar! Finn.no var absolutt et bra tips, skal ta en titt der.

Dette er vanskeligere enn jeg trodde! ;)

Gjest hopeful
Skrevet

Grattis med ny bolig!

Jeg syns det er greit å velge tidløse møbler, som man ikke går lei av etter noen måneder.. for det kan bli fryktelig dyrt i lengden :fnise:

Og da kan du variere med tilbehøret etter årstid, humør og mote. F.eks. puter, duker, lys, osv..

Titter litt i reklamekataloger, interiørmagasiner og interiørprogrammer for inspirasjon. Hvis du kjøper de nødvendigste møblene først, ville jeg brukt litt tid på å finn tilbehør og andre godbiter med litt sjel/særpreg. Kan jo kanskje kombinere gammelt og nytt? Det gir jo en veldig lun romfølelse ofte.

Lykke til! Må fortelle hvordan innredningen gikk når du er ferdig:)

Skrevet

Gratulerer med bolig! Magasinet Boligpluss er også verdt å kikke på, synes jeg.

Skrevet

Det første du må gjøre er å se an rommene! Størrelse, takhøyde, lysinnfall osv..om tak, vegger og evt gulv bør males og evt i hvilken farge. SÅ-Kan du begynne å planlegge innredningen. Ikke velg for store møbler til små rom, da vil rommene se enda mindre ut. Kjør de fleste møblene i sikre farger, så kan du heller tilføre farger med gardiner, puter eller diverse pyntegjenstander.

Skrevet

Gratulerer med leiligheten!

For å "finne deg sjæl" og din egen stil kan det være lurt å klippe ut alt du liker i et interiørblad eller en bunke reklame, og så se gjennom om det er farger, mønstre eller stiler som går igjen.

Når jeg selv gjorde dette fant jeg ut at jeg var glad i småting som morsomme kopper og bilderammer, men ikke hadde falt for så mange møbler. Dermed holder jeg meg til enkle, rettlinjede møbler som ikke tar for mye oppmerksomhet. Hadde småtingene jeg likte vært blonder og sølvlysestaker kunne jeg ha hvitmalt alt og kalt det shabby, men jeg har vel heller en slags moderne funkis.

Gjest Gjest_Sparta_*
Skrevet

Gratulerer så mye med ny leilighet!

Jeg ser du har fått mange spennende tips allerede.

Hva med å lage et lite tankekekart hvor du plasserer deg selv i midten, og skribler ned alt som du "definerer deg" eller som du ønsker å utstråle i leiligheten din? Høres kanskje litt 'alternativt' ut, men det kan hjelpe deg å få oversikt over hva som er viktig for deg.

Liker du mørke farger? Lyse? Jordfarger eller kanskje pastell?

Hva slags materialer liker du? Glass, metall, stein, tre, kurv, osv.?

Er det noe som har stor affeksjonsverdi for deg?

Dersom du har balkong så har du et ekstra rom om sommeren!

Samle notater, ideer og utklipp i en bok og følg magefølelsen din når du gjør innkjøp. Det er DIN leilighet, DIN stil og DINE valg!

Kos deg masse i din nye leilighet og lykke til med innredningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...