Gå til innhold

Datteren min på 11 mnd skal få narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun skal inn til en CT scan, og de trenger at hun ligger i ro i ca 2 minutter. Er jo klin umulig å få så små til å ligge helt stille i to minutter på kommando, så spesialisten på Rikshospitalet sa de som oftest ga narkose. Men, er ikke det farlig??????Er så utrolig redd og bekymret. Han sa man kunne prøve med ett mildt beroligende, men ofte har det ingen effekt.

Har noen noen gode ideer om hvordan jeg kan få den lille jenten min til å ligge stille uten narkose. Har tenkt på å mate med flaske og la henne være trøtt når hun er det, men jeg har jo ingen garanti mot at det skal virke.

Noen andre som har hatt små som har fått narkose?Jeg vet så veldig lite om dette, og er så redd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hun skal inn til en CT scan, og de trenger at hun ligger i ro i ca 2 minutter. Er jo klin umulig å få så små til å ligge helt stille i to minutter på kommando, så spesialisten på Rikshospitalet sa de som oftest ga narkose. Men, er ikke det farlig??????Er så utrolig redd og bekymret. Han sa man kunne prøve med ett mildt beroligende, men ofte har det ingen effekt.

Har noen noen gode ideer om hvordan jeg kan få den lille jenten min til å ligge stille uten narkose. Har tenkt på å mate med flaske og la henne være trøtt når hun er det, men jeg har jo ingen garanti mot at det skal virke.

Noen andre som har hatt små som har fått narkose?Jeg vet så veldig lite om dette, og er så redd.

gutten min fikk full narkose når de opererte nesen hans, han var bare 1 år. Det gikk så bra. Han var så tapper og søt. DU må stole på legene, de har jo gjort dette før. Men kjenner følelsen. Ikke moro.

Av en eller annen grunn så var vår sønn helt rolig når han fikk CT scan.

Skrevet

Mitt barn fikk narkose to ganger før hun var 4 mnd. Gikk veldig bra- og viste ingen tegn på ubehag etterpå.

Gjest Wrangler
Skrevet

Går nok så fint atte. De legger henne nok ikke i dyp narkose som ved en operasjon, men en lett narkose for at scanningen skal gå fint. (man må ligge helt helt stille ved CT)

Det finnes også ulike typer narkose, og legen velger nok lettest mulig dose og den med minst ubehag, er jo ikke så lenge og ingen smerter.

Skrevet

Hva skal barnet ditt få scannet da?

Jeg arbeider selv med røntgen, og vi har ofte små barn inn på CT. Oftest så går det helt fint uten å gi narkose, men det kommer veldig an på hva som skal undersøkes.

Selv opplever jeg at terskelen er høy før man vurderer å gi barnet narkose. Man vil ofte forsøke uten først, og hvis det ikke fungerer så må barnet få narkose. Det er jo ikke dyp narkose barnet vil få.

Skrevet

Yngste sønnen min var gjennom to ct undersøkelser da han var ett år. Han ble lagt i en lett narkose, jeg var med til han sovnet. Da jeg fikk komme inn igjen noen få minutter etterpå var han våken.

Det gikk veldig fint, han reagerte ikke på narkosen.

Skrevet

Hun får den letteste type narkose og våkner opp rett etterpå. Jeg ville ikke uroet meg, det går nok helt fint :)

Skrevet

Som de andre skriver, det går sikkert helt fint.

Sønnen min var 11 mnd første gang han fikk narkose (for å legge inn dren) og han våknet og var sprudlende blid og opplagt.

Helsepersonell veier alltid risikoen opp mot gevinsten av en eventuell undersøkelse og her har de tydeligvis kommet frem til at gevinsten av undersøkelsen er større enn eventuell risiko forbundet med narkosen.

Skrevet

Barna mine har fått både narkose og sovemidel/avslappende før undersøkelser/operasjoner.

Sovemiddel synes jeg faktisk var det vanskeligste, for ungen ble jo helt krakilsk av det. Klarte knapt å gå, men skulle helst løpe. Gele i bein og armer, men før han kom til det nivået var han helt hyper og utagerende. Han klarte å spenne istykker en del på vogna si som jeg den dag i dag ikke fatter at han klarte. Men alle barn reagerer kanskje ikke slik, selv om jeg fikk vite at det var en del som gjorde det. Jeg husker ikke, men tror han skulle ta CT.

Andre ganger er de lagt i narkose, og det går veldig greit, egentlig. Men noe jeg ikke visste - og som jeg ble litt stresset av - var at når narkosen virker må du ut av rommet med en gang. Dette er for at barnet skal intuberes, og da vil de ikke ha deg der. Jeg synes det var litt skremmende, for når narkosen virker, blir barnet fullstendig tungt og slapt. Jeg følte han døde i armene mine, for denne slappheten var en så rar følelse. Og samtidig fikk jeg en litt skarp beskjed om å gå ut, og det var ille å legge fra seg barnet og gå ut da. De neste gangene var jeg forbredt på dette, men vennet meg aldri til følelsen når narkosen virket.

Stort sett er jo helsepersonellet kjempehyggelige. Si at du er nervøs og usikker, så tar de seg sikkert litt ekstra av deg. Lykke til!! :)

Skrevet

Det man gjerne opplever når det tas CT av små barn er at det er foreldrenes angst som smitter av på barna og gjør dem urolige. Dersom du er rolig og blid og forteller på forhånd hva som skal skje så er det ikke sikkert det er nødvendig med narkose. CT bildene tar få sekunder å gjennomføre, men oppleggingen av barnet og å få det til å ligge rolig er det som er tidkrevende.

Skrevet
Det man gjerne opplever når det tas CT av små barn er at det er foreldrenes angst som smitter av på barna og gjør dem urolige. Dersom du er rolig og blid og forteller på forhånd hva som skal skje så er det ikke sikkert det er nødvendig med narkose. CT bildene tar få sekunder å gjennomføre, men oppleggingen av barnet og å få det til å ligge rolig er det som er tidkrevende.

Dette tipset fungerer nok utmerket på noen barn. Men neppe på en 11 mnd gammel jente ;) Hun forstår like lite uansett hvor mye mor forklarer på forhånd.

Jeg ville ikke bekymret meg så mye, som nevnt mange ganger tidligere her får hun en lett narkose og det er veldig raskt overstått :)

Gjest Gjest_Amelie_*
Skrevet

Føler med deg, jeg forstår hvor vanskelig det må være å vite at barna blir utsatt for en risiko.

Det du skal vite at dersom det var en vesentlig risiko ved å legge barnet i narkose for CT, ville man ikke gjort dette i Norge i dag. Du må ha såpas tiltro til legene at de vurderer fordelene som større enn ulempene.

Og som mange allerede har understreket, dette er ingen tung narkose. Be legen om å forklare deg detaljene i det som skal skje, typen medikamenter, virkningsstoffer og bivirkninger/riskiko. Insister gjerne på å snakke direke med anestesilegen.

Jeg var i full narkose to ganger før jeg fylte 8. Den ene gangen var jeg i narkose i 7 timer. Det gikk helt fint. Jeg har også vært i narkose i voksen alder. Man er kvalm en stund etterpå, men utover det husker jeg ingen ubehageligheter i forbindelse med dette.

Skrevet

Hun får en veldig lett narkos, det er ingenting å bekymre seg for.

Sønnen min har ligget i 13-14 timer i nakose, første gangen var han bare noen timer gammel. Nå er han i norkose ca 1 gang i mnd.

Datteren din er så liten at dette vil gå kjapt og smertefritt, største påkjenningen for henne er vel å få lagt inn veneflon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...