Gå til innhold

Protein i urin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle google det lett som bare det og finne et svar på en to tre, men neida. Den gang ei.

I noen tilfeller menes det at det er overskuddet av proteininntaket som rett og slett kommer ut igjen og andre mener det kan bety nyresykdommer. Det kan kobles med svangerskapsforgiftning, men det kan bety andre ting også.

Er det noen som har peiling på hva en positiv proteintest i urinen er en indikasjon på?

Det koster sørenmeg 195 kr for å få et legesvar hos lommelegen på nett og det tar jeg meg ikke råd til i dag!

Skrevet
UVI?

Urinveisinfeksjon påvises ved funn av nitritt i urinen og er en bakteriell infeksjon! :) Men takk for tipset!

Proteiner i urinen kan tydeligvis også være en indikasjon på intoleranse mot matproteiner.. Ikke at det hjelper meg det grann.. Bare enda en grunn for å unngå proteiner i urinet!

Skrevet (endret)

Protein i urin kan være tegn på UVI ^^

Men er bare å google litt, så finner du mye det kan være.

Endret av Aryia
Skrevet
Protein i urin kan være tegn på UVI ^^

Men er bare å google litt, så finner du mye det kan være.

Var det jeg var redd for :P

Jeg skulle veldig gjerne hatt et konkret svar på hva det indikerer, men det lar seg ikke ordne i en verden full av svar på individuelle saker.. :)

Skrevet

Tror ikke du vil finne ut nøyaktig hva det er uten å stikke en tur til legen. Proteinet i urinen alene gir ikke svar på hva det kan være.

Skrevet

Hvor mye proteiner var det? Hvis denne testen ble tatt hos legen så kan vel han svare deg. Om du har UVI så skal du også ha leukocytter, nitritt og ofte blod.

Skrevet

Mye proteiner i urinen kan være tegn på nyreskade. Proteiner skal egentlig være så store at de ikke kan filtreres ut med urinen, men ved nyreskade blir det nettet som filtrerer større på en måte.

Vil nok anbefale deg å gå til legen om du har stort utslag på proteiner. Det kan jo også være at prøven ikke er tatt på riktig måte.

• 1 måned senere...
Skrevet

Heisann, og God Påske :-)

Jeg tok en selvtest som jeg kjøpte på apoteket for å se om jeg hadde urinveisinfeksjon.

testen skulle sjekke om alle 3 stoffene .

1)protein(...som er et vanlig symtom ved nyrebetennelse. det kan og være andre årsaker til protein i urinen. det kan påvises ved prostata, blod i urin, betennelse i blæren. Det stod at legen må gi diagnosen, og at testresultatet kan være feil, ved selvtesting)

2)nitritt

3)leukocytter.

Ved påvisning av bare en av dem kan en ha urinveisinfeksjon.

Det er visst viktig å ta testen om morgenen, og min test viste 2 ulike svar fra dagen før var det påvist leukocytter og neste morgen svakt nitritt.

En kan bli ganske så forvirret, men jeg måtte ta urin fra strålen i mitten og da ser det ut som jeg får ta en tur til legen med en urintest for sikkerhets skyld.

--

trude

Skrevet

Du kan ikke stole hundre prosent på disse test-deg-selv-urinveisinfeksjonstestene!

Jeg er ofte plaga med uvi, og har fått utslag på testen når legen ikke har fått det, og ikke fått utslag når legen har fått kraftig utslag.

Altså, tatt en test hjemme før jeg har reist til legen, bare for å selv få en pekpinn på de er til å stole på.

Og det er vel en lege som har sagt deg at du har for høye proteinverdier i urinen? Ville tro dette ikke er noe man selv finner ut midt i påska...

Smart at du tar deg en tur til legen, og det trenger jo faktisk ikke å være noen ting :)

• 5 år senere...
Skrevet

Jeg var hos legen nå med symtomer for UVI. fikk påvist høy proteinprosent (over 3?) og blod i urinen. Da var de redde for at infeksjonen var på vei opp til nyrene og jeg har blitt satt på en 10 dagers pensilinkur + melkesyrepiller.

Skrevet

Mener å ha hørt de bl.a. ser etter protein i urin mtp. autoimmun sykdom. Men jeg er ikke sikker. Ring fastlegen din! :)

Anonymous poster hash: 06a39...d0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...